HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Designhjälp önskas - öppna bafflar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/09/20 :  19:28:35  Show Profile Send Fuling a Private Message
Häpp!

Som det framgått i en annan tråd här så går det inte så strålande med mina hornprojekt, sökandet efter nåt kul att montera min FE107:or i verkar alltså gå vidare.

Innan jag snöade in på det där med horn hade jag en period då jag provade olika varianter av öppna bafflar (med varierande resultat) och ett litet experiment har bitit sig fast i minnet:
För något år sen när jag höll på med mina första horn fick jag hem FE107:orna några dagar innan hornen var klara, och bara för att spela in dem lite monterade jag dem i ett par inte alls särskilt stora plywoodbitar (kanske 35 x 45cm med ena långsidan sneddad).

Dessa bafflar ställde jag ovanpå ett par stolar för att få upp dem i någorlunda lyssningshöjd och jag minns fortfarande att ljudkvalitén var någonting alldeles extra.
Ingen som helst bas naturligtvis (4" element med 0,35mm Xmax), men perspektivåtergivingen var helt i toppklass.

Efter att ha börjat tröttna på färgad basåtergivning ur för små hornlådor funderar jag nu på att gå tillbaka till det här med öppna bafflar, givetvis förstärkta i basen av ett något mer kompetent element.
Det där med dipolbas provade jag också när det begav sig, men det är jag av olika orsaker inte särskilt sugen på att dra igång med igen, därav föds tanken på ett hybridsystem:
FE107E i öppen baffel tillsammans med en Scanspeak 8545 i sluten låda.
Själva lådformen tänker jag mig någonting i stil med ett "b", kort och gott en vanlig låda men där baffeln sticker upp några decimeter.

Såhär långt borde det inte vara några problem, men när vi börjar titta närmare på vad som ska till så käns det som att jag behöver lite åsikter från kunnigt folk innan jag drar igång med någonting:

Bredden på hela kalaset ska helst inte överstiga 30cm. Väldigt smalt för en öppen baffel alltså, men jag kan gott tänka mig att använda "vingar" bakåt för att öka den praktiska baffelbredden något.
Jag vill helst använda FE107:an så långt ner i frekvens som möjligt, men jag antar att med den här baffelstorleken kan det inte bli tal om att gå djupare än 300-400Hz?
Scanspeaken spelar fint upp till minst 2500Hz, så det finns i alla fall utrymme att experimentera med delningfrekvensen.
Delningen blir för övrigt aktiv.

Jag hade en skiss också, men Knaakservern verkar inte vilja nåt vidare.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/09/20 :  20:36:39  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag har sett något liknande, sluten låda med 15" i botten och en Aurum Cantus diskant (kan vara GS2). Någon här på forumet byggde den, fanns bland medlemarnas system.

Det jag minns är att kostruktören tyvärr gick bort, han var ganska känd. Finns någon sida på nätet där bygget beskrivs i detalj, jag har googlat en stund utan resultat. Jag vet att diskanten var valfri i konstruktionen. Om du hittar sidan eller kommer i kontakt med den på forumet som byggt den så borde det inte vara så svårt att lyckas med ditt projekt.

/J
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/09/20 :  20:42:46  Show Profile Send secanbj a Private Message
Angående baffleutformning så är denna länk intressant
http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/index_b/OBS.htm

/Anders
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/09/20 :  20:59:34  Show Profile Send Fuling a Private Message
U1: 15" i botten blir nog lite stort, och Aurum Cantus har jag aldrig hört talas om:) Ska hålla ögonen öppna dock.

secanbj: Hittade också den sidan för en stund sen. Verkar som att det ska gå att komma ner mot 300Hz utan att ta till en alltför bred baffel

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/20 :  23:43:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag är mycket nöjd med mina L-bafflar. De funkar utmärkt tycker jag och LennArt har fått till filtret riktigt fint.



Jan Nielsen hade också öppna bafflar, med Aurum Cantus diskant.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/09/21 :  00:05:13  Show Profile Send Fuling a Private Message
L-bafflar? Formade som ett "L" då antar jag?
Själv funderar jag mest kring formen "[".
Jag backar dock lite vad det gäller lådkonstruktionen, efter lite övervägande har jag kommit fram till att det blir mycket flexiblare och mer lätthanterligt med separata enheter, alltså baslådor med bafflar stående ovanpå.
Ett par rejäla slutna lådor med SS 8545 kan ju vara nyttiga till allt möjligt som behöver basförstärkning, och det blir lätt att byta toppdel så att man kan experimentera med olika element i olika bafflar och lådor. Jag har mina misstankar om att det vore bra med ett element större än 4" i toppen, och då är det ju synd om man måste såga sönder lådorna för att prova i framtiden.

