HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vilket försäkringsbolag är bäst?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/10/10 :  10:49:32  Show Profile Send Björn N a Private Message
Blev bestulen på mina kameror och en dyr klocka i somras, har fortfarande inte fått någon ersättning utbetald av Folksam så jag börjar seriöst fundera på att byta bolag NU!

Idag fick jag veta att de vill träffa mig för att reda ut vad det var som hände, känns ju kul att man verkar vara misstänkt för fusk också.

Har någon annan tråkiga erfarenheter av era försäkringsbolag?
Här på Hififorum borde detta vara ett intressant ämne med tanke vår hobby!

mvh Björn

Optimist. punkt slut.

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/10 :  10:57:42  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Läns,har alltid varit schyssta tycker jag.
Att dom vill träffa dig, är inget konstigt,dom flesta bolag gör
så vid större anspråk,å det är bara bra tycket jag,då "skojarna" lyckas
mindre med att lura bolagen,som i slutändan fördyrar premier för dig å mig.
Så känn det inte som om dom inte litar på dig.
Vad du än gör så byt inte bolag innan dina anspråk hos nuvarande försäkringbolag
är utagerat


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/10/10 :  10:58:12  Show Profile Send EAR a Private Message
Tror att det beror mer på handläggaren på bolaget än bolaget i sig hur det går om något händer.
Sen har jag själv haft Folksam för länge sedan och varit allt annat än nöjd iof.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/10/10 :  11:19:34  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag får hoppas att det är så!

Men det är irreterande att det dröjer flera månader, jag blir tvungen att ligga ute med över 10000 kr bara för kamerorna, pengar som jag blir tvungen att låna.

Jag har också hört massa skit om Folksam, speciellt när det gäller oss "unga" jag är 24 år...
Mina föräldrar har aldrig någonsin haft problem med dem.
Dumt att man precis har betalt premien för ett år till.

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/10/10 :  12:59:49  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag har haft en representant från Folksam hemma i mitt kök. Han var hur trevlig som helst och vi fick ut den ersättning vi gjort anspråk på, faktiskt lite mer om jag minns rätt. Lite vimsig verkade han dock, backade in i en lyktstolpe när han skulle åka! (ja, vi skrattade väldigt mycket åt detta, eftersom det var en bilskada det i vårt fall handlat om)

Men jo, irriterande att det tar sån tid innan det händer något.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/10 :  14:46:18  Show Profile
Akta dig för länsförsäkringar, fick hel mitt vindsförråd tömt.. inte ett öre i ersättning fick jag
Bytte genast till trygg hansa, och de gånger jag behövt hjälp har dom i princip kastat sedelbuntar efter mig , kanonservice.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/10 :  15:09:40  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Bytte genast till trygg hansa, och de gånger jag behövt hjälp har dom i princip kastat sedelbuntar efter mig


Vilken tur att inte jag behöver betala premier i det bolaget

Jag tror nog att dom flesta bolag är måna om sina kunder faktiskt.
Beror nog mest på om handläggaren har vaknat på fel/rätt sida den dagen.
Vi har rätt mycket att försäkra så då blev dom som är billigast i vårat fall.
Har även förr haft skandia,men iom att deras premier blev svindyra så bytte vi till annat bolag.
Vore något bolag speciellt svåra till att ha å göra med,så blev dom nog inte långvariga på marknaden.
Så håll du kvar vid ditt gamla bolag, för det spelar ingen roll vem du frågar så har alla olika uppfattning.
Lika många uppfattningar som det finns föräkringsbolag antar jag.
Att säga att man ska akta sig för ett visst bolag är helt taget ur eget perspektiv,och det finns således inga belägg för att just det bolaget beter sig annorlunda än något annat.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/10/11 :  00:15:03  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag läste villkoren för Folksams allriskförsäkring, om man tolkar den ordagrant borde jag få ersättning utan problem, får väl se vad som händer, ska träffa ngn försäkringssnubbe/kvinna om en månad.

Mest irreterande är att det tar sån himla tid!

3månader är lång tid...

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/11 :  01:22:48  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
ILLY:
Jag har haft en representant från Folksam hemma i mitt kök. Han var hur trevlig som helst och vi fick ut den ersättning vi gjort anspråk på, faktiskt lite mer om jag minns rätt. Lite vimsig verkade han dock, backade in i en lyktstolpe när han skulle åka! (ja, vi skrattade väldigt mycket åt detta, eftersom det var en bilskada det i vårt fall handlat om)
En bilskada i köket???
Det skulle jag vilja veta hur det gick till...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/10/11 :  14:42:00  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Hej, reeltoreel har alldeles rätt tycker jag. Jag jobbar på ett av de stora försäkringsbolagen. Man kan ha otur med personkemi och handläggare i alla bolag, det finns ett och annat pucko överallt. Men summa sumarum, man kan ganska tryggt försäkra sig vilket som helst av de etablerade bolagen i Sverige. Jag har personligen haft skador på flera olika bolag, och det har fungerat varenda gång.

Om någon på forumet vill ha offerter på sina försäkringar är dessa välkommen att kontakt mig, så skall jag göra mitt allra bästa för att ge ett så bra bud som möjligt. Allt från villahem och bil till olycksfall.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/11 :  16:14:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Filikoster, nu spårar jag lite OT, men hoppas att det kan accepteras.

Ingår våra anläggningar i hemförsäkringarna


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/10/11 :  16:23:54  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Anläggningarna ingår i hemförsäkringens lösöre, ja!

