HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kommunikation mellan objektivist och subjektivist
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/10/20 :  14:50:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Hittade denna mycket tankvärda text:

Tact Filters
I came up with this idea several years ago in a conversation with a friend at MIT, who was regularly finding herself upset by other people who worked in in her lab. The analogy worked so well in helping her to understand her co-workers that I decided to write it up and put it on the web. I've gotten quite a few email messages since then from other people who have also found it helpful.


--------------------------------------------------------------------------------

All people have a "tact filter", which applies tact in one direction to everything that passes through it. Most "normal people" have the tact filter positioned to apply tact in the outgoing direction. Thus whatever normal people say gets the appropriate amount of tact applied to it before they say it. This is because when they were growing up, their parents continually drilled into their heads statements like, "If you can't say something nice, don't say anything at all!"

"Nerds," on the other hand, have their tact filter positioned to apply tact in the incoming direction. Thus, whatever anyone says to them gets the appropriate amount of tact added when they hear it. This is because when nerds were growing up, they continually got picked on, and their parents continually drilled into their heads statements like, "They're just saying those mean things because they're jealous. They don't really mean it."

When normal people talk to each other, both people usually apply the appropriate amount of tact to everything they say, and no one's feelings get hurt. When nerds talk to each other, both people usually apply the appropriate amount of tact to everything they hear, and no one's feelings get hurt. However, when normal people talk to nerds, the nerds often get frustrated because the normal people seem to be dodging the real issues and not saying what they really mean. Worse yet, when nerds talk to normal people, the normal people's feelings often get hurt because the nerds don't apply tact, assuming the normal person will take their blunt statements and apply whatever tact is necessary.

So, nerds need to understand that normal people have to apply tact to everything they say; they become really uncomfortable if they can't do this. Normal people need to understand that despite the fact that nerds are usually tactless, things they say are almost never meant personally and shouldn't be taken that way. Both types of people need to be extra patient when dealing with someone whose tact filter is backwards relative to their own.


--------------------------------------------------------------------------------

Copyright © 1996 by Jeff Bigler. Permission is granted to redistribute this text in its entirety, provided that this copyright notice and either the URL for the page (http://www.mit.edu/~jcb/tact.html) or a link to it is included. All other rights reserved.


hur känner ni inför det här?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/10/20 :  15:17:58  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Tänkvärt, men jag vet inte om jag håller med om att mobbning har med ofiltrerade, (eventuellt) sakliga åsikter att göra.

Man skulle kunna lägga på ett genusperspektiv. Icke nödvändigtvis kopplat till detta förekom rak återkoppling även när jag gjorde lumpen.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/10/20 :  15:40:12  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det var ju kraftigt förenklat, men en del sanning kan jag nog hålla med om att det ligger i det!

Har läst nån Dilbert-bok som tog upp lite av samma sak...att vanliga människor konverserar för att konversera helt enkelt. Ingenjörer å andra sidan ser ingen mening i en konversation som inte är ett utbyte av information.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/10/20 :  15:57:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Visst är verkliga personer mer mångfacetterade men jag kan visa på många trådar som varit lite hetsiga av just den här orsaken. Jag kan t.o.m. sätta en del namn på enskilda som uppfyller beskrvningen på var sida om taktfiltret.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/10/20 :  20:48:20  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Att kabel/vodoo-skeptiker skulle ha en problematisk uppväxt ser jag som absurt. Men i grovt så finns det väl en och annan poäng i texten, men inte i sin helhet.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/21 :  00:16:08  Show Profile Send edison a Private Message
Vee-Eight:
Då förutsätter du kanske att just skeptikern är "nerden" som det snackades om(?)
I HiFi-snacket 'objektivister' vs 'subjektivister' kan väl båda vara lika goda 'nördar' (?)

Jag ser 'storyn' lite mer allmänt; att anledningen till att det blir 'miss'kommunikation mellan 'grupper' (oavsett dessa är 'falanger' inom HiFi eller annat) beror bland annat på att det är lite olika grundhållning folk har till saker.
En del är mer 'analytiska/beräknande' kanske, och vill ha 'siffror' grovt uttryckt oavsett vad dom har för ögonen, medan andra är mer 'upplevelsestyrda' och så att säga går på 'feeling'...

Men nog är de flesta lite både/och iaf i fallet HiFi:
musiken i sej är ju mer en njutning/avkoppling för dom flesta HiFinördar än det är en rent intellektuell sysselsättning(),
å andra sidan:
för att få ihop ett system som spelar det inspelade så bra som möjligt (så att man kan uppleva - avnjuta - dem 'optimalt') tar man gärna till lite mer 'analyshjärna' i tron att det är bästa sättet hitta 'rätt'...

'Låter' lite halvflummigt när jag läser det jag skrivit...må så vara ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/10/21 00:23:23
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/10/21 :  09:12:52  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Edison:

Jag känner iof igen stereotyperna från texten, vilka åskådningar de har i hifidebatter. Det är ganska tydligt vem som är vem. Men jag motsatte mig de extra egenskaperna de fick.

Jag tyckte det var lätt att identifiera de olika grupperingarna genom att de som oftast uppfattas som skeptiker, "objektivister" även kallade, ofta ofta återger sina åsikter och åskådningar helt fritt från element av snällhet. Motparten "subjektivisterna" blir stötta då dessa uttalanden dels känns som ett påhopp på den mysiga mystiska hifi-världen, och sedan också på deras egen person och livsuppfattning att ha det trevligt. Detta är egentligen olyckligt, då båda gruppernas mål är att lyssna på musik och nära sin hobby. Men de förstår inte att de talar två olika språk om samma sak. Där kanske texten tangerar samma sak.

Efter vad jag sett så verkar dessa grupperingar funka mkt bra tillsammans (och gränserna dem emellan suddas ut helt plötsligt, då man inte har ngt att vara arg på), om man använder sig av ödmjukhet, retorik och argumentationsteknik.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/10/21 :  16:25:53  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag kan inte se att stereotyperna matchar. Båda sorterna finns i båda lägren.

Sedan är ju allt som vanligt inte svart eller vitt. Det finns gott om folk som "vänder filtret" om de blir tillräckligt provocerade t.ex.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/10/22 :  00:02:06  Show Profile Send svejk a Private Message
Vi har ju både subjektivtivister och objektivister ett gemensamt intresse Hifi. "Så länge banden som för oss samman är starkare än dom som drar oss isär, är allt väl"
Kan jag också hålla "princip framför person" Blir det ännu bättre.

Tänkvärt?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000