Author |
Topic |
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 10:49:32
|
Blev bestulen på mina kameror och en dyr klocka i somras, har fortfarande inte fått någon ersättning utbetald av Folksam så jag börjar seriöst fundera på att byta bolag NU!
Idag fick jag veta att de vill träffa mig för att reda ut vad det var som hände, känns ju kul att man verkar vara misstänkt för fusk också.
Har någon annan tråkiga erfarenheter av era försäkringsbolag? Här på Hififorum borde detta vara ett intressant ämne med tanke vår hobby!
mvh Björn |
Optimist. punkt slut. |
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 10:57:42
|
Läns,har alltid varit schyssta tycker jag. Att dom vill träffa dig, är inget konstigt,dom flesta bolag gör så vid större anspråk,å det är bara bra tycket jag,då "skojarna" lyckas mindre med att lura bolagen,som i slutändan fördyrar premier för dig å mig. Så känn det inte som om dom inte litar på dig. Vad du än gör så byt inte bolag innan dina anspråk hos nuvarande försäkringbolag är utagerat
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 10:58:12
|
Tror att det beror mer på handläggaren på bolaget än bolaget i sig hur det går om något händer. Sen har jag själv haft Folksam för länge sedan och varit allt annat än nöjd iof. |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 11:19:34
|
Jag får hoppas att det är så!
Men det är irreterande att det dröjer flera månader, jag blir tvungen att ligga ute med över 10000 kr bara för kamerorna, pengar som jag blir tvungen att låna.
Jag har också hört massa skit om Folksam, speciellt när det gäller oss "unga" jag är 24 år... Mina föräldrar har aldrig någonsin haft problem med dem. Dumt att man precis har betalt premien för ett år till. |
Optimist. punkt slut. |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 12:59:49
|
Jag har haft en representant från Folksam hemma i mitt kök. Han var hur trevlig som helst och vi fick ut den ersättning vi gjort anspråk på, faktiskt lite mer om jag minns rätt. Lite vimsig verkade han dock, backade in i en lyktstolpe när han skulle åka! (ja, vi skrattade väldigt mycket åt detta, eftersom det var en bilskada det i vårt fall handlat om)
Men jo, irriterande att det tar sån tid innan det händer något. |
Militant cyklist. |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 14:46:18
|
Akta dig för länsförsäkringar, fick hel mitt vindsförråd tömt.. inte ett öre i ersättning fick jag Bytte genast till trygg hansa, och de gånger jag behövt hjälp har dom i princip kastat sedelbuntar efter mig , kanonservice. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 15:09:40
|
quote: Bytte genast till trygg hansa, och de gånger jag behövt hjälp har dom i princip kastat sedelbuntar efter mig
Vilken tur att inte jag behöver betala premier i det bolaget
Jag tror nog att dom flesta bolag är måna om sina kunder faktiskt. Beror nog mest på om handläggaren har vaknat på fel/rätt sida den dagen. Vi har rätt mycket att försäkra så då blev dom som är billigast i vårat fall. Har även förr haft skandia,men iom att deras premier blev svindyra så bytte vi till annat bolag. Vore något bolag speciellt svåra till att ha å göra med,så blev dom nog inte långvariga på marknaden. Så håll du kvar vid ditt gamla bolag, för det spelar ingen roll vem du frågar så har alla olika uppfattning. Lika många uppfattningar som det finns föräkringsbolag antar jag. Att säga att man ska akta sig för ett visst bolag är helt taget ur eget perspektiv,och det finns således inga belägg för att just det bolaget beter sig annorlunda än något annat. |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2005/10/11 : 00:15:03
|
Jag läste villkoren för Folksams allriskförsäkring, om man tolkar den ordagrant borde jag få ersättning utan problem, får väl se vad som händer, ska träffa ngn försäkringssnubbe/kvinna om en månad.
Mest irreterande är att det tar sån himla tid!
3månader är lång tid... |
Optimist. punkt slut. |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2005/10/11 : 14:42:00
|
Hej, reeltoreel har alldeles rätt tycker jag. Jag jobbar på ett av de stora försäkringsbolagen. Man kan ha otur med personkemi och handläggare i alla bolag, det finns ett och annat pucko överallt. Men summa sumarum, man kan ganska tryggt försäkra sig vilket som helst av de etablerade bolagen i Sverige. Jag har personligen haft skador på flera olika bolag, och det har fungerat varenda gång.
Om någon på forumet vill ha offerter på sina försäkringar är dessa välkommen att kontakt mig, så skall jag göra mitt allra bästa för att ge ett så bra bud som möjligt. Allt från villahem och bil till olycksfall. |
Never trust someone who claims to be God. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/10/11 : 16:14:24
|
Filikoster, nu spårar jag lite OT, men hoppas att det kan accepteras.
