HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Test av nätkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2005/10/05 :  22:35:18  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag och Jaejin testade igår en av hans nätkablar i min anläggning.
Vi lyssnade på låt nummer 2 på Jennifer Warnes "The hunter".
Jag är sedan länge övertygad om signal och högtalarkablars inverkan på ljudet men lite skeptisk till nätkablars betydelse men jag får nog omvärdera min uppfattning.
Jag hörde tydligt hur rösterna blev mer utmejslade och fristående i rummet och hur basen fick mer pondus med Jaejins kabel.
Vi gjorde ingen blindtest då ingen av oss prickade nätbrunnen när vi blundade samtidigt.

Efter att ha kopplat in min nätkabel så framstod skillnaderna än tydligare.


Stereotypen

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/10/06 :  01:25:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Då tycker jag att du även skulle kunna testa ett nätfilter.Det ger även det en otrolig skillnad.Men vet ju inte innan man testat. Jag upplever ännu större skillnad med mitt nätfilter. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/10/06 :  08:33:58  Show Profile Send jaejin a Private Message
Eftersom Hajfis dvd ej hade en nätbrunn och även inte heller hans slutsteg så tog jag med en nätkabel för att se om/hur ljudet skulle förändradas.

Tyvärr kändes det som att vi ej kunde testade nätkablar på mer än en del i anläggning men vi gjorde detta på hans Tact försteg.
Men vi kopplade i för att hör avad en nätkabel kunde göra.
Ljudet förändrades till att det blev mer efterklang och detaljer i röster och mer pondus. Det blev lite mer bas och den kingade ut mjukare. Vi var båda övertygade att det var till det bättre.
Nästa test kommer att förhoppningsvis ske på fler delar i systemet.




Citat av Hajfi efter att vi kopplade tillbaka hans vanliga nätsladd.

- Det är var ju inge kul att lyssna på.




Edited by - jaejin on 2005/10/06 08:34:20
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/10/06 :  16:07:05  Show Profile Send jaejin a Private Message
whiskeyman: hajfi sade till mig att han hade provat och att det blev bra resultat av detta själv är jag inte lika övertyga av detta har haft filter och nättrafos. har en hemma som ligger oanvänd och skräpar.
Det blir en förändring i ljudet men själv är jag inte övertygad av att det är till det bättre.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/10/06 :  17:01:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Må så vara det är ju mycket tycke och smak.För min del så blev det ett lyft och jag funderar inte på att gå tillbaka. Men redan att byta nätkabel kan ju ge mycket som i Erat fall. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2005/10/06 17:01:36
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/10/07 :  12:17:22  Show Profile Send jaejin a Private Message
Whiskyman: ja ljud är så grymt subjektivt. Men jag ej testat något filter i min befintliga anläggning så jag har fått erbjudande att låna ett så det måste man ju prova. Blir det bättre så blir man ju glad kostar det mycket då blir man ju inte lika glad
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2005/10/07 :  15:12:31  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag skall nu i dagarna försöka att knåpa ihop en nätkabel av någon gammal elsladd som farsan har liggande i förrådet.
Den skall bli skärmad! Och grov!! Kanske flätad... eller tvinnad... eller med en liten dosa på... nej stor dosa förstås!!!
Kommer att rapportera om hur det gick, man det blir väl som vanligt att man ger upp och köper något alldeles för dyrt istället.

Stereotypen
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/10/07 :  17:03:58  Show Profile Send jaejin a Private Message
Ja gör det. Jag har ju en kabel som vi fick bra resultat av så då vet du ju i jämförelse med denna om den är bra eller ej.

