HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NAD S300
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/09/22 :  20:05:57  Show Profile Send OcA a Private Message
Står i begrepp att köpa en sådan i morgon. Enligt säljaren låter apparaten väldigt dynamiskt, har extremt bra baskontroll och är en gnutta varm i tonen. Enligt en annan person jag talat med låter S300'an hårt, platt och kantigt. Nu vet jag ej vilken kringutrustning de använt, men åsikterna är ju verkligen helt motsatta.

Hur upplever ni som har maskinen att den låter jämfört med andra apparater?

Ska para den med ett par PMC GB1 och en Denon DCD1550 har jag tänkt. Är ute efter just baskontroll, dynamik och en gnutta värme, så jag hoppas att min andra källa har totalfel eller har testkört NAD'en med ett par Cervin...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/09/22 :  21:52:53  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Som vanligt gäller väl att lita till sitt eget omdöme om man har möjlighet att provlyssna före köpet. Smaken är ju som baken du vet, vilket också avspeglar sig i de två omdömena som du har fått som direkt motsätter sig varandra. En representant från HiFi-klubben kommer garanterat att hylla NAD medan en representant för det "fiiiiinare" utbudet kanske inte kommer att göra det.

Faktum är tyvärr att NAD från VISSA håll och kanter ses med smula skepsis, det är helt enkelt inte politiskt korrekt i vissa kretsar att hylla NAD. Men förvånansvärt många som gör en objektiv provlyssning inser att NAD ofta ger väldigt mkt välljud och prestanda för pengarna.

Det finns många NAD-apparater i min bekantskapskrets (har dock ingen själv) och jag har hört den maskin du nämner låta otroligt bra drivandes exempelvis tunga B&W högtalare. Allt annat än "hårt platt och kantigt" som en av dina källor anser.

Men detta är ju bara min åsikt...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/09/22 :  22:53:37  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Detta är en speciell konstruktion som skiljer sig från andra NAD´s. Många NAD -modeller utveklas av konsulter vad jag förstått.

Denna S300 ser nästan identisk ut som en viss apparat från danska Gryphon !

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/09/22 :  23:10:54  Show Profile Send OcA a Private Message
Låter som att NAD är en rätt vettig apparat för mig. Den verkar ha det jag söker och dessutom såg jag att Hi-Fi Choice hade gjort en trevlig recension av den. Gillas den av Hi-Fi Choice brukar det borga för att det inte låter dynga iaf...

Att den är lik en Gryphon gör inte saken sämre, men det är mest en anmärkning för intresseklubben - det är ljudet som är det viktiga!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/09/22 :  23:17:50  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

aha okej, vad jag ville poängtera var att man inte skall säga att alla NAD låter på ett speciellt sätt, eftersom konstruktionerna är olika. Till exempel S300 och S200 är jätteolika, totalt.

Jag tror du kan bli nöjd med S300, det är bra med effekt och den är snygg !

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/09/23 :  12:51:18  Show Profile Send KennethS a Private Message
Äger själv en Nad S300 och att säga att den som tycker den låter platt och livlöst måste haft antingen fel kringutrustning eller behov av revaxör... Skämt åsido, som andra här säger så verkar det inte "korrekt" att tycka om Nad. Varför vet jag inte, kanske inte tillräckligt "exotiskt" för att platsa kanske? Själv är jag jättenöjd med min Nad S300 och jag kan bara önska dej lycka till till ett väldigt bra köp! Kör själv med Denon DV 2900 som signalkälla och tycker det fungerar prima, dock har jag Audiovector Mi3 till.

Lycka till!

Edit: Vad jag har hört och förstått så är en S200 mera än uphottad Nad 218 THX medans som tidigare nämnt så är en S300 än Gryphon Tabu fast med lite sämre komponentval i vissa delar?

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2005/09/23 13:10:35
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000