HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabeltråd . kan låsas..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:10:40  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Muse: Borde det inte finnas fonder man kunde söka bidrag för kabelköp? Typ: Får du ont i ryggen av dålig nätkabel? Sök bidrag här
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:12:01  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Sanoj: 700 papp för lotion???

Betyder inte papp i dessa sammanhang 1000?

/Micke

, nä så galen är hon inte...
700kr ska det vara

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:19:55  Show Profile Send mats31 a Private Message
Intressant att Sanoj tar upp hudlotion som en parallell. Håller helt med att det finns paralleller. På ekonomikurserna (för länge sen) fick man lära sig termen priselasticitet. För "normala" produkter i en fungerande marknad tenderar attaktionen till varan MINSKA i takt med en prisökning (negativ priselasticitet). För vissa varor gäller det motsatta -- en prishöjning ÖKAR attraktionen till produkten. Det senare gällde produkter där mystik, prestige, status kommer in. Parfym togs som exempel (detta var 80-tal).

Samma gäller säkert för hudlotion, antirynkkrämer, lyxhandväskor, lyxklockor, etc. och enligt min åsikt även många högtalarkablar.

På samma sätt som konsumenten hoppas att en antirynkkräm för 1000 kr (som innehåller samma fett, alkohol, vatten, parfym...m.m grundkomponenter som den för 79 kr på Åhlens) ger magiska resultat pga imaginär kvalitet, så hoppas den
som köpt en högtalarkabel fär 10000 kr(som innehåller samma ämnen och lyder under samma elektromagnetiska lagar som EKK-kabeln från Clas Ohlsson) på magiska effekter.

Även riktigt dyra högtalare kan ha distorsionssiffror på storleksordningen 0.2% ... 1% i kritiska frekvensområden, kan ha frekvenskurvor som ormar sig +- 3 dB i samma kritiska frekvensområden, har ringningar, lådresonanser, icke-perfekta transientpulssvar, kompression vid höga volymer, m.m., m.m

Allting är långt över vad CD, förstärkare, och framförallt kablar bidrar med.

Därmed inte sagt att högtalare för 10000 inte kan låta bra, men det finns en våldsam potential genom att satsa här. "Law of diminishing returns" gäller tyvärr även här, så att gå upp till 50000 i högtalarinvestering kanske inte ger så mycket som det borde göra (mycket lär gå till högre marginal för tillverkare/distributör), men trots allt rätt satsning IMHO.

Givet allt elände som våra högtalare ställer till med (jämfört med kablar för 50 kr/meter) varför inte satsa där. Resonemanget gäller i viss mån CD och förstärkare, men inte riktigt lika entydigt.

Ta en kabel för 50 kr/meter

Har den distorsion på 0,2-1% i kritiska frekvensområden?
Har den en frekvenskurva som ormar sig +- 3 dB i samma kritiska frekvensområden
Har den ringningar och resonanser i området 1 Hz-100 kHz?
Har den icke-perfekta transientpulssvar?
Har den kompression vid höga volymer, m.m., m.m

Anser svaret vara nej på samtliga frågor (utom i konstiga specialfall)! Satsa på högtalarna, inte kablarna!

IMHO
/M

PS. Sen kan jag hålla med om att det kan se jäkligt snyggt och statusfyllt ut med en tjock svart boaliknande kabel som slingrar som genom rummet, jämfört med en styv, ful, töntig, nördliknande EKK-kabel () men det var något annat än ljudkvalitet

PPS. Ej associerad med LTS överhuvudtaget, EKK används som populärbeteckning på "tillräckligt bra kostnadseffektiv standardkabel"

PPPS. Kan ha blandat ihop vad som är positiv resp. negativ priselasticitet.

Edited by - mats31 on 2005/09/16 11:29:11
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:22:39  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Sanoj...Härligt...trodde min fru underspenderade på lotion...men nu ligger dom på samma nivå...;-)

/Micke
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:23:19  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Och mayro: Mitt livsmål är givetvis att sabba alla trådar på Hififorum som startats av dyslektiker. Ok, jag skämtade.

Du borde inte skämmas för ditt handikapp för det är inget konstigt eller ens ovanligt, du borde däremot skämmas för din otrevliga attityd. Det var du som fick tråden låst, ingen annan. Dags att vakna upp och ta ansvar för dina handlingar. Du kanske borde köra lite självrannsakan och fundera lite på varför det alltid stormar i dina trådar, men i nästan inga andras... Men istället väljer du gång på gång att utmåla dig själv till martyr bara för att du har fått för dig att hela världen är emot dig pga dina läs/skrivsvårigheter, men så är det faktiskt inte! Dags att vakna upp som sagt... Slutdiskuterat för min del (och jag tänker inte be om ursäkt, för jag har varken varit otrevlig, spydig eller nedlåtande på något sätt).

