HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Läsarundersökning i Hifi&Musik""" GAV RESULTAT"""
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/09/15 :  18:19:37  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:
Vem vet, vi kanske kan skicka denna tråd till H&M när vi har fått ihop ett helt gäng poster.

Bra tänkt,
jag skickade in min åsikt för ett tag sedan med div.förslag om hur jag tyckte att tidningen ska se ut,positiv kritik kan man kanske säga.
Det är trots allt hårt arbetande människor som försöker göra sitt bästa för att serva oss läsare.
Inte så kul att bli sågad rakt av,alla vill vi väl få någon uppskattning för vad vi gör även om det inte blir som tänkt alla gånger.
Jag har nog misslyckats i mitt jobb några gånger jag också
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/09/15 :  19:22:02  Show Profile Send bjarne a Private Message
Om tråden ska skickas kan det ju vara bra för H&M att veta att också jag risat och till viss del rosat. Har inget att tillföra diskussionen i övr mer än att också jag anser att H&M inte ska försöka fuska i ämnen som inte är deras - läs 12V, mp3 osv - det är andras hemmaplan. Den glidningen har iallafall fått mig att helt överge denna tidning.

/mvh Bjarne

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/12/12 :  20:28:37  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja kära medlemmar, nu verkar Bryngelsson och Co på Hifi&Musik ha vaknat I senaste nummret så kan man läsa bl.a. detta i hans "Ledare"

"""Som bekant genomförde vi en läsarundersökning i Hifi&Musik nr9, där ni läsare fick tycka till och bedöma tidningen. Vi håller fortfarande på att sammanställa materialet, men mycket är glasklart, ni vill ha mer vanliga hifi-tester. Och det ska ni få."""

Så det ska bli lite intressant att se hur tidningen utvecklas framöver.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/12 :  20:30:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
FBK: Trevliga nyheter och hoppas nu att Bryngelsson äntligen tar sig i kragen...de får gärna skippa 12V-delen också, den är helt ointressant.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/12 :  20:35:22  Show Profile Send mayro a Private Message


skärper dom till sig så kanske man kan börja köpa en o annan tidning igen efter den sist inköpta år 2001...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/12 :  20:38:06  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Har varit där och sagt min åsikt om tidningen nu...

EDIT: ooopss, såg att tråden var lite äldre än jag trodde.... ja ja, hur som helst fick min åsikt.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2005/12/12 20:44:04
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/12 :  20:47:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Verkar konstigt om man inte skulle ta åt sig av det...
Det är ju VI som köpare, som gör att DE har ett jobb,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/12 :  20:48:12  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Nästan mest intressant: Bryngelsson efterlyser folk som vill visa upp sina anläggningar och ljudfilosofier i hemmahosreportage. Sätt igång gott folk!

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/12 :  20:51:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Han har väl insett att det finns ett STORT hot från nätet...
"Skall ha kakan och äta den"

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2005/12/12 :  21:25:09  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag tyckte innehållet denna månad var ganska skoj, kanske inte så välskrivna recentioner. Men intressanta tester. Förutom mini anläggningarna.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/12/12 :  21:26:16  Show Profile Send FBK a Private Message
Det är ganska kul att läsa hans ledare, då han nu inser att det råder en 2-kanalsboom i Svedala. Inte för allt så länge sedan så var det annat ord i skällan, flerkanal är framtiden osv osv. Personligen så tror jag att det kommer dröja länge innan vi sitter och lyssnar på all musik i fler än 2-kanaler.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/12 :  21:46:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Nästan mest intressant: Bryngelsson efterlyser folk som vill visa upp sina anläggningar och ljudfilosofier i hemmahosreportage.
Hehe, vi behöver verkligen inte efterlysa sånt - Vi har ju i överflöd! Och i våra reportage kan man söka online, de går att titta på var och när som helst där det finns internet och hamnar aldrig på obestämd plats i en hög tidningar.

Oj, hoppsan, blev det off topic nu? F´låt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/12 :  22:09:08  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Något utanför ämnet:

2-kanalsboom eller dalen i S-kurvan för flerkanal? Jag tror mer på det senare. Efter en hype där de flesta tillverkare och kunder snöat in på flerkanal, börjar man få upp ögonen för att det är ett komplext teknikskifte och landar i jämmerdalen. Så småningom mognar nog marknaden och man börjar hitta rätt i tillämpningarna och nå den där fina "produktiviteten". Man brukar säga att det tar 30 år för en teknik att mogna. Om vi inte räknar med quadraphonics och ambisonics, utan utgår från Dolbys matriserade analogsurround har vi hunnit 28 år (MP Stereo, Star Wars 1977) eller 17 år (Pro Logic 1988).

