HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kharma, avalon, wilson watt lyssningsintryck?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2005/10/12 :  18:26:15  Show Profile Send Carlos a Private Message
Jag letar efter högtalare med högre upplösning än avantisarna jag har är det nån som har lyssnat på kharma, avalon eller wilson watt puppy som kan ge sina intryck av hur dom låter?

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/10/12 :  20:19:29  Show Profile Send sampix a Private Message
Lyssnade på 2 modeller från Avalon i somras. En från deras Opus-serie och en från Eidolon. Ihopsnörat med Ayre-rigg och Fadel Art-kablar.

Tyckte från början att det lät trevligt i brist på bättre ord. Avslappnat, laidback och med hög detaljering. Detta gäller genomgående för båda modellerna.
Men efter ett tag så anar man ugglor i mossen. Precis allt i musikväg låter just som jag skrev innan. Akustiskt, klassiskt, rock etc etc Dynamik, anslag och attack var enligt mig också under all kritik. Alldeles för återhållet och tafatt..

Ganska menlösa högtalare om jag själv får säga det. Dessa var från början uppriggade med en integrerad Lavardin-förstärkare, och detta var smått skrattretande att man inte kunde få ut mer välljud ur så dyra grejer. Det blev klart bättre med Ayre, om än inte bra enligt mig. Överlag en av mina största besvikelser genom tiderna

Vi lyssnade även på Verity Audio. Detta märke kan jag rekommendera om du ändå tänkt lägga ut dessa summor på ett par högtalare. Deras Sarastro (om jag inte minns fel) var en imponerande högtalare och en smärre befrielse efter att ha lyssnat på Avalon

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2005/10/12 :  20:57:35  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Inget ont om Yamaha (förstärkare) och Denon (cd), men om du fortfarande har dessa kvar i systemet skulle jag ju mycket starkt rekommendera dig att byta dessa mot komponenter i samma liga som avantisarna...dina högtalare vill jag mena förtjänar ett bättre öde...
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/10/12 :  21:09:42  Show Profile Send sker a Private Message
Jag har lyssnat på Kharma CE-3.1, mycket trevliga högtalare men om jag jämför med Avanti som jag lyssnat en hel del på så vet jag inte om Kharma är så mycket mer högupplösta. Tycker att Avanti hör till en av de mest högupplösta högtalare jag hört med rätt kringutrustning det vill säga. Du kanske kan beskriva ditt system och vad det brister i.

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2005/10/12 :  21:35:48  Show Profile Send Carlos a Private Message
sampix: att avalon var en så besvikelse skulle man inte kunna tro. var det du som var på resa genom tyskland i somras, läste reportaget för en stund sedan. mycket intressant reportage

gustaf: Du har helt rätt, dom håller inte alls samma klass, men om allt går som jag vill så har jag en dcs dac på ingående inom en snar framtid så slipper jag yamahan som försteg och kan använda denonen som transport.

sker: jag fick uppfattningen av att kharman hade en super upplösning. Jag är van vid thielarnas laserupplösning och jag har suttit och bytt fram och tillbaks mellan thiel och ap, och man får inte samma känsla av att transporteras till skeendet med ap. givetis låter dom helt underbart. Men det är just den sista som fattas.Dom har andra kvaliteer som förstås väger upp. Som sampix säger så är min källa inte upp till klass med resten. Drivs föresten med en classe ca 401
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2005/10/12 :  21:45:40  Show Profile Send Carlos a Private Message
Med thilarna kan man hör att luften mellen tonerna, dom andas. Man hör minsta lilla microdetalj. +transportfaktorn.
Med avantisarna så njuter man av musiken dom är så behagliga, med en helt underbar ljudscen.

Det jag söker är en högtalare med båda deras egenskaper, Har ni några förslag av nån högtalare som har dessa egenskaper???

Edited by - Carlos on 2005/10/12 21:47:00
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2005/10/12 :  21:54:07  Show Profile Send Gebex a Private Message
Med den beskrivningen så skulle nog wilson watt puppy 7 (kanske även 6) kunna passa väl in på dina önskemål. Du hör luften eller rummet mellan tonerna och får en fantastisk ljudscen.

