HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Prisläge på hifi i England relativt Sverige?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/09/28 :  20:59:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag vet att detta är en flummig fråga men har nån koll på "det allmänna prisläget" i England för hifi relativt Sverige?

Jag inser att det varierar mellan märkena men jag skulle behöva ett schablonvärde, jag sitter nämligen och försöker räkna ut "replacement value" för mina grejor om de skulle försvinna in England (för en transportförsäkring).

En del av mina prylar vet jag inte ens om de finns att köpa i England (typ Xindak, Advantage är väl inte heller någon känt märke där) så då får man väl räkna med en "likvärdig" vara vad gäller värdet.

Jag vet ju endast vad jag själv betalat här i Sverige.

Pust i och stön! Inte min favoritsysselsättning att fylla i sådana här papper

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2005/09/29 :  01:00:51  Show Profile Send ulf a Private Message
På 70 talet när pundet stod i 6 kr köpte jag mycket HIFI från England. Det var rekordbilligt. Nu när pundet står i 14 kr är HiFI lika dyrt eller dyrare i England än här.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/09/29 :  08:07:02  Show Profile Send mace a Private Message
Om Du kommer bo i England och skaffar hemförsäkring, ta "new for old"

Det innebär att Du uppger vad motsvarande modell från samma tillverkare kostar idag och det är vad som ersätts

Årsavräkning, slitage..... glöm det !

Exempel, Du har Quad 57or - de blir stulna/vattenläcka --> Du får 988
Vårt fall, Hade en Beovision 8902 (84-87), vattenskada --> Ersattes med Beovision 3 -28" Men vi valde en 32" mot lite tillägg

Om bolaget för transportförsäkringen är Engelskt så kolla om de har "new for old"

M

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/09/29 :  11:40:19  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tack för tipsen.
Det är en svensk transportfirma även om försäkringsbolaget verkar vara engelskt. Jag pratade med transportfirman idag och de säger att jag ska skriva det belopp som krävs för att ersätta grejerna (oavsett om det är genom att köpa nytt/begagnat), eftersom jag "bara" betalar 1.6% av värdet så tänker jag inte snåla; för vissa saker som jag själv köpt nya och som antagligen skulla vara svåra att hitta begagnade skriver jag nyanskaffningsvärdet (ex. mina Xindak-grejer).
Jag kommer anta att priserna är desamma i England som här.

Ett tips är att aldrig göra en sammanställning av denna typ om ni inte måste. Man får svart på vitt hur mycket pengar man faktiskt spenderat på grejer

Så fort jag kommer till England så ska jag prata med ett Engelskt försäkringsbolag om hemförsäkring.

Mace: Har du något tips på ett bra försäkringsbolag för hemförsäkringen?

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/09/29 :  11:44:43  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Advantage i UK
Länk

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/09/29 :  12:54:00  Show Profile Send mace a Private Message
Vi använde "more than" www.morethan.co.uk (Royal&Sun Alliance)

De funkade bra för oss, Rånade i Holland Allt ersatt nytt + att de av misstag betalade £200 för mycket..."Our mistake Sir, You keep the money"

Tv + vatten, ja se ovan

M

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/09/29 :  22:23:47  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Var i Linn-land i förra veckan och konstaterade att Sverige är inte så himla dyrt iaf....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/09/29 :  23:37:01  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Har varit här i 2mån och jag kan bara intyga att det är dyrt här. Pundet är väldigt stark och kronan är inte värd mycket nu.

Däremot kan en del engelsk hifi vara enklare att hitta på ebay och kanske i vissa fall säljs till bra priser. (en hel del säljare som inte skickar utomlands).

Öl är nästan det enda som är billigt här, på krogen alltså.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/09/30 :  09:25:32  Show Profile Send brewitz a Private Message
BosseBula och Krellmaster har rätt. Hifi i England är generellt sett inte billigt men ibland kan man se riktigt bra priser på någon enstaka pryl. När jag flyttade över använde jag mig av prislistan från Grahams Hifi och hoppades att åtminstone något skulle försvinna eller gå sönder under transporten.........

Prova http://www.endsleigh.co.uk för din försäkring. De är hyfsat billiga och den enda gången vi behövt använda deras tjänster var de oengelska i den meningen att det faktiskt gick ganska fort att klara av pappersexercisen.

Bira är billigt om man kommer utanför centrala London eller hittar rätt pub en måndagskväll

Edit: Välkommen hit, du kommer inte att ångra dig.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/09/30 :  11:01:37  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tack

Området dit jag ska flytta ligger rätt långt utanför centrala London. Det är inte klart vart jag hamnar ännu (jag åker över nästa vecka för att fixa lägenhet) men det blir i alla fall någonstans i området runt Kingston.
Tyvärr är det bland de dyrare områdena i London (inte så långt från Richmond) så inte ens ölen billig och hyrorna ska vi inte tala om
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/09/30 :  14:26:25  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Nån Wetherspoons pub borde du kunna hitta ändå, den billigaste pub-kedjan.
Betalar företaget lägenhet? Min lägenhet här är rätt dyr oxå...

brewitz: Var hittar du dessa enstaka bra priser?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/09/30 :  15:02:05  Show Profile Send mace a Private Message
Urrrk för pubkedjor
Leta upp en schysst fristående pub, eller en som drivs av ett litet bryggeri istället. De serverar ofta riktig !!! öl. Om puben är med i CAMRA så är det ett GOTT tecken.

Så tycker Jag

M

Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000