du får skriva vad du tyckte om denna skärmade! Och grova!! Kanske flätad... eller tvinnad... eller med en liten dosa på... nej stor dosa förstås!!! kabel.............
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2005/10/08 :  15:19:20  Show Profile Send Peter A a Private Message
Om ni lovar att inte föra det vidare så ska jag berätta en hemlis. Köp Teflonisolerad försilvrad 0.96 eller 1.2 mm kabel på Elfa. Gör en fyrfläta av kabeln (instruktion på Svalander.se) sätt en skärmstrumpa utanpå kabeln( också Elfa) vira vanlig aluminiumfolie utanpå detta (löst, annars spricker den när kabeln böjs). Vira glest en separat jordkabel utanpå hela härligheten och avsluta med en svart strumpa (finns på Elfa)
Kontakter finns också på Elfa (Stora svarta Bulgin, lite dyrare) eller på Biltema (också stora svarta, fast lite billigare)
Jordkabeln ansluts enbart i väggkontakten.
Troligtvis en av de bättre nätkablarna som finns. Garanterat en av de billigare. Receptet kommer från en mycket respekterad svensk hifibyggare som brukar "dema" kabeln som en jämförelse med svindyra nätkablar. Många tappade hakor...

Peter Afzelius
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/10/08 :  15:32:49  Show Profile Send Leif B a Private Message
Tack för tipset. Jag lovar att inte säga något till någon.

mvh
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/08 :  15:38:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Troligtvis en av de bättre nätkablarna som finns.


Hur vet du det? Är det som du påstår, så tack för tipset!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2005/10/08 :  17:04:12  Show Profile Send Peter A a Private Message
Ojdå. Tänkte inte på vad jag skrev. Jag antar att jag öppnade den berömda maskburken med det uttalandet. Givetvis får man ta med kostnaden i beräkningarna. Det finns troligen någon nätkabel där man tycker sig höra att toppen klingar ut lite bättre eller liknande men då får man nog lägga ut "a shitload of dimes" mer (citat från legendarisk cowboykomedi.

Peter Afzelius
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/08 :  17:05:52  Show Profile Send Snoop a Private Message
Har du tänkt på om försäkringsbolagen skulle god ta sådan form av strömkabel?


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/08 :  17:25:07  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag har gjort sådana nätkablar av teflonisolerad silverbelagd kopparkabel...

Och jag använde dom inte direkt mer än för test. Sedan bygdes dom om till annat..DVS Slutade som förlängningkablar till mina reservkablar för mina basar till slut. Numera kastade...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/10/08 :  18:19:29  Show Profile Send Leif B a Private Message
Tack mayro !
Nu slapp jag test det.
Kommer du ihåg något om dem?

mvh
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/08 :  18:43:07  Show Profile Send mayro a Private Message
hm.. som sagt. Detta är ju ett tag sedan.
Dom vart helt enkelt inte bra bara.. Vi gjorde högtalarkablar osv i samma stuk.. Svalander. Fevgedis..lirade med dylika... Tror även kedab monoblocken hade denna typ av nätisar. O även kablar annars...

Nej. Detta var inte nåt som stannade inte.. Dom gick lätt bort mot vanliga kopparkablar...vilka som helst..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/08 :  18:56:53  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Köp Teflonisolerad försilvrad 0.96 eller 1.2 mm kabel på Elfa. Gör en fyrfläta av kabeln (instruktion på Svalander.se) sätt en skärmstrumpa utanpå kabeln( också Elfa) vira vanlig aluminiumfolie utanpå detta (löst, annars spricker den när kabeln böjs). Vira glest en separat jordkabel utanpå hela härligheten och avsluta med en svart strumpa (finns på Elfa)


Körde med sådan för ett antal år sedan (fasiken va tiden går) till mitt dåvarande NLE 11/12 försteg... Lät hyfsat... Jämfört mot SSK...
Har testat den som intern signalkabel, och som sådan finns det värre... Men även betydligt bättre!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2005/10/08 :  23:11:47  Show Profile Send Peter A a Private Message
Proffsigt Mayro! Att bara gå in som allsmäktig och skjuta någons tips i sank. Uppskattas av alla här på forumet. Som alla vet så hör vi alla precis lika och har samma åsikter när det gäller ljud så det finns absolut ingen anledning till att testa mitt tips eftersom Mayro redan har slängt sina. Särskilt som Svalander rekommenderar en sådan konstruktion för det vet väl alla att han inte har rent mjöl i påsen. Nej, låt oss lyssna på Mayro för han vet!

Jag blir så trött...

