HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD? Copland, E-Sound, Quad.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2005/10/22 :  19:12:29  Show Profile Send Laggie a Private Message
Ok, som det ser ut nu så blir det en tjoeb. Jag tycker den verkar vara en spelare i min stil.

Ska fundera tills imorrn. Det är egentligen bara E-5an som utmanar då operan är såpass mycket dyrare.
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2005/10/22 :  20:43:16  Show Profile Send kasra a Private Message
quote:
Jag var hemma hos akkelisaudio i veckan och jämförde e-soundens
(CD-5e) DA med min tacts, 2.2x, inbyggda DA. Testet utfördes hela tiden med Tacten i bypass-mod (alltså ingen korrigering)

Testet gick till så här:
E-Sound via analoga xlr-kontakter (analog research) in i Tacten
E-sound via digitalkabel (Acoustic Zen) in i tacten

Ingen av oss kunde höra skillnad mellan den analoga jämfört med den digitala överföringen.

Min slutsats var att e-sounden har en väldigt bra DA som kan jämföras med Tactens inbyggda DA. Jag utläser detta som ett väldigt gott betyg till e-sounden.


Tacen är ju i grund och botten uppbyggd för digital-in och digital-ut.
De analoga ingångarna/utgångarna är väl moduluppbyggda A/D och D/A vare sig man går via digital processor eller inte, så borde alla analoga signaler bli digitala "igen" för att åter bli "analoga"
Det enda som händer med bypass-mode är väl att den direkt från ingångens AD går via "digital controlled analogue output level" till DA´n istället för att mellanlanda vid den digitala signalbehandlingsprocessorn???

-Optional A/D convertor: 192KHz/24 bits, 122dB S/N, 0.0005% distortion, Balanced and single-ended inputs
- Digitally controlled analogue output level
- Optional D/A convertor(s): 192KHz/24 bits, 118dB S/N, balanced and single-ended out



Isofall är ju testet väldigt intetsägande och kanske meningslöst(?). Då blir ju tacten en flaskhals när man kommer till en viss ljudnivå som ligger över tactens... vilket gör att allt låter typ likadant som just tacten och inte bättre

Rätta mig gärna om jag har fel


"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2005/10/22 20:57:06
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2005/10/23 :  22:09:09  Show Profile Send Laggie a Private Message
Nu har jag köpt en Njoe Tjoeb, får den någon gång i början av veckan. Tråkigt att inte ha något att jämföra med direkt så det blir ingen recension men iaf ett utlåtande kan jag ju ge.

Det var priset som fällde avgörandet.
Tjoeben gick på 4000 och E-5an skulle gå på 6500 (demo-ex)
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/10/24 :  17:19:36  Show Profile Send Tomas a Private Message
Tror att du kommer att bli jättenöjd!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2005/10/27 :  18:25:48  Show Profile Send Laggie a Private Message
Japp då har tjoeben landat, har spelat med den idag och är nöjd!
Ett mjukt neutralt ljud skulle jag vilja säga. Inte tillstymmelse till att bli vass eller essig.
Sorterade ut komplex musik alldeles lysande enligt mig.
Upplever inte heller att den missar detaljer men det är svårt att säga utan en direkt A-B jämförelse.
Enda negativa jag kan säga är väll att jag skulle vilja ha lite mer "tyngd", men definitivt det bästa jag testat hittils

Några frågor bara, jag lämnar alltid på min elektronik. Jag antar att jag ska stänga av Tjoeben när jag inte använder den? Hur länge räknar man med att rören håller? När ska man byta?

Edited by - Laggie on 2005/10/27 18:29:58
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/10/27 :  19:31:22  Show Profile Send knoxville a Private Message
De skall hålla ca 10000timmar, sp låt den stå på du.

Har du up-sampler på din?

/erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2005/10/27 :  19:41:50  Show Profile Send Laggie a Private Message
Nope ingen upsampler, han som jag köpte njoeben av hade en till med upsampler. Han tyckte inte det var någon skillnad nästan.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/10/27 :  20:54:45  Show Profile Send Tomas a Private Message
Är den helt ny är chansen att du blir ännu nöjdare med tiden stor!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

cebo
Member

119 Posts

Posted - 2005/10/28 :  06:49:23  Show Profile Send cebo a Private Message
Vad är det för Op-ampar i den? Är det Opa604, så kan du få bättre bas och tyngd genom att byta dessa till Opa 627 eller AD797, den sistnämnda har jag inte provat än, men enligt vad en del har sagt, så ska denna låta bra till Tjoeben.

Sedan har du rören som du eventuellt kan byta också, men det är nog bättre at du frågar någon Tjoeb-ägare om vilka rör som är bra. Eller googla på tjoeb, du komer att få en hel del uppslag om ollika tweak.


/cebo
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/10/28 :  09:16:37  Show Profile Send Manga X a Private Message
De bästa rör jag har provat till Tjoeben är Telefunken E88CC (med guldstift). Det är dyra NOS rör som spelade underbart!!!

Andra rör som skall vara bra är Siemens E288CC!
Dessa har jag inte provat själv. Själv har jag Philips JAN 6922 d.v.s. originalrören.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/10/28 :  10:24:49  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Hej, jag har en liten fråga. Var kan man köpa denna Njoe Tjoeb spelaren?

Tror ni den skulle passa ihop med ett par AE 120 series och Denon AVR-2105?
Nu spelar jag cd via en sony dvd (dvp-ns930v), och det blir mycket grötigt när man lirrar tyngre komplex musik. Det saknas både bredd och djup i ljudet och en massa spelglädje.
Min första prio är en cdsplare nu, men att lägga upp mot 10k sträcket finns inte då man är student. Så tanken att kunna uppgradera eftersom med Tjoebn känns lockande.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/28 :  10:26:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
niklasmagnus: Många dvd-spelare har de problem ljudmässigt som du beskriver. Lyssna på renodlade cd-spelare i samma eller lite högre prisklasser (än dvd-spelaren) och det är ofta annorlunda.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/10/28 :  10:40:36  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Jag håller med, men man tycker man borde få lite stereoljud för 5500kr som dvd kostade när jag köpte den. Hur som helt har du nå svar på mitt ovanstående inlägg.
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2005/10/28 :  21:39:18  Show Profile Send Laggie a Private Message
Jag vet bara att tjoeben städar upp fint i metalgröten, bättre än andra DVD spelare samt CD-spelare (billigare) jag hört.

Jag ska köpa ett par OPA627 nu och byta ut orginal och höra skillnaden, kanske lite mer tyngd efter detta bytet då blir det GULD:-)

Kör med Siemens E288cc rör nu men fick med philips rör också. Ska testa byta imorrn och höra skillnaden.
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/10/29 :  15:41:56  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
okey, men vart kan man köpa den?
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/10/29 :  16:12:13  Show Profile Send Manga X a Private Message
Idag finns det ingen Svensk ÅF.

Kolla med AH. Njoe Tjoeb direkt i Holland.

Laggie:
Jag kan köpa dina E288CC rör om du vill!!!



Mvh Magnus Eriksson

Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/10/29 :  16:19:58  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Va kostar en uppsättning rör till Tjoeb? Typ de där E288CC som ex.

/rör-novis

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/10/29 :  20:01:41  Show Profile Send Manga X a Private Message
Oanvända NOS-rör av Siemens E288CC hittar man för c:a 400 - 500 SEK per styck.

Tydligen värde dessa pengar om man får tro användarna av dessa rör!

Mina personliga favoriter är Telefunken E88CC. Dessa kostar c:a 800 SEK per styck.



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000