HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Avslørende = ubehagelig? Myte eller fakta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/09/22 :  23:49:32  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Man hører i enkelte sammenhenger at en avslørende/analytisk lydreproduksjon ofte er ubehagelig eller "umusikalsk".

Hadde vært interessant med medlemmenes sysnspunkter på om man oppfatter dette som en myte som har etablert seg fordi noen gjentar det som en "sannhet" om og om igjen ELLER som et faktum? Eller er "sanningen" mer nyansert enn dette?

Selv hører jeg til dem som mener at jo mer avslørende, oppløst og artikulert lydereproduksjonen er - kall det gjerne "analytisk" - desto mer engasjerende og interessant blir musikken - OGSÅ på innspillinger av lav innspillingsteknisk kvalitet.

Min påstand er: Et ekstremt lineært "high-resolution" audio-system bringer lytteren nærmere musikken og kan frembringe detaljer og "musikalitet" ut av selv dårlige innspillinger som man ikke kan oppnå med systemer som legger en "sugar coating" på musikken eller over-/underfokuserer på enkelte frekvensområder, slik at de aldri oppleves skrikende og ubehagelig nærmest uansett kvalitet på innspillingen. Sistnevnte komponenter er drepende "tråkiga", slik jeg ser det...

Er det noen som føler det samme som meg - og er det noen som IKKE oppfatter det samme som meg? Alle synspunkter på dette temaet ville være interessant å få høre...




HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/23 :  01:01:55  Show Profile Send edison a Private Message
Tyvärr har jag lyssnat för lite och på för få 'riktigt bra' musikapparater för att säga saker med SÄKERHET...

MEN, i princip håller jag med dej.
Hur kan en apparat spela 'musikaliskt' om den inte förmedlar (= levererar) det som spelats in, dvs musikens toner?

OM den skickar vidare 'allt' som spelats in (omöjligt såklart, men för resonemangets skull, principiellt) så har jag ju iaf CHANSEN at uppleva musikernas prestation UTAN 'censur' så att säga.
Låter det då 'illa' är det ju synd, visst.

MEN, OM apparaten 'censurerar' (lite eller mycket spelar mindre roll) då är ju redan en del av upplevelsens källa ( = dvd musiken som spelades vid inspelningen av skivan) 'rumphuggen' och även om det skulle kunna vara vackert är det ju ändå inte lika nära en verklig musikhändelse som det kunde ha varit...

Sen är ju massor av musik man lyssnar på (ja, jag alltså...) inte sånt som spelats in 'okonstlat' utan mer eller mindre 'bara' studioskapad musik...men även då är det för mej intressant at det som spelats in kommer fram...är det bra eller dåligt kan jag ju bara avgöra om det når mej så ohindrat som möjligt.

Och visst kan det låta trevligt om apparater som inte är 'perfekta' (har inte haft särdeles mkt med annat än hyggliga midfiapparater att göra i mitt hem, men ändå ofta gjort mkt trevliga lyssningsupplevelser som tur är ;-)

Skulle för min del varken kalla mej "Meloman" eller "Audiophile" (som fransmannen sa som Pac träffade vid nåt tillfälle, ang olika sätt att närma sej/utöva hobbyn "hem-hifi / hem-musikupplevelser").


Vid närmare eftertanke är jag nog inget annat än en "MeloPhile" hehe...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/09/23 01:06:39
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/23 :  02:14:56  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Min högst personliga åsikt, är att korrekt projektion av det som är inspelat låter rätt tråkigt och livlöst.
Min referens är när jag spelat in i studio och sitter vid mixerbordet. Genelec i all ära, men tråkigare kan det inte låta.
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2005/09/23 :  09:07:45  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Är nog innne på din linje Montana.

Efter min senaste uppgradering på högtalarsidan, där jag fick en betydligt högre upplösning så fick jag också (som vanligt vid uppgradering) omvärdera flera inspelningar som jag tidigare inte kunnat njuta av på grund av obehagligt ljud. Jag har fått mer liv i inspelningarna, och de som har varit besvärliga i diskanten har visat sig vara allt från ok till helt fantastiska med en högre upplösning.

