HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ritade lite streck (akustiktråd)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/10/18 :  16:49:56  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Hade en paus på jobbet så jag knåpade ihop denna lilla teckning:



Och nu undrar jag:

Vilka av refexerna behöver man bry sig om?, vilka kan man ignorera? Har jag glömt nån?

Reservation för felaktig geometri

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/10/18 :  16:56:05  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
I den ordning du har numrerat dom.

Edit: Missade hur ettan var ritad, men resonemanget blir detsamma.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2005/10/18 20:54:33
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/10/18 :  18:38:08  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Högtalarna strålar ut mycket ljud bakåt (eller snarare så är ljud en vågrörelse med så lång våglängd att den lätt går runt hörnet på högtalarna), och dessa reflexer är också förstareflexer och dessa kan man dämpa med tex den typen av paneler som jag beskriver i en av mina signatur-länkar. Du har inte ritat ut dessa.

De reflexer som är viktigare har du numrerat med 2 och 3. Reflex nummer 6 anser många att man hellre bör diffusera än att dämpa enligt principen spela från dead-end till live-end.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/10/18 :  18:47:16  Show Profile Send MatsT a Private Message
Generellt så är det viktigare att ta bort reflexer ju fortare de når örat, det är alltså "gångtiden" du skall uppskatta. Har det studsat mer än en gång är det också aningen lägre nivå men hur mycket lägre beror på materialet förstås.

Man brukar tala om "tidiga reflexer" och tyvärr kommer jag inte ihåg exakt var gränsen brukar sättas men det borde vara frågan om 50ms eller så eftersom sådana reflexer orsakar en vågformsförändring av frekvenser från 2-300Hz och uppåt. Reflexer som kommer senare brukar man kalla efterklang och i det fallet är hjärnan rätt bra på att sortera bort dem, det är mer frågan om sjunkande "störnivå" när efterklangen minskas.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/10/18 :  18:51:37  Show Profile Send markih a Private Message
Golvreflexen är viktigast! Dämpa gärna hela golvet. Sidoväggarna är inte alls lika viktiga, ej heller tak.

Alltså: Golv viktigast, sedan högtalarvägg. Därfter resten som du ritat in.


markih
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/10/18 :  19:06:36  Show Profile Send freann a Private Message
markih: Högtalarväggen = väggen bakom högtalarna? Är det dämpning, diffussion eller en kombination som rekommenderas?
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/18 :  19:24:41  Show Profile Send Snoop a Private Message
markih: Nu har du väll ändå fått det om bakfoten, det är väll ändå golvet som är minst viktigast.

vad är det som gör Golvet så viktigt anser du?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/10/18 :  20:26:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Min syn är att sidoreflexen är mycket viktig att dämpa om väggen är relativt nära högtalaren. Det finns undantag från den regeln och det är de system då högtalaren är kraftigt invinklad och när sidoväggen är långt borta.

Diffursion på den bakre halvan av rummet, så mycket man kan fixa.

Gärna dämpning av golv och frontväggen.

Sedan finns det speciella krav som vissa högtalare/tillverkare ställer som kan avvika p.g.a. högtalarens princip (dipol/bipol etc osv) eller placering (mycket nära vägg etc). De högtalartillverkarna är olika bra på att berätta och förklara detta. Vissa presenterar sina speciella krav såsom den enda lösningen som finns så viss skepsis mot tillverkares ord kan vara på sin plats.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/10/18 :  21:32:58  Show Profile Send markih a Private Message
Snoop!

Laterala (sido) -reflexer är psykoakustiskt mindre känsliga än ovan+underifrån om jag ej minns fel. (Har för mig att Ken Kantor och IÖ nämner detta, samt att det betraktas som allmänt vedertagen 'sanning' inom psykoakustik.)

Dessutom är golvreflexen i normalt möblerade rum ofta tidigast och starkast och påverkar mest. Detta ihop med bakväggsreflexen, vilken dessutom ligger ungefär i samma linje som högtalarna.

Ett annat argument är golvet redan är inspelat på akustiska inspelningar och bör ej överlagras med ditt vardagsrumsgolv.

Räcker detta?

Freann: Det är väggen bakom högtalarna jag menar. Det jag hört rekommenderas från t ex IÖ, och som jag själv tycker har låtit bra hemma hos ett antal människor, är en lagom blandning av dämpning och diffusion på rätt ställen. Jag har hört ett gäng rum med dämpväggar och ofta är de ett mycket stort lyft, men ibland tvärtom. Det gäller att dämpa rätt för varje rum.

