HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Instabil uppkoppling - slutkläm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/10/02 :  21:01:57  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag ska få ett nytt ADSL-modem av bredbandsbolaget då jag har en anslutning som jag tappar en eller flera ggr per kväll

Vad kan detta bero på förutom modemet? Inställningar hos leverantören? Nån mjukvaruinställning i min dator?

Jag tappar ofta enbart IP-telefonin men ibland både dator- och telefontrafik. Problemet löses oftast genom att jag stänger av modemet och sedan när det stått på en stund tar jag "reparera anslutning" och då rensas nån cache och jag får ny IP-adress osv..
Nån som kan något om detta?

Edited by - Roq on 2005/10/06 17:44:51

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/02 :  23:25:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har åxå Bredbandsbolaget via Adsl

När det låser/slöar till sig så förnyar jag ip nummret manuellt. man får förvisso samma nr som innan men det tyder på att Dns servern strular.

Vole på forumet har åxå stora bekymmer med Ip telefoni via BBB så släng iväg ett Pm till han vetja

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/03 :  14:21:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
BBB var med i Plus förra måndagen, tydligen många som har problem med både deras telefoni och deras bredband. Vårt bredband funkar bra just nu, men det har strulat tidigare.

Telefonin funkar sådär, ibland hörs ingen signal och man kan varken ringa eller bli uppringd.

I Plus sa någon från tidningen Pc för alla dem att det kan bero på att tekniken är hyfsat ny och därför dras med "barnsjukdomar".

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/10/03 :  14:44:44  Show Profile Send Roq a Private Message
OK, då är jag inte ensam. En klen tröst med tanke på att det strular ordentligt - varje kväll är det problem.
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2005/10/03 :  14:48:22  Show Profile Send keefan a Private Message
Min BBB-uppkoppling får i nuläget ny IP-adress varannan minut ungefär. Vilket gör det ganska omöjigt att göra något vettigt. Vet inte vad problemet är, men har registrerat ett ärende på deras support

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/03 :  14:56:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
3 kvällar i rad vid runt kl 20 har vår telefoni slutat fungera...fortsätter det ett tag till säger vi upp abbonemanget och väljer en annan operatör...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/10/03 :  15:15:12  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Har använt BBB ADSL / ADSL2 i 1½ år, har blivit nedkopplad 1 eller 2ggr på hela tiden... BBB-telefoni har fungerat alldels utmärkt också...

Surt / konstigt att vissa har så stora problem.

Mvh
Andreas

Min anläggning
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/10/04 :  22:49:50  Show Profile Send Roq a Private Message
matte76 och keefan: Helt klart samma problem som jag har. Jag fick ett nytt modem idag. Wan-lampan tänds inte ens på det nya modemet och ibland när jag sätter på det så låter det (klickar "av och på") som en moraklocka.
Det nya modemet funkade inte alls
Nu kopplade jag in det gamla modemet och då fick jag tillbaka uppkopplingen. Får se hur många minuter jag får vara uppkopplad ikväll. Blir det inte bättre så är det finito med BBB för min del.
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2005/10/05 :  11:42:05  Show Profile Send Daffyd a Private Message
En kompis till mig hade problem med sitt ADSL - modem ända tills han satt det på det första inkommande jacket. Då funkade det som det skulle, innan så hade han problem med för låg hastighet och avbrott i tid och otid. Kan ju vara värt att prova, gäller bara att veta vilket som är det första jacket i kedjan.

Mvh.