Det är precis som om diskanten har varit för grovkornig, med högre upplösning har den blivit finkornig och kan därför göra en mycket bättre presentation av de inspelningar som bär på mycket energi i toppen.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/23 :  09:17:10  Show Profile Send edison a Private Message
MullBenkt:

...om studion använder apparater som inte återger musikernas prestation (OCH underförstått också instrumentens klang) är det väl meningslöst att jobba i den...
Jag menar inspelningsjobbet är ju inte bara mixning för rätt balans mellan instrumenten/sångarna det är ju också att fånga upp och 'konservera' ett ljud som stämmer med ljudet instrumenten/rösten ger ifrån sej, och till det bör man väl använda högtalare som INTE håller igen utan avslöjar så mkt som möjligt..(?)

Då borde tråkigt ljud från inspelningen beror på hur inspelningstekniker/mixtekniker lyckats och hur dom har tänkt sej det skall låta (ja, eg hur musiker/producent tänkt iofs...)

'LIV' i en inspelning tycker jag ska ligga just där: i inspelningen.
Är den 'livlös' är den ju inte vidare bra gjord...
Och ska den fås att låta 'levande' genom att man spelar på apparater (och i ett rum) som 'bara' (och med avsikt) tillför nån form av 'distorsion' det blir ju helt oberäkneligt och kan ju rimligen bli 'bra' ena gången och 'uselt' andra gången...

Men det är min principiella åsikt, som i praktiken kan få sej både en och två knäckar nu och då, hehe

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/09/23 09:20:11
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/23 :  10:33:46  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Et ekstremt lineært "high-resolution" audio-system bringer lytteren nærmere musikken og kan frembringe detaljer og "musikalitet" ut av selv dårlige innspillinger som man ikke kan oppnå med systemer som legger en "sugar coating" på musikken eller over-/underfokuserer på enkelte frekvensområder, slik at de aldri oppleves skrikende og ubehagelig nærmest uansett kvalitet på innspillingen. Sistnevnte komponenter er drepende "tråkiga", slik jeg ser det...

Huvudet på spiken, Montana!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/09/23 :  10:47:56  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
edison: Interessant, jeg "håller med dig", også i det med at "mindre perfekte" apparater kan gi engasjerende lytteopplevelser, ikke minst ved en smart "matching" av komponentene (selv om JEG personlig har mine egne klare PREFERANSER hva gjelder dette med "resolution"/artikulasjon/tonal linearitet med mer).

MullB: Du er absolutt ikke den eneste som mener dette, og det viser kanskje at for mange er subjektive preferanser i form av et bevisst modifisert / bearbeidet "ljud" et ideal. Mange "tycker även att" lyden er best når den er bearbeidet på "olika sätt" for ulike typer musikk, er det "inte så"?

Verden hadde vært "tråkig" om alle hadde samme ideal. Vi har et enormt utvalg av ulike komponenter på markedet som reflekterer ulike lydidealer og preferanser, og det skal vi vel alle være glade for(?)

AudioNet: Utrolig "hur" en del gamle, litt dårlige innspillinger får nytt liv, "eller hur"? Holder med deg 100 %.


HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/09/23 :  10:53:30  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
CC: Alltid "trevligt" å konstatere at det finnes andre som har samme "åsikter" som en selv. Takker så "mycket"!

Like interessant er innspill fra "det andra lägret", ref. innlegg fra MullB, det vil si fra de som mener noe helt annet eller som har et mer nyansert syn på temaet enn CC og "undertäcknade". Jeg vet at "dom finns"...så "hör gärna av er, ni också!"

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/09/23 :  11:05:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
En högtalare kan t.ex. göra anspråk på att vara högupplöst men blir i själva verket bara jobbig att lyssna på.

Enligt mig är då egentligen inte högtalaren högupplöst utan troligen har den dålig frekvensgång och/eller hög/dålig distortion eller nått annat dåligt. Att man samtidigt säger omusikalisk skulle väl ha att göra med olinjäriteterna som gör musiken svårare att tyda/tolka/lyssna till.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/23 :  11:27:14  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
göra anspråk på att vara högupplöst

Ett av de värsta felen man kan göra enligt min åsikt!

Enklare hifielektronik/högtalare som försöker låta bättre än vad som är möjligt, för dess givna förutsättningar, genererar just det ryktet att analytiskt ljud är jobbigt/omusikaliskt!