Peter Afzelius
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/09 :  00:00:10  Show Profile Send mayro a Private Message
peterA..

tråkigt om du ser det så. Men som du ser så är jag ju inte ensam av dom som hållt på med kablar länge som säger detsamma som mig.. För dig kanske dessa svalandertyper av kablar är nya. För en del andra så är dom jättegamla..och prövade i flera sammanhang.

Men vill du tillverka elfas silver/koppar i teflon. Så gör detta bara...Mina ord är ju ingen lag som sagt...Jag delgav endast min erfarenhet av dessa..

Sist jag provade dessa kablar var föresten inne i min dvd. Med förödande resultat rent ut sagt. Hårdhet i topparna. Massivitet i mellanreg. Det var en befrielse att få bort dom rent ut sagt.

Men men. Det står dig eller vem som helst fritt att köpa o tvinna o fläta bast man vill. Vem vet. Kanske dina eller den som tvinnar ihop har en bättre passande anläggning än dom jag haft o provat på. Alla är ju relativt...

Men OM du inte gjort ännu så kanske du borde prova ölflex med fina kontakter. tror du skulle bli mer än nöjd med dessa halvfabrikats diy kablar

Men en sak blev jag sur på också. Detta att du påstår jag på något sätt påstår att svalander inte skulle ha "rent mjöl i påsen"

Sådant har jag verkligen aldrig påstått eller sagt. Och att du säger så och därmed klistrar ett sådant påstående på mig gör mig minst sagt sur på dig...

Jag har inget otalt med svalander. Har aldrig haft. Och skall inte heller ha det senare pga att du gör mig den äran att säga detta..


Jag satt med dessa kablar med dåvarande konstuktören av G-dis blocken... Dom svalander spelar med.. Med konstruktören av dessa satt jag o fick mina råd osv om dessa kablar..Då viste jag inte ens att svalander satt med liknande.

Så snälla. Dra inte in mig i nåt som jag aldrig sagt eller ens antytt..




Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2005/10/09 :  00:24:22  Show Profile Send Peter A a Private Message
Jag gillar inte att någon låtsas sitta med facit när det gäller något så subjektivt som hifi i allmänhet och kablar i synnerhet. Andra måste få pröva om det funkar för dom utan att någon sablar ner ett tips när någon delar med sig. Hallå! Jag sitter nöjd! Det funkar bra för mig och tydligen också för Svalander samt nämnda hifiguru som jag har fått tipset av. Det här gäller nätkablar och om kabelns användning inuti en Denver DVD vet jag intet och det är knappast det vi pratar om här, eller hur?
Jag har en känsla av att du pratar signalkabel här Mayro. Ärligt nu, du har inte testad den som nätkabel, eller hur?

När det gäller Svalander så tycker jag nog att du borde läsa vad jag skrev igen. Det står inget om att jag påstår att du har skrivit något illa om Svalander. Jag menade bara att Svalander HAR rent mjöl i påsen och därför... Äsch, jag skiter i det här. Tro vad du vill, läs mellan raderna eller nåt...

Peter Afzelius
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/10/09 :  00:35:03  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Som alla vet så hör vi alla precis lika och har samma åsikter när det gäller ljud så det finns absolut ingen anledning till att testa mitt tips eftersom Mayro redan har slängt sina. Särskilt som Svalander rekommenderar en sådan konstruktion för det vet väl alla att han inte har rent mjöl i påsen. Nej, låt oss lyssna på Mayro för han vet!



Jag kanske inte ska lägga mig i men om man nu gör som du säger och läser mellan raderna i den ovan citerade texten så finns det ändå anledning att dra de slutsatser Mayro drar. Du inleder ju din utläggning med ett ironiskt anslag och och fortsätter sedan i samma anda. Du menar ju att vi andra ska lyssna på Mayro (din ironi) istället för att lyssna på Svalander, eftersom han som inte har rent mjöl i påsen rekommenderar produkten (din ironi). Då du, ironiskt, hävdar att "alla" väl vet att Svalander inte har rent mjöl i påsen ligger det nära till hands att tolka det som att du även inbegriper Mayro i "alla", särskilt som han är huvudpersonen i din framställning. Vad jag försöker förmedla är min personliga uppfattning av din text som ett klargörande för Mayros uppfattning av dito.

