HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hififorums dolda agenda
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/10/05 :  20:23:04  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det är just därför jag känner mig en aning upprörd att just mitt alias och koppling till mitt företag kommer med i förstaposten, okej om jag nu hade gjort några sådana konstiga utspel som skulle få Sladd att tro att jag håller på med sådana dumheter, men så är icke fallet

Ja förrutom min koppling till HiFi Norr - jag var inte medveten att främja allmänt hifiintresse kräver att man saknar ekonomisk koppling till branchen för att man inte ska bli stämplad.

Jag kommer att fortsätta med HiFi Norr oavsett, redan på söndag blir det träff igen och jag kan meddela att ingen av produkterna som kommer att testat under träffen säljs eller kan säljas av mig

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/05 :  20:43:50  Show Profile Send Snoop a Private Message
bra nu har Euphonic skrivit, jag tänkte att jag väntar med att fylla i efter du har kommit med din syn på det hela.

Sladds sätt att sätta in euphonic i första posten och på så sätt hänga ut honom är ren skandal , så får de bara inte gå till...

Ta reda på fakta innan du slänger ur dig sådant, och som euphonic säger så är de svårt att åka runt och lyssna här i norrland då det är så långt emellan alla butiker, och till stor del saluför inte butikerna det man är sugen att lyssna på.




[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/10/05 :  20:50:51  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Kan du säga hur du menar med det du skriver här sampix?


Mayro>
För att jag tycker det är starkt av Hi Fi Consult att skriva dessa rader. Många av oss har nog tidigare reflekterat över detta, men inte sagt något..
Du vet, små oskyldiga bildreportage/recensioner/inflik i rekommendations-topics. Är det inte personen i sig som säljer dem, så finns det alltid någon som håller honom ryggen.
Men visst, jag förstår dem till viss del.. Reklam är inte billigt. Långt ifrån. Och varför inte ta tillfället i ack att nå en så pass stor målgrupp som HF trotsallt är.

Observera att jag inte klankar ner på Signal Cable/Denver. Ni är en sekt och det är något helt annat

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/10/05 :  20:57:17  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Råden härifrån är värda nästan ingenting, ofta givna av kompisar till de som skall gynnas ekonomiskt.
quote:
Forumet självt är kanske något att hålla i handen? Nä, här har vi "klubbmästare" (ni vet dolda avdelningar) som själva är hifibutiker (inget personligt nu norrlänningar) och företagare som är aktiva i allsköns aktiviteter och låtsas vara vanliga medlemmar

Med den bild som du målar upp sladd, så kan vi lika bra lägga ner verksamheten här. Alla är ju köpta mer eller mindre och ger därefter rek. som deras närmaste omgivning tjänar på Ja , man kan inte bli annat än när man läser detta.

Mycket av det som Jörgen_G skriver stämmer med hur jag upplever detta och hur jag agerar på forumet.
Jörgen_G skrev:
quote:
Jag blir nästan lite sårad av Hi Fi Consult:s inledande inlägg

Ja, man blir inte glad precis

Jörgen_G skrev:
quote:
För mig är det naturligt att jag lyfta fram det jag tycker är bra framför att varna för det jag tycker är dåligt. Jag tillhör dem som gärna uppmuntrar frågeställare att kolla in saker som jag själv funnit vara värda att titta (eller snarare lyssna) lite noggrannare på. Jag försöker också redovisa grunderna för detta - äger själv, lyssnat på i butik eller vad det kan vara.

Just E-sound CD-5 som jag rekomenderade i den tråden som allt började, är en sådan produkt som jag vill lyfta fram för att den är bra, inte för att jag tjänar något på det, som en del verkar tro

Jörgen_G SKREV:
quote:
Där jag blir väl mottagen tittar jag gärna in och kan fortlöpande hålla koll på sortimentsutvecklingen. Ibland blir det en liten provlyssning av något som råkar stå uppkopplat när jag är där. De goda intrycken vidarebefordrar jag gärna. Men - det förekommer också att jag varnar för det jag tycker var riktigt dåligt. Då ska det emellertid ha varit så dåligt att det handlar om mer än tycke och smak, något grundläggande, som jag uppfattar vara fel
Exakt så här agerar jag också!