Det är ju inte ovanligt att billiga (läs enklare) konstruktioner låter ljust o "detaljerat" medans dyrare (läs påkostade) produkter ger ett mörkare ljud som i första kontakten med dem inte imponerar så värst mycket...

Personligen tycker jag det till vardags är lättare att leva med ljudelektronik som inte försöker vara mer än vad det klarar av...

Att jag sedan i min källare har andra ambitioner är en annan historia

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/09/23 :  12:54:20  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Sitat Engelholm: "En högtalare kan t.ex. göra anspråk på att vara högupplöst men blir i själva verket bara jobbig att lyssna på. Enligt mig är då egentligen inte högtalaren högupplöst utan troligen har den dålig frekvensgång och/eller hög/dålig distortion eller nått annat dåligt. Att man samtidigt säger omusikalisk skulle väl ha att göra med olinjäriteterna som gör musiken svårare att tyda/tolka/lyssna till."

Korrekt det du sier, slik jeg ser det, inkl. dette med at man i så fall ikke har en "verklig" high-resolution høyttaler. Forutsetningen for debatten er at man "verkligen talar om" high-resolution komponenter versus mindre oppløste komponenter. Hvilke er mest engasjerende/fulle av liv/behagelige ("pleasant") "att lyssna till" - også på innspillinger av "låg kvalité"? Jeg og noen andre i denne tråden mener at high-resolution produkter er de mest engasjerende/tilfredsstillende, "medan" andre nok IKKE nødvendigvis mener dette; noen vil mene at et produkt som ER ulineær i karakteristikken faktisk er eller kan være mer engasjerende og mer behagelig enn en "analytisk" high-res komponent.

Tolker ditt innlegg slik at også du mener at høyoppløste komponenter gir mest liv og engasjement til musikken...."eller hur"?

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/09/23 :  12:57:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Tolker ditt innlegg slik at også du mener at høyoppløste komponenter gir mest liv og engasjement til musikken...."eller hur"?
Ja! Förutsatt att det finns på skivan.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/23 :  13:16:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Sen de åren man var stadig gäst på Göteborgs konserthus och lyssnat på symfonikerna har man ju fått en känsla för hur stråkar låter till exempel. Det där är inte helt enkelt att återge. Det "knarriga" och lätt sträva ljudet som finns på inspelningen (om den är bra) från stråkarna finns bara på plats i högupplösande system. Min erfarenhet är att de system som klarar av det brukar låta väldigt mjukt och lent också.

"En högtalare kan t.ex. göra anspråk på att vara högupplöst" som Engelholm säger är ganska vidrig tycker jag, tyvärr är de ganska vanliga. Hellre en lågupplöst högtalare i så fall.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/09/23 :  18:13:53  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Bra beskrivelse fra B. Jansson der! "Håller med dig om" dette. De strykerne du har "lyssnat till" live i Göteborg høres sikkert ikke så "annorlunda" ut enn de jeg selv utallige ganger har "lyssnat till" i Universitetsaulaen i Oslo, Oslo konserthus med videre (selv om akustikkforholdene kan variere en del).

Min erfaring er at de systemene som klarer av en realistsik gjengivelse av over-/undertonestrukturer fra f.eks. "stråkar", låter "mjukt och lent" når materialet på innspillingen er "mjukt och lent", men IKKE når materialet på innspillingen er skrikende og aggressivt. Da låter det skrikende og aggressivt. Og det SKAL det gjøre, "annars är nåt fundamentalt fel". "Enligt mig". Lykkeligvis låter ikke de fleste innspillinger skrikende og aggressivt, men det finns de som gjør det. Hvem har ikke noen sådanne innspillintger i sin CD-samling? Majoriteten av innspillinger er kanskje "så där" rent innspillingsteknisk, men selv disse innspillingene av relativt "dårlig" kvalitet låter generelt mer engasjerende og levende enn på et mindre oppløst system. "Enligt mig själv enn en gång!"

Forventer ikke at alle er enige å så bastante synspunkter som jeg har omkring et tema som dette, bare så det er sagt!!