Ingår våra anläggningar i hemförsäkringarna
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2005/10/11 : 16:23:54
|
Anläggningarna ingår i hemförsäkringens lösöre, ja! |
Never trust someone who claims to be God. |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/10/11 : 16:58:41
|
Gaffa: Det du skrattar åt ligger faktiskt inte så långt ifrån verkligheten. Vår bil stod parkerad utanför hyreshuset där vi bodde (på p-plats tillhandahållen av hyresvärden) en blåsig dag. En granne som inte var hemma hade lämnat fönstret öppet, bara en liten springa, typ tredje hacket på vädringspärren. Vädringsspärren av plast sprack och fönstret stod och slog i vinden. Slutligen brast även gångjärnen och fönster med karm rasade ner från andra våningen och landade på vår motorhuv som blev rejält bucklig och repig. Vill minnas att även ena skärmen och framlyktan fick lite stryk.
Försäkringstjänstemannens ärende i vårt kök var alltså att bedöma om alla husets fönster var i så dåligt skick att de kunde lossna vilken sekund som helst, och därmed kunna ta ställning till om skadan skulle ersättas av grannen, hyresvärden eller vår bilförsäkring. |
Militant cyklist. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/10/11 : 16:59:41
|
Hmmmm... Det där med lösöre, vad betyder det för oss med seriösa anläggningar som har några år på nacken(låt oss säga 5 år...)? Går man på marknadsvärde eller är det någon form av omräkning från nypris
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2005/10/11 : 17:22:35
|
Har du väldigt dyra grejor ska du nog höra med ditt försäkringsbolag. Jag har tilläggsföräkring på mina amatörradioprylar med upp till 100000:- Försäkringen täcker då för "marknadsvärdet" vid tillfället för skadan. Men olika bolag kan ju så klart ha olika villkor, så därför bör du nog höra dig för.
Även om det ingår i hemförsäkringen så har alla bolag en gräns. Du kommer således inte att bli ersatt om någon knycker din anläggning för 1 mille.
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
Edited by - reeltoreel on 2005/10/11 17:25:06 |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
Posted - 2005/10/11 : 17:56:13
|
quote: Hmmmm... Det där med lösöre, vad betyder det för oss med seriösa anläggningar som har några år på nacken(låt oss säga 5 år...)? Går man på marknadsvärde eller är det någon form av omräkning från nypris
i mitt förra försäkringsbolag hade hemelektronik ett maxbelopp vid ersättning på 50.000:- Spelade ingen roll om du betalade för lösöre upp till t.ex 1.000.000:- i din försäkring. |
______________________________________________ Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D |
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2005/10/11 : 18:12:51
|
Folksam har tagit bort ersättningstaket i sin hemförsäkring, fick ngt brev om det för ett tag sedan och det är ju bra. Jag menar om det hela lägenheten blir utbränd räcker inte 150000 särskilt långt. Dock har allriskförsäkringen ett tak, så om man har ngt som är värt mer än 30000 kan man teckna en specialförsäkring.
Typsikt att man har betalat för ett år till, men det kan nog vara värt att se över försärkingarna sen... |
Optimist. punkt slut. |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2005/10/13 : 16:25:49
|
Detta gäller generellt för lösöre och stöldbegärlig egendom.
Om du har så kallad "fullvärdesförsäkring" på ditt lösöre (gäller i många Länsförsäkringsbolag, lokala variationer förekommer, och om du har en kollektiv hemförsäkring via facket i Folksam) finns alltid en klausul som säger "begränsning gäller för viss egendom". Stöldbegärlig egendom alltså. Denna begränsning kan vara satt till olika belopp. Inte sällan är dessa på 2,5 BB, 5 BB eller 10 BB. Ett basbelopp är idag ca 40000 kr. Inte särskilt mycket alltså om du har en dyr anläggning.
Har du ett lösöresbelopp utsatt i siffror (If, resten av Länsförsäkringsbolagen (bl a LF Stockholm), Folksam (ej kollektiv hemförsäkring), Trygg-Hansa (har generellt en miljon i lösöre automatiskt, om du inte behöver ännu mer), Salus Ansvar och de flesta andra bolag, så gäller generellt att det inte är specificerat i detta belopp vad som är stöldbegärlig egendom eller ej stöldbegärlig. Alltså klart bättre om du har en dyr anläggning, skulle jag säga.
Jag reserverar mig för eventuella nyliga villkorsändringar i bolagen, men detta är vad som gäller som helhet.
Att ha ett drulletillägg i sin hemförsäkring är en självklarhet för mig. If och Folksam har de allra generösaste villkoren på dessa, heter Otur respektive Allrisk. Beloppen på drulletillägg ligger generellt på ungefär 30000 kr per skadetillfälle. |
Never trust someone who claims to be God. |
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2005/10/14 : 11:59:14
|
Tack för informationen Filikoster!
Ska verkligen se över mina försäkringar när det här är uppklarat
Mvh Björn |
Optimist. punkt slut. |
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2005/10/14 : 14:01:59
|
Det var så lite så.
Som sagt, jag jobbar med att sälja försäkringar hos If, så den som vill ha en kompetent jämförelse på sina försäkringar är välkomna att höra av sig till mig. Maila mig på christopher.dahlgren@if.se så skall jag göra mitt bästa. I all ödmjukhet skulle jag vilja kalla mig försäkringsbranschens svar på Krell . |
Never trust someone who claims to be God. |
|
|
|
Topic |
|