HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nu är det dags att köpa ny stärkare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/09/15 :  20:10:21  Show Profile Send OcA a Private Message
Äntligen har pengarna kommit in på kontot och det är dags att välja vad jag ska köpa. Problemet är att jag står som ett fån och vet inte vad jag ska ha!

Lite hjälp på vägen uppskattas därför!

Ljudet jag är ute efter är dynamiskt, stort, detaljerat och med en inte alltför ettrig diskant. Ett und värme gör inget heller.

Lyssnar mycket på metal och rock, men även Winnerbäck, Kent och ackustiskt slinker igenom.

System i övrigt är PMC GB1, Denon DCD1550AR, Supra interconnect och Straight Wire högtalarkablage. Rummet är ca 25 m2 och möblerat enligt normal Svensson-standard.

Har lyckats hitta ett par alternativ och har tyvärr inte möjlighet att prova allt hemma för att se vad som passar bäst.

Förslag jag har är:

Primare I21/I20/A20MkII som jag haft tidigare och varit mycket nöjd med.
Denon PMA1500MkII har jag också provat i ett annat system och det drivet var jävligt bra, men den kan kännas väl framåt.
NAD S300 beg. aldrig provat, fått för mig att den kan låta hårt och torrt?
Yarland rör - aldrig provat heller. Kanske för smetig och klen?
Thule IA100 - aldrig provat, men den har fått fina recensioner.
Rotel i alla dess former har jag aldrig lyssnat på, men en hi-fi kompis till mig säger att de kan låta väl sterilt och akllt ibland även om kraft och driv finns där.
Rega, varm och fin, men lite stökig kanske?
Arcam, tycker jag låter tunnt och spretigt i de flesta system, men det kanske kan vara ett alternativ trots allt?

Sedan finns ju en massa Kinesprylar, så om någon har goda erfarenheter av dem kan det också tänkas.

Prisklass ca 5-9000:-, nytt som begat går bra, men jag vill inte sitta och vänta på "rätt" grej hur länge som helst utan vill handla nu!

Som sagt, dynamik, baskontroll, en gnutta värme i diskanten och detaljer är vad jag är ute efter!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/15 :  20:14:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
Begagnad Primare A30.1 om du hittar, annars Primare I21. Rotel RA-1062 kan du ju provlyssna och jämföra med Primare, lite annan typ av ljud. Kolla beggat annars på hifimagasinet. För 9.000 kan man få en del bra tror jag.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/09/15 :  20:20:15  Show Profile Send OcA a Private Message
Precis! För 9k kan man få rätt roliga prylar, men man vill ju gärna ha lite tips och fingervisningar om vilka grejer som är värda en extra titt.

Kom på Naim Nait 5i nu, kanske vettig? Lyssna i Ystad har en för 6300:-

Primare vet jag att jag gillar iaf. Riktigt snygga och bra grejer med mycket bra ljud. Min A20MkII drev mina B&W 801F utan problem!!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2005/09/15 :  20:23:52  Show Profile Send Joacim a Private Message
Jag har ett par Vincent monoblock hemlånade just nu, och de kostar 2*3000:- = 6000:-
De spelar förvånansvärt "bra för pengarna".
Bra ork och driv i basen, inte för höga i diskanten, lagom upplösning samt OK detaljerat.

Jag har i och för sig inte spelat så många förstärkare runt 5-6000:- (det jag haft innan har legat på dubbelt, Quad 909), men denna kombo står sig som sagt OK och bör vara prisvärd.

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/09/16 :  06:25:43  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Electrocompaniet
ECI4 kan nog hittas beg i närheten av din övre gräns.
Här såldes en:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40899&SearchTerms=electrocompaniet
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/09/16 :  08:26:32  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Rega Mira.

Spelglädje med ett uns värme. Upplever den inte som stökig, passar i mitt tycke utmärkt för lite hårdare och tyngre musik. Denna stärkare har inte riktigt samma detaljåtergivning som en del andra du nämner, men det offrar i alla fall jag gärna för spelglädjen...

Men allt hänger på vad just du prioriterar.
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2005/09/16 :  09:01:31  Show Profile Send pewe a Private Message
Kan rekommendera Thule, har själv detta märke. Och jag skulle definitivt tittat och lyssnat på deras nya model, Spirit IA75B, som till skillnad från IA100 är balanserad och det är egentligen en helt annan konstruktion och i en annan liga. Vet också att en hel del PMC-ägare kör tillsammans med Thule och är mycket nöjda. Thule tycker jag är en förstärkare som växer med uppgiften. Inledningsvis kan man tycka att de är lite tillbakadragna men i längden har de en ljudkaraktär som håller hela vägen utan att man tröttnar. Min IA150B har dynamik, baskontroll och upplösning. Kan verkligen rekommenderas men prova i hemmiljö med dina egna grejor först. Men som sagt, titta först och främst på deras balanserade modeller.

