Author |
Topic |
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 15:11:31
|
Om man nu vill bygga sig en enkel dipol (mellanregister), måste man tänka på ngnting speciellt eller är det bara att slänga in element i en "L" formad planka och hoppas på det bästa? |
/filip
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 16:21:57
|
Det får jag kanske reda på i kväll, har byggt en L-planka där åtta 6,5:or skall placeras, ska jobba mellan 80-350 Hz, trail and error. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 18:36:23
|
Jag använde Svantes program Edge för att fundera ut elementplaceringen i mina bafflar.
Placeringen kan man tänka sig vara assymetrisk med primtal som förhållande mellan måtten, femtedelar t.ex. Man får ju ett fall med 6dB per oktav ner mot basen pga akustisk kortslutning, det måste (?) kompenseras för, elektroniskt eller möjligen passivt om man har känslighet att avvara. Fallet med 6dB sker ner till elementets Fs varefter det faller mycket brantare. Q-värdet påverkar också mycket, i öppen baffel kör man gärna med lite högre Q och här finns möjligheter till experiment med motstånd i serie med elementet. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 18:48:31
|
Kann vara en bra ide att montera elementet(-na) osymetriskt på plankan så det blir olika långt runt till baksidan. |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 19:06:05
|
Bernt: Du kom före . Visst, Edge är bra!
Vid den frekvens där avståndet från baksidan av elementet till kanten av baffeln (om baffeln är platt) är en halv våglängd, där blir det en puckel och sen faller det med 6dB. Vid dubbla frekvensen blir det en svacka. Genom att mingla med måtten på baffeln kann man få dessa pucklar och svackar till att ta ut varandra lite grann.
Edge fixar detta! |
Edited by - Peter S on 2005/10/07 19:13:02 |
|
|
|
Topic |
|