Ska försöka komma iväg och såga upp spånskiva(!) till baslådorna i morgon efter jobbet. Det lite B-aktiga materialvalet försvarar jag med att det är billigt och säkerligen fungerar utmärkt förutsatt att man stagar ORDENTLIGT och det tänker jag alla gånger göra.
Har lite tankar kring snedställda innerväggar och deras förmodade förmåga att ta kål på stående vågor, tänkte prova mina teorier nu.

Delningsfiltret har jag inte funderat så väldigt mycket kring än, men utgångsläget är 12dB/okt faslinjära Linkwitz-riley med JFET-buffrar och filterkomponenterna monterade på små separata kort som ansluts till omvärlden via IC-socklar eller liknande så att det går smidigt att ändra delning utan att behöva löda loss saker.

Förstärkeriet då?
Tja, ingen idé att spekulera om egentligen eftersom det förmodligen kommer att bytas lika ofta som dess ägare byter strumpor.
SE triod lär det alla gånger bli till topparna i alla fall, och till basarna kan jag tänka mig en uppsjö av olika kopplingar som nog skulle kunna låta bra. PL504 PSE triod med katodåterkoppling kanske, jag har provat och det ger en fin stuns i basen.
Hur som helst kommer utgångstrafona att få en ganska enkel uppgift om man delar någonstans i trakterna 300-500Hz.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2005/09/21 :  00:17:42  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Jag har faktiskt haft ett par trevägshögtalare med en tio tums bas i en vanlig portad låda i botten, med en 6,5" mellanreg plus diskant monterade i öppen baffel med korta sidostycken mest för att få det att kunna stå löst ovanpå baslådan. Lät riktigt hyggligt. Bredd på dessa högtalare var ganska exakt 30 cm. Ska bli roligt att se vad du kommer fram till!

Rör...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/09/21 :  00:33:29  Show Profile Send Fuling a Private Message
Cliffan: Låter uppmuntrande!
Jag tror själv på det här då jag vet båda elementen låter riktigt bra under de förutsättninger de komemr att arbeta i, och med lite mödaska det nog gå att få dem till att sammarbeta fint också!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/21 :  06:52:48  Show Profile Send linnar a Private Message
300cm motsvarar ca 1,1khz.
Man får inte glömma att till en baffels frekvensgång
måste också baffelns längd räknas in. Det gäller även om
baffeln skall stå på en låda.
Ser man på den utmärkta länken här ovan ligger brytfrekvensen
runt 300hz utom för den smalaste baffeln. 300hz motsvarar
1,13m. Då baffeln är 1,1m i mätexemplen ser man att det
är i huvudsak det längsta måttet som avgör djupgåendet.
Det minsta måttet måste då vara minst 30% av bredden.
För att komplicera det hela kan också sägas att en baffel
som står på golvet får hela golvet som ett basstöd.
Det kan ofta synas på kurvor som fallit färdigt där den viker
av plant eller tom lite uppåt. Sådana mätningar måste dock göras
utomhus eller i typ Scandinavium (Globen vet jag inte vad det är..).


Edited by - linnar on 2005/09/21 06:54:44
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/09/21 :  07:12:16  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Det gäller även om
baffeln skall stå på en låda.



1,13 meter är väl ungefär vad hela härligheten kommer att hamna på i höjdled när det är klart. Om det är tätt mellan lådan och baffeldelen borde nog även lådan kunna räknas in som del av baffeln, eller tänker jag tokigt nu?
Vad jag kan se blir det samma sak som en ca. 35 cm tjock baffel?!?
Bredden kan nog sträcka sig till 32cm med sidostycken vinklade snett bakåt, så den effektiva bredden blir nog närmare 45 cm eller så skulle jag tro.
Börjar det närma sig tillräckligt eller är jag ute och cyklar helt?