Jörgen_G skrev:
quote:
Det betyder inte att jag är köpt. Anledningen är att vissa butiker är bättre på att ta hand om sin kunder - hittillsvarande och blivande - än andra. Det har inte jag lust att klä skott för.
Och även här så känner jag likadant, tycker att detta stinker mer eller mindre. Att man ska bli anklagad för att vara köpt bara för att man rekomenderar en E-sound CD-5

Så det är bara att sluta upp med att rekomendera varandra grejer, för den som gör det är säkerligen köpt/mutad av någon som har ekonomiska intressen så råden är inget värda alls egentligen. Snacka om att dömma ut oss Det börjar bli läge att sluta skriva här

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2005/10/05 21:01:39
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/10/05 :  20:58:16  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Nu nämnde förvisso Sladd att han inte hade något otalt med mig men det kan man ju tolka hur man vill, jag blir ju inte heller mindre kopplad till frågan bara för att en sådan "reservation" kommer med.

Snoop, nu ska du också veta att du håller mig om ryggen, förmodligen har du en stor ekonomisk vinning av att backa upp mig, och jag håller redan nu på att packa ihop ett par svindyra högtalare med tillhörande elektronik till dig som skickas under morgondagen - ett tack och betalning för din vänskap

Skämt å sido, jag tar inte åt mig av kritiken men förstår vad Sladd menar och visst skulle det kunna ha varit som han säger - att i mitt fall så skulle HiFi Norr kunna vara del i min egen lilla dolda agenda att sälja på forummedlemmarna prylar, sprida lovord och få hifisällskapets medlemmar att olja in min verksamhet genom att snacka fint om produkterna jag kan sälja.

Som tur var är det inte så, men det vet ju inte ni som inte är medlemmar i hifisällskapet och det är just därför jag känner mig lite ledsen.

Nu snurrar tankarna i huvudet, och jag hade ju faktiskt med mig min Myryad till träffen hos dig Snoop. Förvisso på din egen begäran och den spelarens ljudkaraktär beskrev jag i ord i bildreportagetråden som var kopplad till tråden och jag erkänner att jag gjorde ett ekonomisk utspel med det var Primare mot Denver och inte Myryad och till Primares fördel.

PS!!! Primare säljs i Skellefteå av Ljudshopen Nord.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/10/05 21:01:29
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/05 :  21:00:17  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Observera att jag inte klankar ner på Signal Cable/Denver. Ni är en sekt och det är något helt annat


du glömde den absolut ledande sekten sampix min vän.... Den jag söker komma i nivå med...


och jag klankar inte heller ner på nån eller nåt.



Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/10/05 :  21:15:41  Show Profile Send FBK a Private Message
Sampix skrev:
quote:
För att jag tycker det är starkt av Hi Fi Consult att skriva dessa rader. Många av oss har nog tidigare reflekterat över detta, men inte sagt något..
Du vet, små oskyldiga bildreportage/recensioner/inflik i rekommendations-topics. Är det inte personen i sig som säljer dem, så finns det alltid någon som håller honom ryggen.
Men visst, jag förstår dem till viss del.. Reklam är inte billigt. Långt ifrån. Och varför inte ta tillfället i ack att nå en så pass stor målgrupp som HF trotsallt är.

Men om han anser att det är så här, så borde han ta upp det med Pac, och inte såga ett forum med dess medlemmar på det här sättet. Kan tillägga att även jag har "reflekterat" Men som det nu framställs så är de flesta här oseriösa.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/10/05 :  21:20:52  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Skulle tro att just Hifi consult är det företag som fått mest smygreklam och utvik på Hififorum sedan starten. Och jag kommer visst ihåg att Sladd var med att starta, tillsammans med ägaren till ett mycket bra annat forum + ett par till.

På den tiden var det väldigt fokuserat och mycke ståhej runt framför allt Amplifixar, CDfixar, och en del QRS (alla såldes genom HF) dessa produkter rekommenderade vilt omkring. Sen kom Thor och fick mer än en forumedlem att prata högt om denna förstärkare. Man har genom åren klart kunnat koppla forummedlemmar till Hificonsult´s verksamhet även om det på forumet sagts "att de har inget alls med dem att göra" sedan påträffade jag en sådan medlem i dörren på Hificonsults demorum samt skyltas det även nu att det är en "consult"

Numer dokumenteras Hifi Consults produkter väl med bildreportagen av hög kvalite så fort en ny produkt kommer, den sedvanliga smygreklamen finns där.

