HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Separat jord till stereon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2005/10/06 :  23:27:57  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag har haft funderingar på att dra en separat jordledning till det uttag som jag ansluter mina stereoapparater i.
Det jag tänkt är att slå i ett jordspett i marken vid huset och dra upp en jordkabel från detta och ansluta denna till ett jordat uttag till stereon.
Detta för att apparaterna inte skall ligga på samma jord som annan hushållselektronik.
Vad tror de kunniga om detta?

Stereotypen

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/06 :  23:50:06  Show Profile Send CC a Private Message
Intressant! Har länge vart inne på samma linje! Har läst/hört mycket gott om detta i utländska tidningar, men jag har inte lyckats få fram hur mycket/kraftigt kopparspett som ska till för att vara funktionellt...
Kanske du lyckas bättre?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/07 :  09:14:47  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag har sagt det många gånger förut,men det tål att upprepas.
Laborera INTE med starkström om du inte har tillräckliga kunskaper om det.
Det är förenat med LIVSFARA! för dig och andra om du gör något fel.
Att utesluta den befintliga (i el-centralen)skyddsjorden,och "tillverka" en egen,
är inte förenat med gott säkerhetstänkande.
Om ni nu promt måste ha en egen jord till edra prylar,tala med behörig elektriker
om möjligheten finns.
Det är så mycket som spelar in här, bl,a vilken sorts jord du har i marken.
Så koppla INTE innan du pratat med någon som vet hur man går till väga.
OBS också att men inte får göra som ni snackar om.
Så snälla ni! VAR RÄDDA OM ER!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2005/10/07 :  09:32:09  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Kanske skulle ha tillagt att min far är elektriker så jag kommer att konsultera honom till detta.
Jag kommer antagligen också att lägga stereoprylarna på en egen grupp i proppskåpet och då dra grövre elkablar och säkra upp till 16 ampere.
Men detta får givetvis min far hjälpa mig med.

Helt rätt som du säger, reeltoreel, att man inte skall meckla med detta själv! Då kanske man slår en volt av spänning och kommer till sankte ampere och får sig ett uttag, om det kan vara till någon ledning.
Av jord är du kommen...


Stereotypen

Edited by - Hajfi on 2005/10/07 09:47:21
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/10/07 :  09:59:20  Show Profile Send Loopen a Private Message
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/07 :  10:23:15  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Skönt att du har fattat det hela,samt att du har en god lärare inom räckhåll.
Denna har jag inte hört förut:Då kanske man slår en volt av spänning och kommer till sankte ampere och får sig ett uttag. Måste lägga den på minnet, den var bara för bra :-)

Min gamle far (som också är elektriker) sa alltid till folk när dom frågade om han hade kopplat rätt: Ja! På något vis kommer du nog få ljus i ditt hus, eller vaknar du imorgon har jag kopplat rätt :-)

Ville bara påminna om att starkström inte är något man leker med.
Har fått mina "kyssar" under åren, så jag vet hur det känns :-)

Nu skall jag inte "sabba" eran tråd längre.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/10/07 :  10:33:48  Show Profile Send jaejin a Private Message
Hajfi: Kan du inte dra en egen kabel för varje enhet i anläggningen. Om det funkar bra så går jag i dina fotspår och gör det samma.

det skulle väl vara nåt. en 16 ampere propp till slutsteget.
en 10ampere till cd och en separat till för försteget.

undrar hur det skulle låta.


Sitter och funderar fortfarande om jag själv ska dra in ny el.
vi får se......
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/10/07 :  10:36:33  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Som sagt starkström ska man inte leka med.

Får väl ta o avsluta med ett litet ordspråk

Jorda du så slipper prästen

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/10/07 :  21:54:57  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
Jag hade tills igår ojordat i mitt hifi-uttag. I vissa konfigurationer har jag drabbats av brum, som iofs kan ha berott på inverterad fas, men eftersom det mesta har testats med faspenna osv utan att jag fått visshet beslöt jag att jorda uttaget igår. Det som hände var att jag fick brum direkt med första bästa slutsteg inkopplat. När jag kopplade bort jordtråden försvann brummet helt.


NB. Jag hade en elektriker här, så skäll inte om det. Tyvärr är inte brum ett probem som alla elektriker känner motmedlet till. Brumfrihet är inte ett prioriterat område inom elsäkerhet.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/07 :  22:29:39  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Jag har bara ojordade uttag i lägenheten men på balkongen finns ett jordat som jag testa att koppla in stereon på och värre brum har jag inte hört hemma, det var bara att kasta sig på slutsteget och stänga av. Detta fick mig snabbt att överge alla tankar om jordade uttags ev förträfflighet. Det är bara att leva med det lilla brum som finns vilket förmodeligen beror på gamla rör dessutom.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/10/07 :  23:14:36  Show Profile Send markih a Private Message
Ett jordspett är nog inte tillräckligt, såvida du inte sticker ner den i fuktig myr. Att jorda är en konst och kräver ofta stora kopparplåtar djupt ner i marken.

Jag håller för övrigt med reeltoreel.

markih
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/10/07 :  23:53:32  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Skyddsjorden bör kopplas som stjärnjord i ett HiFi-system. Jag tror detta har påpekats så många ggr att det borde ligga i en klistrad topic.

Dvs OM det finns fler nätkontakter som har jordstift skall dessa alltför ofta INTE kopplas i samma uttag som är jordade (och det kan vara antingen uttagen i väggen eller uttagen i förgreningsdosa). Endast EN komponent skall kopplas till nätjord (vanligtvis förförstärkaren), FÖRUTOM de som är galvaniskt åtskilda från systemet i övrigt (ex sådant som bara kopplas via optisk överföring).
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/08 :  00:35:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Isolertrafo är en variant också. Gärna en per apparat, jag kör separata till CD och försteg, slutstegen i väggen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/10/08 :  06:36:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Fråga från okunnig T.A. Edison - varför det?
quote:
Skyddsjorden bör kopplas som stjärnjord i ett HiFi-system. Jag tror detta har påpekats så många ggr att det borde ligga i en klistrad topic.

