HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Vivid Audio finns nu i Sverige
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/10/19 :  09:25:50  Show Profile Send eliot a Private Message
Vivid Audio finns nu i Sverige


Mannen bakom B&W Nautilus serien, Laurence Dickie är delägare i företaget och resultatet av det senaste decenniets fortsatta forskning efter det att han lämnade B&W ser vi förverkligat i modellerna från Vivid Audo. I nästsista numret av HiFi+ (nr. 40) har Martin Collums skrivit en mycket intressant artikel om högtalares problem i allmänhet och de intressanta och ovanliga lösningar som Laurence Dickie använt sig av i denna konstruktion som onekligen ser ovanliga ut. Högtalarna är konstruerade av polymer blandat med kolfiber och metallpartiklar och är mycket väldämpade.

En god vän till mig, Patrik Caesar, har fått agenturen för dessa intressant högtalare och det första exemplaret av den största modellen K1 finns nu för inspelning hos Ljudprodukter i Malmö för att sedan demonstreras på HiFi-mässan i Malmö. Efter vad jag förstått av ett antal personer som lyssnat på högtalarna så är det något alldeles utöver det vanliga i sin prisklass (149000:-).

Några bilder på produkter som kommer att finnas på mässan:



Nu tycker jag att det är svårt att få en känsla för hur stora dessa högtalare är så jag bad Patrik skicka mig en bild på K1 och B1


Martin Collums skrev i Issue 40 Hi-Fi +
“That particular mid and treble purity, so characteristic of big ribbon and electrostatic models, tells of low distortion and this is a distinguishing characteristics of the work, one which engenders greater listening ease, an absence of aural fatigue from this sophisticated tranducer. Few direct radiator speakers achive this; the Sonus Faber Stradivari Homage is one, the Avalon Diamond is another, while historically the Wilson Audio Grand SLAMM also proved the case, by combining a winning 1000W power handling with an ease to drive eight ohm impedance, a high 96dB sensitivity and low distortion, albeit at a truly majestic size and price. This Vivid speaker teaches refinement, subtlety and the value of layered detail.”

Enligt Patrik kommer det en mindre modell som skall gå ner till under 40Hz och som kommer att kosta 39000:-
Patrik kommer som sagt att spela på Hifi mässan i Malmö 22-23 oktober där han visar ännu en vansinnigt läcker produkt, som även finns att beskåda på ett av världens mest välkända Moderna museer – Tate Modern i London. Dessa skapelser heter Ferguson Hill och länken till dem är www.fergusonhill.co.uk

Patrik svarar gärna på frågor tel. 0703092212

Mvh,
Eliot

PS. Högtalarna kommer att spela tillsammans med för och slutsteg från Octave (Sverigepremiär!), signalkällan är TEAC X-01 Esoteric (Sverigepremiär!) och det är även Sverigepremiär på nya kablar från Nordost – dvs. allt premiärvisas.

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2005/10/19 18:24:38
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000