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/10/11 :  16:58:41  Show Profile Send ILLY a Private Message
Gaffa:
Det du skrattar åt ligger faktiskt inte så långt ifrån verkligheten. Vår bil stod parkerad utanför hyreshuset där vi bodde (på p-plats tillhandahållen av hyresvärden) en blåsig dag. En granne som inte var hemma hade lämnat fönstret öppet, bara en liten springa, typ tredje hacket på vädringspärren. Vädringsspärren av plast sprack och fönstret stod och slog i vinden. Slutligen brast även gångjärnen och fönster med karm rasade ner från andra våningen och landade på vår motorhuv som blev rejält bucklig och repig. Vill minnas att även ena skärmen och framlyktan fick lite stryk.

Försäkringstjänstemannens ärende i vårt kök var alltså att bedöma om alla husets fönster var i så dåligt skick att de kunde lossna vilken sekund som helst, och därmed kunna ta ställning till om skadan skulle ersättas av grannen, hyresvärden eller vår bilförsäkring.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/11 :  16:59:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message



Hmmmm... Det där med lösöre, vad betyder det för oss med seriösa anläggningar som har några år på nacken(låt oss säga 5 år...)? Går man på marknadsvärde eller är det någon form av omräkning från nypris


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/11 :  17:22:35  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Har du väldigt dyra grejor ska du nog höra med ditt försäkringsbolag.
Jag har tilläggsföräkring på mina amatörradioprylar med upp till 100000:-
Försäkringen täcker då för "marknadsvärdet" vid tillfället för skadan.
Men olika bolag kan ju så klart ha olika villkor, så därför bör du nog höra dig för.

Även om det ingår i hemförsäkringen så har alla bolag en gräns.
Du kommer således inte att bli ersatt om någon knycker din anläggning
för 1 mille.



"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2005/10/11 17:25:06
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/10/11 :  17:56:13  Show Profile Send ryst a Private Message
quote:
Hmmmm... Det där med lösöre, vad betyder det för oss med seriösa anläggningar som har några år på nacken(låt oss säga 5 år...)? Går man på marknadsvärde eller är det någon form av omräkning från nypris


i mitt förra försäkringsbolag hade hemelektronik ett maxbelopp vid ersättning på 50.000:-
Spelade ingen roll om du betalade för lösöre upp till t.ex 1.000.000:- i din försäkring.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/10/11 :  18:12:51  Show Profile Send Björn N a Private Message
Folksam har tagit bort ersättningstaket i sin hemförsäkring, fick ngt brev om det för ett tag sedan och det är ju bra. Jag menar om det hela lägenheten blir utbränd räcker inte 150000 särskilt långt.
Dock har allriskförsäkringen ett tak, så om man har ngt som är värt mer än 30000 kan man teckna en specialförsäkring.

Typsikt att man har betalat för ett år till, men det kan nog vara värt att se över försärkingarna sen...

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/11 :  22:51:11  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
För er som bor i bostadsrätt, dvs insatslägenhet typ Riksbyggen och HSB:

Se för bövelens skull till att ni har bostadsrätts-tillägg, och att detta tillägg är bra.
Utan det kan det bli dyrt om något händer i lägenheten.

En vanlig general-klausul i bostadsrätts-tilläggen är att "försäkringen ersätter inte skador som täcks av bostadsföreningens fastighetsförsäkring".

Bostadsföreningen kan faktist neka bostadsrätts-innehavare att utnyttja föreningens försäkring för de skador uppstår i lägenheten (där innehavaren har underhålls-skyldighet).
Då kommer man inte att få någon ersättning över huvudtaget. Trots att man tror att man har ett gott skydd genom bostadsrätts-tillägget.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/10/13 :  16:25:49  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Detta gäller generellt för lösöre och stöldbegärlig egendom.

Om du har så kallad "fullvärdesförsäkring" på ditt lösöre (gäller i många Länsförsäkringsbolag, lokala variationer förekommer, och om du har en kollektiv hemförsäkring via facket i Folksam) finns alltid en klausul som säger "begränsning gäller för viss egendom". Stöldbegärlig egendom alltså. Denna begränsning kan vara satt till olika belopp. Inte sällan är dessa på 2,5 BB, 5 BB eller 10 BB. Ett basbelopp är idag ca 40000 kr. Inte särskilt mycket alltså om du har en dyr anläggning.

Har du ett lösöresbelopp utsatt i siffror (If, resten av Länsförsäkringsbolagen (bl a LF Stockholm), Folksam (ej kollektiv hemförsäkring), Trygg-Hansa (har generellt en miljon i lösöre automatiskt, om du inte behöver ännu mer), Salus Ansvar och de flesta andra bolag, så gäller generellt att det inte är specificerat i detta belopp vad som är stöldbegärlig egendom eller ej stöldbegärlig. Alltså klart bättre om du har en dyr anläggning, skulle jag säga.

Jag reserverar mig för eventuella nyliga villkorsändringar i bolagen, men detta är vad som gäller som helhet.

Att ha ett drulletillägg i sin hemförsäkring är en självklarhet för mig. If och Folksam har de allra generösaste villkoren på dessa, heter Otur respektive Allrisk. Beloppen på drulletillägg ligger generellt på ungefär 30000 kr per skadetillfälle.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/10/14 :  11:59:14  Show Profile Send Björn N a Private Message
Tack för informationen Filikoster!

Ska verkligen se över mina försäkringar när det här är uppklarat

Mvh Björn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/10/14 :  14:01:59  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Det var så lite så.

Som sagt, jag jobbar med att sälja försäkringar hos If, så den som vill ha en kompetent jämförelse på sina försäkringar är välkomna att höra av sig till mig. Maila mig på christopher.dahlgren@if.se så skall jag göra mitt bästa. I all ödmjukhet skulle jag vilja kalla mig försäkringsbranschens svar på Krell .

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000