HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 För- och nackdelar med rör vs. transistor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/18 :  15:47:26  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja, som topicen säger, vilka är för- respektive nackdelar med rena rörförstärkare och rena transistorförstärkare? Vissa hävdar ju tex att rörförstärkare har mycket högre distortion än transistorförstärkare, men hur mycket påverkar det när man lyssnar? Har distortion kanske bara betydelse vid mycket höga ljudnivåer eller även vid normala till höga nivåer?

Vilken typ av stärkare passar bäst till hårdrock och rock och vilken passar bäst till akustiskt? Själv lyssnar jag lika mycket på bägge dessa musikstilar, så vilken hade varit bäst för mig tex? Mina högtalare är relativt lättdrivna, vilket gör att rörförstärkare borde kunna användas. Har en kompis med rörförstärkare och lite mindre lättdrivna högtalare än mina och det låter bra hos honom.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/18 :  16:26:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Rör har vissa fördelar: de är betydligt mer linjära i sig själv, dvs helt utan återkoppling. Transistorn har högre förstärkning och denna råförstärkning kan användas till återkoppling för att korrigera olinjäriteterna i transistorn. Distorsionsspektra brukar se väldigt olika ut pga detta. Distorsion med låga övertoner (vanligt med rör) under 1% är svårt att höra över huvud taget. Höga övertoner i samma mått är mycket lättare att höra.

Rören har höga värmeförluster, de behöver glöd och högspänning för att fungera. Transistorer kan lämna mycket ström och behöver varken glöd eller högspänning.

Den bästa förstärkare jag någonsin hört är LennArts bygge: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40580
Här har vi helt återkopplingsfritt men rören har lagts precis i de arbetsområden de fungerar bäst. Distorsionen hamnar under 1% tror jag, finns mätningar i tråden.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/18 :  16:31:23  Show Profile Send Haakan a Private Message
dist på under 1% för en rörhäck måste ju anses som godkänt! (med reservation för effektuttag och belastning)

annars brukar ju disten va till rörens nackdel...å en annan nackdel är att en effektstark röris kostar kulor...

en sak som rör är rätt bra till med rätt konstruktion är ju försteg...


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/18 :  16:37:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja Haakan, det är bra. Särskilt utan motkoppling! LennArts bygge är helt kompromisslöst, sånt finns inte att köpa.

I försteg passar rör verkligen bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/18 :  16:40:19  Show Profile Send matte76 a Private Message
Varför passar rör bättre i försteg än i slutsteg? Min Pathos Logos har endast rör i försteget, i slutsteget har den MOSFET.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/09/18 :  16:46:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tycker det är svårt att föra en meningsfull dialog kring rör vs transistor UTAN att ta hänsyn till den last de skall dra. Slutresultatet för ett rörsteg när det skall driva en högtalare med 102dB känslighet med 10 ohms impedans kontra en med 83/ 3 är ju ganska stor....

Jag har hört helt underbarat ljud med båda typerna av högtalare men drivna av elektronik som är anpassade till den last de skall dra. När det gäller rörsteg måste man ta hänsyn till deras styrkor och svagheter och anspassa lasten därefter. Inget konstigt med det.

jag kan få ett system med extremt låg dist med rör och du kan få till ett system med mycket låg dist med transistorer. Och motsatsen givetvis.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2005/09/18 16:49:17
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/18 :  16:51:57  Show Profile Send Haakan a Private Message
matte för att du ska ha en jävla massa rör för att producera en massa effekt(=mycket cash)...ett rörförsteg behöver inte förstärka signalen så mycket

men det är naturligtvis som mickeY säger...helst av allt ska man väl egentligen ha horn för att det ska bli riktigt bra med klena rörstärkare

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/09/18 :  17:08:17  Show Profile Send Leif B a Private Message
Måste man tänka på pengarna nu ?
Nu handlade det om fördelarna kontra nackdelarna ljudmässigt sett.
Rören vinner 10 ggr av 10.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/18 :  17:11:16  Show Profile Send Haakan a Private Message
beror ju på vilka talare man har också...leif tagga ner å sluta håll på

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/18 :  17:44:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jo, jag menade utan hänsyn till pengar, dvs rent ljudmässiga för/nackdelar med de båda typerna av stärkare.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/18 :  17:58:48  Show Profile Send Haakan a Private Message
oavsett hur man ser det ger rör oavsett konstruktion mer dist än en riktigt fin transistorstärkare...men sen kan smaken va som baken

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/09/18 :  18:05:54  Show Profile Send Leif B a Private Message
Nu är det väl som så att det inte är distortionen som gör skillnaden att man föredrar rör framför transistor.
Ljudet är så mycket mer levande och verkligt med rör.
Transistorn känns oftast så mycket mer konstlat och förvrängt.

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/18 :  18:06:51  Show Profile Send Haakan a Private Message
du tycker så ja...men smaken är oavsett vad du tycker som baken

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/09/18 :  18:22:53  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jo, men snackar vi musikupplevelse eller endast teknik?
Man ska väl inte tycka det är jobbigt när man lyssnar på musik?
Jag tycker det med transistor.
Men som du sa, smaken är som baken.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/09/18 :  19:12:50  Show Profile Send Blue a Private Message
Haakan: "du tycker så ja...men smaken är oavsett vad du tycker som baken"

Jag som trodde att du var LTS-påg...

; )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/18 :  19:15:39  Show Profile Send Haakan a Private Message
nä inte ens medlem...jag råkar bara ha en "ljudsmak" som faller inom lts ramar...dessutom gillar jag att jaga dist

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/09/18 :  20:31:41  Show Profile Send svejk a Private Message
Tycker rörisar är trevliga förstärkare dom har mera "soul" än transistor grejer. Dessutom är rör fränt! Att gamla Hedenhös pryttlar fortfarande håller Icepower o trissor stången är läckert, underdogstuk tycker jag!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000