HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabeltråd . kan låsas..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/15 :  22:56:35  Show Profile Send mayro a Private Message
Eftersom så många finner debater om kablar så roliga så man konsevent ska förstöra om man kan. Ja då gör jag en egen tråd för dyliga tjafs...

Här är det fritt fram att dunka in skallen på varann om ekk samt dyrkablar o alsköns almänt bråk.. Varsågoda.. Vem kastar första stenen här..
MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/09/16 11:42:49

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/15 :  23:00:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Här skall inte kastas några stenar, även om jag förstår vad du menar.
Bråk är ingen vi eftersträvarhär.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/15 :  23:02:01  Show Profile Send mayro a Private Message
dom vill ju ha en annan debatt än jag i min tråd. Och som en god hifikompis vill jag gärna se till så mina vänner får skoj dom också.. fast där det är avsett för det.. I en egen liten myshörna som denna..

Edit. Ändrade topic så det du såg är mer korekt.. Du har rätt. topic vart nog lite dum... Men nu är den ändrad...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/09/15 23:03:52
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/09/15 :  23:18:55  Show Profile Send Adagio a Private Message
Dyra kablar är hur COOOLA som helst, billigt CRAP är sååååå tråkigt.
GÄÄSP.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/09/15 :  23:20:55  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Muse Hade en intressant frågeställning i denna tråden:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43201&whichpage=2

Och jag citerar:
"Jag kan omöjligt förstå vad som kostar i en dyr kabel. Är det materialet? Har den varit i rymden och strålats av hifi-gudarna? Tror inte det.."

Jag skulle också vilja veta vad det är som gör att vissa kablar kostar multum, speciellt när det kommer till "stortillverkare".

Jag vill bara ha sansade och sakliga svar på min fråga.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2005/09/15 :  23:24:01  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
quote:
Här är det fritt fram att dunka in skallen på varann om ekk samt dyrkablar o alsköns almänt bråk.. Varsågoda.. Vem kastar första stenen här..

Jag nämnde endast priset på en kabel ihop med EKK, inget om det är värt pengarna. Den som vill kan införskaffa sådan tråd och själv bilda sig en uppfattning.

Dunka in skallen? Nej, det tror jag ingen på forumet vill. I så fall är det ett missförstånd.

Edited by - jonas_gbg on 2005/09/15 23:26:16
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/09/15 :  23:40:18  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ok, om du ska ha ett litet gäng duktiga välutbildade fysiker med olika inriktning och försöka bedriva forskning för att göra mätbart bättre kablar, ett lab med dyra mätinstrument. När man sedan kommit på nya sätt att sammamställa en prototyp krävs grundmtatrial, i vissa fall tilverkas delar på licens i andra fall "inhouse".
Specialmaskiner för tex extrudering under extremt tryck, en specialmaskin kan lätt kosta flera miljoner kr. Framtagande av nya matrial eller förädlade matrial enl spec önskemål.
Produktionled, anstälda, logistik, reklam och vinst till både handlare och tillverkare samt återinvestering.
Då kan en kabel kosta mycket.
Nöjer man sig med en standardlösning går det ju att komma billigare undan, det finns många lycksökare i branschen som använder färdiga industrikablar men hottar upp dom med en flott utsida. Det är ormolja det.

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/09/15 :  23:52:32  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag tycker att en kabel ska vara svart. Gärna med några snygga kontakter typ WBT. En snygg medföljande trälåda ger extra plus hos mig. Längden på en kabel är också ganska viktig för mig. Så att den inte blir för kort, och inte när fram till sitt mål

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/16 :  00:00:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Just det, längden är superviktig!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2005/09/16 :  00:16:24  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Reklamtext kan ibland rentav vara kul.

Jag inhandlade Toslink på Clas Ohlson i Götet.
Hittade en förpackning 5m av fabrikatet ITEC.

