HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 brummande traffo! *arrrgh*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/23 :  17:07:56  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Jag har kopplat ihop alla GND punkter till en och samma punkt "stjärnjorden" som är lagd mitt på kondingpaketet, dvs ca 15 kablar fastskruvade i en pol till en av kondingarna. Den är inte kopplad till skyddsjord eller till något annat för den delen heller. Jag får dock ut ett svagt brummande oljud när traffon sätter igång som jag INTE vill leva med, nån som har tips på hur jag kan lägga om jordslingorna för att minska brummet?

Det är en 500VA traffo, de ska väl inte brumma så att det stör? (iofs är jag smått alergisk mot små brum, men ändå!)

mvh t-rex




Edited by - T-ReX on 2002/10/23 17:09:43

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/23 :  17:10:55  Show Profile Send norman a Private Message
Brummar det från själva förstärkaren eller från högtalarna? om det är från förstärkaren är det troligen ingen jordslinga utan själva trafon som brummar eller nån plåt nära trafon, man kan då testa att spänna/lossa skruvarna till den litegrann eller lägga nån gummimatta under den eller liknande..

det kan ju också vara själva trådvarven som sitter lite löst och brummar, då får man linda av "tejpen" och hälla i nån lack eller lim mellan trådarven.

Edited by - norman on 2002/10/23 17:13:27
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/23 :  17:13:38  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Det är själva traffon,verkar inte vara någon plåt eller så, jag har redan små gummipluttar under traffon och jag har skruvat så hårt det bara går... kanske ska lossa lite o se...

t-rex



Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/23 :  17:17:29  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Tråvarven ser ut att sitta tätt runt om, det är en ny traffo, kan de vara lösa från fabrik? elfas 500va för övrigt

Swede, du har väl använt denna trafo tidigare, hade du då samma problem som jag?

t-rex




Edited by - T-ReX on 2002/10/23 17:18:35
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/23 :  17:17:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Det kan mycket väl vara så att du har problem med dc på elnätet. Brummar det mer ibland så är det där du har problemet,LC-audio har en liten krets för det också. Den finns i Zapsolutebeskrivningen och kostar 249 danska. Skulle inte förvåna mig om någon här på forumet har en beskrivning.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/23 :  17:20:19  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Det kan mycket väl vara så att du har problem med dc på elnätet. Brummar det mer ibland så är det där du har problemet,LC-audio har en liten krets för det också. Den finns i Zapsolutebeskrivningen och kostar 249 danska. Skulle inte förvåna mig om någon här på forumet har en beskrivning.



Om det skulle vara dc på nätet (som gör att kärnan i trafon mättas) så är det ju bara att koppla en större kondensator (bipolär) i serie med trafon. (har dock själv aldrig varit ute för dc på nätet och aldrig testat mitt tips ovan...)

Edited by - norman on 2002/10/23 17:28:59
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/23 :  17:21:31  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Aha jo det kan nog stämma, min bio reciver brummar också en del, mindre på sena kvällar faktiskt, får hem ett passivt nätfilter om en vecka eller så¨, kanske ska invänta det innan jag kopplar om nåt.

t-rex



Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/10/23 :  17:27:33  Show Profile Send Lash a Private Message
Bor du i en "etta" som jag gör t-rex? eftersom du också stör dig på brumm, vilket gör det svårt att sova på nätterna när allt annat blir tyst.
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/23 :  17:29:28  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Jag hittade en 220uF biopolär konding, kan den funka?

Kopplar man in den efter säkringen för traffon mao?

t-rex



Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/23 :  17:33:18  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Nej, men jag bor hemma så jag har samma problem, måste stänga av all elektronik för den surrar.




Edited by - T-ReX on 2002/10/23 17:34:38
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/23 :  17:35:51  Show Profile Send n/a a Private Message
Mina transformatorer brummar ibland och ibland inte alls. Just nu har jag +/-1volt dc (pendlar)mellan fas och nolla och dom brummar inte ett dugg. Jag har för mig att det är lite mer än en kondensator i LC-audios krets.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/23 :  17:38:42  Show Profile Send Nagref a Private Message
En eller två kondingar och två dioder är det i den DC-fälla som HF har presenterat några gånger...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/23 :  17:39:34  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by T-ReX

Jag hittade en 220uF biopolär konding, kan den funka?

