HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jm-lab experter. SE HIT!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/09/16 :  21:19:55  Show Profile Send krang a Private Message
Jag har nyligen införskaffat mig ett par Jm-lab electra 915.1. Eller är det 915 utan ettan. Vad jag skummat fram hitills har jag uppfattat situationen som sådan att man hade problem med vissa serier av 915 som återkalallades eller reparerades varpå man plötlsligt ändrarde i filtret och sedan lät dem gå vidare som 915.1.

Jag kan ha missupfattat det helt. Hur som helst har jag köpt vad jag tror är 915.1 men säger att de är 915 på baksidan. Kan vara uppgraderade? Hur kan jag bekräfta högtalarens status/identitet.

Man har insett att fransmän har ibland märkliga ting för sig. 915.1 och 915 är inget undantag. Det finns ingen dokumentation kvar av den ena eller den andra att tillgå så vad som gäller är svårt att säga. Kanske ska man ringa till PL-Audio.

Vad som än är fallet är jag mycket nöjd med mina högtalare.

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/16 :  21:33:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Samuelrönnqwist har väl haft ett par 915.1 om jag kommer ihåg rätt,
En variant är ju att ringa Lars på PL Audio.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/16 :  22:35:19  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Hejsan krang! Hör med drkim här på forumet, det kan vara hans fd. högtalare. Han sålde sina för något år sedan. Jag har för mig att något element gick sönder och samtidigt som reparationen gjordes, uppgraderades högtalaren

Skillnad mellan 915/915.1 var egentligen inget problem som behövdes repareras. Det var delningen mellan basen och mellanregistret som behövde en liten uppgradering. Jag har svårt att tänka mig att så många har skickat in högtalarna för en uppgradering, men visst möjligt är det.
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/09/16 :  22:51:31  Show Profile Send krang a Private Message
jo drkim har varit här idag, vi bor nästan grannar =D. Men vi kunde inte säkerställa om de var hans. Det jag egentligen undrar är. Står det 915.1 på burkarna som är 915.1. Någons som har ett par som bara kan säga ja... eller nej. Det borde ju rimligen vara på det viset men varför finns det inga bilder någonstans som visar att de är just 915.1 och inte 915.
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/09/16 :  22:54:41  Show Profile Send krang a Private Message
Jag ska för övrigt undersöka stamtavlan per telefon. Just nu känner jag till tre tidigare ägare. Bara i år!? Jag<-Anders U [STHLM]<-Joakim H [Åkersberga]<-Mikael S [Nyköping]<-???
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/17 :  09:11:21  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Ahhhaaa! För att svara på din fråga... JAA!! Om det är ett par 915.1 så står det på lappen bak, ovanför kontakterna; "915.1". Om det istället är ett par 915 står det följdaktligen "915" där bak, utom i Jockes fall

Edited by - Merkurius on 2005/09/17 09:19:14
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/17 :  09:13:27  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Så här ser det ut på mina JMlab 920.1;


Edited by - Merkurius on 2005/09/17 09:15:20
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/09/17 :  11:15:38  Show Profile Send krang a Private Message
Tackar och bockar, nu vet jag precis. Då ska jag spåra dessa vidare och ta reda på om det är drkims eftersom det står 915.1 på kvittona jag har hittat Det måste finnas en förklaring varför man plötsligt bestämt sig för att dessa är skulla vara 915.1 och inte 915.

Jag ska nog gröpa ur filtret och se om det finns nått anmärkningsvärt.

Filtrena ser helt olika ut på modellerna eller?. Vad ska man leta efter tro?
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/17 :  15:30:16  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Filtrena ser helt olika ut på modellerna eller?.


Ja, de ser olika ut. Eftersom varje högtalare har olika element så måste ju filtren designas annorlunda. Hurvida detta syns för en lekman kan jag inte svara på. Det ska ju vara en skillnad på filtren i 915 vs. 915.1, dessa skillnader tror jag dock är ännu mindre
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/09/17 :  15:48:07  Show Profile Send krang a Private Message
Jo men 915.1 och 915 ska väl ha samma element enligt H&M testen från ca: 2001
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/09/17 :  16:06:07  Show Profile Send drkim a Private Message
Japp det stämmer - elementer är ej uppgraderade, bara filtren.
Det var i alla fall vad dom sa till mig när mina högtalare blev "överbelastade".
Det enda som funkade på dom när dom blivit matade med drygt 200 Rotel watt var basarna.
Det visade sig emellertid lite senare att det bara var diskantena som gått sönder och delningsfiltret.
Detta blev i samband med med diskantbytet uppgraderade till 915.1 filter.

Efter detta så var högtalaren bra mkt trevligare att lyssna till - så något hade dom allt kommit på folket hos JM-Labs

En annan mindre angenäm upptäckt vi gjorde (Fick dom renoverade hos Dennis Brunby i Kalmar), var att lödningarna i delningsfilter och på elementen var otroligt dåligt gjorda - mkt kalllödningar och allmänt slarvigt gjort. Vet ej om dom blivit bättre på detta - annars kan det ju vara något som är värt att kolla (billigt tweak att fixa).

Så jag kan ju inte veta säkert om det var filteruppgraderingen eller alla tillfixade lödningar som gjorde susen...

Vad jag förstår - så hade ju en lödning redan släppt på hemtransporten på dina Jonas? Det styrker ju mitt påstående
Tror att vi missade att löda om basarna på mina, så det skulle ju fortfarande kunna vara mina gamla du har!

Av ljudet att dömma, som jag hörde dem prestera igår (främst med min Densen Beat 100), så låter dom helt klart så bra att dom mkt väl kan vara 915.1, om du bara får trixa lite med uppställning och kanske en annan stärkare så är du definitivt på banan - glöm inte att jag gav en bit över 20.000 Kr för mina en gång i tiden och jag var ju nöjd!(Ett tag i alla fall)

Kollade mina analoga foton och dom enda bilderna jag har finns på min sida, tyvärr!

Lycka till i ditt sökande

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/17 :  17:22:53  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Jo men 915.1 och 915 ska väl ha samma element enligt H&M testen från ca: 2001


Precis Jag läste lite slarvigt och trodde att du menade högtalare i allmänhet Som drkim säger:

quote:
Japp det stämmer - elementer är ej uppgraderade, bara filtren.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000