Author |
Topic |
|
Polarity
Member
110 Posts |
Posted - 2005/09/17 : 12:06:06
|
Sitter o skissar på ett par enkla stativ i grövre MDF. Jag vill tilt:a högtalarna, men är osäker på optimal vinkel... skissen är på 15 graders lutning.
(Största MDF biten kommer att vara i ett stycke)
Några tips...
Undrar om den även kommer att stå stadigt i sidled
|
Nääe jaa har inte gjort någe... |
Edited by - Polarity on 2005/09/17 12:11:14 |
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2005/09/17 : 17:20:35
|
Om du gör en oval fot kanske? |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/09/17 : 23:08:51
|
Stabiliteten i sidled borde bli mer än OK om du ser till att bottenplattan är bredare på sitt bredaste ställe än högtalaren är.
Om du gör plattan oval eller liknande din skiss lär inte ha annan än estetisk betydelse (förutsatt bredd/djup på plattan är något större än dito på högtalaren).
Vill du luta högtalaren för att åstadkomma tidskompensation midbas/diskant, eller av designskäl? Vet inte så mkt om det men har för mej att tidskomp bör göras antingen via fysisk anpassning av lyssningsavståndet för respektive element (via tex lutande baffel el lutande högtalare) men det kan visst också göras i filtret (?)
Ska nog inte tidskompenseras i både filter och gm lutning (tror jag iaf) Med andra ord, kolla om du kan så du vet om nåt är gjort i högtalarens filter för tidskomp.
OCH: Beroende på förhållandet mellan vinkel på stativet vs dess höjd kan du ju luta högtalaren utan att tidskomp. uppstår, dvs om du vid lyssning har baffeln lutad så att både bas och diskant har samma avstånd till öronen... I praktiken blir det så att vid olika höjd på stativet men med en given lutning kommer tidskillnaden mellan bas vs diskant bli olika.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/09/17 23:18:37 |
|
|
Polarity
Member
110 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 09:53:45
|
quote: Om du gör en oval fot kanske?
Yup det hade egentligen varit bäst, så att spikes (syns inte så bra på skissen) kan placerar i alla 4:a hörn. Dessvärre så bryter det formspråket lite... alla mina möbler är strikt "kantiga" Innan jag postande denna bild så hade skissen en oval fot quote: Stabiliteten i sidled borde bli mer än OK om du ser till att bottenplattan är bredare på sitt bredaste ställe än högtalaren är.
Om du gör plattan oval eller liknande din skiss lär inte ha annan än estetisk betydelse (förutsatt bredd/djup på plattan är något större än dito på högtalaren).
Sidofötterna är aningen bredare än högtalaren... även centrum i djupled på boxen (kraften nedåt) hamnar över dessa. quote: Vill du luta högtalaren för att åstadkomma tidskompensation midbas/diskant, eller av designskäl? Vet inte så mkt om det men har för mej att tidskomp bör göras antingen via fysisk anpassning av lyssningsavståndet för respektive element (via tex lutande baffel el lutande högtalare) men det kan visst också göras i filtret (?)
Ska nog inte tidskompenseras i både filter och gm lutning (tror jag iaf) Med andra ord, kolla om du kan så du vet om nåt är gjort i högtalarens filter för tidskomp.
Beroende på förhållandet mellan vinkel på stativet vs dess höjd kan du ju luta högtalaren utan att tidskomp. uppstår, dvs om du vid lyssning har baffeln lutad så att både bas och diskant har samma avstånd till öronen... I praktiken blir det så att vid olika höjd på stativet men med en given lutning kommer tidskillnaden mellan bas vs diskant bli olika.
Högtalarna är färdiga(köpta) så eventuell tidskompensation, om nu sådan gjorts var nog taget i beräkning under konstruktion... antagligen för en normal placeringen av lådorna.
Yep, helt rätt!... dvs jag vill få ner höjden till ca 30-35cm från golvet. I mitt sinne så kan det finnas lite att vinna i hur högtalarna spelar i rummet med denna placering. Ett plus är ju att det ser tufft ut att ha dem såhär
|
Edited by - Polarity on 2005/09/18 10:32:56 |
|
|
Draken
Member
1550 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 10:27:55
|
Polarity,
Om jag vore Du, så skulle jag ”fila” lite mer på designen på foten. Jag har ett förslag som inte gör den så ”estetiskt” kantig som du gjort i överdriven iver att få den kantig (låter lite konstigt ser jag, men) så tycker jag att du gjort? ”Tänk dig en TÅRTSPADE eller en murslev för den delen, med spetsen framåt, samt en mycket trubbig dito på/mot bakändan?! Tre fördelar tycker jag att du vinner: 1. Snyggare (stilrent och raka vinklade linjer). 2. Stabilare och större anliggningsyta, dock ej överdrivet, bara aningen större än ditt förslag. 3. Passar utmärkt för tre punkter istället för fyra som är klart bättre att föredra (tycker JAG). Jag föreslår dessutom att du omprövar beslutet med ”spikes” till SD-fötter eller motsvarande dämpat!