ED: stavfel

Edited by - Gebex on 2005/10/12 23:18:53
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/10/12 :  21:59:51  Show Profile Send sker a Private Message
>Carlos
Nej jag uppfattar inte att den modellen jag lyssnat på var så super högupplöst, möjligt att CRM3.2 som är ett steg upp är mer högupplöst. Den har en Focal-diskant som jag, vart fall i Focals egna högtalare upplever mer detaljrik än den som sitter i 3.1. Jag tror nog du ska vänta och se vad ditt eventuella dac/förstegs köp kan leda till. Har hört Avantin med många olika utrustningar och jag är helt övertygad om att du kan få en betydligt mer högupplöst högtalare genom bättre kringutrustning.

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2005/10/12 :  22:48:13  Show Profile Send Carlos a Private Message
tack för alla goda råd. det är ju inte så att man har möjlighet att provlyssna så många högklassiga högtalare.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/10/12 :  23:54:41  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
sampix: att avalon var en så besvikelse skulle man inte kunna tro. var det du som var på resa genom tyskland i somras, läste reportaget för en stund sedan. mycket intressant reportage



Jag blev otroligt besviken på dessa högtalare.. Det är lika bra jag är ärlig. Förstår inte varför de är så hypade. Möjligen så är de världens bäst högtalare till hissmusik, men vad är meningen med det.. Nåja, de är åtminstone otroligt vackra och känns solida som få när man klämmer lite på dem

Eliot har ett fint tyskland-bildreportage på Euphonia
Jag själv hann bara med ett Hifi-besök när jag var i tyskland senast.

quote:
Det jag söker är en högtalare med båda deras egenskaper, Har ni några förslag av nån högtalare som har dessa egenskaper???


Jag misstänker att Revel´s Ultima-serie skulle vara ett bra alternativ för dig. Studio eller möjligen Salon. Själv har jag tyvärr bara hört stativaren Gem..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2005/10/13 :  00:09:50  Show Profile Send Carlos a Private Message
Revel har aldrig lyssnad på dem, och jag tror inte dom finns att lyssna på i närheten av gbg, jag skall verkligen hålla ögonen öppna efter dom. och öronen

Edited by - Carlos on 2005/10/13 00:10:23
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/10/13 :  00:22:50  Show Profile Send eliot a Private Message
Det var jag som gjorde resan genom Tyskland och jag är alltid lite försiktig när jag uttrycker mig men när nu så många säger att Avalon är lite tråkig så måste jag väl bekänna färg - men det finns ju folk som vill ha laidback ljud

Jag har ju Acapella Violon och jag är miljöstörd - liksom Audionet som just köpt ett par. Jag älskar dynamik och jag anser att det är det som oftast skiljer en anläggning från "live". Nu skall ju ljudet inte blåsa en i ansiktet som det kan göra på vissa hornsystem.

Jorma hade ju rätt negativ uppfattning av Avalon Eidolon Diamond när han jämförde dom mot Coltrane hemma hos Vitus och när Jorma var hemma hos mig så var hans första kommentar: "Du skulle inte gilla Avalon Eidolon Diamond"

Om Du är intresserad av Audionets sökning efter högtalare och köp av Violon så kan du läsa här Audionet-Acapella och bildreportaget euJEUD har varit hemma hos Audionet

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/10/13 :  10:02:12  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag hörde Avalon i London för några veckor sedan, visst lät det bra, men inte så man fick nån ha känsla direkt...

Carlos: kommer du ner till Malmö mässan så kan du i alla fall få lyssna på Kharma 3.1 hos Quality Audio i Rum 4.

Mvh, Martin
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/13 :  10:16:11  Show Profile Send Adagio a Private Message
Kan det vara så att Avalon är ett av de högtalarmärken som kräver de där överdimensionerade supermonoblocken som finns i toppen av de flesta tunga förstärkeriproducenternas line, för att "sjunga ut"?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/10/13 :  11:08:00  Show Profile Send eliot a Private Message
MartinH skrev:
quote:
Jag hörde Avalon i London för några veckor sedan, visst lät det bra, men inte så man fick nån ha känsla direkt...


Håller helt med! Det är ingen dålig högtalare men man förväntar sig mer och speciellt tycker jag att den saknar upplösning diskanten. Förra året lyssnade jag också på dom med elektronik från Hovland: det var visserligen en mindre modell och avståndet till motstående vägg var klart mindre än i de stora uppställningarna med Pass Labs elektronik - men det lät mycket "tråkigt".

I år lyssnade jag på Avalon Opus efter det att jag besökt en kompis med mycket väl "fintunad" anläggning och då lät de närmast katastrofalt dåligt
- intrycket påverkas naturligtvis av vad man hört innan och vad öronen är inställda på

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2005/10/13 11:37:51
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000