Tillägg: Vad jag minns från mina små testbafflar för något år sedan så spelade de defintitivt långt under 1kHz.
Teori och praktik kanske inte går helt hand i hand när man ställer sakerna i ett normalstort rum?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2005/09/21 07:16:11
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/21 :  07:14:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
efter lite övervägande har jag kommit fram till att det blir mycket flexiblare och mer lätthanterligt med separata enheter, alltså baslådor med bafflar stående ovanpå.
Det är rätt smidigt, mina står ovanpå dipolbasarna som synes. Banddiskanten är också en separat lös enhet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/09/21 :  07:19:32  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
står ovanpå dipolbasarna


Vill man vara riktigt fin i kanten monterar man bafflarna på ben så att det står gränsle över baslådorna och slipper mekanisk koppling till dessa, men det är kanske lite överkurs.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/21 :  07:32:48  Show Profile Send linnar a Private Message
Fuling:
Du tänker helt rätt med måtten mm.
300hz blir inga problem.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/21 :  07:37:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Vill man vara riktigt fin i kanten monterar man bafflarna på ben så att det står gränsle över baslådorna och slipper mekanisk koppling till dessa, men det är kanske lite överkurs.
Ja, det blir lite bökigt. Jag tänkte kanske ha filt mellan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/09/21 :  07:40:58  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Ja, det blir lite bökigt. Jag tänkte kanske ha filt mellan.


Om du inte behöver ha tätt mellan baslåda och midbaffel så kan jag rekommendera såna där små grå gummipluttar som säljs på järnaffärerna, tänk dig dörrstoppar fast mindre och lite mjukare.
Jag kör med dem som fötter till både högtalare och elektronik.

quote:
300hz blir inga problem.



Låter betryggande, tack!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/21 :  13:29:08  Show Profile Send edison a Private Message
Angående diskant/midbasdelen (eg bredbandardelen) fysiskt separerad från baslådan, (och övriga designelement oräknade), nåt sånt här kanske:
http://www.gershmanacoustics.com/blackswan.html ????????

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/09/21 13:36:45
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/21 :  13:35:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den var lik Johans Talon tyckte jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/09/21 :  14:31:04  Show Profile Send Fuling a Private Message
Edison: Ja, fast kanske med en lite mindre spektakulär form:)

Om en timme eller lite mer står jag förhoppningsvis i byggaffären och sågar material till baslådorna

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/21 :  14:51:24  Show Profile Send edison a Private Message
Gershman kör ju med pyramidform, av bla stabilitetsskäl, på alla sina modeller, utom en som istället har en skiktlimmad låda.
Den är oval på utsidan och med vågig form på insidan för få 'tyst' låda.
Pyramidform är ju 'aningen' svårt göra som hembyggare...men separera topp/bottenlådor kan man ju göra, och säkert på fler sätt än Gershmans...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/09/21 15:31:46
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/09/22 :  08:53:34  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kapningen gick bra igår, bilder kommer under byggets gång.
Tärningen är kastad, nu kör vi!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/09/22 :  19:47:34  Show Profile Send hobbes a Private Message
Det ska bli kul att se resultatet !
Fösökte nåt liknande med det blev aldrig bra..
(Troligen brist på kunskap och tålamod..)
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/09/22 :  20:29:25  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bilder kommer ev. sent ikväll, jag har kommit en bit med limningen och när det har torkat ska jag försöka fota lite.

Som sagt är det baslådor som byggs, topparna kommer senare.
Hornen som mina FE107E:or sitter i kommer förmodligen att hamna i sovrummet, så det blir nog att köpa nya element till topparna/bafflarna och då satsar jag nog på nåt av de större elementen i samma serie (127E eller 167E).
Vill det sig inte alls med öppen baffel upptill så kan jag ju alltid retitera och köra bredbandarna i slutna lådor, även om det vore lite av ett nederlag så känns det ändå som en garanti för att projektet inte kommer att sluta som någonting som bara tar plats i källarförrådet.

Det ska bli en fröjd att värma upp lödkolven och bygga förstärkare värdiga uppgiften sen också!
Jag gluttade lite på bredbandarnas impedanskurva och det ser ut som att det med hjälp av en transkonduktansförstärkare skulle kunna gå att lura ner delningsfrekvensen en aning utan att ta till "fusk" i stil med kompensationsfilter.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/09/22 :  23:36:04  Show Profile Send Fuling a Private Message
En konstig pryl:


En till pryl:


Nu börjar det synas vad det är:


Fler bilder kommer allt eftersom.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/22 :  23:38:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ser ju stabilt ut!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/22 :  23:59:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det där ser kraftigare ut än 22mm MDF. Kraftfullt är ordet!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/09/23 :  01:41:22  Show Profile Send Fuling a Private Message
Stabilt verkar det bli enligt några tidiga försiktiga knacktester och jo, det är 22mm MDF. Jag tänkte mig spånskiva först men ändrade mig när jag kom till byggvaruhuset och kände på de respektive skivorna.

En bild till med ett par nya bitar på plats:


Elementet kommer att sitta i kammaren till höger om den vinklade biten. Några mindre stag till bara, sen är låda nr1 klar för ihoplimning och låda nr2 är inte långt efter.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000