Du överaskar inte direkt. Igen hackar du om mitt handikapp.

Och fast jag OMGÅENDE då första inlägg kom bad bestämmt om att EJ detta skulle försikomma så respekterades detta inte av bland annat dig samt andra.
Men ser du nedan så är det solklart ett hån mot mig du begår. Du säger jag aggerar martyr. att jag pga mitt handikapp ser hela "världen emot mig"

Snacka om personpåhopp labrat.. samt kränkande

quote:
Men istället väljer du gång på gång att utmåla dig själv till martyr bara för att du har fått för dig att hela världen är emot dig pga dina läs/skrivsvårigheter, men så är det faktiskt inte! Dags att vakna upp som sagt...

och att du klart tar upp mitt handikapp helt utan ens jag sagt ett ord om saken bevisar rätt klart att du endast vill skada.

Jag har inte sagt ett ord om mitt handikapp på tråden du började hacka om detta.. Inte ett ord. Men du vill tydligen "uppvisa" detta ser man ju tydligt..

Så även här på denna tråd. bedrövligt!

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:26:39  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
..Satsa på högtalarna, inte kablarna!

IMHO

Och när det är avklarat...får jag köpa mina kablar sen då...snälla

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:27:41  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
quote:
tvärimpedansmodulation

Vad är detta? Finns det ett Svenskt ord för det? :-)

Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:31:37  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
SNÄLLA ALLA!
Nu får vi la ändå ta och bete oss som vuxna individer och skippa tråkiga påhopp!!!
Tycker de som inte har någon vettigt att säga,skiter i att skriva här!!!!
Skärpning nu!!!

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:32:52  Show Profile Send labrat a Private Message
Nej, jag hackar inte på någonting. Jag tog upp ditt skrivhandikapp i den andra tråden för att ge dig ett tips om att försöka formulera dig bättre eftersom flera uppenbarligen inte hade uppfattat att din tråd enbart handlade om EN kabel (du skriver om ditt handikapp i din signatur, hade det inte stått något om det där hade jag aldrig sagt något. Jag trodde helt ärligt att du ville ha HJÄLP med att bli bättre på att skriva, mitt fel.). Jag skrev dessutom i klartext i mitt inlägg: "i all välmening". Hur du kan missuppfatta detta är bortom min förståelse. Dessutom skrev jag i denna tråd att du inte borde skämmas för ditt handikapp eftersom det inte är konstigt eller ovanlgit, återigen tar du detta som ett PÅHOPP. Helt ofattbart.

Jag har inte hånat dig en enda gång. Det är du som nervärderar och hånar dig själv och martyrleken fortsätter...

Jag trodde ett litet tag att du skulle lugna ner dig, inse ditt misstag och faktiskt be om ursäkt för ditt beteende. Nu fattar jag att det aldrig kommer att ske, tyvärr, och du får som du vill. Jag ska aldrig mer igen vara aktiv i någon tråd du har startat.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:33:14  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Jag tror "impa-faktorn" är stor bland dyrkabel-köparna.
Jag har haft halv-dyra kablar c:a 5000:- st, men dom är inte kvar, tack vare expertis. Det är jag mycket glad över, för överskottet gick att lägga på elektronik.

--------------------------------------------------------

Polarna kommer över på en bira-kväll och det första dom ser så är det den feta signalkabeln.. -"öh, vicken feting, måste va dyr va" -"Ja, den kostar 5 lax!" -"Shit allstå, det kostar ju inte ens hela min stereo" -"Nej, men den är bra.."

Över till biran, ingen bryr sig mer om den dyra kabeln i sin ensamhet bakom anläggningen.
--------------------------------------------------------
Jag tror att det finns mycket rädsla över att säga att kabeln bara kostar 119:- på Kjell&Co..eller?

Over And Out, väntar med spänning på mitt "high-end"-paket från Kjell&Co idag! Hör av mig i denna tråd senare i helgen.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:34:36  Show Profile Send Ayn a Private Message
mayro, du hävdar i din signatur att du "har problem med stavning osv", så det står faktiskt i varje inlägg du gör. Tagga ner.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:36:32  Show Profile Send Sanoj a Private Message
muse, du glömde(?) att svara på min fråga vilken kabel det var och var jag kan hitta den.

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:38:10  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Mäta eller lyssna på kablar?
Tja, här är i alla fall jag kluven.
Klart att man vill ha något som bara för över en signal, inte förvränger den.
Men om nu kabeln råkar göra nåt som gör att man som lyssnare tycker det är bättre, är det då fel?

Jag har ju skaffat min anläggning för att tillfredställa hjärnan med musik, inte för att koppla in nåt mätinstrument och titta hur bra det låter.
Men hur skriver man att sin subjektiva hjärna och öron skall göra en objektiv bedömning? En del mätande behövs nog trots allt.

