Author |
Topic |
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2005/10/16 : 12:52:22
|
De som tror att japansk anime är detsamma som våld och olämpliga XXXX-filmer bör fortsätta läsa, (och ni andra också).
Japans motsvarighet till Walt Disney Studios heter Studio Ghibli med Hayao Miyazaki i spetsen som kreatör.
Från Studio Ghibli har mästerverk som Princess Mononoke, Spirited Away, Grave of the Fireflies, Tonari no Totoro (Min granne Totoro) och många många fler. För er som vill veta mer så rekomenderas http://www.imdb.com/chart/animation där ni också kan se att Japansk anime av högsta klass ofta rankas högre än både Disneys och Pixars mästerverk och ungefär hälften av top 20 utgörs av japansk Anime.
De bästa filmerna från Studio Ghibli har ett större djup i sina karaktärer, en mycket stark story-line eller så hänger filmerna helt enkelt ihop på ett bra sätt. Många av filmerna har dessutom ett mer vuxet perspektiv och realistiskt förhållningssätt till att karaktärerna inte är enbart onda eller goda.
Är du fortfarande skeptisk, så försök få tag i "Princess Mononoke" eller "Mononoke Hime" som den heter i orginal. De flesta DVD har engelsk text och just den här filmen finns också med en bra engelsk dubbning. Filmmusiken är skriven av Joe Hisaishi och är MYCKET bra, med blandning av Japanska stora trummor, klassisk europeisk symfonisk musik kryddad med smäktande och melankoliska japanska melodier och instrument samt sång av counter-tenoren Yoshikazu Mera. (Där har ni Hifi-anknytningen!)
"Mononoke Hime" utspelar sig i ett tidigt medeltida Japan, där en ung prins drabbas av en svår förbannelse och tvingas lämna sin by och trolovade för att söka bot. Han träffar både den mystiksa Prinsessan Mononoke som är adopterad av en varggud och den driftiga kvinnan Eboshi som med fast hand styr "Iron Town" mot industrialisering i konflikt med naturen och skogsgudarna samtidigt som hon också tar hand om svårt sjuka och utstötta. Filmen är den 3:e högst rankade tecknade på www.imdb.com ! Filmen innehåller en del våld och otäcka scener så 11-årsgräns är nog på sin plats.
"Spirited Away" handlar om den 11 åriga flickan med namnet "Senn" som mot sin vilja tvingas flytta till en annan ort och på resan dit kör familjen fel och hamnar i ett märkligt land där alla möjliga och omöjliga varelser finns... föräldrarna drabbas av en förtrollning och Senn som tidigare varit lat och ansvarlös måste nu uppbåda all hjälp hon kan få för att rädda sig själv och föräldrarna. Plotten jämförs ibland med "Allice i Underlandet" och det ger en fingervisning om hur skruvade endel karaktärer i filmen är. Filmen är den högst rankade tecknade filmen på imdb! Filmen gick upp på bio i Sverige och finns på DVD med svensk dubb och text.
"Kikis Delivery Service" handlar om en ung häxa som enligt traditionen ger sig av till en ny stad för att söka lyckan och träna upp sig i yrket samt försöka välja en specialitet. Filmen utspelar sig i en fiktiv europeisk 50-tals-bakgrund. Barnvänlig.
"Tonari no Totoro" handlar om en familj där mamman ligger på sjukhus och pappan med två döttrar flyttar ut på landet till ett gamalt hus med en spännande trädgård. I närheten bor en mystisk varelse som heter Totoro och han är en slags god och glad stor rund lurvig skogsgud. En dag rymmer den yngsta dottern för att hälsa på mamman på sjukhuset och storasyster får hjälp av Totoro och den märkliga och vindsnabba "Kattbussen" för att leta rätt på lillasyster. Av Ghiblis filmer är den som bäst lämpar sig för mindre barn men innehåller flera kul scener och inslag och är som nästan alla Miyazakis filmer väl kryddad med de mest fantasifulla varelser...
Hotaru no haka eller Grave of the Fireflies är förmodligen den mest mörka och tragiska av alla tecknade filmer som någonsin gjorts och den är rankad som den 5:te bästa tecknade på imdb. En berättelse om den skoningslösa tillvaron för en föräldralös bror och syster i Japan under andra världskriget. Det är en mycket stark och sorglig historia och här är det definitivt 12-års-gräns, men jag tror att filmen uppskattas mer av vuxna och äldre ungdomar än av 12-åringar.
