HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Varför finns det inte mobiltelefoner att köpa?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/10/15 :  23:49:15  Show Profile Send Gus a Private Message
Ja just det.

Varför finns det inte mobiltelefoner att köpa,
det tillverkas förmodligen inte några är väl svaret.
Vad menas ?
Jo.
Jag använder min mobil som telefon,slår igång den när jag ska ringa all övrig tid är den avstängd.
Använder aldrig någon av alla finesser som förmodligen är bra för dom som har skapat sig det behovet.
Jag saknar min gamla saligen avsomnade Motorola som inte ens hade någon display.
Lysdioder talade om status på anslutningen.
Röd.ingen kontakt
Orange.kopplar upp/söker
Grön.nu kan du prata.
Detta var precis vad jag ville ha!
Snälla fabrikant xxx gör en telefon som inte har/ kamera,internet,sms,gps,mp3 och fyrahundratretton andra finesser som inte behövs.

Marknaden bestämmer sägs det,jooo....jag är väl förmodligen en alldeles för liten marknad

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/10/16 :  00:27:53  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Varsågod

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=444&a=217263

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/10/16 :  00:48:52  Show Profile Send Gus a Private Message
Se där ja,
det går åt rätt håll i.a.f.
Bakåtsträvare kan det kanske tyckas att jag är men jag vill förbaske mig inte ha strykbrädan ibyggd i kylskåpet heller,kommer nog snart vad jag än tycker
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/10/16 :  00:53:47  Show Profile Send Sanoj a Private Message




// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/10/16 :  00:54:06  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
jag är väl förmodligen en alldeles för liten marknad

Med mig blir vi två .

Tänk vad enkel världen har blivit med alla "hjälpmedel" (stjälpmedel), jo jag tackar jag .
Var och varannan människa blir ju utbränd bara av att hålla koll på att man är tillgänglig hela tiden.
Dokumentförstörare är väl bra men det borde finnas en apparatförstörare också, där man kunde köra ner alla sina tids-slukande "hjälpmedel".


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/16 :  01:11:03  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Den jag har nu är den enklaste nokian som fortfarande finns på marknaden. Den har utöver telefonbok en kalender, ett stoppur, alarm, kalkylator och ja, några spel då, som aldrig brukas. Behändig som kan vikas ihop. Kostade 995:- har jag för mig.
Iofs blinkar den och har sig när det ringer (om man vill), men det är bra i repan när man inte hör och väntar ett viktigt samtal.

Nokia 2650

Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2005/10/16 :  10:07:12  Show Profile Send n0p a Private Message
Gus:
Nokia 1101 http://www.nokia.se/phones/1101/
Nokia 1100 http://www.nokia.se/phones/1100/


Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/10/16 :  11:11:19  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag gillar inte heller att det finns funktioner som är onödiga eller rättare sagt som man inte använder i mobiltelefonen så nu är vi fyra som tycker det. I Japan har man tagit fram en mycket enkel telefon för de som vill ha det och det blev visst en hit men det var ingen av de stora som låg bakom den.

Sony ericsson har i alla fall två telefoner som inte har kamera mm T230 och T290i som kanske passar.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/10/16 :  15:35:20  Show Profile Send Gus a Private Message
Skönt att inte behöva känna sig så ensam i
detta kommunikationsinferno
Tackar för tipsen om dom lite enklare modellerna.
Men även dom är överdrivet finessrika för min del,jag behöver ju visserligen inte trassla in mig i olika menyer om jag inte vill utan bara använda basfunktionen/Telefon.
Det är inget stort problem utan mera en principsak,om jag t.ex.ska sätta en potat är jag inte hänvisad till att införskaffa grävmaskin.
Spadar finns fortfarande att köpa

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/16 :  15:40:08  Show Profile Send mayro a Private Message


Här är en till.. Vanlig lur duger finfint....

5 köpare då... tror ni dom startar med detta snart

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/10/16 :  16:05:44  Show Profile Send kris69 a Private Message
Jag håller med och särskilt en som låter lika bra som en vanlig tråd-telefon. Mindre finesser men bättre ljud. Blir det en high-end telefon då

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/10/16 :  19:35:45  Show Profile Send Fimax a Private Message
quote:
Snälla fabrikant xxx gör en telefon som inte har/ kamera,internet,sms,gps,mp3 och fyrahundratretton andra finesser som inte behövs


Anledningen till att telefonerna är som de är, beror på kunderna, och kunden är INTE du eller jag, utan Mobiloperatörerna. Det är dessa som köper de flesta telefonerna, för att sedan sälja de till slutkunden (med rabatt..). Mobiloperatörerna vill självklart att det skickas melodier, bilder och allt vad man kan skicka med telfonerna nu för tiden...

/filip




Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/10/16 :  22:16:56  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Bubbel; det var Tuka som tog fram den telefonen för pensionärer som vill ha mobil men inte kan använda high-tech versionerna. NTT DoCoMo har nu också tagit fram en liknande telefon.

Mobilmarknaden styrs i Japan av kvinnor i åldern 16-30 år som bor hemma hos sina föräldrar (oftast arbetslösa), de kallas "parasite single" här i Japan. http://www.hackwriters.com/freeta.htm

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/16 :  23:03:00  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har 2 mobiltelefoner.
Nokia 3210 som jag kan använda utan att knappt titta på vad jag gör och den används härhemma. Inga finesser utan är enbart en telefon.
Men den fungerar inte överallt utomlands då det krävs en trippelbandstelefon och då har jag en annan telefon med en massa menyer som jag brukar trassla mig in i, men kommer ibland rätt och lyckas ringa med den. Ibland blir det en bild tagen på mina fötter eller något annat innan jag kommer ut och får fram rätt meny.
Jag skulle nog kunna lära mig den men har inte minsta intresse för det och när jag kommer hem till Sverige igen efter en utlandsresa åker Nokian fram igen illa kvickt.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/17 :  01:35:48  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Varför inte leta reda på en begagnad Ericsson T18?
Hyffsat liten, enkel att använda, speciellt med röststyrd uppringning. Flippa upp fronten, tryck på volymknappen och säg... "Kirk to Enterprise" och den ringer upp favoritnumret. Eller "mamma", eller "skatan"... Displayen är minimal, inga Tetris-spel, färgbilder på Tracy Lords eller annat tjafs. Du slipper till och med att ladda in senaste mp3-ringsignalen.

Edit: de brukar vara billiga, och det som behövs är oftast bara ett nytt batteri.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2005/10/17 01:36:49
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000