Det första man läser om fibern: "24K Gold plated"
Jag höll ju på att få skrattkramp vid hyllan.
Det måste vara en text de skriver till alla sina kablar oavsett typ.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/16 :  00:42:29  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
det finns många lycksökare i branschen som använder färdiga industrikablar men hottar upp dom med en flott utsida. Det är ormolja det.

då sådant sker är det som du säger ormolja. Det anser även jag. OM den säljs hutlöst dyrt..

Om den säljs för vad den kostar inklusive skatter o avgifter osv .. samt lön så folk som gör jobbet att montera osv får betalt. Då är det skäligt.

Annars är det rent... säger inte vad...

quote:
branschen
detta ord är lite trist bara.. Det drabbar en hel del klart oskyldiga. Ett förslag till ord som inte riktas så generellt mot alla är kanske att bara skriva "lycksökare"..

fast det får du ju själv avgöra om du tycker alla ska kallas generellt för detta eller inte. jag vet det finns otroligt många seriösa i branchen... som tur är..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/09/16 :  00:47:46  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
för min del får kabel gärna komma i en påse om dom har lagt alla pengarna på kabeln! Behöver ingen trälåda som kostar extra ..... lägg pengarna på bra kontakter!
// W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/09/16 :  00:53:32  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
lägg pengarna på bra kontakter!

och rätt längd!

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/09/16 :  01:07:40  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Rätt längd kan man beställa Sampix, nemas problemas !!!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/16 :  01:14:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hur långt tycker ni är rätt? Jag har 5-meterskablar men jag upplever dom lite för långa.

CH kom med kablarna i en svart papplåda med fönster på så man kunde se dom.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/16 :  01:15:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Instämmer Bernt, De är antingen för långa eller för korta. Fast jag vet inte om jag skulle vilja ha 10m högtalarkabel...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/09/16 :  01:19:45  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Mina tankar kring varför alla tycker så olika när det gäller kablar
Vi börjar med att dela in tankarna i olika rubriker.

Psykologiskt
Utseende:
Pris:
Andras åsikter:
Stressad/avslappnad:

Fysologiskt
Hörseln:
Konstruktionen på kabeln:
Akustiken/rummet:
Övrig apparatur:
Anslutnings förhållanden:
Ålder på materialet?
Yttre på verkan:

Ja, alltså i vilka förhållanden kabeln används med har i allra hösta grad stor betydelse.

Det finns säkert många fler under rubriker att ta upp, i dessa under rubriker kan man ju sedan ta upp yterligare en massa fler faktorer.

Jag kan bara dra en slutsatts och det är: lyssna med egena öron och i eran egen anläggning.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2005/09/16 02:17:41
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/09/16 :  01:20:18  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Hur långt tycker ni är rätt? Jag har 5-meterskablar men jag upplever dom lite för långa.
Upplever dom lite för långa....Du har humor Bernt

Ja det här blir en grann tråd det

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/09/16 :  01:23:36  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Haha. Trodde inte du var en sån lustigkurre Bernt.

"Hur långt tycker ni är rätt?" Får mig att tänka på min termin när jag läste teoretisk filosofi.

Jag kan oxå tycka det är konstigt hur vissa kablar kan va sa grymt dyra. Ett av skälen är små serier antar jag. Där e nog personer här på forumet som kan upplysa om varför vissa kablar är så dyra, men väljer att hålla inne med denna info pga patentskäl, ovilja att avslöja sina företagshemligheter eller dylikt. Och detta får man väl respektera. Därmed kommer vi nog aldrig fram till exakt varför heller.

Jag föredrar oxå att pengarna läggs på kabeln och inte på förpackningen.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/09/16 :  01:29:25  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
"Det är bättre med en kabel på golvet än en kabel i kalsongen".