Något som en förälder bör vara medveten om är att flera av filmerna inte är för småbarn och även de som är riktade mot yngre innehåller ofta moment som kan vara skrämmande eller som man behöver prata med barnet om. Å andra sidan är det endast ett fåtal av filmerna som finns på svenskt tal eller med svensk text.
Det artistiska i animationen är i klass med Disneys storproduktioner, men teknikerna eller bildspråket och tempot kan skilja betydligt. Story-boarding håller ofta en mycket hög kvalité och karaktärerna är i allmänhet mer komplexa än vad som är vanligt i anglosaxisk film.
Frågan är varför japansk kvalitetsanime inte distrubieras eller lanseras i Sverige? Jag är övertygad om att den skandinaviska marknaden skulle sätta ännu större värde på filmerna än den amerikanska gör, och där rankas ju ändå filmerna mycket högt. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
Edited by - LeoArietis on 2005/10/16 20:53:01 |
|
jerico
Member
1304 Posts |
Posted - 2005/10/16 : 13:59:13
|
Antagligen pga att en medel "svenne" inte vågar ta in nya saker om det inte är en beprövad sak. Yankee film är inte nått hinder de har vi tittat på i snart ett år hundrade men hur många filmer har du sett från indien? Samma sak där som med japan och iran och troligtvis nästan alla länder i hela världen... Bara det att jag kan hålla med dig om att anime är klart sevärt.
Full metal alchemist är bland det bästa jag har sett. |
Mitt system
Mera SVAVEL till folket! Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari? |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2005/10/16 : 14:01:18
|
"Sprited Away" gick väl rätt bra i Sverige? Och bussarna här i Gbg är fulla av annonser för nästa film från samma upphovsman (jag kommer inte ihåg vad han hetter) som väl släpps här i Sverige om någon vecka. Så allt är väl inte nattsvart?
|
|
|
Frasseman
Member
279 Posts |
Posted - 2005/10/16 : 15:03:44
|
LeoArietis: Staden i Kiki´s delivery service, är faktiskt till stor del inspirerad av Stockholm, man kan faktiskt se stockholmska gatuskyltar både här och där, även vissa butiksnamn stämmer... Själva muren runt om staden är en kopia av ringmuren runt Visby...
f95toli: Upphovsmannen till dessa mästerverk heter Hayao Miayazaki.. Tyvärr så tror jag att den bara är dubbad, vilket vore riktigt j**la illa... Men, det är ju "barnfilmer"
Porco Rosso och Totoro är 2 av mina favorit Anime´s..
Däremot har jag aldrig orkat se igenom Akira utan att somna, och Ghost in the Shell, ger jag inte för mycket för... |
Min anläggning |
Edited by - Frasseman on 2005/10/16 15:04:24 |
|
|
filkingian
Member
716 Posts |
Posted - 2005/10/16 : 15:15:17
|
Vi har en videouthyrningsaffär här i Kristianstad com heter Videomix, de har en uppsjö av anime-dvder och samma i butiken Skivlagret. Nu vet jag inte om de är svenska eller brittisk import, troligen brittisk, men de finns att köpa i alla fall.
|
This space intentionally left blank.™ |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/10/16 : 17:24:03
|
Gillar Record of Lodross war skarpt.
Det är synd att utbuder är så litet som det är i detta landet när det kommer till Anime. (och manga med för den delen) |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2005/10/16 : 20:15:37
|
Frasseman: Jag har försökt kolla i filmen Kiki's efter skyltar men inte kunnat tyda dem riktigt utan bokstäverna verkar ganska slumpmässigt ditsatta och somligt påminner om något latinskt språk. Värt att märka är dock att bokstäver som ä-ö-ü-ô och liknande förekommer. Staden har helt klart lite drag av Stockholm men också av en större europeisk kuststad, jag tycker mycket av arkitekturen känns mer Tyskland-Holland men också Frankrike. Dvs en hel del jugend. Ibland får jag en känsla av att Hayao Miyazaki har blivit inspirerad av Hergé (Tintins skapare) och hans detaljrikedom och formspråk i miljöerna.