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/09/23 :  18:15:22  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag tycker vad det gäller hifi prylar bäst om "smygare" Sådana där grejer som vid en första lyssning inte är så märkvärdiga, men efter ett tag faller bitarna på plats och det är bara så braaa.

Dom andra mer haksläpp/spektakulära sakerna visar sig ofta överbetona åt något håll och örona börjar blöda efter ett tag.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/09/23 :  18:15:55  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Tolker ditt innlegg slik at også du mener at høyoppløste komponenter gir mest liv og engasjement til musikken...."eller hur"?
--------------------------------------------------------------------------------

quote Engelj\holm: "Ja! Förutsatt att det finns på skivan."

--------------------------------------------------------------------------------

Självklart!! ;-)

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/09/23 :  20:19:00  Show Profile Send MatsT a Private Message
Man kan aldrig få för hög upplösning! Däremot ogillar jag "falsk upplösning" som tillämpas rätt flitigt av fabrikanterna, tricket är oftast att hissa diskanten lite grann och tona ned basen en aning.

Anläggningar som lägger till information är också enligt mig mycket värre än sådana som tar bort.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/09/23 :  23:31:22  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
MatsT:
Som jeg skulle sagt det selv! Ekstrem oppløsning og en ultra-lineær frekvensrespons, som er synonymt med en korrekt tonal balanse, innenfor HELE det frekvensregisteret høyttaleren opererer innenfor (høyttaleren er som oftest begrensningen med hensyn til å oppnå et fullfrekvensregister), er en ABSOLUTT forutsetning for en realistisk lydreproduksjon.

Ideelt sett skal skal disse kriteriene være på plass i HELE det hørbare frekvensregisteret, minimum fra 20 Hz til over 20000 Hz, men har høyttaleren en begrensning her (i praksis i de nedre oktavene), så MÅ om ikke annet oppløsningen og lineariteten være på plass innenfor det aktuelle frekvensspekteret som den aktuelle høyttaleren kan håndtere.

Tillempninger av frekvensresponsen i visse områder, er som du påpeker et "trick" som enkelte fabrikanter implementerer for å få en viss "imponator-effekt" eller en bestemt lydkarakteristikk, ofte kalt "lydsignatur". Dette er ikke nødvendigvis noe negativt; det beror på smak og behag, som varierer sterkt fra lytter til lytter. Det kan, som du påpeker være tale om overfokusering i øvre frekvenser, eller underforkusering i bassen, men det kan også være en overdreven bassrespons i området rundt 30 - 40 Hz, for å oppnå en "party-bump", som til sine formål kan være imponerende og noe som enkelte konsumenter faktisk VIL ha. Det siste gjøres nok ikke for å skape en følelse av økt oppløsning, dog. Ikke helt uvanlig er overfokusering i øvre mellomtone, både på visse typer av forsterkere og høyttalere.

Det er et marked for alle varianter. Dette viser bare at det ikke finnes noen "fasit" på hva god lyd er for noe, da dette bestemmes av det audiokjøpende publikums smak og preferanser. Antallet produsenter av ulike typer audio-utstyr forsøker å dekke sine nisjer, alt etter hvilke preferansegrupper man henvender seg til.

Og dette er bare bra: "Some like blondes, others like brunettes!"

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/09/24 :  15:24:25  Show Profile Send kris69 a Private Message
Har haft flera erfarenheter av riktigt dyra och påkostade uppsättningar med hög upplösning som fått enskilda detaljer att sticka ut på ett sådant sätt att helheten gått förlorad. Detta måste dock inte bero på upplösningen i sig utan handlar nog mera om ett i mitt tycke överdrivet fokus på detaljer. Om vi tar en bild istället för ljud så innebär ju hög upplösning att bilden blir mera realistisk.

Har suttit i lyssningsrum och grunnat vad det är som gör att jag vill gå ut igen och kommit fram till att jag liksom tappar bort musiken om ni förstår vad jag menar. Därmed inte sagt att jag vill välja bort upplösning, absolut inte. Ordet "Melophile" gillar jag då det på något sätt säger att man vill ha det bästa av båda världarna. I mitt sökande av "melophile" anläggning har jag dock upptäckt att detta önskemål har en rentav dyster prislapp.

