Author |
Topic |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 15:47:26
|
Ja, som topicen säger, vilka är för- respektive nackdelar med rena rörförstärkare och rena transistorförstärkare? Vissa hävdar ju tex att rörförstärkare har mycket högre distortion än transistorförstärkare, men hur mycket påverkar det när man lyssnar? Har distortion kanske bara betydelse vid mycket höga ljudnivåer eller även vid normala till höga nivåer?
Vilken typ av stärkare passar bäst till hårdrock och rock och vilken passar bäst till akustiskt? Själv lyssnar jag lika mycket på bägge dessa musikstilar, så vilken hade varit bäst för mig tex? Mina högtalare är relativt lättdrivna, vilket gör att rörförstärkare borde kunna användas. Har en kompis med rörförstärkare och lite mindre lättdrivna högtalare än mina och det låter bra hos honom. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 16:26:08
|
Rör har vissa fördelar: de är betydligt mer linjära i sig själv, dvs helt utan återkoppling. Transistorn har högre förstärkning och denna råförstärkning kan användas till återkoppling för att korrigera olinjäriteterna i transistorn. Distorsionsspektra brukar se väldigt olika ut pga detta. Distorsion med låga övertoner (vanligt med rör) under 1% är svårt att höra över huvud taget. Höga övertoner i samma mått är mycket lättare att höra.
Rören har höga värmeförluster, de behöver glöd och högspänning för att fungera. Transistorer kan lämna mycket ström och behöver varken glöd eller högspänning.
Den bästa förstärkare jag någonsin hört är LennArts bygge: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40580 Här har vi helt återkopplingsfritt men rören har lagts precis i de arbetsområden de fungerar bäst. Distorsionen hamnar under 1% tror jag, finns mätningar i tråden.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 16:31:23
|
dist på under 1% för en rörhäck måste ju anses som godkänt! (med reservation för effektuttag och belastning)
annars brukar ju disten va till rörens nackdel...å en annan nackdel är att en effektstark röris kostar kulor...
en sak som rör är rätt bra till med rätt konstruktion är ju försteg...
|
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 16:37:58
|
Ja Haakan, det är bra. Särskilt utan motkoppling! LennArts bygge är helt kompromisslöst, sånt finns inte att köpa.
I försteg passar rör verkligen bra. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 16:40:19
|
Varför passar rör bättre i försteg än i slutsteg? Min Pathos Logos har endast rör i försteget, i slutsteget har den MOSFET. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 16:46:01
|
Jag tycker det är svårt att föra en meningsfull dialog kring rör vs transistor UTAN att ta hänsyn till den last de skall dra. Slutresultatet för ett rörsteg när det skall driva en högtalare med 102dB känslighet med 10 ohms impedans kontra en med 83/ 3 är ju ganska stor....
Jag har hört helt underbarat ljud med båda typerna av högtalare men drivna av elektronik som är anpassade till den last de skall dra. När det gäller rörsteg måste man ta hänsyn till deras styrkor och svagheter och anspassa lasten därefter. Inget konstigt med det.
jag kan få ett system med extremt låg dist med rör och du kan få till ett system med mycket låg dist med transistorer. Och motsatsen givetvis.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
Edited by - Micke Y on 2005/09/18 16:49:17 |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 16:51:57
|
matte för att du ska ha en jävla massa rör för att producera en massa effekt(=mycket cash)...ett rörförsteg behöver inte förstärka signalen så mycket
men det är naturligtvis som mickeY säger...helst av allt ska man väl egentligen ha horn för att det ska bli riktigt bra med klena rörstärkare |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 17:08:17
|
Måste man tänka på pengarna nu ? Nu handlade det om fördelarna kontra nackdelarna ljudmässigt sett. Rören vinner 10 ggr av 10. |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 17:11:16
|
beror ju på vilka talare man har också...leif tagga ner å sluta håll på |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 17:44:20
|
Jo, jag menade utan hänsyn till pengar, dvs rent ljudmässiga för/nackdelar med de båda typerna av stärkare. |
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 17:58:48
|
oavsett hur man ser det ger rör oavsett konstruktion mer dist än en riktigt fin transistorstärkare...men sen kan smaken va som baken |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 18:05:54
|
Nu är det väl som så att det inte är distortionen som gör skillnaden att man föredrar rör framför transistor. Ljudet är så mycket mer levande och verkligt med rör. Transistorn känns oftast så mycket mer konstlat och förvrängt.
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 18:06:51
|
du tycker så ja...men smaken är oavsett vad du tycker som baken |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 18:22:53
|
Jo, men snackar vi musikupplevelse eller endast teknik? Man ska väl inte tycka det är jobbigt när man lyssnar på musik? Jag tycker det med transistor. Men som du sa, smaken är som baken. |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 19:12:50
|
Haakan: "du tycker så ja...men smaken är oavsett vad du tycker som baken"
Jag som trodde att du var LTS-påg...
; ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 19:15:39
|
nä inte ens medlem...jag råkar bara ha en "ljudsmak" som faller inom lts ramar...dessutom gillar jag att jaga dist |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 20:31:41
|
Tycker rörisar är trevliga förstärkare dom har mera "soul" än transistor grejer. Dessutom är rör fränt! Att gamla Hedenhös pryttlar fortfarande håller Icepower o trissor stången är läckert, underdogstuk tycker jag! |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
|
Topic |
|