HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Balance/Fader kontroll av lågnivå
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/14 :  23:32:58  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag har en stereo-signal som jag tänkte splitta upp i fram/bak med en ratt.

Normalt sett ska man helst använda logaritmiska potentiometrar för att få samma upplevda volymhöjning med samma rattutslag oberoende av vilken ursprungs-inställning man har.
Linjära potentiometrar ger dålig skjuts på slutet och mycket i början.

Min idé var att använda en fyrdubbel linjär (vrid-)potentiometer för att reglera utsignalen till "fram" respektive "bak" (ev. likadant med höger/vänster). Vid mittläget är skillnaden liten viket borde göra det lätt att hitta en bra balans, medans det fortfarande finns tillgång till stora justeringar "längst ut" år varje håll.

Vad har ni för (först och främst) erfarenheter den här lösningen?
Andra åsikter om idén?

Var hittar man lämpliga potentiometrar för detta?

Antingen blir det en stereo-signal som ska delas upp till tre: två par vanliga stereo + en stereo till sub, eller stereo via DCX-2496 via balance/fader till två par vanliga stereo.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000