HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur undrar man?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/16 :  06:32:08  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Ja, hur undrar man? När man är limiterad till endast bokstäver, siffror och allehanda tecken?

Hur tolkar ni de två frågorna som skrivits? Som att de kommer få ett svar innan ni läst klart inlägget, eller tolkar ni det som att jag inte har den blekaste aning?

Intressant det där.

Ofta när man undrar för att man itne vet, så kan man tolkas som sarkastisk, eller som att man inte tror ett skit på vad föregående talare påstått.

Ett exempel:
-------------------------------------
Första inlägget:
"Jag kopplade nyss in mina nya signalkablar och HOPPSAN vilken basåtergiving! Jag rekommenderar verkligen [märke, modell] till er som kör med [märke, modell]."

Andra inlägget:

"Jag håller helt klart med! Jag upplevde samtidigt att vibrationerna i chassit upphörde!"

Tredje inlägget (håll i er nu):

"Menar du verkligen att chassit upphörde att vibrera bara genom att byta signalkabel?!"

-------------------------------------

Hur skulle Du tolka frågan i tredje inlägget? Exemplet är ju ganska fiktivt, men utgå ifrån att det skribenten i andra inlägget skriver är sant.

Tänk hur lätt man kan råka i luven på varandra BARA för att det inte går att uttrycka sig med vare sig betoningar eller tonfall!

Jag tycker faktiskt att det är tänkvärt. Och samtidigt frustrerande.
Inget man kan åtgärda utan att plocka upp telefonen eller ses på tu man hand. Eller måste man avsluta varje nyfiken fråga med "OBS, jag är inte skeptisk, utan nyfiken!"?

Nåväl. God morgon på er kamrater, nu skall Lars koka kaffe!

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/10/16 :  07:20:41  Show Profile Send Leif B a Private Message
Det här är svårt, visst känns det som sarkasm lång väg när man formulerar sig på det viset i ditt tredje inlägg.
Jag tror man måste uttrycka sig väldigt noggrant åt det andra hållet för att inte missuppfatta frågan som något annat än sarkasm just i detta fallet som du beskriver.

Det finns naturligtvis andra exempel som inte alls ses som något konstigt fenomen men detta tror jag de flesta har mer förståelse för.

När det sedan uppkommer fenomen som är svåra att förklara så finns det nog nästan bara skeptiker som svarar på sådana antagande, men det kanske finns någon enstaka som försöker vara helt seriös som dock uppfattas som skeptiker om han inte uttryckligen försöker på alla plan förklara att han bara är nyfiken på påståendet och då är det dock stor risk för att denna person har underminerat sig så pass att han eller hon betecknas som en totalt inkompetent och värdelös människa.
Vem här, vill hamna i det facket ?!!

Därför slås nog denna självbevarelsedrift på lite då och då och detta är kanske inte sarkasm egentligen utan ett sätt att inte bli eller känna sig lurad av någon som påstått något så "konstigt" eller "otroligt".

mvh

Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2005/10/16 :  10:18:31  Show Profile Send hogga a Private Message
Visst kan inlägget tolkas som sarkasm. Jag tror det är ordet "verkligen" som ställer till det här. Utan "verkligen" blir det en tydlig fråga som inte borde kunna tolkas som sarkastisk. Här ser man att det är väldigt viktigt att tänka på hur man formulerar sig. Det tar lite längre tid, men många missförstånd här på HF hade kunnat undvikas med andra formuleringar.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/10/16 :  11:10:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Men med ett "verkligen" framgår det å andra sidan att den som frågar är just skeptisk, dvs man förväntar sig fler argument om det visar sig att man faktiskt korrkt förstått påståendet.
Att vara skeptisk och sarkastisk är ju faktiskt inte samma sak.

Edited by - f95toli on 2005/10/16 11:11:22
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/10/16 :  11:24:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ofta väldigt ofta känns det som om man inte läser noga vad som står i de olika trådarna och det skapar väldigt fort oenighet.

