HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 audio research vsi 55
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/10/28 :  21:56:02  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Audio Research är ett magiskt namn för mig (och många andra såklart)och man associerar alltid till referensanläggningar för stora pengar.
Nu har jag snappat upp denna modell, VSi 55, som jag kan göra en väldigt bra deal på. Normalt butikspris här i Spanien är 4000euro vilket för märket inte avskräcker sååå värst och för egen del blir det betydligt bättre än så

Först av allt undrar jag ifall någon har erfarenhet av denna integrerade förstärkare? Känns/hörs det "Audio Research" eller känns/hörs det som en fattigmans version?

Min andra "undring" är egentligen generell, men passar bra just nu också. Om man tar ett äkta highend märke och tittar på deras instegsmodeller/snikversionerna och jämför med uppstickarmärke eller gamla "bra" märken som för samma peng gör "det-värsta-som-går-att-bygga" - hur tänker ni här? Är det highend märkets magi och "känsla" som avgör eller är det, de vassare komponenterna i den mer mainstream fabrikanten som avgör?

Är man beredd att offra något ljudmässigt för känslan att äga en legendarisk produkt?

Artphotography

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/10/29 :  10:17:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej Dan,

Jag tar mig friheten att försöka svara då jag äger ARC och dessutom säljer deras produkter.

Jag håller med i att man kan prata om ett "magiskt namn" när det gäller ARC! ARC är iofs inte bara magi - vilket ju är tur - utan man jobbar hårt på teknik, kvalite och äkta utveckling! Se bara på modeller som släpps i mk II, mk III osv - snacka om att jobba medvetet och på ett sätt som framför allt gynnar kunden. Kolla www.arcdb.ws och läs vilka framsteg man gör från version till version!

Vidare måste jag skryta om att ARC faktiskt provlyssnar alla exemplar som lämnar fabriken - så väl de som är nyproducerade som dom som är uppgraderade som dom som varit på reparation. Alla som själva byggt en hifipryl vet att provlyssning är självklart för det slinker annars lätt igenom fel på pordukterna.

Din nästa fråga är svår att besvara för nån annan än ju av dig själv. Det enda jag kan säga är att VS55'an jag hade hemma imponerade på dom flesta och så även på mig. Det var ett rejält lyft mot en prisjämställd transistorförstärkare på alla parametrar även om självklart 50 watt fortfarande är mindre än 100. ARC skulle nog heller inte kunna släppa en "billig produkt" som är dålig som skulle sänka namnet.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ragge
Starting Member

32 Posts

Posted - 2005/10/29 :  10:37:24  Show Profile Send Ragge a Private Message
Hej Dan!

Jag spelar själv på VSi 55 sedan 1 år och jag är mycket nöjd. Förstärkaren delar i allt vesäntligt ljudet med sina storebröder. Kan vart rekomendera den om du inte behöver mer kraft än 50 W.




Ragge
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/10/29 :  10:44:29  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Egentligen tvekar jag inte alls på att ARC's instegsmodell är av väldig hög kvalitet. Är övertygad, precis som du, att ARC skulle inte släppa en "dålig" produkt. Dessutom så är bara namnet häftigt så jag hade bara blivit besviken ifall den inte höll måttet....skulle dock kunna tänka mig att den är lite kännslig på kringutrustning!

Men funderingen kvarstår ändå ifall en förstärkare från Krell, ARC, BAT, Burmeister osv osv osv i högre skolan kostar 40' som deras inträdesbiljett i deras värld är lika bra, totalt, som en toppmodell från (typ) Marantz, Sony, Arcam osv osv för 40'. Alltså, instegsmodell mot toppmodell - för samma pris? Vad är smartaste valet?

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/10/29 :  10:54:17  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Ragge: vad kör du för högtalare/CD?

Artphotography
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2005/10/29 :  12:39:43  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Är det månne nå´n som har provat storebror VM220 Håller med om att ARC har en speciell aura kring sitt namn.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/10/29 :  13:52:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Sceptic:
Ja vi hade VM220 här nere när ASO för nått år sedan hade besök av Björn Wiman/Audio Nord (Björn har nu slutat på Audio Nord).

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33407



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2005/10/29 :  16:24:50  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Tack
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/10/30 :  14:56:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Va'sågo'!




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/10/30 :  17:35:16  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
visst é dé vackert !

Artphotography
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000