David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/05 :  14:28:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mitt sitter i första jacket, så där ligger inte problemet. BBB var ju med i Plus eftersom så många har problem med både deras IP-telefoni och deras bredband. Imorgon kommer en tekniker hem till oss, blir det inte bättre från och med nästa vecka är det finito med BBB för vår del också.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/05 :  14:39:11  Show Profile Send KingX a Private Message
har själv BBB och dess ip-telefoni och har samma problem att det lägger av. får stänga av modemet och reseta det så kommer telefonen igång igen. har dock fått en ny port i telestationen nu, och hitills har allting fungerat bra mycket bättre. telefonen har inte lagt ännu iaf.

om du också bytt modem och fått ett som fungerar än sämre tror jag inte felet ens ligger i ditt modem utan snarare att de kan ha för hög hastighet till dig med tanke på längden till telestationen, kolla om du kan få dom och byta port åt dig i stationen (det kan krävas en hel del tjafs innan dom gör ngt sådant men i mitt fall så vart det iaf bra mycket bättre)

sist men inte minst har vi det här med taskiga telelinor, om du bor i lägenhet så kan det tyvärr vara så att det är rejält dåliga linor dragna i det huset (särskilt om huset är gammalt).. bara en sådan sak kan få ip-telefoni och gå ner titt som tätt... och få dessa utbytta är dock ngt som är nära på stört omöjligt.







//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

Edited by - KingX on 2005/10/05 14:46:31
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/10/05 :  19:13:25  Show Profile Send Roq a Private Message
Ringde till BBB idag.
"Under natten har vi uppgraderat mjukvaran till modemen så stäng av modemet en halvtimme och slå sedan på det - då uppgraderas mjukvaran".
Jaha, då hoppas jag att det funkar den här gången då.
Jag kan rapportera här om det funkade eller ej. Det verkar ju vara flera som haft samma problem.

Daffyd: Jodå, första jacket har jag kollat flera ggr och en tekniker har varit här...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/05 :  19:29:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Sånt där borde dom gå ut med via mail tycker man

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/10/05 :  20:04:10  Show Profile Send Roq a Private Message
Jo, det tycker jag också. Min första tanke var: "Oj, vad lämpligt att uppgraderingen skedde just nu strax innan jag ringde". D.v.s jag tänkte att det var ytterligare en förhalning.

Jaha, kvällens första krasch av telefonin har varit. Morr.

Hmm, nån som kan förklara det här:
I win Xp, i rutan för "information om näverksanslutningen" står ju info om DNS-servrar, IP-adress, nätmask etc.
Det står även "Lånet erhölls 05-10-05 19:45" och
"Lånet upphör 05-10-05 20:45" ???
Dvs. jag lånar nånting en timme? Den dynamiska IP-adressen?
Står det så här i era informationsrutor också?

(edit: 19:45 var tiden då jag startade om modemet och antagligen fick en ny IP-adress)

Edited by - Roq on 2005/10/05 20:05:04
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/10/05 :  21:33:32  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jodå, det är helt normalt...
Har BBB 10 Mbit "fiber", och det är också entimmeslån enligt routern (får titta i den eftersom den sitter emellan).
Du lär inte bli av med IP-adressen så längre datorn står igång utan du får ett nytt "lån" då på samma adress.

Kan för övrigt meddela att min uppkoppling fungerar ypperligt för det mesta, är väldigt sällan nere. Inte för att det hjälper er, men för att nyansera lite bara.
De problem ni har är ju tyvärr inte direkt unika för BBB utan en skrämmande mängd operatörer har ju problem i varierande grad vilka ju oftast verkar kunna hänföras till kopplingen mellan telestationen och konsument.
Inte undra på att det blir problem när man ska köra 2000-talets teknik i halv- eller heloxiderade tunn sprakande koppartråd från 50-talet...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/10/05 21:33:59
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2005/10/05 :  21:57:32  Show Profile Send teflon a Private Message
Om uppkopplingen lägger av nån halvminut för att sedan vara igång igen, låter det som att modemet synkar om pga linjebrus eller någon annan styggelse. När jag hade turen att ha ADSL2+ ("Upp till 10 megabit/s) från BBB synkade sladden om 5-6 ggr timmen ibland.. Slutade med att nån tekniker på BBB (eller bravida, eltel eller vem som nu sköter om deras tekniska lekskola) ställde ner farten i DSLAM till ganska exakt 3 megabit, först då slutade den traina om jämt. Då tackade jag för mig och skaffade bredband på annat sätt istället, inte via teleledningen. Jag kanske låter lite bitter, så är det inte. :)

Alla operatörer försöker väl kränga så hög fart som möjligt, och ibland är man inte så nogräknade vad gäller kvalité/längden på ledningen. Det hjälper inte att verktygen man mäter med är till för telefoni, inte ADSL som jobbar på helt andra frekvenser. Telia hade länge en gräns på 3,5 km MAX för att leverera högre fart än 0,5 Mbit/s ADSL. BBB (i mitt fall) krängde en 10 Mbit/s lina på över 4000 meter. Det funkade inte så bra, men det hindrade inte BBB att ta betalt ändå.

