Author |
Topic |
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2005/09/21 : 21:36:52
|
Påverkan eller inte...............................av kablar. Till er som inte tror eller inte vill tro att kablarna påverkar karraktären på ljudet, så kan jag bara säga att hos mig finns det en klar skillnad mellan olika kablset(signal och högtalarkabel). Utan att säga att det ena eller andra låter rätt. Det är nog en smaksak, vilken karraktär man själv föredrar. Men helt klart den finns.
Var själv tveksam att kablar kunde påverka ljudet i någon större omfattning tidigare. Kanske har jag inte haft tillräckligt bra prylar förut?
För tvivlare finns det möjlighet att lyssna själv. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/21 : 21:42:31
|
Heja figge att du vågar
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
denada
Member
501 Posts |
Posted - 2005/09/21 : 21:53:21
|
Jo det har ju varit mycket diskutioner om kablars vara eller icke vara...
så jag säger HEJJA Figge friskt humör...
Men jo det gör skillnad på snablar hemma hos mig oxå... |
--------------------- Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe. I dispute that. I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.
mitt system |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/09/21 : 21:54:58
|
Hoppsan! Vem har sagt att det inte finns hörbara skillnader mellan kablar?
Nåväl, sökfunktionen kan mcyket väl ersätta denna tråd IMHO. |
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2005/09/21 : 21:57:51
|
Om inte kablage gjorde skillnad hur har då branchen lyckats sälja dom till oss hifi konsumenter i ca 30 år? Är vi hififreaks så lättlurade? |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/09/21 : 22:04:40
|
Absolut, kablar gör skillnad även i min anläggning. Både nätkabel, högtalarkabel och signalkabel påverkar. Jag tror att man måste ha en tillräckligt högupplöst och avslöjande anläggning för att höra skillnaderna tydligt. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2005/09/21 : 22:08:30
|
Precis som Baltazar säger är det väl fortfarande ingen som påstår att kablar inte gör skillnad, bara att det inte finns en skillnad som motiverar priser på tusenlappar uppåt. :)
Sedan läste jag för inte speciellt länge här på hififorum (har jag för mig) angående kabeltillverkanas varande historiskt sett, och enligt denna person (som hade varit med i svängen) var LYXkablage inte ett speciellt vanligt fenomen på 70-talet/tidigare. Måste vara flera gamla rävar här som kan bekräfta/dementera. Är ju rätt intressant faktiskt.
|
Sandoz in the rain |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/09/21 : 22:13:42
|
quote: bara att det inte finns en skillnad som motiverar priser på tusenlappar uppåt
Det är ju upp till var och en, men visst; jag håller med om att priserna är alldeles för höga för små förbättringar.
Det gäller att hitta en kabel man tycker passar ljudmässigt i sin anläggning och köpa den om den inte är för dyr. Är den det kanske den har lillebröder inom samma märke! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2005/09/21 : 22:20:11
|
Självklart. Det finns inga absoluta sanningar. :)
|
Sandoz in the rain |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/09/21 : 22:32:39
|
Mina kablar gör ingen skillnad alls. Så är det med det.
mvh |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/09/21 : 23:51:46
|
Där som som vid dessa tillfällen jag undrar var Sanoj är.... |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
mats31
Member
319 Posts |
Posted - 2005/09/21 : 23:57:07
|
labrat:
Enligt denna historik så var kablar knappast mer än just kablar före augusti 1977 (Hiraga)
http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/pseudo/subjectv.htm (utökad version av en artikel i Wireless World)
Läs och begrunda /M
|
Edited by - mats31 on 2005/09/22 00:02:53 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 01:09:12
|
labrat skrev quote: Självklart. Det finns inga absoluta sanningar. :)
Och det är väl den absoluta sanningen. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 01:20:01
|
quote: Där som som vid dessa tillfällen jag undrar var Sanoj är
Han kommer ska du se
Men visst blir det skillnader med olika kablar. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Hardseq
Member
218 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 16:59:25
|
"Men helt klart den finns."
Helt klart! Jag tog tex bort mina kablar en gång och ljudbilden krympte avsevärt! |
Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel? |
|
|
MONTANA
Member
534 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 00:05:43
|
"Skillnad" på kabler begynner å bli et ofte repetert emne , men som jeg alltid forfekter i slike tråder:
Det finnes overhodet ingen tvil om at det er VESENTLIGE forskjeller mellom ulike kabler, men det er en forutsetning for å kunne avdekke forskjellene at man har et audio-system av en så vidt høy kvalitet - med så vidt stor grad av "resolution" - at det er mulig å høre forskjellene.
I praksis: Om man kobler opp kabler fra Straight Wire sitt Level 4-sortiment eller Biltema-kabler på et Sanyo-anlegg fra 1984, spiller antakelig ingen rolle. Gjør man samme eksperiment med et "ultra high-resolution" system, så vil selv en gamling med høreapparat merke forskjellen. |
HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com / www.emmlabs.com System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no |
|
|
MONTANA
Member
534 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 00:09:05
|
Om jeg får tilføye: Forskjeller på kabler er langt mer subtile enn forskjeller på høyttalere og forsterkere spesielt, men også på signalkilder. Min anbefaling: Ikke legg mest penger i kablene om man vil ha mest "value for money". Men likevel: Aldri undervurdér kablenes betydning i et high-resolution system!! |
HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com / www.emmlabs.com System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no |
Edited by - MONTANA on 2005/09/23 00:10:01 |
|
|
|
Topic |
|