Sedan kan man visserligen tolka ditt inlägg så som att du försöker visa på Svalanders kredibilitet genom att (ironiskt) påstå att alla vet att han har rent mjöl i påsen genom att säga motsatsen. Problemet med ironi är väl kanske att den är svårtolkad i skrift och utan kontext i övrigt. Men din avslutande mening verkar ju syfta på den föregående och det gör knappast att det blir lättare att tolka det så att du försöker visa på Svalanders kred.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/10/09 00:42:29
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2005/10/09 :  00:46:50  Show Profile Send Peter A a Private Message
Nu har jag läst mitt inlägg x antal gånger till och måste erkänna att om det var det jag menade så är jag väl inte intelligent nog för att förstå vad jag skrev. Tack för att jag fick hjälp med att förstå vad jag EGENTLIGEN ville säga när jag nu redan hade förklarat att det inte var meningen att osv. osv...
Jag ger upp. Tänka sig att det hela började med att jag ville dela med mig hur man gör en bra nätkabel...

Peter Afzelius
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/10/09 :  00:57:37  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Sakta i backen här nu. Jag säger inte vad du ville säga och jag försöker heller inte upplysa dig om vad du egentligen har skrivit. Det enda jag försöker göra är att påpeka att även jag tolkade ditt inlägg på ungefär samma sätt som Mayro, vid första anblick. När jag sedan läste det igen och noggrannare såg jag att det gick att tolka så som du egentligen menade. Det är bara det att det inte framkom särskilt tydligt och samtidigt ville jag säga att ironi kanske är svårt att förmedla så att budskapet tolkas så som man som textförfattare tänkt sig det från början. Alltså, inget illa ment av mig utan bara en tolkning av ditt inlägg, så som det framstår för mig. Att det blir missförstånd när man skriver inlägg på ett internetforum är inget unikt och ditt tips om en egenkonstruerad nätkabel tar jag tacksamt emot. Det är alltid spännande med enkla och relativt billiga lösningar för ett bättre ljud. De som känner att de vill testa den här kabeln kommer förmodligen göra det alldeles oavsett om Mayro tycker om försilvrad koppar som internkablage i sin Denver.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/09 :  01:01:57  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Jag har en känsla av att du pratar signalkabel här Mayro. Ärligt nu, du har inte testad den som nätkabel, eller hur?



hade jag talat om signalkabel hade det stått signalkabel. Och vad i hela håller du på med? NU går du på och hävdar jag inte är ärlig också....

Du måste fått en totalsnurr här...

Sedan PeterA så finns väl ditt tips kvar fast jag RÅKADE säga att jag gjort dessa kabletyper med inte såå bra resultat.. Du har ju funnit det passa dig bra. Så.. vad är problemet här.. Lägg ner nu är du snäll. Och i alla fall delen där du snatrar rätt snurrigt om att jag inte skulle vara ärlig och sitta o ljuga om att jag gjort saker o sedan inte gjort dom..


Jag kan upplysa dig om att jag till o med betalade G.dis förskott för inköp av komponenter till att han skulle ta fram ett nytt större slutsteg. Så i hans källare debaterades massa saker.. Däribland dessa kablars tvinningar osv..Sedemera fick jag hämta mina pengar tillbaks efter 6 månader då inte något alls hänt.. Så om du tror jag skulle sitta här o svamla runt om saker o fara med osanning så har du förbannat fel...


Edit. Rättat samt tog bort onödig text som inte hade med saken att göra.

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/10/09 01:46:20
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/09 :  01:03:08  Show Profile Send mayro a Private Message
Men nu avslutar jag detta. detta är helt OT.

Förlåt OT i tråden.
MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/10/09 :  01:14:46  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Svalander-snabeln är en klassiker. Testad av otaliga. Jag har provat den i flera skepnader och former (man kan testa med olika material osv. uppbyggnad ung. samma osv). Och har väl aldrig blivit direkt impad, eller så. Men det är billigt, kul att göra och kan tweakas i sin tur i det oändliga nästan. Finns sämre - finns bättre. Men inte många med ett lika häftigt egenvärde och billighet. En kabel-DIY:ares förstaval!

M
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000