En intressant sak som dyker upp på vissa kablar är skärmning eller filter.
Clicktronic talar om både två och tre skärmar på sina kablar.
Om jag minns rätt så använder Clou Cable också flera skärmar.
Transparent sätter ett lågpassfilter på sina kablar.

Aha: Kablarna för alltså inte bara med sig musik till apparaterna, det finns även en del oönskat = störningar från omgivande saker.
Ett filter mellan apparaterna kan alltså vara bra och inte bara av ondo.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:39:14  Show Profile Send mayro a Private Message
och du "maler" vidare labrat i ämnet.. Inser du inte att du skadar mig? Att du får mig att må jävligt dåligt?

bedrövligt.OM jag sagt ett ord om detta så KUNDE kanske skäl finnas att du ska ta upp det. Men så är inte fallet. INTE ett ord sagt i ämnet från min sida. INTE ett..

edit.

Och nu hänger AYN på också..för jag har markerat mitt handikapp nedan...för att folk SKA se och inse..
quote:
mayro, du hävdar i din signatur att du "har problem med stavning osv", så det står faktiskt i varje inlägg du gör. Tagga ner.

Låsning av denna tråd tack..Nu får det vara nog med kränkanden här...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/09/16 11:47:10
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:41:12  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Selektiv läsning är ett problem, man skummar snabbt igenom materialet och kontrar med allt man har och besitter..

Jag har själv lärt mig att behärska mig(något)i den mötes-kultur vi har på jobbet, men det är svårt att hålla sig ibland..jag vet..

Men ibland så är ett lugnare och "coolare" intryck nästan mer irriterande än ett aggresivt.

Ett tips: Använd knappen "Preview Reply" lite mer..

Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:44:08  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Sanoj: Kabeln existerar inte, bara lekte med tanken..
Intresset vart nog högre om topic löd så. Eller hur?

Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:47:29  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Eftersom ett skrivet ord kan tolkas på olika sätt kan man PM:a sitt telefonnummer och lösa problemet. Det brukar vuxna människor klara av. Jag hade lovat mig själv att inte lägga mig i men... det går fan inte. Grabbar kom igen nu... Det finns redan så mycket elände i denna världen, låt oss ha trevligt och skoj här. Vi har ju alla samma mål - välljud
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:49:13  Show Profile Send mats31 a Private Message
sanoj skrev:

quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
..Satsa på högtalarna, inte kablarna!

IMHO

--------------------------------------------------------------------------------

Och när det är avklarat...får jag köpa mina kablar sen då...snälla

// Jonas

Du får köpa vilka kablar du vill. Jag försöker själv satsa mina surt förvärvade skattade pengar där dom, IMHO, ger större verkan.

/M
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:52:12  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
mayro: Jag tror inte att labrat och ayn vill skada dig och få dig att må dåligt. Det kan inte vara deras intension.

Men du skriver väldigt aggresivt ibland kompis.
Och en människas svar på aggresion är oftast aggresion eller att människan drar sig undan. Och i detta mans-dominerade forum så luktar det testosteron lång väg ibland..

Men ibland förstår jag dina utbrott, speciellt när vissa medlemmars enda uppsåt är att få debatten att spåra ur.

Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:54:15  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Ursäkta en gammal IT-tekniker, men vad betyder IMHO??
Är jag passé nu?

Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:56:17  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
En intressat sak är om alla de som inte tror på att kablar kan göra en stor skillnad i systemet VERKLIGEN har testat??? Jag skulle aldrig ens tänkt tanken att köpa Riktigt BRA Kablar för i år sedan,men nu är jag ruskigt nöjd med hela mitt system!!!
Kan inte alla vara snälla och disskutera på ett proffsigt sätt som kan man lika gärna stänga denna tråd!

Be nu Mayro om ursäkt,han försökte starta en bra intressant tråd!!!

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.

Edited by - Karnaa on 2005/09/16 11:57:46
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:57:14  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
In My Humble (eller) Honest Opinion

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/09/16 :  12:00:33  Show Profile Send labrat a Private Message
Karnaa: Jag tror det är väldigt få som inte tror/tycker att kablar gör skillnad (och jag ser ingen som har uttryckt sådana åsikter i denna tråden hittils). Det som ifrågasätts är istället prissättningen. Jag kan nästan lova dig att exakt samma typ av kabel som sitter i din favoritsnok går att hitta på ELFA (el. dylikt) för en bråkdel av priset. Enda skillnaden blir då ungefär kabelstrumpan, och märket, och är det värt de där extra tusenlapparna?

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2005/09/16 :  12:05:00  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
SUCK!
labrat: Har du hittat någon kabel på Elfa som går att jämföra (låter exakt) med Audioquest Anaconda i A/B test så skulle jag nästan kunna ge dig ett par Anaconda!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/16 :  12:08:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Dagiset stänger tidigt idag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000