Min favoritfilm inom anime är Princess Mononoke, både för att det är en väl utvecklad historia som äger giltighet i dag med teman som rovdrift på naturen, girighet, kärlek, hat och svek, krig och försoning, samt att historien också är en klassisk hjältesaga ungefär som "Sagan om ringen". Filmen har många actionscener som kan vara mycket våldsamma och en hel del oerhört tekniskt skickligt utförda scener (minns att den är gjord med klassisk animering!). Filmmusiken är bara den så pass bra att det gör filmen sevärd och även de som normalt sett inte gillar tecknat brukar uppskatta filmen och historian.
Princess Mononoke hade besökarrekordet i Japan men blev så småningom passerad av "Titanic", men där Cameron's Titanic briljerar med stjärnor, detaljer och rekvisita så förlitar sig Hayao Miyazaki's "Mononoke Hime" på en stark och välberättad historia, komplexa karaktärer samt ett fantastiskt tekniskt hantverk.
Skaparen Hayao Miyazaki är mycket känd och beundrad av tecknarna hos både Disneys, Pixars, Dreamworks och Fox's studios. Där mannen på gatan känner till Walt Disney så vänder yrkestecknarna oftare ögonen mot Hayao Miyazaki.
En annan introduktion till Anime kan man få via "Animatrix", en spin-off till Matrix-trilogin och jag tror att filmen finns i Matrixboxen men också separat. Animatrix-projektet föddes strax efter Matrix 1 och filmen som är ett antal kortnoveller visar på en bred spännvidd vad gäller olika teknik och stilar inom Anime, där de olika och fristående episoderna är gjorda av olika studios. Historierna bygger på Matrix-konceptet och ger mer bakgrundsinformation till Matrix-filmerna. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
Edited by - LeoArietis on 2005/10/16 20:52:37 |
|
|
Frasseman
Member
279 Posts |
Posted - 2005/10/16 : 20:42:04
|
Såvitt jag vet så har Howl´s moving Castle det nya rekordet.. med dryga 40 miljoner japanska besökare... Dvs. Nästintill en 1/3:e del av Japans befolkning, extremt imponerande.
Det finns massvis med bra info om Studio Ghiblis filmer hos den Australiensiska distributören... Info Det som är riktigt snyggt med Madmans´Ghibli releaser är att DVD-fodralet är vändbart (omslaget alltså!).. Med den "nya omslaget" på ena sidan, samt det japanska originalet på den andra...
Jag har köpt ett par av deras Ghibli releaser för hyffsade priser hos DVD Crave (också från Australien) (kostnad mellan 20 - 30 AUD dvs. 110 - 160kr st + frakt)
LeoArietis: Vill inte vara anal, men du glömmer ett "a" i Hayao MiyAzakis efternamn...
Andreas |
Min anläggning |
Edited by - Frasseman on 2005/10/16 20:46:33 |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
|
Frasseman
Member
279 Posts |
Posted - 2005/10/17 : 21:02:25
|
Det var en artikel om Hayao Miyazaki i dagens Uppsala Nya Tidning gjord av Gunnar Rehlin inför releasen av Howls Moving Castle på bio i Sverige.
"Det här är mannen som världen över hyllas som den främste av alla filmanimatörer. Men börja inte tala Disneyfilmer med 64-årige Hayao Myazaki. Då slår han bakut.
- Jag har aldrig sett någonting i en Disneyfilm som har inspirerat mig, säger han.
På fredag får hans senaste film Det levande slottet svensk premiär. För två år sedan fick han sitt genombrott i väst med mästerverket Spirited Away, en film som först fick Guldbjörnen i Venedig och därefter en Oscar för bästa animerade film.
- När det gäller Oscarutdelningen, så ville jag försöka få Det levande slottet färdig innan Bush startade sitt krig i Irak. Men han drog igång tidigare än vi hade trott. Den filmen är förövrigt väldigt påverkad av det kriget. Det gjorde karaktären Howl annorlunda och det gjorde filmen mer komplex.
Som alla som arbetar med animation får han ofta höra frågan om likheter med Disneys filmer. Han slår dock bestämt ifrån sig och säger att han hittade inspiration annorstädes.
- Det som gav mig kicken var sovjetisk animation från 50-talet. Och Snurre Sprätt. Jag älskar Snurre Sprätt.
Samhällets förfall Att bli kallad Japans Walt Disney ser han nästan som en förolämpning.
- Disney var varken regisör eller tecknare. Hur kan någon komma på idén att jämföra oss? Det finns inga som helst likheter mellan oss. Miyazakis filmer är oerhört visuella och hör till de filmer som helst skall ses många gånger. Men själv tycker Miyazaki att detta är en dålig idé, och han är personligen oroad över framgången för den industri han och hans Ghibli Studios i Tokyo jobbar i.