Om du vill höra mer om ”tårtspaden” så kan du ju alltid PM:a
Draken
|
|
|
Polarity
Member
110 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 11:00:29
|
quote: Tänk dig en TÅRTSPADE eller en murslev för den delen, med spetsen framåt, samt en mycket trubbig dito på/mot bakändan?!
Alla förslag är bra förslag som det heter... Draken-remix
Utan att beräkna tyngdpunkt så lär jag få bredda spaden en del dock annars blir det en gungande trend Men, om det får plats så why not...
Jo SD-fötterna gillar jag, men jag hade tänkt att försänka dem i plattorna under/bakom högtalaren mot stativet. Men det kanske är bättre att bara köra möbeltassar mot golvet istället för spikes?
|
Edited by - Polarity on 2005/09/18 11:03:17 |
|
|
Draken
Member
1550 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 11:33:14
|
Bra ju! Kan kanske breddas en liten aning ... sedan har du ju en riktig Drake att flyga iväg med, när du drömmer dig iväg i hifisoffan!
Detta blev mycket bättre tycker JAG! |
|
|
Polarity
Member
110 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 20:38:16
|
Ok, då är det draken-remix som är kandidat hitintills då (foten kan man ju testa fram innan den slutligen limmas med resten).
SD-fötter blir mellan stativ o högtalare... Men ska man skippa spikes:en då och köra 3 möbeltassar mot golvet?
Några fler ideér, någon?
|
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/09/20 : 19:43:41
|
jag tycker att de ser lite "svulstiga" ut. Stora ytor som suger åt sig uppmärksamhet och du tröttnar nog på dem rätt snabbt.
Om du absolut vill ha formen skulle jag försöka att fixa till lite hål i mitten. |
/filip
|
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/09/21 : 03:28:45
|
Kör du SD mellan högt/stativ bör du nog ha 'tajt' annligg mellan stativ/golvet.
Tårtsspaden...rätt snyggt, ja, på sitt eget lilla vis. Men - som den ser ut nu verkar det inte värst stabilt, den borde väl vara vänd tvärsom...nånstans i elementens plan är det (väl?) tyngst...dvs en bit bakom spetsen men inte längre bak än 'mittpunkten' i djupled(?) Tror nog nån variant på första förslaget är både snyggast och stabilast. Dock, om bottenplattan blir tillräckligt stor är jag enig om trepunktsvarianten ang stativets fötter. 2 fram och 1 bak är mitt bud...beroende på hur plattans form/proportioner blir slutligt.
------------------------------------------------------
En kuriositet: När jag såg första skissen dök en gammal bekant till högtalare upp i minnet: Roksans "Ojan 3". Den lutade starkt, var rätt låg, och var bestyckad med samma SEAS 8" Excel-pappersbas som jag har i mina hembyggda golvare. Sen satt dess diskant på en gummiavkopplad minibaffel rätt nedanför basen. Jag tyckte den var skitläcker...men den blev aldrig 'vanlig' (= hittade få, om ens någon test om jag minns rätt)
Slut OT ;-) |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/09/21 03:35:47 |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/09/21 : 14:14:42
|
Inte särskilt bra bild, men:
Roksan Ojan 3 |
Militant cyklist. |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/09/21 : 15:33:56
|
Tack ILLY!
Smask smask...
|
Edited by - edison on 2005/09/21 15:34:33 |
|
|
Polarity
Member
110 Posts |
Posted - 2005/09/21 : 21:49:00
|
Den såg inte så tokig ut
|
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 17:52:39
|
Vid lutning så skall man väl vara noggrann med att fortfarande få lyssningspositionen nära noll grader i höjdled (dvs on-axis). 15 graders lutning låter ganska mycket, men kan bli rätt om du sitter nära högtalaren. 15 grader är exakt 45/3, dvs 3 ggr längre än höjdskillnad. Antag högtalar höjd med stativ 50cm och lyssningsposition 120cm. Dvs höjdskillnad 70cm, så lyssning på ca 3*70=210cm anstånd bör bli bra.
Lutningen påverkar också tiden mellan elementen, så helst vill du ha rätt lutning för den högtalaren. Om lutningen är fast bestämt av högtalaren och lyssningsavståndet är fast så är enda parametern du har kvar att leka med stativets höjd för att få lyssning nära on-axis. Om du kan leva med lite tidsfel mellan högtalarelementen så kan du kanske bygga stativen så att det går att justera lutningen några grader. Övre stödet (bakom högtalaren) ser ut att kunna göras justerbart ganska lätt utan att det kommer att synas. |
|
|
Polarity
Member
110 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 09:20:06
|
<silvervarg>
Ett justerbart stativ är nog ingen dum idé... Men detta kan bli lite klurigt, kräver lite tankeverksamhet Aj! mitt huvud Det skall emellertid vara så enkelt och stabilt som möjligt.
|
|
|
|
Topic |
|