Dvs OM det finns fler nätkontakter som har jordstift skall dessa alltför ofta INTE kopplas i samma uttag som är jordade (och det kan vara antingen uttagen i väggen eller uttagen i förgreningsdosa). Endast EN komponent skall kopplas till nätjord (vanligtvis förförstärkaren), FÖRUTOM de som är galvaniskt åtskilda från systemet i övrigt (ex sådant som bara kopplas via optisk överföring).

Bravo
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/10/08 :  08:26:08  Show Profile Send markih a Private Message
Jag undrar också? Om jag fattat rätt så skall t ex bara förförstärkare och inte effektförstärkare jordas enligt ditt resonemang T A E? Jag antar att det är för att undvika jordslingor som tar upp brum (?) men är signalkabel verkligen tillräcklig som skyddsjord? Signaljorden kan väl vara separerad med ett litet motstånd från skyddsjorden och då blir ju säkerheten lidande (inte illräckligt lågohmig skyddsjordning)?
Eller har jag missat något?

markih
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/10/08 :  11:27:45  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Stjärnjord används för att undvika jordslingor, helt enkelt. Ang. säkerhet så är den bästa säkerheten att veta vad man gör.

Fråga: hur många har jordade stickkontakter finns i era anläggninar och vilken typ av apparat är det? Jag har tre: skivspelare, förförstärkare och A/V-förstärkare. Alla slutsteg, CD + DVD-spelare och annan småelektronik har ojordade kontaker. Två av utrustningarna måste anslutas till samma gemensamma jord för minsta brum: skivspelare och förförstärkare (skivtallrik - chassijord via nätkontakt samt tonarm - chassijord via separat kabel).
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/10/08 :  11:35:54  Show Profile Send Leif B a Private Message
Farsgubben hjälpte mig dra in jord i de kontakter som finns i vardagsrummet. Så nu känner man sig helt jordad.
Tyvärr märkte jag ingen större skillnad sedan tidigare.
Däremot tyckte jag att grövre ledare gjorde en viss skillnad.
Bytte från 1,5 m2 till 2,5 m2.
Detta är inget speciellt svårt att utföra men att göra det helt utan någon som helst vetenskap om detta rekommenderar jag inte. Det krävs behörighet dock.

Att jorda med hjälp av ett spett i jorden utanför huset kan inte vara någon höjdare. Skulle inte våga göra detta. och snälla ni som funderar på att använda elementen till detta , vill jag på det bestämdaste säga att det för med sig livsfara.

mvh
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2005/10/08 :  13:36:19  Show Profile Send Hajfi a Private Message
"att slå i ett jordspett" skrev jag som ett exempel på hur jag menade. Jag kommer ju att rådfråga min far om hur man exakt går till väga.

Stereotypen
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/08 :  14:29:00  Show Profile Send CC a Private Message
Hajfi, återkom gärna med vad din far hade att säga om "jordspett"!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/08 :  14:39:48  Show Profile Send CC a Private Message
Bravo,
quote:
Fråga från okunnig T.A. Edison - varför det?


Du slipper jordbrumm... Samt så låter det bättre enligt mina erfarenheter...

Själv låter jag endast mitt DP-steg vara kopplat mot jord helt enligt tillverkaren.

Å naturligtvis har jag låtit dra en dedikerad 2.5" med 16amp säkring från skåpet till anläggningen. Å DET gör gott!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2005/10/08 :  15:16:47  Show Profile Send Hajfi a Private Message
CC: Jag kör ju också med dp-steg, det är just därför jag vill ha jordat uttag till detta.
Blir det stor skillnad att köra detta jordat?
Jag skall återkomma med info angående jordspett när jag har pratat med pappa.

Stereotypen

Edited by - Hajfi on 2005/10/08 15:17:48
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/10/08 :  15:37:26  Show Profile Send Leif B a Private Message
Hajfi.

Du får ursäkta mitt lite bryska tilltag men el är inget att leka med så lite avskräckning satt på sin plats.
Jag vet att det direkt ingen mening bakom ditt förslag men visst kan det vara intressant att köra alla grejer med olika proppar och skild jordning från det vanliga elnätet.
Intressant ide som troligtvis kan påverka.
Jag är alltid positiv för nya ideer så bara brainstorma.

mvh
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/08 :  19:05:19  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Jag kör ju också med dp-steg, det är just därför jag vill ha jordat uttag till detta.
Blir det stor skillnad att köra detta jordat?


Beror på! DP-stegen är riktiga fullblod å ska hanteras därefter!
I mitt fall är det ingen tvekan, men jag har åsso försökt optimera betingelserna så gott jag förmått! I vissa fall kan jordningen förvärra enligt min hörsel! (alltså inte med brum o liknande utan rent ljudkvalitetsmässigt... DP-stegen är känsliga å talar om när det är skit i ledningen)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/08 :  19:15:21  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jordspett används först och främst av radioamatörer för att jord sin antenn,istället för jordplan.(radialer)
Så var det sagt:-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/08 :  19:37:34  Show Profile Send CC a Private Message
Å vi hifiamatörer då?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/08 :  20:46:50  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Vi får hålla oss till konst-jord jord
Nä skämt å sido! visst kan man jord sin egen anläggning,men då måste man veta vad man har att göra med.
En kurs i allmän ellära är nog att föredra till att börja med.
Tro inte att jorden i elcentralen är det samma som jorden utan för ditt fönster bara, för då ligger du risigt till

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000