Dock tycker jag mig se allt mer sällan att det pratas högt om Hificonsults produkter, de är säkert inte sämre det har bara kommit en uppsjö nya prylar och fler medlemmar som ökar bredden på forumet. Är det månne orsak till inledningen?

Hifi consult har inget att klaga på, tycker de kastar sten i glashus om de antyder att dolda affärer förekommer...de är väl i hög grad med på dem för de förekommer säkert i viss mån på vissa håll men vem bryr sig? Att sedan sladd varit indirekt eller direkt orsak till att flera trådar rörande Kina och import blivit låsta eller helt spårat ur är väl en annan sak....bla. en av de längsta kanske populäraste trådarna förra våren.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/10/05 21:29:00
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/10/05 :  21:35:23  Show Profile Send sampix a Private Message
FBK skrev;

quote:
Men om han anser att det är så här, så borde han ta upp det med Pac, och inte såga ett forum med dess medlemmar på det här sättet. Kan tillägga att även jag har "reflekterat" Men som det nu framställs så är de flesta här oseriösa.


Jag håller inte med om att Hifi Consult sågar hela HF.
Han skriver klart och tydligt om vissa "grupperingar och dolda kompisskap". Inte forumet generellt.
Du personligen har väl inget att oroa dig för, då du rekommenderar allt mellan himmel och jord. Det är för spridda skurar för att du ens skulle kunna kvala in som en av de partiska


kabelskitsnackare

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/10/05 :  21:42:01  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Visst får man kompisar genom detta forum. Jag har själv fått flera. Och det har faktiskt frigjort mig från den bindning jag tidigare känt till ett par av Hifihandlarna i Malmö. Jag har med dessa nya kompisars stöd kunnat göra mer själständiga val av prylar, vilket bl a lett till att jag lämnat Fix-världen och skaffat t ex den kanske konstiga kombinationen Lavardinförstärkare och kina-CD (Droplet ). Men att jag därmed skulle tillhöra ngn dold sekt kan jag inte hålla med om.

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/10/05 :  21:47:02  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Råden härifrån är värda nästan ingenting, ofta givna av kompisar till de som skall gynnas ekonomiskt.
quote:
Forumet självt är kanske något att hålla i handen? Nä, här har vi "klubbmästare" (ni vet dolda avdelningar) som själva är hifibutiker (inget personligt nu norrlänningar) och företagare som är aktiva i allsköns aktiviteter och låtsas vara vanliga medlemmar.

Vi tolkar nog detta olika Sampix.
Men sedan har du rätt i att jag rekommenderar allt mellan himmel och jord. Dvs de produkter som JAG anser är "riktigt bra" i sin prisklass, sedan vilket namn det står på produkten bryr jag mig mindre om, så märkes trogen är man inte.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/10/05 :  22:05:45  Show Profile Send ninja a Private Message
Prata ine Kina HiFi eller negativ om Bladelius då kommer "mvh ." hålla sig lungt


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/05 :  22:16:40  Show Profile Send mayro a Private Message


hmm... finns ett talande ordspråk.

"Som man känner sig själv känner man andra"

Så vi bör nog vara lite försiktiga att kasta misstankens skimmer över någon här.

tror varenda märke på hifihimmelen har vissa som hjälper envar..inte enbart i Sverige utan internationellt också.

Och att enskilda hifimäniskor skulle ha sådan "makt" så dom köptes finner man ju rent konstigt...

Däremot kan ju vänner kanske lite till mans stödja sin handlare.. Dett är ju inte heller direkt konstigt..

Och handlaren sina skribenter osv osv.... katten på råttan,råttan på repet...

Som sagt. Man känner ju ofta andra som man känner sig själv kanske.....


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/10/05 :  22:47:26  Show Profile Send JonasY a Private Message
Bra information, felaktigt presenterad.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/05 :  22:48:18  Show Profile
Jag förstår ingenting av denna tråden... Hifi Consult är väl ett av de företag som fått mest gratisreklam av alla genom hififorum?!
Man ska inte skita i ett glashus om dörren är låst ... eller nåt

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/10/05 :  22:51:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag kanske formulerade mig lite vagt mayro .

Det jag menande var att de som ger tips och förslag i största allmänhet på vad de gillar blev stötta/förbannade för att de känner sig utpekade.
Vilket jag inte tycker att de skall göra för de/jag har rent mjöl i påsen.