markih

Edited by - markih on 2005/10/18 21:39:11
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/19 :  09:34:54  Show Profile Send Adagio a Private Message
Den första nr2 på din ritning är den som kommer grumla din ljudbild mest, samma tidiga reflex kommer även från golv och tak som markih redan sagt. Vill man ha ett något så när vanligt rum kan man endast dämpa golvet med en rejält tjock matta. Vill man vara extrem så kan man ju alltid bygga bredbandsabsorbenter och lägga på golvet vilket kanske inte är så kul.
Golvet ger nog den tidigare och starkaste reflexen, ett bord framför kan stoppa den som kommer från golvet men då har du troligen en värre(starkare och tidigare) från bordskivan. Takets reflexer färdas längre och är därför svagare men har man möjlighet kan man med fördel absorbera eller diffusera den. Diffusering av reflexer innebär att man slittrar upp den vinkelräta reflexen i många små, både i tidsdomän och riktning om diffusorn är gjord på rätt sätt, utan att minska mängden energi i rummet. När man absorberar "suger" man upp och minskar energi när man diffuserar bryter man upp reflexer utan att minska på energin. Personligen gillar jag lagom av bägge, gärna jämt fördelat över rummet. När det gäller bredbands absorbenter ska dom placeras så fritt som möjligt inte i hörn, djupbas absorbenter kan med fördel placeras i hörnen dels pga plats samt att djupbas tenderar att förstärkas och förtätas just där.
Diffusorer, mellanbas absorbenter kan placeras där plats finnes, både i tak, bakvägg, framvägg och sidor. Bredbandarna tycker jag är bäst till de tidigaste reflexerna dvs golv och sida. Golvet är ju lite av ett aber, en tjock matta tar endast de allra högsta tonerna.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2005/10/19 09:43:11
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/10/19 :  15:06:12  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Håller med Adagio.
En riktigt ullig matta som ser ut som ett får ungefär, som blir runt 5-10cm tjock med sitt luddiga hår fungerar hyffsat.
Bygga ett bord med en absorbent som bordsskiva kan ju funka om du har stora problem med den reflexen, blir lite svårt att använda det till att ställa glas på kanske, men en chips skål funkar. Taket är ju lite enklare att dölja absorbenterna i, och man kan ju då använda sig av lite tjockare allternativ för att nå längre ner i registret. Du får fundera lite sen om det även är efterklangen i rummet som besvärar dig eller bara direkt reflexerna. Ofta vill man ju ha kvar energin i musiken (diffusering som Adagio berättade om) medans det ibland ligger kvar för mycket energi och då behöver man absorbera.

Var och kollade på brorsan som spelar i ett punkrock band http://www.union-square.net lokalen de spelade i var ett gammalt lager med betong,betong,betong. När grabbarna drog igång och spelade max på sina enorma lådor så lät det skit skit skit.
enligt min mening skulle där till mkt absorption, (och diffusion och bas fällor med men poängen kommer snart). När man sedan plocka fram en solo röst utan instrumen så lät det betydligt bättre, dock långt ifrån bra. men här hade större delen diffusion gjort mer nytta än om man dämpat lokalen lika hårt som ett galet punkband skulle behövt. Energin blir ju inte lika stor och därför behöver man ha kvar så mkt som möjligt medans brorsan och hans kopisar fyllde rummet med åthelvete för mkt..

Reflektera gärna över detta om ni har andra åsikter...

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop

Edited by - Magic on 2005/10/19 15:08:30
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/10/19 :  18:30:24  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Tack för svaren.Ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare men internetuppkopplingen på jobbet har strulat en del(skogsmaskin som kört av kabeln eller nått).

Golvet hade jag först tänkt att lägga heltäckningmatta på men det blir nog många vanliga mattor istället.

Om vi återgår till sidoreflexerna: Tvåan och trean verkar viktigast, som jag trodde då.Får väl pyssla ihop ett par såna där dämptavlor nu i vinter.


Edited by - Llönnblom on 2005/10/19 18:34:06
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/19 :  19:42:35  Show Profile Send Adagio a Private Message
Om jag får spåna lite fritt så tror jag att du får en bredare dämpning om du bygger ett par egna varianter på Svanås bredbandsabsorbenter Abcyl. Dessa har en varierad mängd dämpmatrial och har ett bredare absorberingsområde än om man gör en enkel "tavla". Dessa ser ut som halvcylinderformade pelare. Bakstycket (mot väggen) byggs av tex plywood eller MDF där man fäster ett antal halvcirklar utåt. Mellan dessa fyller man upp med tex acustilux och rockwool sen drar man en "strumpa" över det hela av tex högtalarfronttyg eller något annat akustiskt genomsläppligt och elestiskt matrial. Nita på baksidan, hux flux så har man gjort en bredbandsabsorbent.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/10/19 :  23:30:02  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Angående golvreflexen kanske man kan lägga 2-3 cm akustikskum under mattan (inte ändå ut i kanterna). Eller så bygger man ett soffbord som är en panel-/helmholtzabsorbent för den frekvens i reflexen som orsakar destruktiv interferens.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2005/10/19 23:30:18
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/10/20 :  13:53:12  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Vi har i sammarbete med Mats gjort om abcylen och den fins nu under namnet triple absorbent i gruppen MiniMizer på vår hemsida. litet tips om man inte vill knåpa själv.

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/10/20 :  16:51:02  Show Profile Send freann a Private Message
Magic - mycket intressant. Men varför finns det aldrig några prisuppgifter? Om ni vill rikta er till "hemmamarknaden" måste ni nog ha priseruppgifter på hemsidan. Jag är medveten om konflikten mot proffsmarknaden som begär offerter. Idé: del upp siten i två delar med olika produkter och presentation för respektive målgrupp?

Edit: ber om ursäkt för OT...

Edited by - freann on 2005/10/21 09:26:27
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/10/21 :  09:12:04  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Många läsvärda inlägg, tack så mycket pöjkar. Angående dom där bredbandsabsorbenterna så har dom tyvärr lite lågt waf(eller saf) men dom är klart intressanta.
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/10/24 :  07:21:51  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Tack för tipset Freann.
Vi håller på att göra om hela företags imagen, med logotype, hemsida mm mm. Jag skall framföra detta till resten av personalen och försöka få fram en lite vettigare hemsida med mer information och priser. Uppskattar dina synpunkter.

/Patric

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000