HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Påverkan eller inte...............................
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2005/09/21 :  21:36:52  Show Profile Send Figge a Private Message
Påverkan eller inte...............................av kablar.
Till er som inte tror eller inte vill tro att kablarna påverkar karraktären på ljudet, så kan jag bara säga att hos mig finns det en klar skillnad mellan olika kablset(signal och högtalarkabel). Utan att säga att det ena eller andra låter rätt. Det är nog en smaksak, vilken karraktär man själv föredrar. Men helt klart den finns.

Var själv tveksam att kablar kunde påverka ljudet i någon större omfattning tidigare.
Kanske har jag inte haft tillräckligt bra prylar förut?

För tvivlare finns det möjlighet att lyssna själv.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/21 :  21:42:31  Show Profile Send mayro a Private Message



Heja figge att du vågar

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/09/21 :  21:53:21  Show Profile Send denada a Private Message
Jo det har ju varit mycket diskutioner om kablars vara eller icke vara...

så jag säger HEJJA Figge friskt humör...

Men jo det gör skillnad på snablar hemma hos mig oxå...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/09/21 :  21:54:58  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Hoppsan!
Vem har sagt att det inte finns hörbara skillnader mellan kablar?

Nåväl, sökfunktionen kan mcyket väl ersätta denna tråd IMHO.


Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/09/21 :  21:57:51  Show Profile Send svejk a Private Message
Om inte kablage gjorde skillnad hur har då branchen lyckats sälja dom till oss hifi konsumenter i ca 30 år? Är vi hififreaks så lättlurade?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/21 :  22:04:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
Absolut, kablar gör skillnad även i min anläggning. Både nätkabel, högtalarkabel och signalkabel påverkar. Jag tror att man måste ha en tillräckligt högupplöst och avslöjande anläggning för att höra skillnaderna tydligt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/09/21 :  22:08:30  Show Profile Send labrat a Private Message
Precis som Baltazar säger är det väl fortfarande ingen som påstår att kablar inte gör skillnad, bara att det inte finns en skillnad som motiverar priser på tusenlappar uppåt. :)

Sedan läste jag för inte speciellt länge här på hififorum (har jag för mig) angående kabeltillverkanas varande historiskt sett, och enligt denna person (som hade varit med i svängen) var LYXkablage inte ett speciellt vanligt fenomen på 70-talet/tidigare. Måste vara flera gamla rävar här som kan bekräfta/dementera. Är ju rätt intressant faktiskt.


Sandoz in the rain
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/21 :  22:13:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
bara att det inte finns en skillnad som motiverar priser på tusenlappar uppåt


Det är ju upp till var och en, men visst; jag håller med om att priserna är alldeles för höga för små förbättringar.

Det gäller att hitta en kabel man tycker passar ljudmässigt i sin anläggning och köpa den om den inte är för dyr. Är den det kanske den har lillebröder inom samma märke!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/09/21 :  22:20:11  Show Profile Send labrat a Private Message
Självklart.
Det finns inga absoluta sanningar. :)

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/09/21 :  22:32:39  Show Profile Send Leif B a Private Message
Mina kablar gör ingen skillnad alls.
Så är det med det.

mvh
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/21 :  23:30:16  Show Profile Send CC a Private Message
Mina kablar e faktiskt djädrans bra på att inte göra någon större skillnad!
De flesta andra kablar jag testat har gjort mycket större skillnader, faktiskt... Tyvärr inte alltid till det bättre...

De Ni!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/09/21 23:32:53
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/21 :  23:51:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Där som som vid dessa tillfällen jag undrar var Sanoj är....

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/09/21 :  23:57:07  Show Profile Send mats31 a Private Message
labrat:

Enligt denna historik så var kablar knappast mer än just kablar före augusti 1977 (Hiraga)

http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/pseudo/subjectv.htm
(utökad version av en artikel i Wireless World)

Läs och begrunda
/M

Edited by - mats31 on 2005/09/22 00:02:53
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/22 :  00:11:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
http://www.passlabs.com/downloads/articles/spkrcabl.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/22 :  00:44:11  Show Profile Send CC a Private Message
Tur att man inte tror på allt som skrivs på nätet...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/22 :  01:09:12  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
labrat skrev
quote:
Självklart.
Det finns inga absoluta sanningar. :)


Och det är väl den absoluta sanningen.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/09/22 :  01:20:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Där som som vid dessa tillfällen jag undrar var Sanoj är


Han kommer ska du se

Men visst blir det skillnader med olika kablar.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/09/22 :  16:59:25  Show Profile Send Hardseq a Private Message
"Men helt klart den finns."

Helt klart! Jag tog tex bort mina kablar en gång och ljudbilden krympte avsevärt!

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/09/23 :  00:05:43  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
"Skillnad" på kabler begynner å bli et ofte repetert emne , men som jeg alltid forfekter i slike tråder:

Det finnes overhodet ingen tvil om at det er VESENTLIGE forskjeller mellom ulike kabler, men det er en forutsetning for å kunne avdekke forskjellene at man har et audio-system av en så vidt høy kvalitet - med så vidt stor grad av "resolution" - at det er mulig å høre forskjellene.

I praksis: Om man kobler opp kabler fra Straight Wire sitt Level 4-sortiment eller Biltema-kabler på et Sanyo-anlegg fra 1984, spiller antakelig ingen rolle. Gjør man samme eksperiment med et "ultra high-resolution" system, så vil selv en gamling med høreapparat merke forskjellen.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/09/23 :  00:09:05  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Om jeg får tilføye: Forskjeller på kabler er langt mer subtile enn forskjeller på høyttalere og forsterkere spesielt, men også på signalkilder. Min anbefaling: Ikke legg mest penger i kablene om man vil ha mest "value for money". Men likevel: Aldri undervurdér kablenes betydning i et high-resolution system!!

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no

Edited by - MONTANA on 2005/09/23 00:10:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.2 sekunder. Snitz Forums 2000