HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Zonealarm "hoggar" minne... (inte längre!)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/10/02 :  15:55:49  Show Profile Send Piggen a Private Message
Upptäckte igårkväll att den gode Zonelarm (v.6.0.667) snor åt sig en hemsk mängd virtuellt minne.
När jag hade stängt av alla mina program så var över 2.4Gb virtuellt minne allokerat! Efter att ha startat om zonelarm (jag såg att vsmon.exe var boven i dramat) så sjönk det till några hundra meg.

Gjorde ett litet snabb-test idag och det visar sig att zonealarm käkar i sig minne kontinuerligt. Ungefär 5-10 mb/minut!?!?

Någon annan som har gjort samma observation?

Rekommendation på andra (gratis) brandväggar?

Edit: Topic! Lösning funnen.

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!

Edited by - Piggen on 2005/10/02 20:01:29

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/10/02 :  16:08:43  Show Profile Send jerico a Private Message
Sitter du på en bredbands kaka kan jag rekomendera en router vid namn SMC baricade (osäker på stavning där). Den har jag dragit en nmap på och den är ganska tät och då behöver du inte ha någon brandis i datorn. Koppar tråd modellen kostar runt 500:- för en WIFI får du hosta runt 300 till.

Jag sitter bakom en TOPCOM (1K på elgiganten med WIFI kort till) och det är en linksys i nya kläder oxå bra men gillade SMCn bättre men hittade inte någon när jag skulle rigga WIFI här hemma.

ZA funkar bra i övrigt men det är en modell av det som buggar lite vet jag. Kommer inte ihåg vilken variant det är men det kan jag kolla framöver och återkomma till dig. Känner igen resultatet och att det är vsmon.exe som äter kapasitet.

Annars kan du rigga en brandis av en 386 med linux på. Gratis men lite bökigt att få fart på om man inte vet hur man gör...

/J

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/10/02 :  16:20:36  Show Profile Send mace a Private Message
Det stämmer ju faktiskt att mina problem med slööööö dator och surrande hårddisk började ungefär samtidigt som jag laddade ner senaste versionen av Zonealarm......

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43631

Så här kul ser det ut på vår dator


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/10/02 :  17:36:20  Show Profile Send Piggen a Private Message
mace:
Ja, på en 3-4 timmar så äter den upp sig ordentligt :-) 2-2.5Gb är ju inte att leka med....

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/10/02 :  17:44:14  Show Profile Send Piggen a Private Message
jerico:
Japp. Sitter på bredbands-kaka Har en Netgear router redan som förmodligen plockar i princip allt. Har aldrig haft någon egentlig nytta av ZA, men det kan kännas tryggt att ha något som åtminstonde tar utgående trafik (om man mot förmodan skulle lyckas installera något elakt någon gång).

Någon linuxbaserad lösning är inte aktuellt. Har både gamla burkar och kunnandet, men vill inte ha fler burkar som väsnas och leker element Men tack för tipset!

Har också hört andra som har haft problem med senaste ZA, men det har inte varit av denna karraktären. Ska kolla på deras hemsida om där kanske finns någon information/lösning.

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/10/02 :  17:47:36  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det var länge sedan som jag hade så mycket problem med datorn som jag fick pga Zonealarm.Fick formatera om hårddisken.Så "allt som är gratis är inte gott" .MvhKristofer
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/10/02 :  19:59:01  Show Profile Send Piggen a Private Message
Har hittat en lösning till detta problemet. Det var ett välkänt problem i ZA 6.x.
http://forum.zonelabs.org/zonelabs/board/message?board.id=gen&message.id=27316#M27316
http://forum.zonelabs.org/zonelabs/board/message?board.id=gen&message.id=28938#M28938

För att komma runt detta så ska man tydligen disabla Zonealarms monitorering av antivirus-programmet. Alltså, man ska inte stänga antivirusprogramet, utan bara stänga av Zonealarms monitorering av det (så att det är up-to-date etc). Läs mer på länkarna ovan...

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000