Sen vet jag att du byter hifi prylar så ofta att man hänger inte med i vad du gör, detta gör samtidigt att du får höra en hel del samt att du far omkring och lyssnar på andras grejor och även detta kan man dela med sig av.

Att du skulle va köpt möjligtvis ett kabelföretag då .

/Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2005/10/05 :  22:53:41  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Håller med dig Mayro.
Vore konstigt om det inte förekom grupperingar.
Inget konstigt alls i detta.

Det är upp till var och en att avgöra hur det verkligen ligger till.
De flesta är utrustade med 2 öron och det är som jag ser det allt som behövs för att avgöra en produkts prestanda.
Det är ingen som tvingar någon att köpa något.

Stereotypen
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/10/05 :  23:08:06  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Det är ont om vattenhål här uppe för oss hifi intresserade precis som både Euphonic och Snoop skriver. I mitt närområde så finns det en butik, som inte har något speciellt stort utbud.

Jag har vetat om länge att våran "klubbmästare" har ett företag som säljer hifi.
Precis som han säger så har han INTE nämt något om sina produkter o dyl när vi har haft våra sammankomster.

För min del så tycker jag det bara är bra att det dyker upp lite fler butiker här uppe då utbudet blir en aningen större.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/10/05 :  23:23:08  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message


Ta det vackert nu ungdomar! Det var ett jädrans gnäll om helt fel saker. vi tar det en bit i taget

FBK skrev

Man ska visst akta sig för att göra som jag gjort ovan Och jag kan tillägga att jag har inte det minsta band till akkelisaudio. Var väll bla mitt inlägg som fick dig Sladd att reagera som du gjorde, tråkigt tycker jag, för jag har rent mjöl i påsen.


Jag har inte skrivit om ditt inlägg så var så vänlig och sluta dra slutsatser och kalla mig tråkig på grundval av saker som inte finns.

Gromit: Tack!!

Jörgen G: Det är absolut inte meningen att såra. Jag ställer upp på varenda mening du har i ditt inlägg. Det finns en naturlig solidarisk koppling mellan kunder och de butiker där de blivit väl bemötta och vant sig att handla. I detta finns inga fel oavsett vad det står på handlarens butiksdörr. En sund inställning också att lyfta fram det positiva och dra ned på det negativa!

Leif B: Jag kan garantera att detta inte handlar om Ino Audio

Bubbel: Precis, en del skriker som halshuggna grisar... Kunde vi inte prata om principer? Vi kommer till det, snart, hoppas jag.

Matte 76 skrev Sen tror jag att vissa feltolkar en hel del som smygreklam när det i själva verket handlar om entusiastiskt hyllande av produkter man gillar.


Visst är det så. Jag har inte sagt av vi kan lägga ned hela forumet eller att all positiv text är falsk. Men mitt inlägg handlar ju om de gånger det är tvärtom. Falsk marknadsföring alltså.

Snoop skrev Bla : ”bra nu har Euphonic skrivit, jag tänkte att jag väntar med att fylla i efter du har kommit med din syn på det hela.

Sladds sätt att sätta in euphonic i första posten och på så sätt hänga ut honom är ren skandal , så får de bara inte gå till...

Ta reda på fakta innan du slänger ur dig sådant, och som euphonic säger så är de svårt att åka runt och lyssna här i norrland då det är så långt emellan alla butiker, och till stor del saluför inte butikerna det man är sugen att lyssna på”


Ibland undrar jag om det brunnit någonstans? jag har inte slängt ur mig något, har inte påstått något som inte är rena fakta i EuphoniC:s fall, jag hänger inte ut någon, har ej gjort mig skyldig till skandal. om du inte orkar läsa vad texten handlar om kan du väl avstå från att delta i meningsutbytet. Man blir ju förbannad på den slentrianmässiga ”nu hänger vi han som sa nåt, kom igen...” För du TYCKER väl något om SAKFRÅGAN kan man hoppas.

