HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Val av likriktare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2005/10/13 :  07:52:48  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Jag har sett olika varianter på likriktning. Dels likriktarbryggor och dels separata dioder av olika typer. Jag undrar:

Vad finns det för olika varianter?

Vad är skilnaden mellan dom?


Mvh J.

Livet är inte helt fel egentligen...

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/10/13 :  10:13:56  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det finns många varianter. I följande ordning efter förekomst:

1. Hela likriktarbryggor. 4 dioder i en kapsel. Standard och billigt.
2. Diskreta likriktare med 2-4 dioder. Fritt val av dioder och typ. Från billigt till svindyrt beroende på typ.
3. Dubbeldioder i lämplig konfiguration. Ganska dyrt men "esoteriskt".

Dioder finns högvis typ mjukstängande, snabba, Schottky, mjukstängande/snabba och vanliga med flera. Det är mest en fråga om religiös övertygelse vilken man vill använda i ljudprylar men naturligtvis kan det vara skillnad på dioder.

Edited by - UrSv on 2005/10/13 10:14:48
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/10/13 :  10:43:27  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Mjukstängande kunde vara en norskt benämning! Underbart!

Dubbeldioder är inte så esoteriskt, vanligt i spänningsagg men tyvärr är "common anode" lite ovanlig. Ska man göra en brygga behövs en av varje sort. Förden är en kompakt lösning om kylning kan ordnas.

Det finns tekniska skillnader som är mycket viktiga när man börjar att likrikta hög frekvenser, typ 50 kHz och mer och i vanliga agg är det 50 Hz som ni vet... intedestomindre kan det vara marknad för ett aktivt val av dioder. Som Urban säger, religion finns med men då vet i regel personen ifråga inget om "recovery charactersistics" utan snabbare är bättre. Punkt slut.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/10/13 10:44:49
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/10/13 :  10:47:30  Show Profile Send UrSv a Private Message
Alltså, jag tänkte "esoteriskt" i betydelsen "jag har ballast likriktare av alla mina polare för jag kör dubbeldioder" snarare än i industritillämpningar.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/10/13 :  10:53:41  Show Profile  Visit peranders's Homepage
.. fast du vet väl vad esoteriskt betyder egentligen?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/10/13 :  11:08:50  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jo nog vet jag vad det betyder dvs "endast för de invigna". I detta fall är det endast de invigna som vet hur meningslöst det är men alla andra måste bli grymt impade...kanske inte så ljudbranschen vill att man skall tolka deras esoteriska kablar och prylar men så kan det gå...
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/10/13 :  11:26:43  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Så du kunde! Håll med om att esoteriskt är ett vackert ord! Hög seriöshetsfaktor och som få vet vad det betyder och inte törs fråga om.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/10/13 11:27:59
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/10/13 :  11:30:54  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ett mycket trevligt ord faktiskt. Du träffade dock in det enda jag kunde tyvärr. Resten har jag ingen aning om...
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/10/13 :  13:09:50  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
För att citera Ron Lenk ur boken Practical Design Of Power Supplies:

quote:
Is faster better?

This certainly seems like a generic rule, for after all, a diode that recovers faster will have lower losses. In the case of a rectifier used in an off-line bridge, however, it is not a good idea to use an ultrafast rectifier. The problem is that the fast recovery time also generates fast edges: read EMI. So for this particular case, your best bet is to use that old-fashioned regular bridge rectifier with a recovery time of 5-10us. After all, it recovers only 120 (anm. eg. 100) times a second, so who cares if it´s a little slow?

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/10/13 :  13:31:30  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Betänk att EMI/RFI också är på tapeten och du dessutom har en trafo. Denna helhet blir inte så enkel som det kan tyckas. Snabbare desto bättre gäller inte alltid.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/10/13 :  13:52:50  Show Profile Send secanbj a Private Message
fråga från mig som försöker hänga med i resonemanget, först så säger peranders
"religion finns med men då vet i regel personen ifråga inget om "recovery charactersistics" utan snabbare är bättre. Punkt slut."

sedan så säger han
"Snabbare desto bättre gäller inte alltid."

när gäller vad?

/Anders
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/10/13 :  14:06:52  Show Profile Send UrSv a Private Message
P-A menar att personen i fråga tror att snabbare är bättre och inte att det faktiskt är det. Tror jag.

Som alltid gäller att en komponent skall vara vald till den applikationen den är tänk. I vissa fall snabba dioder, ibland mjukstängande och ibland vad som helst som funkar.

Jag skulle nog generellt säga att valfri standardbrygga funkar. Riktigt snabba dioder kan vara farligt just med tanke på EMI/RFI men om man sätter snubber på dem så kank det fixas. Jag skulle hellre välja en mjukstängande diod med riktigt liten ringning framför en supersnabb med stor ringning.

Edited by - UrSv on 2005/10/13 14:07:40
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/10/13 :  14:20:13  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Precis, ett tal på en parameter tolkar vissa som att ju större alt. mindre någonting är desto bättre.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/10/13 :  17:13:49  Show Profile Send secanbj a Private Message
ok, jag tolkade det som att Peranders sa i sitt första inlägg att snabbare var bättre

/Anders
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2005/10/14 :  07:28:31  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Tack för alla svaren, men jag får erkänna att jag inte riktigt förstår allt.

Så vad bör jag då använda för dioder/likriktarbryggor i ett slutstegsbygge med vanlig nätdel?

Bör man sätta en kondensator över, eller en kondensator och ett motstånd?

Mvh J.

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/10/14 :  10:06:46  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Man kan svara på din fråga så här:

De flesta förstärkare, även high-end kör med en vanliga liktarbryggor utan krusiduller.

Om du ska balla till det lite så kan du hänga på 100 nF eller så tvärs över alla anslutningar. I små apparater görs detta för att inte få modulering av HF-bös, det är huvudskälet så vitt jag vet. Om man är ute efter att reducera störningar in till själva steget så kan 100 nF eller så vara en ovetenskaplig åtgärd. Om det ska "snubberiseras" så bör man företa lite mätningar och kalkyler för att avgöra hur detta filter ska se ut. Annars kan man yxa till det, typ 100 nF + 1 ohm. Enligt andra så kan det också vara marknad för att att hänga på 100 nF typ direkt på sekundär AC.

Som du märker är vi en gråzon mellan tekniska krav och lite mode och religion. Om man sysslar med switchade agg så är man tvungen att titta på hur likriktningen går till, dels för att minimera förluster men också utstrålning.

Du gär inget fel om du tar en mikrosekundersbrygga avsedd för 50 Hz men känslan kanske ökar om du ballar till det med en mer exotisk likriktning.

Kolla till exempel hur Sigge har gjort med mitt kort. Tweakat till oigenkänlighet.
http://sjostromaudio.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/10/14 10:11:07
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2005/10/15 :  10:11:59  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Jag drar slutsatsen att jag troligen inte kommer höra nån skilnad utan kan välja vilken någelunda kraftig likriktarbrygga som helst. Men skulle ett par småkondingar på bryggan få mig att sova bättre om nätterna så ska jag löda dit dom.

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

Arlaharen
Starting Member

42 Posts

Posted - 2005/10/15 :  11:02:47  Show Profile  Visit Arlaharen's Homepage Send Arlaharen a Private Message
Det går att läsa lite här om likriktning och vad man ska välja. Jag har dock inte den tekniska kompetensen att bedömma om materialet är helt korrekt, men det verkar som sunda resonemang.

http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps2_e.html

Mina saker som låter... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35520
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000