HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Fotograferingsteknik hifi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2005/09/29 :  08:33:26  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Tänkte att ni som är duktiga på att fotografera hifi (främst kanske Pac och Zalve men även andra är naturligtvis välkomna ) gärna kan få bidra med lite kunskap om hur man får bilderna så fina...ex. vad kör ni med för kameror, brukar ni ha med er separata ljuskällor när ni gör butiksbesök etc.

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/29 :  14:00:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag kan väl prata för Pac och mig,,, då PAC blev smittad av mig

Vi kör med Canon (Vad annars?) EOS10D.
Separatljuskällor är nästan ett måste, går att klara sig utan, men då blir det mycket jobb efteråt.
Vi använder 2st (var) blixtar, 550EX. Pac har dessutom börjat att använda reflexskärm.
Ett kraftigt stativ.
Till hifi är det oftast bäst med ett vidvinkel objektiv.
Jag - EF 20-35mm/2.8
Pac - EF 17-40mm/4
Kompleteras med ett macroobjektiv och en normalglugg.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/29 :  16:51:12  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jösses.

Tror jag ska skaffa ett stativ till min gamla Olympus 3Mp digitalkamera
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/09/29 :  18:33:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tro inte på allt vad Zalve skriver , Nikon fungerar dom med faktiskt

Stativ , x-ternblixt är ett måste sen är det bara kreativitet som saknas. Sen l´kan man köpa på sig andra objektiv allteftersom.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2005/09/29 :  18:38:13  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Jag är främst intresserad av närbilder...kör ni blixt då också? "Slår" inte blixten väldigt hårt vid närbilder? Har läst om "softboxes", typ stark lampa som sprider ljuset väldigt jämt, något som används?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/09/29 :  19:24:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Man slår blixten rakt/lite snett upp i taket så slipper man skuggor o blänk. Men är taket o väggarna mörka så får man köra med Bouncher eller med paraply

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/29 :  19:43:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Överlag så riktas blixtarna rakt mot taket, om vi nu snackar om närbilder.
Jag har exprimenterat lite med hemma gjora större Bouncers (Som en mjuk ljus påse man trär över blixten)
Om man är hemma och inte bryr sig om hur det ser ut, så fungerar 2 A4-ark ganska bra.

Blixt som "slås" RAKT på produkter gör att INGEN display kommer att se levande ut.
Samma sak med lysdioder. Här får man leka med lite längre tider och BLIXT.

Fast det är som Johan säger,, att man bör tänka lite på hur bilden kommer att se ut INNAN man tar den. Så ställ dig själv frågan,, HUR vill jag se resultatet?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/09/30 :  20:47:17  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Har använt softbox på det förra jobbet.Blir ett trevligt, inte för skarpt ljus.Och en liten fråga till Zalve, använder du mellanringar också. Har funderat på att skaffa det samt någon makrooptik. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2005/09/30 20:49:56
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/30 :  21:51:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag har en "extra" ring till min enkla marcoglugg,,, för avstånd 1-5cm (1:1) har bara testat den några gånger, men det kräver så mycket ljus,,,


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2005/09/30 :  21:51:48  Show Profile Send plind a Private Message
Jag använder aldrig blixt, kanske främst beroende på att jag inte har någon(extern)

Stativ och långa slutartider är det som gäller för mig.
Glödande rör i ett halvmörkt rum tycker jag inte gör sig lika bra pm man använder blixt.
Nackdelen med långa slutartider är dock att bilderna gärna blir lite gryniga. Vill man att bilden ska efterlikna verkligheten får man vara försiktig med blixten annars tycker jag bilderna gärna blir ljusare än "verkligheten".
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/10/01 :  02:08:52  Show Profile Send Lord a Private Message
Man kan ta ganska bra bilder med en lite enklare kamera förutsatt att man har bra ljus.(rätt ljus)
För bra ljus ÄR A&O ,när det gäller närbilder använder jag aldrig blix utan istället lite längre slutar tid och stativ, och om det behövs tillfört fast ljus .
När jag tar bilder på mindre och flyttbara objekt så brukar jag rigga upp kameran i stativ ,och objektet ståendes på ett ljust matt pappersark (vitt eller i någon ljus färg )och forsätter upp bakom objektet .
Kameran jag använer är en Minolta Dimage S414

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/10/03 :  08:16:23  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Zalve. De mellanringar som jag talar om kräver ofta 2 extra bländarsteg, vilket om man plåtar med blixt, inte bör ställa till så mycket problem, men det är ju en smaksak hur man väljer att göra.