- Det att barn tillbringar hela dagarna framför dataskärmar, det ser jag som ett tecken på samhällets förfall. Animation är en del i dataspel och virtuell verklighet. Alltså tar vi på Ghibli del i detta. Jag tror det ligger en stor fara i att barn växer upp på det här sättet. När någon förälder säger till mig att "mitt barn har sett din film hundra gånger på DVD", då tror de jag skall ta det som en komplimang, men det gör jag inte. Se filmen en gång. Det räcker.
För några år sedan, efter att han fått en hjärtattack, talade han om att pensionera sig. Det kommer dock inte att bli av.
- Jag kommer att fortsätta arbeta fram till slutet."
Det tog en stund att överföra från tidningen, hoppas att det kan vara läsvärt.
Andreas
|
Min anläggning |
|
|
Tank
Member
520 Posts |
Posted - 2005/10/17 : 21:03:18
|
Konbanwa!
Att anime skulle vara okänt häromkring kan jag inte hålla med om. Lokala videohålan hyr ut excellenta Kino´s Travels, bland andra. Man kan hitta en hel del populära serier på t.ex. Åhlens! Men sfbok är nog ganska ohotade som butik med störst animeutbud... Blev Furi Kuri 1 sist jag var in.
Tyvärr verkar de flesta nya serier nuförtiden urarta i rena penningkossor.
Tur att vi har Ghibli och Gainax. Sen är de flesta serier där Yoko Kanno fixat musiken åtminstone lyssningsvärda.
Frasseman: Du borde kika på Ghost in The Shell: Stand Alone Complex om du somnar till långfilmen. Är en av mina favoriter tillsammans med Mononoke Hime... Både långfilmen och serien, faktiskt.
Hmm. Det får bli en lista tror jag!
Långfilmer har det nämnts Miyazakis alster, och Ghost in The Shell. Det finns få animelångfilmer som kommer upp i deras klass. Därför tar jag upp en bunt animeserier istället!
Action och humor:
Full Metal Panic m. uppföljare. Mecha, slapstick, underbara karaktärer. Samurai Champloo: Svärdssvingande, slapstick, lysande figurer. Cowboy Bebop: Rymdprisjägare, tokiga hackers, femme fatale. Vad mer behöver man? Yoko Kanno lirar underbar experimentell bluesjazz. Köp soundtracket, NU! Rurouni Kenshin: En av de klassiska svärdsvingaranimeerna. Kasemakase Tsukikage Ran: Som ovan, fast inte alls lika känd. Men minst lika bra i mitt tycke! Slayers m. tillbehör: Underbar magiker/fantasyanime. Även här gott om slapstick och löjligheter.
Galenskap (Serier som inte är riktigt riktiga. Slapstick tagen till sin gräns.):
FLCL/Furi Kuri/Fooly Cooly: En alien-hushållerska med animehistoriens coolaste vespa sätter den lilla staden på huvudet... Huvudet ja. (Ni förstår när ni sett den.) Parodierar allt möjligt. Jungle Wa Itsumo Hale Nochi Guu: Förmodligen den mest osannolika anime som sett dagens ljus... Photon: En tyst filur med vissa famlijeproblem hamnar ute på lite äventyr... Golden Boy: En student som åker runt och tar ströjobb, misslyckas fatalt hela tiden. Men även månen lyser. (Eller vad man nu ska ta för ordspråk!)
De filosofiska: Serial Experiments Lain: En ung tjej hittar gud via datorn. Kino's Travels: En väldigt androgyn figur åker runt med sin talande motorcykel och besöker en hel del kufiska ställen. Texhnolyze: Slänger vi in här också.
Klassiker(Sådana där man ska ha sett.) Ranma½ 3x3 Eyes
Akira och Ghost in The Shell platsar här också, men de är ju inte serier. Aja.
Om ni vill ha rekommendationer på anime så hitta på en kategori så ska jag nog hitta en eller tre serier som passar. Särskilt om jag inte behöver slå på mitt kvalitetsfilter, som jag använt ovan.
Nu blir det sängen. Oyasuminasai! |
|
|
Tank
Member
520 Posts |
Posted - 2005/10/17 : 21:08:22
|
"Se filmen en gång. Det räcker."
