HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans skiva : Midge Ure - Breathe (539)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2005/09/26 :  21:15:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Klingar Namnet Midge Ure bekant? Kanske har du hört talas om honom som medlem i den avsomnade gruppen Ultravox där han var drivande i de flesta avseenden. Eller är det som en av de drivande bakom Live Aid där Midge skrev låten tillsammans med Bob Geldof och också som producent för inspelningen av den samma.



Det kan också vara från en myriad av andra tillfällen där han förekommit både som solo artist eller för diverse välgörenhetskonserter eller varför inte när han var med i Thin Lizzy?



Midge är en multi artist som skriver musik, spelar massor med instrument, producerar både egna och andras skivor och har t.o.m. regicerat video´s.

Jag har här valt att skriva några ord om en av hans soloskivor – Breathe som släpptes 1996 men Answers to nothing och Pure är lika bra och värda att utforska de med.



Musiken är en bra bit ifrån Ultravox eller för den delen hans första solo skiva – The Gift. Den var full av plipp-plopp syntar så där som när Ultravox var som allra tråkigast och är kanske inte riktigt min favorit. På den här skivan har Midge valt att lämna syntarna till fylla ut lite i bakgrunden och istället satsa på riktiga musiker som spelar en blandning av akustiska och elektriska instrument. Vi hittar en hel del irländska musiker och intrument tillsammans med en del kända pop musiker såsom Larry Klein, Robert Fripp, Dean Parks bara för att nämna några.

Det här är smart pop baserat på ett låtmaterial av hög kvalitet. På ytan är det ganska enkelt men musiken håller för väldigt många lyssningar innan man tröttnar för arrangemangen är varierade och det finns många kryddor i anrättningen. Texterna handlar mycket om kärlek men med en mognad som en person som varit med om en del kan dela med sig av. Midge har bl.a. tre döttrar och det ger väl kanske lite perspektiv på tillvaron.


Come lay your head upon my breast, she said
Come turn your worries into mine
I want to hear it all, so let your fortress fall
and you´ll be fine

When your tired of of all your sorrows
Just fire your guns and arrows
and nail me to my heart
Oh this broken heart





You´re through with hoping you´re done with dreaming
Why have you burned every bridge you have crossed
You can´t rely on anyone, your mother´s boy, your father´s son
If you belive in no one, what will you do? *It´s there in front of you

Pull for the shore line, reach for a hand
You´re nothing at all oh you sinnerman
No more excuses won´t you please understand
You´re lost without love oh you sinnerman, you sinnerman


Midge skivor är några som väldigt ofta hamnar i CD spelaren hemma, ibland som lite slölyssning, ibland när jag vill lyssna lite mer koncentrerat. Jag vet inte riktigt vad som drar men det finns en sådan där kvalitet som t.ex. ABBA har i sina bästa stunder för musiken håller år från år. Det låter enkelt och fastnar lätt men innehåller så mycket variation och dynamik i musiken att det håller för tidens tand.



Hur är ljudet då? Ja, det är en ganska OK popinspelning där han har litat på instrumentens egna ljud utan en massa manipulation. Något riktigt toppljud är det dock inte tal om.

http://www.midgeure.com/

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - hal on 2005/10/01 19:50:55

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2005/09/27 :  01:47:53  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Kanske är dags att återuppta bekantskapen med en av min ungdoms hjältar igen. Såg Ultravox på Konserthuset i Göteborg -86. Det var mäktigt.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2005/09/27 :  08:16:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Utltravox var också ett av mina favoritband. Jag såg dom live ett par gånger jag med.
Midge Ure har en bra talang för melodisnickeri, jag gillar verkligen hans klassiskt inspirerade melodier.
Av hans soloskivor har jag bara hans två första. The Gift låter verkligen som Ultravox.
Tack Micke, nu kommer jag att investera i resten också.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/09/27 :  10:55:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Jo, Ultravox har snurrat många varv på min gamla Technics-skivspelare i pojkrummet.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/09/27 :  13:22:20  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Självklart kom de gamla Ultravox-skivorna fram igår. Vienna och Rage in Eden va precis så pompösa som jag mindes dem. Debutplattan Ultravox påminnde om att de (precis som Simple Minds) från början levde någonstans i punkens utkanter.


/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2005/09/27 :  14:27:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det var när Midge kom med som det blev pompöst. Helt okej när melodierna förmår att bära upp det hela.
Musikutvecklingen går i cykler.
På 70-talet var det grupper som Uriah Heep som spelade sådan musik.
Numera heter dom Nightwish och Rhapsody.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/09/29 :  16:57:26  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Ultravox första skiva är väldigt bra,men jag tror inte att MU medverkade på den,de efterföljande skivorna med Ultravox har jag ej hört.
Mvh
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2005/10/01 :  21:10:18  Show Profile Send nalle a Private Message
På de första skivorna så var det John Foxx som var den drivande. När han hoppade av så trodde de flesta att U-vox skulle självdö men det var då Midge Ure kom med och de slog igenom stort.
Att jämföra de olika upplagorna av bandet tycker jag inte går då det är helt olika, men båda väldigt bra på sitt sätt. Om man vill lyssna på någon av deeras skivor med John Foxx så rekommenderar jag deras första som bara heter Ultravox och är utmärkt producerad av Brian Eno.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/10/01 :  21:28:43  Show Profile Send svejk a Private Message
Lite OT Midge Ure producerade en svensk grupp, vilken?
Rätt svar vinnar en hårfön eller kajalpenna!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2005/10/03 :  10:51:02  Show Profile Send mikaels a Private Message
Var inte det Strasse? Jag har deras gamla vinyl någonstans...

Ultravox med John Foxx gjorde tre klassiska plattor, tycker jag. Med undantag för Vienna gjorde ju Ultravox V2 inget som ens kommer nära. John Foxx soloplattor från den tiden, Metamatic och The Garden, går inte heller av för hackor.
Mmm, those were the days

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000