Vill dock göra en distinktion som snarare handlar om var i ledet ljudet skall vara. I en inspelningsstudio förstår jag verkligen strävan efter "neutralitet (mycket knepigt begrepp)" men när den skivan som produceras sedan skall hem till min hemma-anläggning så vill jag bara få ut så mycket känsla och upplevelse och om det innebär en viss färgning av ljudet så gör det mig ingenting. Hade tidigare en Lavardin IT som vissa ansåg vara mörk i ljudet. Det kunde jag aldrig höra hur mycket jag än ansträngde mig. Till slut handlar det väl bara om personliga preferenser och prioriteringar och inte att man skall säga åt andra hur de skall krydda sina köttbullar

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/09/24 :  19:28:53  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
kris69:

Takker for interessant bidrag til debatten! Du setter ord på "åsikter" smo jeg tror du definitivt ikke er "ensam" om.

Det er presis det det handler om for de fleste, nemlig å finne en balanse mellom ulike parametere som passer den enkelte lytter sine personlige preferanser. Ikke alle er "cut out" for maksimal lydmessig realisme, antakelig fordi maksimal lydmessig realisme ikke ALLTID er like behagelig ("pleasant"), selv om JEG vil mene at det som aller oftest er mest tilfredsstillende og engasjerende. En viss "färgning" prefereres av en del audiofile fordi man "känner" at det gir mer "själ, musikalitet, känsla og upplevelse" enn et totalt non-compromise ultra high-resolution system. Dette beror på hva den enkelte ønsker å oppnå med sitt system.

Det finnes en ganske stor gruppe audiofile som har en dragning mot en litt "mørk" lyd eller det mange i denne gruppen kaller for "rørlyd" med litt ekstra "värme", kanskje ofte spesielt i øvre mellomtone. I den audioklubben der jeg er medlem i er det et antall medlemmer som kombinerer ultra-lineære / ultra-høyoppløste høyttalere med for eksempel rørbasert utstyr, det være seg CD-spillere med rørutganger eller forsterkeri hvor rørteknologi er en integrert del, nettopp fordi DE "känner" at de på det "sättet" oppnår det beste av "båda världar". At de mister et snev av presisjon, detaljering/artikulasjon og linearitet, gjør dem ingenting, tvert om. Man ser også i en del tester av ultraoppløste høyttalere at det benyttes både transistorutstyr og rørutstyr for å evaluere høyttalernes egenskaper.

Så definitivt, alle må "krydda sine köttbullar" som de vil; alle må definere sine idealer som de vil. Ekstrem oppløsning/linearitet er "The Road To Heaven" for mange, men utvilsomt ikke for alle.

Som sagt: "Some like blondes, others like brunettes!"

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no

Edited by - MONTANA on 2005/09/24 19:30:41
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/09/24 :  23:50:10  Show Profile Send Bravo a Private Message
Har du ett par riktigt högupplösta högtalare så måste ju resten av anläggningen hänga med och det stavas ofta dyrt, dyrt och dyrt.

Det är nog sant att en högupplöst högtalare med en komplett och bra anläggning låter fantastiskt.
Begränsas systemet någonstans, inklusive rum, så kanske man tjänar på en något lägre upplösning som anpassas till förutsättningarna.

Musikglädje kan ju, tack och lov, uppnås på många sätt.

Bravo
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/09/25 :  00:28:49  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Bravo:
Du har et poeng. Et gjennomført ultra high-resolution system koster deretter, men alt er relativt, også dette med performance for money, og hva folk vil og kan prioritere.

Nå er det også slik at hvis man velger ultra high-resolution i høyttalerleddet er det overraskende hvor bra resultater man kan få også med mindre high-res komponenter bakover i kjeden. Det finnes forsterkerløsninger, både transistor-, rør- og digitalbaserte, som ikke er så "himla" dyre, men som gir bedre ytelse enn prisen skulle tilsi, og man kan faktisk få større glede ut av disse komponentene om man kombinerer dem med en high-res høyttaler enn en midre oppløst høyttaler. Forutsetter da at man har funnet frem til de budsjettforsterkerne som faktisk gir bra "performance for less money".

