HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya JM lab electra BE
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/10/03 :  15:15:09  Show Profile Send Per100 a Private Message
JM Lab Electra 1027 BE är ute.
Någon som har lyssnat på denna

Gamla 907be/927be/937be hade en något enklare diskant
än Utopia BE serien genom att magneten inte var av neodynium.

Själv uppfattade jag Utopia BE diskanten som klart bättre än XX7 BE seriens genom att den var mer öppen och mer "elektrostatisk". Men redan diskanten i XX7 BE serien har i mitt tycke kommit mycket långt jämfört med många andra tillverkare.

Men frågan är då: Hur står sig nu den nya beryllium diskanten i 1027 BE mot utopia BE?

Läste att den nya diskanten är mindre i storlek än hos gamla XX7 BE serien.

Edited by - Per100 on 2005/10/03 15:18:27

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/03 :  17:06:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vilka XX7Be har du jämfört med Utopia ? och sen var? Likvärdiga rum?


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/03 :  17:26:27  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Ville bara tillägga att dessa var de snyggaste stativarna jag sett från Focal. Börja spara

Vad kan dom betinga för pris tro?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/03 :  17:35:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vet ej, men dyyyyra.....

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2005/10/03 :  17:41:33  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Info finns på PL Audios hemsida om den nya Electra serien.

Electra 1007, 29995kr.

Electra 1027, 52900kr

http://www.plaudio.com/nyheter.section/pages/nyhet347e70.html

http://www.plaudio.com/nyheter.section/pages/nyhet38dafe1.html

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/03 :  17:44:20  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Nåja, om man lägger undan en femhundring i månaden så har man ju ett par om... *räknar* ...fem år! Eller kanske bara fyra år om man hittar ett beggat par
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2005/10/03 :  19:15:03  Show Profile Send filkingian a Private Message
Jag har en vän som jämförde JM lab 927 och 1027 samt Von Schweikerts nya VR4 och han föredrog 927(detta var hos PL audio). Han tyckte att basen var bättre i 927 mot 1027 och så lät den trevligare än VR4:n. Personligen så tycker jag att basen i VR4 är OTROLIG(jag har aldrig hört bättre!), men jag tycker att ljudet i 927, samt Diva:n är trevligare(jämförde dessa på Ultimate sound). Basen har jag aldrig hört riktigt bra ifrån Divan(men hade jag fått tid och plats allt labba med den så hade det säkert löst sig), men diskant och mellanregister är lite luftigare än Electra BE. Jag tycker dock inte att den skillnaden är värd dubbla priset.

mvh Martin

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/10/04 :  08:30:42  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Vilka XX7Be har du jämfört med Utopia ? och sen var? Likvärdiga rum?

Har jämfört 907BE hos LP Ljudprodukter (gamla lokalerna) mot Micro Utopia BE och Alto Utopia och 907BE och 927BE i deras nya lokaler mot Alto Utopia och Micro Utopia BE.
Har även lyssnat på 937BE och Grande Utopia BE hos presence audio (Paris)vid samma besök, dock olika rum.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/10/04 :  08:45:57  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Basen har jag aldrig hört riktigt bra ifrån Divan(men hade jag fått tid och plats allt labba med den så hade det säkert löst sig),
Den lär ju vara extremt tungdriven (om man får tro tyska tidningen Audio som har den nämnd som den tredje mest tungdrivna högtalaren av alla i deras ranking). Det hade för egen del varit intressant att få lyssna på denna framöver för att se om detta verkligen stämmer men dina erfarenheter ligger ju lite i samma linje, eller så är den basfattig...


quote:
Jag har en vän som jämförde JM lab 927 och 1027 samt Von Schweikerts nya VR4 och han föredrog 927(detta var hos PL audio). Han tyckte att basen var bättre i 927 mot 1027

Kan ju också vara att 1027 är helt oinspelad. Ser fram emot fler jämförande kommentarer om diskantens karaktär.

quote:
...Divan(men hade jag fått tid och plats allt labba med den så hade det säkert löst sig), men diskant och mellanregister är lite luftigare än Electra BE...


Just luftigheten (som jag gillar så mycket med Utopia BE diskanten) hoppas jag man får till det med nya electra 1027 serien.

Edited by - Per100 on 2005/10/04 09:22:15
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2005/10/04 :  10:57:32  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Rummet uppe hos PL Audio är inte riktigt bra, de högtalare som är lite slankare och inte så utstäckta i bottenområdet uppför sig snyggare i det rummet.

Hos Ljudprodukter har man ett bättre rum som ger en mer rättvis bild av produkterna.

Efter lite lyssningar i mitt eget lyssningsrum kan jag konstatera att Diva kräver kraft, men när det ges så finns det defenitivt bas. Men med sidomonterade element får man en speciell bas som inte passar alla kanske, jag är en av dom.

