HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Samköp Orion?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2005/10/01 :  09:59:35  Show Profile Send s.m.f a Private Message
I´m back!!

Nu har familjelivet stabiliserat sig igen så det är dags att återuppta hifi livet och slänga de barnvänliga småsatteliterna på närmaste soptipp.

Då tid är det man har minst utav så är det ju yppeligt att ge sig på ett diy projekt

Audio artistrys högtalare kommer alltid tt förbli en våt dröm, så Linkwitz konstruktioner blir det näst bästa, eller med lite tur ännu bättre?

Hur har du gått tillväga när du har beställt diy satser? Finns det något att tjäna att gå ihop några stycken? Finns intresse? Vad landar totalsumman på?

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/10/01 :  10:30:56  Show Profile Send jonasz a Private Message
Ett par Orion lär låta bättre än AA's högtalare, med reservation för maximalt ljudtryck förståss.

Angående kostnader så blir det nog billigast att beställa Madisounds paket även inkluderat frakt. Detsamma gäller det elektriska, ta det ifrån Digi-key, Elfa är äckligt dyrt...

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2005/10/01 10:32:50
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2005/10/01 :  11:15:59  Show Profile Send kjb a Private Message
Håller med, Madisound och digi-key. Så gjorde jag, helt klart smidigt. Och bra pris! Frakten från usa är dyr då elementen väger en hel del tillsammans. Men att det skulle bli så mycket billigare om fler beställde samtidigt har jag svårt att tro. kanske lite. Slutsumman hamnar på från runt 20kkr och uppåt, utan att säga nåt exakt.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/10/01 :  11:24:34  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Jag tror nog du gör rätt i att bygga ett par Orion i stället för att köpa ett par Audio Artistry.
Siefried själv anser ju att Orion är bättre än Audio Artistry.

Som Jonasz sa lönar det sig att ta elementen från Madisound i USA,landar på strax under 12000:- inkl frakt,tull & moms.
Köper man elementen på hifikit blir det runt 16000:-

Köpte själv det mesta av komponenterna till det aktiva filtret från Digi-key i USA.
Priset blev ca 1200:- men då ska jag komplettera med opampar,låda,nätdel och nåt mer småplock själv,men det hade nog hamnat rätt mycket högre om jag handlat från Elfa....
En stor fördel med att köpa komponenterna från USA är att det är ett helsike att hitta kondingar som har rätt tolerans,värde & rastermått på Elfa eller Farnell.

Sen återstår ju "bara" att fixa slutsteg som ska driva resten....
Go to Top of Page

Stephan O
Member

94 Posts

Posted - 2005/10/03 :  16:48:45  Show Profile Send Stephan O a Private Message
Hej!
Har ni kollat priserna med Rolph på Audiocomponents i Holland?
www.audiocomponents.nl
Han kunde tidigare, några år sedan, ge priser som då låg väl i nivå med Madisound, med holländsk skatt inräknat.
Sedan att han befinner sig närmare och redan inom EU gör ju bara saken bättre.
Han har inga priser på nätet men kan (kunde tidigare) ge prisuppgifter om man berättar vilka element man vill ha.
Vet dock inte hur han ligger till prismässigt idag.
Kan vara värt att kolla upp.
Mvh Stephan
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/10/03 :  17:32:20  Show Profile Send jonasz a Private Message
Audiokomponents säljer väl inte Seas? Annars så har de attraktiva priser på D-S-T's sortiment.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Stephan O
Member

94 Posts

Posted - 2005/10/03 :  18:22:00  Show Profile Send Stephan O a Private Message
Jag har som sagt inte köpt av honom på något år nu, men han gjorde detta tidigare.
Enligt hans hemsida så gör han det fortfarande.
Mvh Stephan
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/10/03 :  18:47:58  Show Profile Send jonasz a Private Message
Ja, jäklar, det hade jag missat... Då kanske det är idé att kolla med honom ifall man tänkt bygga.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/10/03 :  19:28:57  Show Profile Send AndersP a Private Message
Som några av er redan vet " fuskade " jag. Jag köpte filtret färdigmonterat i racklåda. Det kostade typ $300 extra, vilket jag tycker det var värt flera gånger om. Som straff bygger jag strömförsörjningen själv.

Jag har snart byggt färdigt!

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2005/10/03 :  19:55:11  Show Profile Send icewall a Private Message
Argh... Hade gärna samköpt lite opampar från ELFA, 22 st a 32 kr st blev dyrt, dyrare än resten av komponenterna till filtret. Kommer man upp i ett helt rör 50 st sjönk priset till moderata 20,20 st *suck* Opamparna plus ett par av kondingarna var det dyra i filtret Som sagt det finsn vinster att ta det från DigiKey

Jag har elementen på G från Madisound nu snart Sen är det som sagt ett helt gäng förstärkare som väntar på att byggas

Tur det är höst nu...

- never stop exploring -
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2005/10/03 :  20:42:43  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Ang. Orion..kolla detta..

http://www.linkwitzlab.com/orion_ec.htm

Alltså, mannen som bygger kompletta Orionsystem för oss européer är ingen mindre än Joachim Gerhard, grundaren av inte helt okända Audio Physics. Han har numera lämnat detta bolag för att bygga riktiga högtalare..
Nejdå, inget ont om Audio Physics men nog är det en tvärvändning att istället börja "licensbygga" dipoler..?!? Fast ett gott betyg till Linkwitz idéer är det ju onekligen..
Sen har Gerhard även startat nytt med Sonics..där verkar det vara lådhögtalare som gäller..kan mannen inte bestämma sig..

Själv bygger jag Orion för fulla muggar..
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/10/04 :  13:45:17  Show Profile Send trango a Private Message
Vilken Orion boom det har blivit på sistonde!

Det är kul!
Snart är det nog dags med en bildtråd, Min Orion!
Har någon kollat med element från Holland än?

/trango

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000