HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ballanserad DAC, vilken ska man välja?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/10/18 :  08:54:57  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Hejsan!

Jag har funderat på att uppgradera ljudet med en separat DAC. Kravet är DAC:en ska vara en helbalanserad konstruktion, svart, högst 42 cm bred och låta bättre än DAC:en i min CD150b (har ej digit II då detta tydligen inte går att installera i modellerna med philips-mekanik). Mitt pristak ligger runt 6000 kr.

Den enda jag funnit som stämmer överens med mina krav är DA9:an från Harmony Design. Är det en bra DAC? Någon som kör med den och kan uttala sig om ljudkaraktären? Bör man i så fall satsa på modellen med FIFO(jittermumsare) eller är det inte värt de extra 2000 kronorna?

Annars är jag också öppen för andra förslag. Dock går alla ickebalanserade konstruktioner, som t.ex. X-DAC V3 som ju dessutom inte går att få i svart, bort då balanserad signalkälla låter överlägset bäst till mina 150b-steg.

Om jag hade råd så skulle jag.....

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/18 :  10:42:03  Show Profile Send CC a Private Message
Jag har själv en dac från Electocompaniet som jag varmt kan rekomendera. Det är samma elektronik i den som det sitter i deras välrenomerade spelare! Den kostar visserligen mer än ditt maxtak, men kanske du kan finna någon begagnad i Norge?
En populär o moddarvänlig DAC var annars den gamla DAC3 från Cambrigde! Spelade med gott driv o engagemang! Går att finna för en tusing begagnad... Efter lite arbete med den så stod den inte så längt efter den välrenomerade dac:en från Dynamic Precision! Tyvärr åsso en dac som inte tillverkas längre...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

P_H
Starting Member

36 Posts

Posted - 2005/10/18 :  11:47:01  Show Profile Send P_H a Private Message
Hej!

Har en Harmony Design DA9 (med FiFo) och tycker den låter mycket bra. Bra upplösning med mycket deltaljer och behagligt mjuk. Känns spontant inte som om den gräver dödsdjupt i basen men helt klart en bra DAC.

Ska tillägga att mitt ex är från år 2000. Enligt Harmonys hemsida har flera förbättringar gjorts sen dess så ett nytt ex kan nog vara snäppet bättre ändå.

Ibland gör man ett klipp, ibland går man på en nit, men oftast får man ungefär vad man betalar för
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/10/18 :  14:45:08  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
CC >> Tack för tipsen! Ska kollas upp...

P_H >> Hur är det med 3D-känslan och separationen i ljudet med DA9? Skulle du kalla den för varm eller ljus i ljudkaraktären?

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

P_H
Starting Member

36 Posts

Posted - 2005/10/18 :  15:27:16  Show Profile Send P_H a Private Message
Jag tycker att både 3-D känslan är bra och ljudbilden är bra både angående höjd, bredd och djup.

Upplever den som ganska "analog". Tydlig och detaljerad men samtidigt mjuk. Ganska neutral tonalt sett, definitivt inte kylig och kall. Dock inte överdrivet varm heller och som sagt var kanske något tunn i allra djupaste basen.

Kör idag med ett par Canton Digital 1.1 och har således möjlighet att antingeg låta boxen göra D/A omvandlingen eller, som jag gör, länka vidare korrigerad signal för omvandling i extern DAC. DA9:an upplever jag som något bättre avseende ljudbild, detaljer mm. Canton DAC:en ger dock något mer tyngd i lägsta basen och lite mer driv.


Ibland gör man ett klipp, ibland går man på en nit, men oftast får man ungefär vad man betalar för
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/10/19 :  10:43:33  Show Profile Send John a Private Message
För informationens skull så kan jag väl nämna att jag också har en da9, utan fifo, från 2000 (tror jag). Min är "moddad" med andra op-ampar (från harmony design på deras insrådan) som gör ljudet lite mjukare än det var förut. Upplever en varm och detaljerad ljudbild med bra bastyngd. Har använt min da9 i flera olika kombinationer och fått väldigt olika resultat. Den tolkning jag gör av detta är att annan utrustning gör större skilnad än da9. Min favvo är da9 till ear90/hd-650 via xlr.

Harmony design är också VÄLDIGT trevliga att ha att göra med! Bra service och möjlighet att justera/modda efter önskemål (i alla fall de gånger jag frågat).

/en nöjd john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000