HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 MusikCenter - utveckling
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tobiasl
Member

95 Posts

Posted - 2005/10/04 :  10:49:58  Show Profile Send tobiasl a Private Message
Hej!

Är det någon som har lyssnat på dom nya "musikcenter" enheterna? Typ B&O, Philips. Vad jag har läst så kopplas enheten till Plasma/LCD, nätverk och kan lagra alla dina CD. Vet att dom fanns på en Internationalen Funkausstellung (IFA) in Berlin där definitivt IT-bolagen börjar se pengar i denna nya marknad. IT-bolagen var mer representerade än någonsin enligt tysk press.



Min framtid är bredband uppkopplat till "enheten" som hanterar all min information (CD, DVD, MP3, Bilder, Radio, multimedia etc). Det behövs inga CD/DVD-skivor allt hanteras över nätet. Allt är trådlöst.

Ja, jag har en väldigt trevlig anläggning idag (kolla länk i signaturen) och visst det är charmigt med DVD-fodral, men utvecklingen går framåt. Köpte en Samsung Z500 3G precis och jämförde den med min 3 år gamla SonyEricsson T200. Idag kan du se TV, spela MP3, kolla e-posten, surfa, ta bilder, spela in filmsnuttar med mera. Det är förbannat spännande och kul med utveckling.

Vad tror ni om utvecklingen och är det någon som har lyssnat till dessa nya ”superenheter”?

Hälsningar
Tobias

Länkar nedan till mässan och nyheter
http://faircontent.com/extra/Messe-Berlin/ifanew/
www.ifa-berlin.de

-------------------------------------------------------
Amisos GmbH (Halle 1.2 / 104)
AMISOS HTPC / Heimkino / Multimedia PC

Unser Multimedia-PC ist moderner Arbeits-PC und Unterhaltungs-Zentrale zugleich. Der AMISOS HTPC basiert auf der neuen Microsoft® Media Center Edition 2005, die neben den bewährten Windows XP Computeranwendungen vielfältige Möglichkeiten in einem Gerät vereint - Musik, Foto, Video, TV und Spiele. Der Allrounder für das Wohnzimmer steht wahlweise auf AMD (Athlon 64) - oder Intel (P4)-Basis zur Verfügung. Das hochwertige Aluminium-Gehäuse im Hifi-Maß (43 cm) mit 7-Zoll Touchpanel erlaubt die perfekte Integration in bestehende Anlagen. TV-Programme lassen sich ebenso wie Musik-, Bild- oder Videodateien auf der Festplatte oder dem DVD-Brenner (Dual-Layer) archivieren. Digitaler Sound steht in den bekannten Mehrkanal-Formaten bis hin zu 7.1 Surround Sound für das ultimative Home-Cinema Erlebnis zur Verfügung. Die Dual-Tuner TV- und Radio-Karte bietet eine Timeshift-Aufnahmefunktion, mit der gleichzeitiges Empfangen und Aufnehmen unterschiedlicher Programme möglich ist. Die Grafikkarte erlaubt wahlweise den Anschluss eines Fernsehers, Beamers, LCD- oder Plasma-TVs. Der AMISOS HTPC ist geräuschoptimiert und damit besonders leise.

Tobiasl
Mitt system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34036

Edited by - tobiasl on 2005/10/04 12:30:18

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/10/04 :  12:42:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har precis satsat på en Squeezebox kopplad till datorn via trådlöst nätverk och en lös hårddisk där jag lagrat musik i Apple Loslessformat.
Jag har anslutit Squeezeboxen till en anläggning i sovrummet, och nu kan jag välja vilken av min musik som helst med hjälp av en fjärrkontroll utan att behöva kliva upp ur sängen. Bekvämt!
Go to Top of Page

tobiasl
Member

95 Posts

Posted - 2005/10/04 :  14:04:15  Show Profile Send tobiasl a Private Message
Hur låter det?

Tobiasl
Mitt system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34036
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2005/10/04 :  14:45:49  Show Profile Send Munge a Private Message
Jag har också skaffat en Squeezebox 2. Utsökt enkelt och bra handhavande. Ljudkvaliteten har jag inte kollat än. Dock kan man ju ha en separat DAC, och med en sån combo lär man få rejält bra ljud. Om vi nu håller oss till ljud så tror jag betydligt mer på SB2 i kombination med lämpliga standardprylar än någon helhetslösning från någon low end Hifi-leverantör. Jag var inne hos en handlare som visade en Yamaha musikmaskin med hårddisk mm. "Allt ligger i ett specialformat på hårddisken, krypterat" Jaha, det var ju skitsmart ... Hur länge supportar Yamaha den burken?
För min del känns det också betydligt intressantare att ha ett bra arkiv med musik än att blanda in film också. Vad ska man med 200 långfilmer till i en stor datacentral? Har man sett en film så vill man inte se om den (med några få undantag).
Go to Top of Page

tobiasl
Member

95 Posts

Posted - 2005/10/04 :  14:53:51  Show Profile Send tobiasl a Private Message
Är det denna du menar?

Såg att den kostade $199. Vad kostar den i Sverige?

http://www.slimdevices.com/

Tobiasl
Mitt system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34036
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2005/10/04 :  15:03:04  Show Profile Send Munge a Private Message
3150 på Domestic Systems
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/10/04 :  16:31:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag kör den ihop med en extern DAC.
Det låter bra tycker jag.
Analogutgångarna har jag inte kollat.
Dom kommer jag inte att använda.
Jag tror att ett sådant här "öppet" system är smartast.
En lös hårddisk med 160GB kostade mig en dryg tusenlapp, sändare för trådlöst nätverk 500 kr.
Med Squeeezebox kan man använda i princip vilket musikformat som helst.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000