HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hifi i bibliotek
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/09/30 :  10:32:45  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
C:a 25m2, 2500 böcker runt om utom en kortvägg där min anläggning ska stå. Borde väl bli ett bra naturligt dämpat hifirum? eller? Jag ska ha nya högtalare och det är här frågan kommer - är rummet för litet för ett par fullregister golvare? Blir ett par kvalitetsstativare för tunna?

Artphotography

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/09/30 :  11:55:58  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmmm det där låter som ett mycket trevligt rum att ställa upp en stereo i.

Jag har varit i ett mindre rum med mycket böcker. I detta rum stod det ett par mindre golvisar och det lät helt ok för ett par golvare i den prisklassen. Så när du är färdig med bygget så släng upp bilder på det hela.

Jag tippar på att du kan ha ett par golvisar i alla fall. Men ett par större stativare kan funka det oxå. Men det är mycket dämpning i rummet så jag röstar på golvisar i alla fall. Men det är ju oxå en smak sak.... och den är ju delat som bekant....

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/09/30 :  12:27:07  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jo, jag tror att det kan bli riktigt bra - akustisk mässigt. Jag har faktiskt mycket begränsad erfarenhet med stativare, men enligt vad jag läser är jag lite intresserad av Dynaudio 1.3se eller Totem Signature. Dessa kan man ju hitta för 10' i fint skick och det känns som väldigt prisvärt. Det ända orosmolnet är ifall jag kommer att sakna basfundament. Och jag är inte intresserad av sub.
Ifall det skulle bli golvare så har jag förälskat mig i Amphion Xenon, men det blir dubbelt så dyrt plus att jag vet inte ifall rummet är för litet för dessa skönheter.
Vi skrev kontraktet på huset igår :) och vi får nycklarna till jul. Så bilder kommer att dröja, men jag garanterar att det kommer, i princip efter första lyssnings-stunden.

Artphotography
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/09/30 :  13:37:54  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Diffusion är ju inte samma sak som dämpning/absorption. Det behövs dämpning för att minska efterklangen/det diffusa ljudfältet.

Absorptionspaneler snett bakom/mellan högtalarna dämpar förstareflexer och efterklangen i allmänhet. Golvet tycker jag du ska täcka med en tjock och mysig matta, så mycket yta som möjligt, och kanske lite skumgummi eller filt under för att öka tjockleken. Första sidoreflexen blir alltså diffuserad istället för dämpad, men det är väl ok.

Om du får problem med basresonanser kanske det är lämpligt att flytta ut bokhyllorna vid bakväggen några decimeter och bakom placera in en rektangulär helmholtzlåda med lämpligt avstämd port som mynnar mot ett av de övre hörnen.

Ett par stativare lagom nära en dämpad vägg ger nog ok basstöd i rummet.

Överlag verkar du ha goda förutsättningar för ett bra ljud!

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/09/30 :  13:42:57  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
[Överlag verkar du ha goda förutsättningar för ett bra ljud!]

Trevligt!!

Artphotography
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/09/30 :  13:50:03  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jodå. En del förespråkar möjligen lite större rum. En brasklapp dock: Om ditt rum är kvadratiskt (5*5 meter), blir det nästan garanterat resonansproblem.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/09/30 :  14:14:40  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
4.8 x 5.3m. Problem alltså......

Alla väggar fylls med bokhyllor minus ett fönster på en långvägg och en dörr som kommer stå öppen i bakvägg (för att gå in i vardagsrummet).

Är det lättare att "få till det" med stativare eller det har inte med saken att göra?

Artphotography
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000