927Be har mycket goda kvaliteter, men precis som Per100 har konstaterat når den inte upp till Utopia serien. I mitt lyssningsrum föredrog helt klart VR-4HSE, 927Be orkade inte med storleken på rummet vid de ljudtryck som jag önskar.

Den nya Electra serien har jag tyvärr lyssnat för lite på, och inte i känd omgivning.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2005/10/24 :  15:49:14  Show Profile Send JPT a Private Message
Fler intryck av nya electra BE efter Malmömässan någon? Jag var sjuk och kunde inte gå... är dock intresserad av hur nya BE står sig mot utopia (ska snart skaffa en tyngre stativare som vissa kanske uppmärksammat i en annan tråd ;))

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2005/10/24 :  16:09:02  Show Profile Send Apinator a Private Message
Har lyssnat på JMlab Electra 1007 BE och gillade denna mycket starkt, så mycket att jag har bestämt mej för ett par sådana!
Allt annat jag har hört har låtit rått i diskanten jämfört med dessa! Trots detta blir diskanten aldrig vass utan är bara mjuk som silke hela tiden!

Lyssna på denna högtalare för den är riktigt grym!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/24 :  16:21:29  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag lyssnade en del på den på mässan igår, och blev mycket impad! Lät otroligt bra, även om Lars Ek sa att den ej var inspelad, hade bara spelat ca 10 timmar när jag lyssnade på den. Lars svarade på frågan hur den står sig mot Utopia, han sa att den kommer mycket nära även om Utopian fortfarande är lite bättre.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/24 :  16:48:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Lyssnade en stund på 1007Be på lördagen och söndagen (annat vore väl konstigt)
Väldigt lika i karaktären och spelsättet.



Jag är tveksam att jag skulle uppfatta skillnader om, det gick att testa diskanterna i samma uppställning.
Som jag uppfattade det, så tyckte inte Lars Ek att det var så stor skillnad, även om diskanten i nya Electra serien var något bättre.
(Jag var ju tvungen att fråga, iom att att jag hade läst om denna tråd)


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/11/22 :  13:16:44  Show Profile Send Per100 a Private Message
Här kommer Stereophiles recension av 1027BE:
http://www.focal.tm.fr/home/downloaden/electra1000be/be/1027be/1027be_1.pdf
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/11/22 :  20:00:42  Show Profile Send kris69 a Private Message
Fick ni också en svag känsla av att Tellig gillade dessa högtalare

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/11/22 :  20:08:58  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jo, en svag....

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Järven
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/11/22 :  20:53:02  Show Profile Send Järven a Private Message
JM Lab Electra 1027 BE er testet i det nye HIGHfidelity
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/11/23 :  10:15:17  Show Profile Send Per100 a Private Message
Skall bli intressant att läsa vad HighFidelity skriver.

För den som kan franska så finns även denna recensionen av Prestige Audio Video (1027BE):
http://www.focal.tm.fr/home/fr/electra1000be/index.htm

De är överlag mycket positiva med anmärkningen att de hade
önskat sig en mer explosiv bas. Man säger att basregistret
integrerer sig bättre vid en viss ljudvolym och för att inte den
extrema snabbheten i de övre registren skall ta överhand och skapa en känsla av att det fattas en del i botten.
De anser dock att basen går djupt.

Innan jag själv bestämmer mig för vad de går för så tänker jag se till att paret som spelas har gått flera hundra timmar!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/23 :  13:31:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Låter som en sund idé Per.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/23 :  13:36:40  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Innan jag själv bestämmer mig för vad de går för så tänker jag se till att paret som spelas har gått flera hundra timmar!


har du sådana hemma och provar Per100 spännande i så fall..du hade ju tidigare modellen av dom .. om jag nu kan modellerna rätt inom detta märke.. Som nu ju heter fokal..

jag har ju också fokal.. fokalbas...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/11/23 :  14:41:27  Show Profile Send Per100 a Private Message
Nej inte hemma tyvärr... Men tanken är att avvakta ett par månader så att butiks-exemplaren
har manglats ett tag. Tänker vara väldigt försiktig i min utvärdering. Vill lyssna
i ett rum på max 25m2 eller så. Vill ha en botten som inte tillhör det alltför slanka
slaget så jag vill ge maximalt rättvisa förutsättningar inför bedömningen.

1027BE är ju en golvare med två basar ett mellanregister och jag hade ju enbart ett bas/mellan
i mina gamla 907be.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/11/23 :  17:16:19  Show Profile Send FBK a Private Message
Va, ska du kanske byta ut dina Vieena mot Focal

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/23 :  17:29:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
FBK: Det blir ju en ordentlig uppgradering isåfall för Per100 (troligen) då 1027BE kostar 60.000 medan Pers Vienna ligger på 37.000.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/11/23 :  17:34:57  Show Profile Send FBK a Private Message
Men ett helt annat ljudideal också matte

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/23 :  18:28:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
FBK: Stämmer fint det!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000