EuphoniC:

Om du känner dig utpekad så ber jag om ursäkt för det. Som jag oerhört tydligt skriver både i den tråd som handlade om annat och nu i denna tråd så handlar det inte om person utan om princip. Jag startade detta forum ihop med några andra. Då ägde jag ingen hifibutik utan hjälpte till ibland på mässor åt just Hificonsult. Engagemanget ökade och jag började så småningom resa för firman. Varje steg av denna koppling redovisades öppet och kändes till av forumsmedlemmarna under hela resan från medhjälpare i kanten till mer etablerad branschmänniska. Vi hade på den tiden en förlegad regelbok som det var mitt jobb att sköta (den onde och den gode ni vet, gissa vilket som var min roll...) Nåväl, det görs ett bättre jobb idag här och alla är lyckliga med den riktning saker och ting tog. Men - och detta är en av kärnfrågorna i mitt inlägg - det var inte det att jag redovisade öppet, det var inte det att jag på alla sätt försökte vara neutral - liksom du nu hävdar att du är neutral - utan det faktum att jag var branschmänniska omöjliggjorde per definition ett aktivt styrande/inblandning av ett forum. I ditt fall så är det det min kritik handlar om, inte att du skulle fara med en massa list eller gömda konstigheter. Jag har heller inte - som snoop påstår - anklagat dig för detta.

Jag vet hur ni har det däruppe och ägnade massor av tid, pengar och kraft åt att sponsra Bossanova i Luleå när det begav sig och det är i mina ögon bara fint att du engagerar dig och är en själ som slåss för hifin och musiken. Men det blir vanskligt att vara både hifibutiksägare och klubbmästare i en dold struktur som ju detta handlar om. I princip alltså.
Detta har faktiskt inget att göra med det andra, de dolda kompisgängen, serv - volley - smash-inläggen mm. Men backar man tillbaka några steg och tittar på det så är det kanske dags att ta sig en funderare. Såklart gäller detta även PAC men som jag brukar säga när vi träffas så vågar jag inte ta sådana frågor privat för då handlar det säkert om att PAC är ”köpt” sedan eller att jag kommer med ”påtryckningar”. Tänk om PAC skulle andas en vänlighet åt mitt håll, ”jaha, se där, här kan man lika gärna sluta skriva...”

Ett forum är mycket mer kraftfullt som påverkare och maktfaktor än flera här låtsas eller kanske är medvetna om. Att sitta med haksläpp och säga ”såklart lyssnar man själv innan man köper, ingen är väl så dum att han inte tänker själv, såklart spelar det inte så stor roll...” Jo, pyttsan!

Mangew vill misstänkliggöra hela idén med min tråd (glädjande nog verkar jag ha rätt att yttra mig denna gång) och det skulle då bero på att det inte snackas så mycket om mina grejer nuförtiden...

Jag vill passa på att säga att vi har det ganska bra. Vi bygger ett nytt lyssningsrum, ökar vår omsättning och anställer nytt folk. Detta beror framförallt på att vi - liksom EuphoniC - är en form av eldsjälar som gillar det vi håller på med och renodlar välljudstanken framför andra möjliga vägar. Ni vet var vi finns, vad vi säljer och vad vi står för. Att jag alls är härinne beror på - som bl a Mayro så vackert skrev i en hyllning förra veckan - att jag gillar det jag jobbar med. På det viset föds även att jag ogillar en del som pågår härinne och ni måste för farao släppa den svenska ”klart - han förlorar ju pengar på det” idiot-tanken för en enda sekund.
Detta är för många ingen lek. Det är för många i detta landet ett yrke, en inkomst och kanske ett sätt att leva. Som nu till del - i ett kraftfullt media som internetforumet är - blaskas ut med en blandning av lycksökare, pladderkvarnar och rena bondfångare och man kan försöka idyllisera det hur mycket som helst men skall ett forum som detta ha en chans på sikt lär det behövas lite stramare tyglar på vem som säger vad i vilket sammanhang. Det gömmer sig för många doldisföretag här, för många testballonger görs om produkter som kanske kan bli (men nääädå, det är inget kommersiellt), för många kompisar till de som gärna vill upp men det får ju inte kosta något. Visst handlar detta även om konkurrens och pengar för oss "vanliga" butiker. Varför skulle inte vi också kunna kräva en rättvis ordning?

Jag gillar det här forumet och vill alls inget illa med det. Men det är inte lika oskyldigt som många låtsas. Någon jädrans styrfart och moral behöver även en bransch som hifi:n!
Vi kan inte ha så många serve-volley-smash-inlägg, så mycket surrande om alltid nya fantastiska saker av personer/företag som vill nå ut utan att vare sig betala annonser eller moms och såklart måste man välja moderatorer och klubbmästare som är fria från inkomst från branschen? Ni är en maktfaktor och detta måste hanteras rätt och det är skrivet utan en skugga av kritik mot stakars EuphoniC som nu blev stående i mitten igen.