Ofte kan det, som du sier, være et problem med "mycket högupplösta" høyttalere dersom elektronikk, signalkabler og signalkilde har svakheter; man får svakhetene brutalt "in the face". Dette kan man dog kompensere for ved nøye matching av komponenter. Men det er samtidig klart at for å få ut HELE potensialet til en high-res høyttaler, så må øvrige komponenter matche høyttaleren også kvalitetsmessig, det har du rett i.

Det er nok sant som du sier at et system med en eller annen ulinearitet og/eller mangel på oppløsning i ett eller flere frekvensområder kan matche et bestemt rom bedre enn et lineært/ultra high-res system. Men dette kan like gjerne slå ut andre veien; at de svakheter mht. linearitet/oppløsning i et mindre oppløst system FORSTERKES ytterligere av rommet, hvilket kan gi et nærmest katastrofalt resultat, mens et lineært/høyoppløst system kanskje da vil fungere bedre i det aktuelle rommet, til tross for de akustiske/frekvensmessige problemer som finnes i det aktuelle rommet.

Konklusjonen blir ofte at det finnes ingen fasit; man må teste seg frem med ulike typer utstyr som skal matche egne krav og preferanser best mulig. Min konklusjon blir på mange måter den samme som din: Musikalsk nytelse kan oppnås på mange ulike måter.

Som det tydelig fremgår tilhører jeg personlig den "menigheten" som har størst tro på - eller en sterkest preferanse for - parametere som maksimal linearitet, oppløsning og ekstrem dynamisk kapasitet gjennom hele det hørbare frekvensområdet fra under 20 Hz til over 20000 Hz, når det gjelder å oppnå de musikalsk mest realistiske og dermed mest engasjerende lytteopplevelsene.

At ikke alle deler den samme filosofien - eller har noe ønske om eller behov for å prioritere høy oppløsning m.m. i like høy grad -respekteres selvsagt 110 %!

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/09/25 :  01:35:46  Show Profile Send Bravo a Private Message
quote:
Konklusjonen blir ofte at det finnes ingen fasit; man må teste seg frem med ulike typer utstyr som skal matche egne krav og preferanser best mulig. Min konklusjon blir på mange måter den samme som din: Musikalsk nytelse kan oppnås på mange ulike måter.



Kan inte nog instämma.
Visst är det så att staplade brister kan ge ån större onjutbarhet, men om detta ligger i mindre plågsamma prisklasser gär det oftast att byta utan större ekonomiska försakelser.
Trots allt prat om rumsakustik och trots jag tror att det är ett av de största problemen vid uppsättandet av en anläggning, så verkar det vara den del som folk generellt lägger minst vikt vid.
Under givna förutsättningar kan det även vara det svåraste att åtgärda, då de flesta av tvingande omständigheter tvingas att ha anläggningen i ett multifunktionsrum istället för det önskvärda musikrummet.

Bravo
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/09/25 :  10:05:30  Show Profile Send kris69 a Private Message
Funderade lite till på denna intressanta fråga. Kanske blir detta en smula ot men återknyter till hur man "får det bästa av båda världar".

Inspelningarna i sig har också betydelse för i vilken anläggning de gör sig bäst. Jag har vissa gamla motown-inspelningar och en del jamaica-pressad reggae som helt enkelt låter sämre i en bättre/högupplöst anläggning. Har spelat dessa på andra anläggningar som inte är lika upplösta som min och då låter de bättre. Detta beror mest på att de döljer sprak och andra defekter i inspelningarna.

Har nu kommit fram till att jag skall ha två anläggningar. En lite större med kraft och upplösning som skall användas till det mesta + även lite film. Den andra anläggningen skall jag ha i vårt bibliotek för enmanslyssning. I den kommer jag att lägga mest fokus på mellanregisterförmåga men mindre på kraft och upplösning. den större anläggningen för allround och den mindre för vokalister, jazz, och sing&song. Här kommer det inte handla om göga volymer eller så utan mera som bakgrund eller att sitta med hörlurar och läsa.

Jag har kommit fram till att detta sätt blir billigare och mera funktionellt. Detta besvarar inte rubrikens fråga men är min egna lösning då jag finner det svårt att välja det ena eller det andra och att det ibland är musiken/inspelningen i sig som får avgöra i vilken av anläggningarna skall den skall spelas. Jag håller med Montana i stort utom möjligen då han i sitt första stycke skriver att han finner det analytiska och högupplösta att föredra också på skivor med låg inspelningskvalitet. Då har du inte hört vissa av de inspelningar jag har Montana.

