HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 presentation
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2005/10/04 :  22:47:32  Show Profile Send iroise a Private Message
Hej!
Jag kallar mig iroise eftersom mina cabbasehögtalare heter så kanske inte så fantasifullt men men. Musik och vinyl har alltid varit en stor passion men de senaste åren har jag tröttnat på vinylen spelar enbart Cd. Har väl haft en 10 000 Lp och lika många singlar och Ep. Idag finns endast 2-3000 Lp kvar och de säljs av lite då och då. Däremot har mitt intresse för ljud ökat och idag läser jag mest om hifi istället för musik. Jag kan inte mycket om hifi men tycker det är väldigt kul och något fastnar väl på vägen. Min stereo består av:
CD: Accuphase Dp 55
Förstärkare: E-408
Högtalare: Cabasse Iroise
Kablar: Accuphase Balanserad + Symo LS5-SX Trancecoductance wire
Högtalarna har spikes och står på Diabasstenar svintunga och är delar av två gamla gravstenar!!//vh Iroise

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/04 :  22:49:40  Show Profile
Tjenixen!
Du har en presentationstråd här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53

// M

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/04 :  23:23:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Välkommen

Man kan se på din setup var du har handlat den

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/10/05 :  12:33:00  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag misstänker förmodligen samma ställe som Johan. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2005/10/05 12:34:54
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/05 :  17:41:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nått åt det hållet ja

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/10/05 :  17:46:48  Show Profile Send Leif B a Private Message
Ja men för katten tala om var ??
Jag har då ingen aning...

mvh
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/05 :  18:20:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message


Tittar man på Iroise:s User Profile så bor han i samma stad som jag

O har man Accuphase o Cabasse så kan man bara ha handlat på malmö HiFicenter , dom var innan importören för nämda märken


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2005/10/05 :  19:22:49  Show Profile Send iroise a Private Message
Tjenare!
Ni som gissat på hifi-center har delvis rätt högtalarna är därifrån. Däremot förstärkaren kommer från Göteborg Cd och kabalage kommer från Alstad i Skåne! Det är köpt av ett dödsbo. Jag skulle vilja skicka ut en förfrågan. Finns det någon här som vet mer om cabasse t ex hur deras modeller står sig gentemot andra högtalare i samma prisklass dvs Cabasse rykte och vilka andra märke man kan snegla mot om man gillar ljudbilden från Cabasse. Det finns få återförsäljare och därmed mycket lite skrivet om detta märke och det blir därmed också svårt att jämföra med andra märke. Kanske finns det folk här på forumet som dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Är pigg på att se mig om efter nya högtalare/ iroise
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/05 :  19:28:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Att stärkaren möjligtvis inte kom ftån HiFi center misstänkte jag. jag vet ungefär hur måna Accuphase dom säljer

Nu är det ett tag sedan jag lyssnade på Cabasse men ljudidealet minns jag iaf. Jag tror faktiskt att det kan vara svårt att hitta nått , jag kommer inte på nått på rak arm.

Just kombin Accuphase/Cabasse har man lyssnat på ganska många ggr o det spelar på ett visst sätt helt klart. Möjligtvis så skulle kanske Sonus Faber vara nått.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/06 :  08:34:57  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Jag kan inte Cabasse modeller men jag har hört en på Veteran i Sthlm med Audion Silverninght, gamla modellen, Audion Premier och Simply Black. Det lät fantastiskt. Dom är lättdrivna antar jag åtmiståne den modellen var det.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/06 :  10:00:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dom flesta modeller ligger över 90 db har jag för mig. Dom spelar ganska softat o hittar´sällan på nått dumt om man kan säga så.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2005/10/09 :  21:48:17  Show Profile Send iroise a Private Message
Tack för svaren inte så många men ändå! Svårt det där med hifi när man som jag inte är så tekniskt bevandrad. Lite kass också att ha ett par högtalare som inte går att jämföra med andra märke bara genom att knalla in i en hifi-affär. Tycker f ö att mycket hifi-prylar låter okey i affärer men inte hemma efter en tid. Jag har haft en massa olika prylar och det är väl endast accu som jag fastnat för sådär riktigt och som jag även gillat över tid. Innan Cabassen hade jag ett par Canton 1200 dc (tror jag de hette) dessa stod jag till slut inte ut med, blev lyssningstrött. Har också haft olika förstärkare men inte fastnat för någon särskild. Det var först när jag skaffade en accu 210 som jag kände mig riktigt nöjd. Okey du bor alltså i samma stad är du vinylfreak? //iroise
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000