Att se en Miyazaki mindre än tre gånger ser jag som dåligt omdöme. Man missar garanterat saker. Börjar det blir mer än 10ggr/år kan man börja oroa sig. |
|
|
Frasseman
Member
279 Posts |
Posted - 2005/10/17 : 21:09:59
|
Tank: Jag har hållt på med Anime till och från i 12 - 13 år nu... Så man har sett en hel del, bättre och sämre filmer / OAV´er...
Nej, somnar bara till Akira.. Tycker inte Ghost in the Shell ger mig något som film... Men alla kan ju inte gilla allt...
Andreas |
Min anläggning |
Edited by - Frasseman on 2005/10/17 21:10:45 |
|
|
Tank
Member
520 Posts |
Posted - 2005/10/17 : 21:19:56
|
Hmm. Är bara runt sex år gammal i branschen. Har hunnit med runt 200 kompletta serier på den tiden. Har litet tappat lusten att leta efter nya erfarenheter inom anime. Så långt mellan guldkornen nu för tiden.
Jag tycker också Akira är ganska tröttsam, förresten. Klassiker nonetheless.
(Hallå, jag skulle sova!) |
Edited by - Tank on 2005/10/17 21:20:30 |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2005/10/17 : 21:29:46
|
LeoArietis: Japansk tecknad film är INTE så okänd som du tror :-)
|
Made in SFRJ! First they came; HD 60 fps |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/10/17 : 22:32:45
|
Ninja Scroll tycker jag är en rätt skön rulle, var bara tvungen att säga det Storfavoriten är ju som många andras Mononoke. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/10/18 : 01:08:08
|
Som så många andra upptäckte jag Miyazaki genom Spirited Away. Hade höga förväntningar på Mononoke Hime eftersom den hypats hårt av alla möjliga i min närhet. Men jag måste säga att jag blev lite besviken...styrkan i Miyazakis filmer, som jag ser det, är porträtten av karaktärerna, och deras utveckling. Mononoke Hime är mer klassiskt äventyr där det händer saker hela tiden, och jag upplever att det sker på bekostnad av karaktärsutvecklingen.
Därmed inte sagt att det är en dålig film - alla Miyazakis filmer är bra! Har börjat namnge datorer här hemma efter Miyazaki-tema. Laptopen jag sitter och skriver på nu heter kiki, jag har en burk i garderoben som heter totoro. Nästan så man skulle köpa en till dator (eller döpa om den tredje jag har, "pingu") så man kunde få kalla den chihiro också. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/10/19 : 10:12:07
|
Ok, verkar som om jag skulle ta och ge anime en andra chans. Stängde av efter halva Ghost in the Shell, för jag inte alls kom in i den. Men om det är som ni säger, att den är en olämplig representant för genren, så får jag väl testa nån annan. Har en kompis som har strax över 50 dvd-titlar och kanske lika många vhs i hyllan, så jag får väl besöka honom nån dag.
Jag är tveksam till att anime skulle vara ett okänt begrepp i sverige. Säkert bland äldre, men jag tror nog att de flesta under 30 känner till vad det är. |
Militant cyklist. |
|
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2005/10/19 : 23:13:07
|
Anime, manga och hentai är så otroligt stort här i Japan att jag fortfarande förvånas (har bott här över 6 år). Vuxna män som lägger massvis med pengar på dockor, tidningar och DVD. Ibland när man åker till Akihabara står det folk i långa köer utanför affärer som säljer anime eller manga. De kan köa i flera timmar när en ny release av något släpps.
Jag har försökt titta på anime men det faller inte mig i smaken riktigt. Miyazaki gör coola filmer, artistiskt sett, men jag finner inget intresse. |
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
regner
Member
899 Posts |
Posted - 2005/10/23 : 12:58:31
|
måste bara tipsa om mina 2 favoritanimeserier: Scrapped Princess och Wolfs Rain. Scrapped Princess är en RIKTIGT bra serie som alla bör se, Wolfs Rain är ett riktigt mästerverk (ivf i mina ögon). Checka de 2 soundtracketen från wolfs rain också på samma gång.. Riktigt bra! (bla Yoko Kanno, Maaya sakamoto mm)
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/10/24 : 08:14:45
|
Yoko Kanno är något av en husgud här. Jämför man Kanno med många av de som gör "movie-scores" till Hollywoods filmer, så blir de bara patetiska jämförelse.
M |
|
|
|
Topic |
|