Author |
Topic |
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 02:31:53
|
Någon som vet om mikrofni mellan komponener är störe än mikrofoni i komponenten i sig själv Ja kanske en konstig fråga men den dök bara upp så där.
Vad menar jag med mikrofoni mellan komponenter? Om två eller flera komponenter sätts i rörelse så att de rör sig åt olika håll.
Mikrofoni i ensamma koponenter, alltså när materialet blir instabilt i sig själv, jag förstår att olika komponenter är olika bra på detta.
Jag tror att det är vanligast med flerkomponents mikrofoni. Berätta gärna vad ni vet om detta ämne |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 12:29:22
|
Jag kan ha fel men mikrofoni uppstår väl bara i förstärkare...???
Dvs det är ett begrepp för den 'rundgång' som orsakas av att det förstärkande elementet tex rören i en rörhäck börjar vibrera 'i takt' med utsignalen när den 'återkommit' från högtalarna, förstärkts igen - återkommer igen etc vilket förvränger ljudet(???)
Med andra ord eg ett annat ord för rundgång men på 'mikronivå' (?)
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 19:10:17
|
Mikrofoni har inget med rundgång att göra mer än att om du skulle ha EXTREM mikrofoni så skulle det kunna inträffa.
Mikrofoni som begrepp betyder "en komponents förmåga att omvandla akustisk energi till en annan energiform" i vårat fall en elektrisk energi.
Oftast är det elektrisk spänning vi pratar om och i mycket högimpediva kretsar kan mikrofoni bli mer störande. Rör är exempel på högimpediva komponenter som dessutom är mycket mekaniska i sin uppbyggnad. Det finns delar i ett rör som kan vibrera och påverka signalen.
Andra komponenter är "pickup/tonarm/chassie/skivtallrik/skiva" en kedja av delkomponenter i en skivspelare, där pickupens självklara uppgift är att överföra just vibrationsenergi från nålen till en elektrisk spänning.
Transistoriserad elektronik är inte så känslig för mikrofoni. Även om det finns dem som hör enorma skillnader när dom sätter ett tuggummi på en op förstärkare... Jag vill inte använda så starka ord som enorm...
Men jag kan ge dig ett tips om du verkligen vill veta vilka komponenter du skall ge dig på!
Bränn en skiva med 1kHz -70dB(inte så kritiskt men örat är ganska känsligt där).
Spela upp den på högsta ljudvolym och ta fram en skruvmejsel och banka på komponenter du kommer åt och som du har läst "är usla" i mikrofoni synpunkt.
Skriv ner dina findings här och låt oss få veta vad du kommer fram till!!
Kör du med LP så lägg tonarmen i parkerat läge innan du ger dig på att slå på den. Jag fyllde en SME arm med potatismjöl på 80 talet, och gjorde detta testet. STOR skillnad när man bankade på armen, men kanske inte lika stor skillnad när man spelade musik....
/esl
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
|
Topic |
|