Jag kör med 6m långa supra xlr till mina monoblock. Tänkte köpa Silver Resolution, har läst att de ska vara prisvärda. Får se vad det blir. Fan vet om jag inte ska testa Mayros "Kjell & co kabel". Kunde vara kul och testa...
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/16 :  02:35:35  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag kör med Bostrom biwirekabel för 34:-/metern från ljudia. Snygga och tillräckligt långa
Det kanske låter bättre med dyrare, men det kanske låter bättre med dyrare högtalare, dyrare förstärkare etc etc.
Det där "kanske"'t försöker jag ignorera då budgeten är stram
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/09/16 :  07:18:14  Show Profile Send mapem a Private Message
Mitt krav är att de ska vara osynliga, smidiga, låta bra, vara billiga och inte leda till att min förstärkare brinner upp. Vad är "Kjell o Co" f´nåt undrar en som inget begriper?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/16 :  07:22:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kablar ska framförallt låta bra och passa ljudmässigt till den förstärkare och cd-spelare man har. Är de snygga är det en bonus, men inget krav. Rätt längd givetvis, samt inte allt för dyra då skillnaderna oftast inte är enorma mot betydligt dyrare kablar. Viktigast är högtalarkablar, sen signalkablar och sist nätkabel. Även nätkabel kan påverka ljudet en hel del.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/09/16 :  07:57:22  Show Profile Send Adagio a Private Message
Nej signalkabeln är viktigast, om information korumperas tidigare i ledet kan ingen speakercable i världen ändra på det.

Det finns nog rätt få tillverkare som håller sig med den stora mängd personer jag tidigare beskrev. Kanske en handfull tillverkare.
Vad man ska komma ihåg är att nästan alla börjat som hemmapulare med en ambition att göra ngt bättre.
Läste en intresant tråd på stereophiles forum om kablar/pris där en "bollo" publiserar intervjuer med flera kabelmärkens grundare och/eller ledare.
http://forum.stereophile.com/forum/showflat.php?Cat=&Number=422&page=0&view=collapsed&sb=1&o=&fpart=4&vc=1
http://www.videohifi.com/16_KIMBER_ENG.htm
Rätta mig om jag har fel, men det finns mig veterligen endast en tillverkare som börjat i andra änden. Tillverkade mao specialkablar industrimässigt med tighta spec till medicininstrument, robottillverkning, aerospace mm. En liten grupp innom företaget som var hifiintresserade blev nyfikna på hur deras produkter skulle kunna användas hemma. Bra skulle det visa sig, och en produktion drogs igång i marginalen under namnet Flatline, med tiden skulle det bli välrenomerat. Tillverkaren heter såklart Nordost.
Audiodelen av deras produktion utgör endast några procent av omsättningen.

Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2005/09/16 :  07:57:25  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Hehe, en "kabeltråd för alla" står det också är det för såna som vill dunka skallen på varandra. Räckte inte faktiskt till för såna kommentarer mayro...?

Att det finns dyra högtalarkablar är väl inte konstigare än att det finns dyra förstärkare/cd-spelare osv. Är folk beredda att betala dyrt för kablar så finns de till salu. Skulle ingen köpa kablar över 1000-lappen skulle det inte säljas (nästan). Är väl inte konstigt. Dock skulle knappast några kablar levereras i snygga etuin då, däremot skulle de nog oftare vara i rätt längd vilket kan anses en fördel.

Motivering till att de är dyra har Adagio skött exemplariskt så det hänvisar jag till istället för att skriva samma sak fast sämre själv :) Samma sak gäller ju också för cd-spelare, högtalare och allt annat givetvis. Försäljningsserien är givetvis en stor faktor kring hur mycket något kostar, ska utvecklingskostnader på 10 miljon fördelas på 100 par kablar/cd-spelare blir varje enhet dyr medan det blir lågt om den säljs i 100 000 exemplar. Men det är väl ganska självklart egentligen.

www.linnforum.se
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/16 :  08:23:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Av ren nyfikenhet. Finns det någon som snört ihop sin stereo med en nödlösning av extremare slag? Typ Ståltråd/najtråd/järntråd, eller dyl?

Hur lät det?

M
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000