Här på forumet pratar vi mycket om elektronik, akustik tweaks etc. Kanske borde vi prata mera om våra öron. Själv är jag känslig för höga frekvenser och hör fladdermöss på långt håll när jag är ute och det ljudet finner jag störande, trots att det är live.
Vi har också en ganska kass teveapparat som innan den blir varma skickar ut en signal som skär sig i mina öron medan min fru knappt reagerar på det ljudet. Därför tror jag att våra naturliga förutsättningar att uppfatta ljud många gånger styr oss i våra preferenser om än omedvetet.

Tror också att ålder och annat spelar viss roll i valet av anläggning och det kanske dels styrs av musiken man lyssnar på men också på örats åldrande. I denna fråga skulle det vara intressant att se statistik på vilka ålderskategorier som väljer att köpa vissa produkter även om det skulle vara flera faktorer som påverkar detta såsom trender, ekonomi.

Jag tror som de flesta här att en upplöst ljudbild i totalt tonal balans vore fantastisk att höra och att det skulle medföra en extra dimension till musiken och upplevelsen. I mitt strävande efter gralen är det dock närvaro emotion och upplevelse som är ledorden.

I denna diskussion blir det tydligt att high-end har flera olika betydelser. Tycker dock att det begreppet är förvirrande och lite trist. End låter som att man skulle vara framme och det vill vi väl inte, det är ju strävan och transformationen som är grejen

High-end is just the beginning

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/25 :  22:17:37  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
End låter som att man skulle vara framme och det vill vi väl inte

Nä! Det skulle ju sabba hela grejen!
Men å andra sidan finns det aldrig något som är så bra att det inte kan bli bättre! Eller hur?

quote:
Har nu kommit fram till att jag skall ha två anläggningar

Den känslan hade jag också förr! En för lite tyngre röjig hårdrock å en för lite mer finlir...
Varför?
Jo, när jag var runt o lyssnade på diverse tung hifi i butiker o privat så upplevde jag nästan alltid att "vanliga" inspelningar lät ganska så sunkigt och hårdrock var tämligen så ointressant att lyssna på! Och hemma hos mig lät oftast hårdrock okej men finlir lite mer tveksamt... Och vill man ha båda världarna så...

Men idag så tycker jag mig ha funnit den "gyllene medelvägen" med min anläggning. Mycket kan bli bättre, naturligtvis, men jag känner ändå att jag är på rätt spår! Både lägren fungerar... Visst hörs det när en sunkig inspelning/pressning spelar men jag kan ändå höra på musiken utan att få anfall! Och vällinspelad/välpressad musik såsom Stockfish osv låter riktigt bra även den!

Så med mycket omsorg o trimmande samt kompentent elektronik tycker åtminstone jag att det går att få det bästa utav två världar!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/09/26 :  18:48:51  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
kris69:

Å jo, jeg har nok mange innspillinger som er like elendige som dine verste innspillinger!

"Håller med om att" et avslørende high-resolition system kan frembringe ubehagelige innspillingstekniske eller akustiske detaljer som ligger i en "mycket" dårlig innspillinger på "ett sätt" som et mindre oppløst system kanskje glatter over. Og at det på akkurat disse (heldigvis) ganske få innspillingene kan være mer behagelig med et system som legger en "sugar coating" på lyden.

Det er bare - "enligt min åsikt" - at majoriteten av innspillingner - også relativt dårlige innspillinger - også inneholder detaljer, "musikalitet" og nerve som man går glipp av ("som man missar") med et mindre oppløst system.

Og for å få de helt himmelske opplevelsene som omtrent tangerer virkeligheten så er det en foutsetning at systemet har en "mycket hög" grad av linearitet, oppløsning og dynamiske egenskaper. "Enligt min åsikt igjen."

Ikke dermed sagt at man ikke kan få herlige musikkopplevelser med et bra matchet system som har mindre oppløsning og som også er tunet optimalt til det aktuelle rommet hvor systemet står i, "eller hur" CC??

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000