Author |
Topic |
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 00:45:13
|
Angående jordspett. Som någon påpekade innan: slå ner den i en myr.
Nja, det är rätt tänkt. Då jag byggt ett antal fundament till vindkraftverk så har jag liiite hum om hur det fungerar. Påstår mig inte vara elexpert, men vad som kunnat utläsas av tekniska beskrivningar/ritningar plus tips från erfarna kollegor är följande:
1. jordspettet måste, för att "jorda" ha kontakt med fukt/väta. 2. Detta innebär att man måste kolla vilken sorts jord man avser driva ner spettet i. 3. Sand och dylikt funkar icke då dessa massor är dränerande och därmed ej håller någon fukt/väta kvar.
4. Lera, silt, lermorän funkar bäst av allt då det nästan alltid håller en hel del fukt/väta i sig.
5. Vid sandiga massor driv ner spettet till en nivå under normal grundvattennivå.
6. Som ovan, KONTROLLERA UTFÖRANDET MED EN BEHÖRIG ELEKTRIKER!!
Mina 5 cent
MVH
Nicks |
Hihi. :)
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 01:10:42
|
Jordpotentialen? |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Hajfi
Member
531 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 11:14:32
|
Jag skall föreslå min far som varit elektriker i drygt 40 år att ta en kurs i allmän ellära. |
Stereotypen |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
JE Jr
Member
52 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 17:20:48
|
Mm, precis. Är ni säkra på att det inte är en spänningspotential mellan jorden i elskåpet och jorden i jorden utanför?
Dvs, om du mäter med en voltmeter mellan jord i elcentralen och marken utanför är det inte säkert att det blir 0 Volt (!!) (Menar inte att ni ska göra det, men det var en enklare förklaring)
Om det finns en jordpotential och ni kopplar så är det väl kanske inte så himla bra... |
Någon mer än jag som använder Roydhögtalare?? |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 18:05:48
|
Nä det kanske inte är så bra....det här är inget att leka med.
Dessutom är det som framhållits tidigare bäst att ha en stor kopparplåt oxå inte bara ett spett så det kostar nog mer än det smakar. |
nyfiken skeptiker |
|
|
Hajfi
Member
531 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 18:17:08
|
jag är inte säker på någonting när det gäller detta men jag tänker ta reda på hur det förhåller sig. Mycket möjligt att det kostar mer än det smakar men det vet man ju inte förrän man har undersökt saken. Om det, efter att ha undersökt saken, visar sig att det räcker med att gräva ned en kopparplåt och koppla jorden på denna så tycker jag inte att det borde bli så hiskligt dyrt.
|
Stereotypen |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 00:15:01
|
Varför inte dra sladdar från själva kraftverket?
Hur långt ska man gå egentligen?
Väggen, proppskåpet, elskåpet, kraftcentralen... det är ju bara att välja efter sunt förnuft.
|
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 07:50:51
|
Där slog du huvet på spiken m_persson79.
Storleken på kopparplåten bör nog va sisådär 1kvadratmeter (tror ja iaf) minst. En sån på grundvattennivå och med en riktigt fet kopparkabel till kanske inte är så lättfixat för gemene man. Somliga får göra ett hål på kanske 3m andra på 30+ m andra får inte göra nåt hål öht....
|
nyfiken skeptiker |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|