Primare A30.1 är ett säkert kort, härlig kvalitet och utseende och ett ljud man definitivt kan leva med, men jag kan tycka att den saknar det allra sista i engagemang och driv.

Var själv i samma situation som du för ett par år sedan med förstärkarinköp och min erfarenhet säger att man skall försöka ha en röd tråd i inköpen och skynda långsamt. Fråga dig själv om stärkaren går ihop med dina högtalare eller planerar du ett byte? Skall du uppgradera t.ex. signalkällan längre fram?
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/09/16 :  10:42:01  Show Profile Send knoxville a Private Message
Jag har eventuellt en Primare A30.1 i mycket bra skicka att sälja. inkl orginalkartong....

Bygger icepower...mina HFLS-1:or suger i sig effekt som en svamp, så nu skall de få 500watt att suga i sig :D

mvh
ERik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2005/09/17 :  08:51:31  Show Profile Send vincent a Private Message
Har du testat Korsun till dina PMC? Jag kör med en Korsun v6i till mina PMC och det funkar kanon.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/09/17 :  09:11:50  Show Profile Send pak a Private Message
en lite ovanlig maskin som inte så många vet om är adyton opera.kanske inte så häftig på pappret men i PRAKTIKEN!har sett en sån begagnad-tror att den var i danmark.har för mig att den skulle gå för runt 9.sanslöst bra förstärkare som troligen tävlar med mycket dyra konkurenter.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/09/17 :  10:55:40  Show Profile Send kris69 a Private Message
En begagnad Primaluna prologue 1 eller 2. Pmc skall ju vara hyfsat lättdrivna tror jag. Kanske typ 1000 över budget men det är den värd. Har bara lyssnat några timmar på prologue 2 med Phonar-stativare. Det lät riktigt riktigt bra. Det lät i mina öron som något man normalt får betala betydligt mera för. Att det låter dyrt kan man ju leva med

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/09/17 :  12:03:18  Show Profile Send KennethS a Private Message
Nad S300 kan man knappast kalla får hård i ljudet. Utan den är snarare en varmt klingande förstärkare med brutal botten. Diskant är detaljerad men mjuk, kanske inte riktigt lika upplöst som Primare(som jag dock aldrig hört). Har dock jämnfört med Thor som hade bättre upplösning, mera neutral, men samtidigt tycker jag att Nad S300 är en bra mycket roligare förstärkare att lyssna på samt att då Naden har klart bättre botten än Thor.Den har mera själ enligt mej. Är ägare själv till en Nad S300 och jag kan garantera dej att du inte blir missnöjd. Har själv kört den med Denon DCD 1550AR och den tog bort den analytiska spelstil som Denon CD:n kan ha. PMA 1500MK2 spelar i en billigare prisklass och kan inte hänga med Naden. Men jag är såklart jävig då jag äger en själv!Bor du nära Linköping kan du få provlyssna en!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/09/17 :  12:03:34  Show Profile Send boombox a Private Message
Ja, Rega Mira och Naim Nait 5i som ju redan nämnts. Lägg till Musical Fidelity X-150 till listan om den ryms i budgeten.
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2005/09/17 :  14:12:03  Show Profile Send HJ a Private Message
Ett tips från begagnatmarknaden:http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=15317

Jag spelar själv med storebror IA350B och är mycket nöjd. Jag spelade den tillsammans med en Denon DCD1450 tidigare och det funkade bra. En varning kan vara på plats. Jag har hört ett rykte om att tidiga ex av IA250B och PA250B lider av problem med någon komponent. Kan åtgärdas har jag också hört, vet dock inte till vilken kost. Sök på forumet så får du kanske mer info. Serienr och en kontakt med Thule borde kunna reda ut det hela.

Lycka till i din jakt

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/09/17 :  15:00:16  Show Profile Send Loopen a Private Message
Några tips....

Som Claes_Ireland skrev så är Electrocompaniet ett kanoval. ECI-4 så klart men även en ECI-3 kan du nog hitta begagnat för ca 7k.

Thule IA60B SE tycker jag är ett bättre val än IA100.

En Densen B100 låter kanon. Mycket lik IA60B SE. Något djupare i basen men IA´n är mer öppen.

Japp det var lite från mej.

Nä vänta lite.....En Cyrus 2 med PSX låter grymt.....

Lycka till.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000