Vad tycker PAC? (mannen som en gång hade ett liv, sen fick han hififorum i knät)

mvh

Sladd

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/05 :  23:34:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Som jag skrev innan så är det ett par riktigt intressanta frågor.

Det där med "smygreklamen" är ett problem, men det är inte unikt för oss på HiFiForum. Alla internet fora, oavsett vad de handlar om, dras med samma problematik.

Jag surfade in på varmepumpsforum.com för värmepumpar är intressant. När jag hade gått runt där ett tag så upptäckte jag att de brottas med samma problem som oss. Det verkar tom som att de har ett större problem än vad vi har.
Smygreklamsproblematiken är inte unik för oss eller för det intresseområdet som vi täcker. Den har varit uppe ett otal gånger tidigare. Bland annat var den en lång diskussion för någon månad sedan där det ifrågasattes varför branchrepresentanter behövde visa att de var just branchrepresentanter, med tanke på vad vi diskuterar här så är det nog solklart för alla varför vi har de reglerna.

För att begränsa smygreklamen och risken för att en försäljare eller någon annan med "fingrarna i syltburken" ger vinklade råd utan att den som får rådet vet om att det är vinklat så har vi utformat reglerna, som man måste acceptera för att vara medlem hos oss, så att de skall täcka det. En branchkopplad måste ange att han är branchkopplad och smygreklamen som andra med "fingrarna i syltburken" kan göra hanterar vi genom att reglerna täcker den typen av upprepning som behövs för att det skall slå igenom.

På det viset vet den som får rådet lite mer om den som ger det och det blir upp till hans/hennes omdömme att lyssna eller inte.

Regler är ett trubbigt verktyg, det tar lång tid innan de sätter sig och mods & Admin måste vara på allerten för att de skall slå igenom. Man kan använda andra verktyg än regler, tex stänga/radera alla trådar om en viss produkt. Vi är helt emot åsiktslikriktning och vi försöker hålla forumen så fria som möjligt. Det gör att vi friar mycket hellre än fäller. Vi har skrivit våra regler med tanken att folk vill vara ärliga och att de är kapabla att ta vara på sig själva. Det kan uppfattas som blåögt, men hellre det än motsatsen.

Vi har under våren och sommaren sett en ökande smygreklam och vi har också sett hur några av våra försäljarna gjort reklam direkt i trådarna. De gångerna som vi hunnit med har vi varnat och under våren och sommaren har vi haft otaliga diskussioner med ett par säljare om att nu f****n får det vara nog!

Så, vad det gäller smygreklamen håller jag helt och fullt med Hi Fi Consult, den har inte på HiFiForum att göra och vi gör vad vi kan för att få bukt på problemet.

Sedan var det den andra frågan om klubbstugorna och deras eventuella länkning till försäljning.

Klubbstugorna är upprättade för att man skall kunna bygga broar lite mer lokalt. Tanken väcktes för att HiFiForum är stort och att det är svårt att föra en lokaldiskussion om tex vad som händer i Malmö till helgen när folk från hela landet hoppar in och är med. Det behövs helt enkelt ett bra sätt att hitta likasinnade på nära håll för träffar och annat kul som man kan göra ihop utan datorer...

Klubbmedlemmarna styr själva vad som händer i stugan och den har egentligen inte mer med HiFiForum att göra än att den går på samma server. Ingen från HiFiForum lägger sig vad som sker utan det styrs helt och hållet av klubbmedlemmarna själva. Att det finns försäljare som medlemmar i stugorna kan tyckas vara olämpligt, men min bedömning är att vi alla här kan ta vara på oss själva och därmed kan medlemmarna själva avgöra vilken påverkan de tillåter. Så vad det gäller klubbstugorna så håller jag inte alls med Hi Fi Consult. De är ett bra lokalkomplement till HiFiForum och folk är vuxna själva att avgöra om någon försöker påverka dem eller inte.

Och så var det det här med att Euphonic är klubbmästare i HiFi norr. Jag är en av få som har insyn i HiFi norr utan att vara medlem. I den klubbstugan förkommer det ingen försäljning alls. Euphonic sköter sin klubbmästarroll klockrent och det klubbhuset är mycket välskött. Vad det gäller Euphonic är du helt fel ute Hi Fi Consult. Men jag förstår vad du menar och att Euphonic enbart var ett exempel.