Jag kan hålla med dig MullBenkt att det kan var svårt att tolka vad som menas och ibland känns det som att det överdrivs ditt exempel inlägg 2 för allt handlar om formulering av språket vilket är svårt då man inte skriver talspråk då tonfall mm styr vad man menar.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/10/16 :  12:22:25  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jovisst är det så, man tolkar orden på vad man söker efter.
Eller till och med vad man vill tolka dem till.
En del har redan, innan de loggat in, tänkt att nu ska jag vara skeptisk och misstänksam till en massa placebo.
En del andra tänker; jag är fruktansvärt nyfiken på att lära mig det här om hifi. Jag vill ha svar på, kanske i andras syn lite konstiga frågor, om hur olika saker påverkar ljudet.

mvh

Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/10/16 :  22:36:58  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag tycker frågan borde vara "Hur skriver man?" istället för hur man undrar. Ditt fiktiva exempel handlar om bristande språk kunskaper som resulterar i att man kan tolka inlägg tre på två olika sätt. Skrifter ska vara formulerade på ett sätt så det bara går att tolka det på ett sätt, så som författaren vill att man tolkar det.

Jag hatar skriva med smileys men känner mig tvungen för att inte missuppfattas. (ja, min svenska är under isen)
Smileys döljer dåligt skrivet språk, det förskönar eller förbättrar inget. Tvärtom fördummar det folk och fä, nu krävs det inga finesser för att förklara att det är sarkasm som menas och inte ett påhopp.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/17 :  00:15:48  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Först och främst: "Skrifter ska vara formulerade på ett sätt så det bara går att tolka det på ett sätt, så som författaren vill att man tolkar det."

Ska och ska? Hur många är det som orkar eller kanske över huvud taget kan leva upp till detta? Jag håller med dig i det att jag önskar detsamma, men det är omöjligt att uppnå.

Sen bör man ha i åtanke att, hur korrekt man än uttrycker sig så finns det lika många uppfattningar, om det man skrivit, som det finns individer.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/10/17 :  00:37:01  Show Profile Send f95toli a Private Message
Sen får man skilja på "vanligt" skriftspråk och det det språk som använda på ett forum. En forumtråd är ju närmast att likna vid en långsam diskussion och har ju ingen direkt motsvarighet inom den vanlig litteraturen. Att man ibland behöver en smiley för att förklara vad man menar är ju en konsekvens av detta.
Dessutom ska ju forumspråk helst vara rätt "effektivt".

Jag skriver rätt många "seriösa" texter (iofs mest på engelska) som det filas på i det oändliga och jag tycker det är rätt skönt att kunna "slappna" av lite när jag skriver inlägg här.

Jag tror tvärtom också att många problem uppstår pga att de som är ovan vid denna miljö förväntar sig ett "vanligt" språk och därför misstolkar en del inlägg. Vidare är de som är aktiva på många forum (särskilt amerikanska) nog ofta mer vana vid en "hårdare" ton och tar därför inte elaka inlägg personligt (och tar i förlängningen därför för givet att andra inte heller gör det).

I mitt tycke är tonen rätt snäll på detta forum, det var dessutom länge sedan det dök upp något troll.


Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/10/17 :  00:48:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message
MullBenkt:

Man skulle väl kanske på ett (möjligen) bättre sätt kunna uttrycka det som att:

"En skribent bör sträva efter att utforma sina skrifter på sådant sätt, att utrymme för missförstånd av dennes intentioner elimineras, och där så ej är möjligt i vart fall minimeras."

Denna formulering torde även innefatta och ge utrymme för att skribenten ej har den förmåga som krävs för att uttrycka sig i skrift på sådant sätt att det är ställt utom alla tvivel vad hans/hennes avsikt är.

Den täcker dock inte in slöhet och/eller nonchalans från skribentens sida! (<--smiley för att unvika missförstånd) (<--oops en till)


(Ja, jag är trött och har stirrat på en dom från Arbetsdomstolen samt en lagbok större delen av kvällen...)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/17 :  04:49:23  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Ja, som tur är, och som antagligen framgår så försöker jag inte starta någon slags moralisk grundprincip för hur man ska uttrycka sig är på hififorum. Tyckte bara att det var en intressant sak att ventilera med er. Seriociteten märks lite på när det första inlägget gjordes också

Om man jämför med GMF's forum Planket, så är det här en ren befrielse, såväl uttrycksmässigt som ordningsmässigt. Som musiker med förkärlek till välljud utnyttjar jag båda forumen. Men på senare tiden har det blivit fler besök här, just på grund av att man inte kan diskutera saker och ting längre på Planket. Det bör även nämnas att trollen står som spön i backen på planket.

ztenlund skrev: "En skribent bör sträva efter att utforma sina skrifter på sådant sätt, att utrymme för missförstånd av dennes intentioner elimineras, och där så ej är möjligt i vart fall minimeras."

Det var en himla bra tanke, formulerat på ett bra sätt
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000