HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är resonans???????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/10/18 :  19:21:50  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hej!

Jag vet hur resonans låter och jag kan härleda den till ett frekvensområde! Men vad är det jag hör EGENTLIGEN? Skulle bli så glad om någon kunde ganska ingående förklara vad en resonans är?

MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2005/10/18 :  19:40:23  Show Profile Send poppop a Private Message
Studsar inom ett akustiskt område som bildar svängningar/frekvenser.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/10/18 :  19:54:21  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hur, varför?

quote:
bildar svängningar/frekvenser


vad för svängningar? Vad för frekvenser??

Utveckla gärna detta ämne, ni som kan!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/10/18 :  20:11:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Begreppet resonans används inom massor av områden inom fysik/teknik. Den gemensama nämnaren kan väl sägas vara att en viss våglängd (eller ekvivalent frekvens) "passar in" i ett system och därför inte dör ut lika fort som övriga våglängder.

Om vi tar ljud som exempel: Anta att du har ett rum som är 3m långt, om du nu spelar en ton vars våglängd är 2m så kommer den tonen visserligen höras men den kommer dö ut ganska snabbt. Om du nu istället spelar en ton vars vågläng är 3m så "passar" våglängden in i rummet och dör därför inte ut lika snabbt. Om man mäter dämpningen av rummet som funktion av ljudets våglängd kommer man därför se att signalen dämpas mindre vid 3m än vid 2m.

Oftast talar man dock om frekvens istället för våglängd. Ljudets hastighet i luft är 340 m/s och man kan därför räkna ut att en ton med frekvensen 113 Hz har våglängden l=340/113=3 m, dvs vår resonans vid våglängden 3m kan lika gärna sägas vara vid 113 Hz. I ett rum med 3m mellan väggarna kommer vi därför få en resonans vid 113 Hz.

Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/10/18 :  22:25:56  Show Profile Send Tomas a Private Message
f95toli:Tack!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/18 :  22:53:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det finns fler saker än rumsresonanser som kan ge en resonans med ljud.
En vägg, golv, möbel, glaslampa, vas, fönster, högtalarlåda mm. kan komma i svängning vid en viss frekvens och det kan kallas för resonansfrekvens.
Om man knackar på detta föremål så uppstår en ton i samma frekvens som den frekvens som musik eller ljud kan få den i svängning eller resonans.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/19 :  00:02:16  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Fast rumsresonansen hamnar väll på den dubbla våglängden? dvs fram och tillbaka över rummet? dvs 56,7 Hz

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/10/19 :  00:33:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, det stämmer att första resonansen kommer finas vid 56.7 Hz, mitt exempel var lite förenklat.
Om jag inte minns fel så ges väl resnonansfrekvensen av
c/2*q/d där d är rummets längd, c ljudhastigheten och q är moden (som kan ha värder 1,2,3...). För q=1 får vi 56.7 Hz, q=2 113 Hz osv, dvs vi får en hel familj moder.

Det går också att generallisera till det mer realistiska exmplet med ett rektangulärt rum med dimensionerna d*a*b
och då får man

f=c/2*sqrt((q/d)^2+(n/a)^2+(m/b)^2)

där q,n,m är moderna och kan anta värdena 0,1,2,3...
I praktiken får man alltså en hel drös resonanser.
I rum som inte är rektangulära får man andra lösningar, ex. runda rum får en del intressanta egenskaper.


Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/19 :  01:01:37  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Men just i frågan kring rumsresonanser så är väll den största boven just första.

Intressant uträkning. Jag är dock bäst på att räkna matte när jag sover.
Just detta om rumsresonanser vaknade jag faktiskt häromdagen och tänkte på. Ett tips är att alltid ha en miniräknare bredvid sängen.

Inte för att min nivå på matte skulle vara något speciellt. Läste bara A och B i skolan tyvärr. Men det kan man alltid ändra på senare.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/10/19 :  09:42:31  Show Profile Send Tomas a Private Message
Intressant, nu börjar det lossna! Helst inga förenklingar.

MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/10/19 :  13:14:44  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
http://en.wikipedia.org/wiki/Resonance

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/10/19 :  14:07:25  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det finns några bra länkar i kokboken som kan hjälpa.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/10/19 :  14:13:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Rumsresonanser är inte alltid av ondo.
Dom uppkommer för det första alltid i ett rum, så man kan aldrig bli av med dom, bara dämpa dom.
Är dom jämt fördelade i ett någorlunda stort rum, så ger dom en välkommen förstärkning av basen. Ju större rum man har, ju längre ned ligger grundtonerna för rumsresonanserna och ju tätare kommer "övertonerna". Många rumsresonanser som kommer tätt och jämt fördelade kommer att upplevas som en jämn förstärkning av basen.
Problem uppstår om rumsresonanserna på grund av olämpliga rumsmått inte blir jämt fördelade, utan klumpar ihop sig och lämnar stora "hål" i frekvensbandet. Dessutom kommer ihopklumpade rumsresonanser att ge en högre förstärkning.
Har man ett litet rum, så kommer grundtonerna högre upp i frekvensbandet, och övertonerna längre isär. Då kan man av den anledningen uppleva resonanserna som ett problem,ett fåtal rumsresonanser med stora avstånd kommer att märkas.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000