Mellanringar är ju den billigare varianten att använda därav tanken på att använda både och. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/03 :  12:56:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag upplever att större öppning än bl 8 vill jag inte ha med en Macro glugg. Det blir rätt kort SD ändå.
2 steg "upp" (8 -> 5.6) skulle innebära REJÄLT kort SD. (Iaf när vi snackar 2 mindre blixtar, avsetta till "upplättning"

Edit: Justering av text,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/03 :  13:29:30  Show Profile Send edison a Private Message
Men Z vad säger du nu ?

Om 8 är utgångsläget är väl ändå tex 11 en LÄGRE/mindre öppning...?

Talet är ju en sak, men det vi pratar om är väl(?) öppningen i sej...?

Jag vet, kollar man i engelskspråkiga fotoblaskor eller dpreviews oändliga diskussioner så vänder dom det barkfram och kallar F:4 lägre än F:8 osv...men det blir mkt lät missförstånd hos oivigda om man blandar begreppen...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/03 :  13:46:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Helr rätt E.
(Slarvigt skrivet)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/03 :  15:17:51  Show Profile Send edison a Private Message
Z:
Det e lugnt!
För rookies som läser i tråden är det nog hur som helst bra att köra med ett begrepp...(?)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2005/10/03 :  21:18:54  Show Profile Send n0p a Private Message
Någon som fotat med Canon 55-200/4,5-5,6 II USM? Funderar på att införskaffa det, fast frågan är om de är värt dubbla priset mot Sigmas Objektiv...

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/sigma/55-200.php

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/canon/ef/55-200.php

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/03 :  21:24:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
För de pengarna så skulle jag satsa på CANON gluggen,,, Mest för att den INTE var en EF-s

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2005/10/03 :  22:05:46  Show Profile Send n0p a Private Message
Zalve, hur menar du då? Tilläggas bör att jag är helt nybörjare på de här med objektiv.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/10/03 :  22:33:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
EF-S objektiven fungerar inte med fullformatssensor, så det går inte att använda med Canons proffs och semiproffshus typ 1Ds och 5D.
Å andra sidan är det väl knappast troligt att någon skulle komma på att montera ett objektiv för 3000 kr på ett hus för 30-40 000 kr (vilket är vad fullformatshusen kostar just nu).

Jag har inte provat något av dessa objektiv men jag har ett sigma 70-300 mm APO som ligger i samma prissklass och som jag är väldigt nöjd med, det har ett gott rykte och ska vara bland de bättre långzoomarna i denna prisklass.
Jag kommer så småningom köpa ett 28-75 från Tamron eller Sigma som bör vara ett bra komplettment till detta.
För tillfället kör jag kitgluggen (18-55mm) till min 350D samt Canons fasta 50 mm/1.8 II, det senare kostar bara runt 1000 kr vilket är enormt prisvärt; ett perfekt objektiv för ex. porträttfoto.






Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2005/10/04 :  02:55:53  Show Profile Send jhnmn a Private Message
quote:
För tillfället kör jag kitgluggen (18-55mm) till min 350D samt Canons fasta 50 mm/1.8 II, det senare kostar bara runt 1000 kr vilket är enormt prisvärt; ett perfekt objektiv för ex. porträttfoto.


Då har du precis samma gluggar som mig. Instämmer i att 50/1.8II ger fina skarpa bilder och den är dessutom liten, lätt och smidig. Däremot är kvalitétskänslan obefintlig och ljudet från AF-motorn kan väcka döda på ett par kilometers håll..

Men den kostar som sagt strax under tusenlappen, då är det dumt att klaga.

jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/04 :  03:13:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Att AF-motorn på 50mm/1.8 II skulle låta så mycket är inget jag upplevt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000