Så lösningen är väl att stå på sig, och hoppas att man antingen provar parbyte (väldigt osannolikt att man går med på eftersom det medför extra kostnad som BBB får stå för själva eftersom kunden knappast kan rå för att man fått en dålig ledning) eller en annan port på station (vilket inte leder någonstans ifall felet ligger mellan nånstans mellan station->telejack hos kund) eller den billigaste varianten som kunden verkligen inte gillar, att man tvingar modemet att synka på en lägre hastighet tills sladden är stabil igen och inte tappar synk.

Nu är jag iofs ingen xDSL-expert, jag har dock lite erfarenhet på området. :)
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/10/05 :  22:28:29  Show Profile Send Roq a Private Message
Tack teflon! Det var mycket och bra information
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/10/05 :  23:02:47  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Intressant, jag har liknande erfarenheter!

Jag har BBB ADSL2+ 10Mbit/s. Mitt första modem synkade om (med 20 sek nedtid) ca 80 ggr på en timme. BBB sa att det var fel hos mig. Efter felsökning (till saken hör att jag har kört ADSL i 1 år med samma koppling) konstaterade jag att allt var som det skulle. Så efter ungefär 1 månad med strulande uppkoppling ringde jag och fick hastigheten nedställd till 2Mbit/s så då kopplade det med ca 20ggr på en timme. Fick iallafall ett nytt modem till sist som var trasigt då det anlände.

Efter det fick jag äntligen ett modem som faktiskt fungerar. Men jag har funderat över varför routern hämtar ny IP 1 ggr i timmen. Men nu vet jag!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/10/06 :  17:44:32  Show Profile Send Roq a Private Message
Lite återkopplande information för den som är intresserad och kanske haft/har samma problem som jag:

Idag hade jag ett långt samtal med BBBs support och denna gång var det en hjälpvillig OCH kunnig person som hjälpte till.

Sammanfattningsvis så var det som teflon skrev:
Hastigheten var för högt ställd i förhållande till hur långt jag har till telestationen. När den är inställd på att hela tiden försöka ansluta med 10Mbit/s blir uppkopplingen instabil om inte signalkvaliteten är perfekt.

De såg att mitt modem hade kopplat ner sig 423 ggr på 20 dagar!!
Ganska saftigt tyckte både jag och supportkillen.

Gränsvärdet på signal mot brus (S/N) skall vara över 6dB och i mitt fall låg det på låga 1dB (Inte så konstigt att modemet inte kunde hålla kontakten när den inte kan skilja på brus och signal)

Det han gjorde var att dra ner till 4 Mbit/s och 0,8Mbit uppströms samt öka på en databuffert (hur mycket som mottas skíckas i taget) som nu blev 64ms. Man kan få sämre prestanda i online-spel men det håller jag inte på med så...

Skillnaden blev ett S/N-förhållande på 11dB.

Detta borde ge klart ökad stabilitet och än så länge funkar allt

Kvar är ju dock frågan (som någon sa) - ska jag ha kvar denna uppkoppling med dessa prestanda när jag betalar för en 10Mbit-uppkoppling? Jag ska iaf se mig runt efter alternativ.

Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2005/10/06 :  18:20:28  Show Profile Send teflon a Private Message
Bra att det löste sig, på sätt och vis. Om du kan byta till någon annan operatör så är det inte säkert att dina problem försvinner, du kanske får nöja dig med en 2 Mbit/s uppkoppling (om du kör vidare med ADSL) eller så. Det är ju dina behov som styr. Fiberanslutningar finns inte överallt, inte kabeltv-anslutningar heller. Det är en djungel där ute. =)
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/10/06 :  19:52:37  Show Profile Send Roq a Private Message
Precis. Jag sneglar på 2Mbit-anslutningar. Har bara sett Telias än så länge....
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/10/06 :  21:12:14  Show Profile Send Nitram a Private Message
Trist me strul... min bbb-10mb har funkat fint... det va bara precis i början som det va lite si å så.
Hoppas det fixar sig.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/10/07 :  13:36:55  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag kan ju nämna att jag har 160m till telestationen så mina problem berodde på defekta modem!

Jag kan ju säga att om man det kan löna sig att diskutera priserna. Jag köper aldrig något utan att pruta.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/10/08 :  00:38:43  Show Profile Send ILLY a Private Message
Där jag bodde förut hade jag BBB som leverantör, betalade för 10mbit fast fick information redan när jag tecknade avtalet att dom inte skulle ställa in den på mer än 8, eftersom dom då inte kunde garantera en driftsäker uppkoppling. Den krånglade kanske en eller två gånger på ett år, m a o klart godkänt! En vän till mig som bor i närheten hade heller aldrig några problem, tills han skaffade ip-telefon också, sen dess har både telefon och uppkoppling krånglat oftare än det fungerat. Han är vansinnigt missnöjd vid det här laget.

Nu bor jag i comhem-hus med "tre hål i väggen" och kör både internet och telefon genom modemet. Nätet fungerar nästan jämt och ger mig den bandbredd jag betalar för. Ip-telefon däremot, har krånglat mer än lovligt ofta, märks att det inte är fullt utvecklad teknik.
Inte så kul när folk ringer mobilen:
-Jag trodde du var hemma
-Det är jag också
-Men varför svarar du inte i telefon då?
-För att den inte ringt
-Men jag ringde två gånger alldeles nyss, väntade minst tio signaler

Kollar nummerpresentatören och enligt den är det ingen som ringt, lyfter på luren och får vänta kanske femton sekunder på kopplingston. Händer väl någon gång i veckan, så jag är måttligt nöjd kan man säga.

En annan sak jag lagt märke till, är att kopplingstonen tar längre tid om jag utnyttjar mycket bandbredd med datorn, trots att comhem i förhandsinformationen säger att surfande och telefon är helt oberoende av varandra.

Jag har testat följande flera gånger med samma resultat:

Avstängd dator - kopplingston direkt
Datorn på, normalsurf och msn - kopplingston nästan direkt
Tanka flera stora filer från snabba servrar samtidigt - kopplingston dröjer minst tre sekunder

Detsamma gäller omvänt, alltså hur lång tid det är mellan att signalerna börjar gå fram och fram tills luren börjar ringa. Tar ofta uppemot tre tut, är det nån rastlös själ i andra änden så har han ju nästan hunnit lägga på då.

En sak till:
Ibland när jag tänkt ringa någon så har jag mötts av följande meddelande när jag lyft luren: "Alla linjer är upptagna, var vänlig försök igen lite senare". Visst, många leverantörer är billigare än telia, frågan är bara hur många som kan leva upp till deras standard, vad gäller driftsäkerhet. Och ja, jag har haft telias adsl också, för längesen. Kan inte minnas att det var fel på den vid ett enda tillfälle - och det var ändå bland dom första bostadshusen i Göteborg med bredband.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/10/08 :  12:48:46  Show Profile Send Roq a Private Message
ILLY:Känner igen mycket av det du säger OCH det strular vidare...
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/10/08 :  16:47:17  Show Profile Send ILLY a Private Message
Roq:
Ja det gör ju tyvärr det, ibland har jag känt att jag borde ringa upp och kräva avdrag på avgiften och säga att jag vägrar betala fullt pris för en tjänst jag inte kan utnyttja enligt avtal.

Om de säger att de inte kan göra så, så hotar man med att säga upp abbonemangen. Fast då kanske man måste gå ihop flera stycken för att det ska spela dem någon roll.

Militant cyklist.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000