HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Element i lodlinje...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/10/03 :  16:03:09  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
En tre-vägare, rektangulär baffel. Delningar ca. 3000 / 300

Diskanten är lite förskjuten åt sidan dvs. ej mitt på baffeln i lodrät dimension.

Basen styr bredden dvs. får precis plats.

Skall mellanregistret bäst placeras i diskantens lodlinje eller i basens? Fördelar/nackdelar ?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2005/10/04 :  09:58:15  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Hej

Ok, så diskantens placering är given mht diffraktion antar jag. Du borde göra det samma med mellanregistret, dvs testa med Svantes Edge( www.tolvan.com )eller annat prog hur elementet beter sig med olika placering på baffeln vid olika frekvenser så du får rak frekvensgång i det område du skall använda dem i (om det är det du vill ha). Sedan kan du även testa direktivitet med Xdir, generellt skall elementen sitta så nära varandra som möjligt. Själv tycker jag det är snyggare med enbart diskanten förskjuten, men det viktiga är hur det funkar på din baffel.

mvh

ps, läste nåt inlägg från usern Gignos om detta
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/10/04 :  10:44:12  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Diskantens placering är m.a.p. på diffraktion, som ett radikalt motdrag till resultat av dettahttp://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43250

Men eftersom "man" föredrar att ha Diskant och Mellan i lodlinje ( basen är ju mindre känslig) och baffeln tillåter detta, så funderar jag på att köra så. ( Bättre stereoperspektiv, kanske)

Skillanderna i Mellanregsplacering är försumbara ur diffraktionshänseende enligt edge.exe. ( xDir fattar jag inte hur den skall användas)

Vad som är snyggast har jag givit upp, annars hade jag fasthållit ursprungsdesignen....

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2005/10/04 :  14:37:56  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Kollade på länken

Ser på bilden ut som om diskanten sitter med samma avstånd till två kanter samt toppen. Oavsett rundning får du en reflektion vid ungefär samma frekvens vilken påverkar tot frekvensgång. Synd för det var snygga små bafflar. Jag är inte alls säker på att stereoperspektiv blir bättre med mellan o disk i lod. Jag tror inte det spelar så stor skillnad jämfört med diffraktion och filterpåverkan så länge de sitter tillräckligt nära varandra, center till center.

Med Xdir ser du hur ljudet riktas från en tänkt baffel från sidan sas. Beroende på fasförhållanden mellan elementen pga elementplacering o filter får ljudet vissa spridnings/utsläcknings egenskaper. Så har jag tolkat det i alla fall. Finns mycket skrivet om detta här eller på www.faktiskt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000