Author |
Topic |
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
Posted - 2005/10/18 : 11:38:08
|
Nu äntligen!
Här kan man lyssna på det nya albumet från Boards of Canada: http://www.bbc.co.uk/dna/collective/A6129065
För er oinsatta handlar det om skruvad electronica med analog känsla. |
Edited by - lindvall on 2006/04/21 12:04:15 |
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2005/10/24 : 18:42:14
|
Tjaba lindvall!
Den här plattan fick full pott i en finsk rockmagazine som heter Soundi. De har en nätversion också som heter www.soundi.fi och där finns massvis av skivrecensioner samt intervjuer och annat smått och gott. Men då vore det bra om du kan finska *s* Annars kan du bara köra efter hur många stjärnor en skiva har fått. De brukar vara pålitliga samt oerhört kunniga oavsett musikstil. |
|
|
garmen
Member
757 Posts |
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/10/24 : 19:13:45
|
Mycket bra. Köp! |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
lindvall
1683 Posts |
Posted - 2005/10/26 : 11:28:20
|
Äntligen dök skivan upp i postinkastet! Nu ska det lyssnas lite noggrannare än man kunnat göra framför datorn med Real Audio och surrande fläktar! :-) |
|
|
lindvall
1683 Posts |
Posted - 2006/03/02 : 12:07:49
|
OK, skivan håller i längden men är mycket mer lättviktig än tidigare Geogaddi. Den ger intryck av solgassiga sandstrandsdagar på 70-talet när jag var liten och hälsade på mormor på sommaren.
Fiskmåsarna skriker och saften har blivit lite varm i solen. Ostfralla med banan och ett sandkorn som knastrar mellan tänderna. Doften av mammas och pappas kaffe från termosen. En transistorradio hörs på långt håll. Mina barnögon betraktar andra barn som bygger sandslott och leker i vattenbrynet.
Det här är en skiva som för mig förmedlar en ganska okomplicerad stämning, det påminner om en tid då saker var enklare. Just av den anledningen blir "The Campfire Headphase" inte riktigt lika intressant, eftersom vi gärna söker oss till det som upprör och väcker starka känslor. Jag hade redan "Music has the right to children" när jag skaffade "Geogaddi", men det var vid lyssningen på "Geogaddi" som jag gick ner mig ordentligt i BoC-träsket. Kanske var det den olycksbådande stämningen i den skivan som lockade mig till att lyssna mer.
Här hittade jag en intervju som är mycket mer öppenhjärtlig än vad vi är vana vid att höra om Boards of Canada: http://www.pitchforkmedia.com/interviews/b/boards-of-canada-05/
Dom verkar vara lite trötta på den mytbildning som de själva skapat med sin kryptiskhet och hemlighetsfulla attityd och som växte sig ännu starkare i och med "Geogaddi" som (i min tolkning) behandlar den lurande ondskans tema. Denna skiva känns ännu mer oskyldig än "Music has the right to children". "The campfire headphase" är inte det bästa dom gjort, men jag vill inte vara utan den. |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2006/03/02 : 14:20:17
|
Av ngn anledning så kommer jag att tänka på alla de tråkiga turerna på tåget mellan Halmstad och Trollhättan vintertid. Man åker rätt länge med utsikt över havet (observera kopplingen till havet) vid Varberg och Falkenberg. Den råa melankolin med en fuktig februarikyla, men ändå med varma tankar om att komma hem. När jag pluggade och åkte hem till päronen ibland, så hade jag ett par philipskåpor och en sliten bärbar cd på tåget. Ofta hade jag inget att göra så jag kunde ta tåget när det var som billigast och när ingen annan åker tåg. Under en av dessa resor så lyssnade jag igenom Röyksopps Melody AM, och musiken passade landskapet och de slumrande badparadisen så väl.
Det är DET tillfället som kommer fram i skallen när jag lyssnar på Boards of Canada - The Campfire Headphase.
Geogaddi är mer Jaques Costaeu på flimrig super-8 med rundade kanter.
Skulle jag beskriva BOC med ett ord så vore det "meditativt". Bra godis för en drömmare som jag. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
lindvall
1683 Posts |
Posted - 2006/03/02 : 16:16:05
|
Hmm, så slumpmässigt, jag kollade precis in nättidningen www.americanwired.com och där är det en intervju med BoC. Tack för tipset om den publikationen eliot! (i vilket sammanhang det nu var). Tolkningen av musiken verkar vara väldigt personlig, för mig är "The Campfire Headphase" sommar, för V8 är det vinter, och för intervjuaren i denna artikel är det en olycksbådande och skrämmande platta.
http://www.americanwired.com/music/boardsofcanada/boc.html |
|
|
lindvall
1683 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 12:22:00
|
Boards of Canada kommer med nytt! En EP som heter "Trans Canada Highway". Släpps tydligen den 6 juni, 2006! ;-) Ska enligt uppgift vara mörkare än The Campfire Headphase.
se http://www.warprecords.com/
|
|
|
lindvall
1683 Posts |
|
lindvall
1683 Posts |
Posted - 2006/04/21 : 12:12:18
|
Tydligen har dom också valt att tidigarelägga releasedatumet enlig warp. Det nya datumet är 29 maj.
från warprecords:
quote:
Due to unanticipated satanic activity, the release date of Trans Canada Highway, the new EP from Boards of Canada, has been brought forward to 29th May 2006 (a day later in the US).
|
Edited by - lindvall on 2006/04/21 15:32:43 |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2006/04/21 : 15:38:15
|
Skön orsak
Ska bli spännande med nya releasen! |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
|
Topic |
|