Så summa summarum,

- Smygreklamen skall bort från HiFiforum.
- Klubbstugorna innehåller vuxna människor, de kan ta vara på sig själva.
- Euphonic och HiFi norr var ett dåligt exempel.





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/10/05 :  23:47:39  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
FBK skrev

Man ska visst akta sig för att göra som jag gjort ovan Och jag kan tillägga att jag har inte det minsta band till akkelisaudio. Var väll bla mitt inlägg som fick dig Sladd att reagera som du gjorde, tråkigt tycker jag, för jag har rent mjöl i påsen.

Sladd skrev:
Jag har inte skrivit om ditt inlägg så var så vänlig och sluta dra slutsatser och kalla mig tråkig på grundval av saker som inte finns.

Nej, tråkig är det sista som jag skulle beskylla dig för att vara Sladd Men jag var den enda som lade in en Webbadress till handlare i den aktuella tråden till det som jag rekomenderade, och sedan så kom ditt inlägg. Så jag tog detta personligt. Men efter ditt stora inlägg nu, så har det klarnat på Hifi-himmlen även för min del

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/10/05 :  23:48:11  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jag håller med dig till punkt och pricka Pac. Men jag ser inte med negativa ögon på HiFi Consult, för denna tråd tog upp viktiga saker som besvarades på ett bra sätt.

Det jag har lärt mig av mycket kommunicerande över internet är att det är väldigt lätt att missförstå varandra, även om man inte gör det med vilje. Jag är personlig förvånad att den fina stämning vi har här. Och vi vill ha input från branchfolk eftersom de kan lära oss mycket, samtidigt måste vi veta om att de är just i branchen.

Det var mina 5 pence.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/05 :  23:48:23  Show Profile Send Snoop a Private Message
Där satt du huvudet på spiken Pac.....

Vi är alla relativt vuxna eller hur , när de gäller hifi så kostar det ju en jädrans massa pengar. Ska man då t.ex köpa ett system som kostar sammanlagt 200.000 , kan man ju gå till en affär och be om hjälp, vilket på sitt sätt är väldigt bekvämt och bra. Ingen gnäller på detta, men när privat personer ger tips på olika delar i olika system då blir det helt plötsligt "smygreklam" NEJ ni, detta köper jag inte. De som står i en butik gör ju exact samma sak som de på t.ex detta forum. DVS rekomenderar produkter efter deras tycke och smak. Sen får ju personen i fråga ta ställning om t.ex det ljudet är något att hänga i julgranen.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/10/05 :  23:52:35  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Mangew vill misstänkliggöra hela idén med min tråd (glädjande nog verkar jag ha rätt att yttra mig denna gång) och det skulle då bero på att det inte snackas så mycket om mina grejer nuförtiden...


Fel, fel, fel Sladd bättre kan du.

Du yttrar dig mest hela tiden vilket du får göra bäst du vill. Och att världen har blivit större sedan Amplifix dagar ses väl bara som positivt.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/10/05 :  23:52:36  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Det var då själva....

PAC skrev:

Och så var det det här med att Euphonic är klubbmästare i HiFi norr. Jag är en av få som har insyn i HiFi norr utan att vara medlem. I den klubbstugan förkommer det ingen försäljning alls. Euphonic sköter sin klubbmästarroll klockrent och det klubbhuset är mycket välskött. Vad det gäller Euphonic är du helt fel ute Hi Fi Consult. Men jag förstår vad du menar och att Euphonic enbart var ett exempel.

Du måste väl läsa innan du hänger på missförståndståget? Jag kan ta på mig otydlighet men att "jag är helt fel ute" accepterar jag inte då jag endast talat om principen att ha en butiksägare som klubbmästare. Jag har inte en enda gång sagt att E skulle missköta sig, fiffla eller på annat sätt göra fel på en enda millimeter.

Inte så viktigt kan tyckas men jag ogillar skarpt att bli tillrättavisad för något jag inte skrivit speciellt som folk bara läser det de gillar att få se...

Glädjande dock att det arbetas åt rätt håll.

Är det alltså OK att en butiksägare är klubbmästare? Jag tycker i så fall att du inte har helt rätt men det kan vi ju diskutera.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000