Kopplar man in den efter säkringen för traffon mao?

t-rex



Stopp, du måste kolla volt-tåligheten, den skall klara 250V,AC angående dom 220uf'en så har jag ingen aning.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/23 :  17:42:46  Show Profile Send Nagref a Private Message
Om man bygger enligt HF så behöver den inte klara av så mycket. Bara någon volt egentligen. Kör man däremot utan dioder så får man se till att kondingen är bipolär, tål tillräckligt med spänning (250Vac) och att den är tillräckligt stor (typ 1000uF eller så beroende på hur mycket effekt man vill ha ut...)

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/23 :  17:47:47  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Om man bygger enligt HF så behöver den inte klara av så mycket. Bara någon volt egentligen. Kör man däremot utan dioder så får man se till att kondingen är bipolär, tål tillräckligt med spänning (250Vac) och att den är tillräckligt stor (typ 1000uF eller så beroende på hur mycket effekt man vill ha ut...)



Även om man inte har dioder så behöver nog kondingen (bipolär) inte tåla särskilt mycket spänning, det kommer ju aldrig att bli 250volt över den om den inte är ruskigt liten (och då går det ju iaf inte så då är det lika bra att den smäller)

fast det är ju smartare att koppla med dioder..

Edited by - norman on 2002/10/23 17:50:18
Go to Top of Page

JenzA
Starting Member

6 Posts

Posted - 2002/10/23 :  20:47:48  Show Profile Send JenzA a Private Message
Det är oftast en likspänning på elnätet som får trafon att brumma.
Jag brukar klippa en av primärtrådarna (Oftast gul) och lägga två dioder i serie med primärmatningen om jag råkar ut för fenomenet..
Dioderna jag använder heter 6A40 och klarar 10A/400V
Dioderna leder varsin halvvåg men stoppar likspänningen.
Ursäkta min fina teckning skapad i Paint :)

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/24 :  00:31:02  Show Profile Send n/a a Private Message
Ingen kondensator?
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/24 :  01:35:06  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Visst sjutton är det DC det är fel på, nu kl1 brummar det nästan ingenting, en ganska dramatisk skillnad, jag trodde först den inte var igång ens! Jag ser fram emot mitt nätfilter!

En annan interesant sak är att det nu ligger 230v i uttaget mot ca 222-225 under dagtid, jag får då ut lite extra spänning i kondingarna men traffon startar bara i hälften av fallen med 4AT säkringar...

mvh t-rex

t-rex



Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/24 :  09:47:32  Show Profile Send n/a a Private Message
Det är inte alldeles säkert att nätfiltret kommer att hjälpa mot problemet med DC. Konstruktionen kan vara avsedd enbart för att filtrera bort övertoner.(?) Sätt in 5AT säkringar så håller dom nog.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/10/24 :  10:17:12  Show Profile Send n00b a Private Message
Exakt detta problem har jag med mina helt nya Vincent 991+ monoblock. Så ni tror att det löser sig med ett filter ??


//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/24 :  10:25:21  Show Profile Send n/a a Private Message
Ett dc-filter märk väl. Inte alla filter är optimerade för just det. Angående schemat som har presenterats i HF, i vilket nr kan jag hitta det. Jag har struntat i att köpa en del nr dom senaste åren.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/24 :  16:25:04  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag kommer inte ihåg vilket nr det visades ett schema men i nr 3 2002 så finns där en beskrivning på sidorna 'Post'. Där föreslår de att man använder två dioder (600V/6A) som kopplas på det sättet som JenzA visar men med en elektrolyt på 2200uF/25V parallellt över dem. Den backspänning som kan förekomma på max 0.7V brukar elektrolyter klara av innan elektrolyten säger till... Man kan ju mäta dc-spänningen och se till att vända kondingen på det sätt där den stressas minst.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000