HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brummande p.g.a signalkablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

smalband
Starting Member

13 Posts

Posted - 2005/10/03 :  00:31:48  Show Profile Send smalband a Private Message
Jag har aldrig haft detta problem tidigare, men för någon vecka sen så började mina signalkablar (CD/DVD->förstärkare) krångla. Det börjar brumma en massa i högtalarna om kablarna inte ligger i en särskild position. Jag måste flytta runt dom hit och dit för att hitta en plats för dom där det inte skapas brummande. Just nu sitter dom fasttejpade på förstärkarens ovansida

Vad kan detta bero på? Är kablarna dåligt skärmade eller är det något annat som stör? Jag har aldrig haft detta problem tidigare så det verkar konstigt att det plötsligt uppstått.

Om det är intressant så är förstärkaren en Cambridge A300, DVD/CD är en Toshiba SD-510. Signalkablarna är Audioquest G-snake och förstärkaren står ovanpå Toshiban. Det står även en Buddha-statyett bredvid de två, men han verkar inte ha någon idé om vad som ska göras han heller...

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/10/03 :  07:16:51  Show Profile Send Pjotre a Private Message
En nyfiken fråga, är det RCA eller XLR kablar?
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/03 :  07:28:19  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag skulle ta isär kontakterna och kontrollera om alla lödningar verkar ok eller om någon har släppt.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/10/03 :  09:07:32  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Håller med Harry_up, inte sällan är det något kontaktkrångel eller glapp (kanske rent av kabelbrott!) när man får stora bekymmer med kablarna som löses vid omflyttning.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/03 :  09:16:34  Show Profile Send Adagio a Private Message
Har samma problem med min G-string(Biovarianten av G-snake utan den flashiga strumpan) från AQ, mellan dvd och förstärkare, svagt men tydligt brum. Har tidigare trott att det varit jordslinga eftersom de är kopplade till olika uttag. Måste undersöka detta.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/03 :  09:35:17  Show Profile Send Snoop a Private Message
Oftast när det brummar så är något fel på kabeln, pröva plocka upp och kolla lödning, samt att ni böjer kablen lite lätt åt olika håll och lyssna om det försvinner.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/10/03 :  09:57:03  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Det står även en Buddha-statyett bredvid de två, men han verkar inte ha någon idé om vad som ska göras han heller



Go to Top of Page

smalband
Starting Member

13 Posts

Posted - 2005/10/04 :  22:14:07  Show Profile Send smalband a Private Message
Pjotre: RCA-kablar

Jag öppnade kontakterna och lödningarna verkade sitta fast ordentligt. Däremot såg det mer konstigt ut på den lilla kopparkabel som jag antar är jordning. Jag tryckte ner kopparkablarna så att dom vidrör kontaktmetallen, men på en av de fyra kontakterna syntes knappt någon sådan liten kopparkabel alls. Det lilla futtiga som stack ut kunde jag inte se om det vidröde kontakten eller inte.

Snoop: Böjer jag kablarna "rätt" så låter det inget, så därför tejpade jag fast dom i en sån position, men det ser inte särskilt snyggt ut.
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/10/04 :  22:24:25  Show Profile Send denada a Private Message
Det låter som ett glapp i kabeln.

Så det är väll till att leta reda på vilken kontis det är som det är kortis i och det är ju inte det roligaste att göra... men någon är ju tvungen... Annars så är det ju till att skaffa nya snablar...

Men fram med lödkolv och multimeter och mät upp snablarna för att se om det är kortis i snabeln...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000