---

Lite närmare ämnet:

Jag blir lite gnällig över recensionerna av klassisk musik. Jag som novis blir inte klok på hur musiken faktiskt låter. I poprecensioner brukar det framgå ungefär vilken stil det rör sig om. Förutsätter recensenterna att alla är insatta och att sådana som jag bör RTFM (musikhistoria och lyssna in på på biblioteket)? Det enda jag kan gå efter är betygen och de är genomgående höga för klassisk musik. Jag blir rådvill istället för vägledd. Någon som håller med?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/12/12 :  23:07:55  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
2-kanalsboom eller dalen i S-kurvan för flerkanal? Jag tror mer på det senare
Stora problemet för flerkanal är att det kostar skjortan för att få ut samma ljudkvalite som i en ren 2-kanals anlägning för mycket mindre pengar. Skulle jag tex bygga ut min nuvarande annlägning med Dyanudio Contour S3.4 till en 5.1 med den 2-kanals prestanda som jag har nu, så skulle det kosta över 100.000kr

Har man vant sig vid en nivå på den vanliga 2-kanalsriggen så får man räkna med att öppna lädret rejält för att få ut samma prestanda i en flerkanals anlägning, så enkelt är det.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/12/13 :  08:49:17  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Det var på tiden att dom lyssnade på sina läsare.
Jag håller med FBK om flerkanal, dessutom så tycker jag att för musiklyssning så är flerkanal helt förkastligt, om man eftersträvar ett ljud som skall avspegla verligheten, d.v.s en konsert.
När stog en musiker bakom dig senast? Flerkanal ger mycket ljud som kanske passar Bio men inte renodlad musiklyssning.
Men det finns nog andra som har en annan åsikt, man jag föredrar tvåkanal och skulle inte koppla in flerkanal om jag så fick det kostnadsfritt.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/12/13 :  08:59:06  Show Profile Send Nitram a Private Message
Va bra att dom kanske öppnat ögonen nu då...

Om nån kastar en bra flerkanalsanläggning till dig Leif så kan du gärna få skicka den vidare till mig då

Det var väl rätt länge sedan dom mixade flerkanal så illa? iaf dom jag hört...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/12/13 :  09:05:05  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det var ju för väl att de lyssnat, även om det andas under galgen.
Dock tror jag faktiskt att flerkanal skulle kunna fungera för musik om man optimerar inspelningen för detta.
Att fuska om gamla tvåkanalsinspelningar duger inte, skall flerkanal utövas måste det börja redan vid inspelningsstadiet. Där skulle man kunna fånga upp ambiens som annars går förlorad mm. Du skulle vid en konsert återigen närmast bokstavligen kunna sitta mitt i publiken igen.
Givetvis är det lång väg att gå, hur genomtänkta är egentligen inspelningarna för multikanal idag?
Möjligt borde det dock vara fast det blir som FBK påpekar dyrt, rentav mycket dyrt, för att få en jämn och hög kvalitet.

Bravo
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/13 :  09:31:03  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
ni vet väl att, väljer ni 'Mer än 100,000' eller högre på "Hur mycket kostar din ljud- och bildanläggning?" så raderas ert inlägg automatiskt ;)

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/13 :  10:33:42  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Jag passade oxå på att lufta ut lite skit

Hade en provprenumation på H&F för ett tag sedan,det var tur att det inte kostade så mycket för det tog 10 minuter sen var jag klar med den tidningen...


Matte

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2005/12/13 :  16:23:17  Show Profile Send nin a Private Message
Det är många år sedan jag sluta köpa H&M. Fanns ingen anledning, den blev mer och mer en utvattnad hemmabio-med-kompakt-stereo-saker-plus-lite-hifi tidning och det har jag ingen anledning att betala 50kr för. Får väl smygläsa den i affären framöver och se om någon bättring har hänt.


/Mattias
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2005/12/14 :  17:25:13  Show Profile Send Passerati a Private Message
Synd att man läste tråden först nu, då... hade gärna skrivit några väl valda ord i undersökningen.

Ang. texten "verkar ge resultat"... nja - det har jag väl inte direkt märkt. Jag avslutade min prenumeration för ca 1 ½ år sedan, efterssom jag ansåg att tidningen tappade läsvärde (läs köpvärde) pga att det gick mera mot kompaktanläggningar/MP3 och liknande. Inget för mig. Jag läser igenom tidningen (ca 5-10min) på biblioteket, när jag väl har vägarna förbi - emellanåt. Räcker för mig.

Men man kan väl alltid hoppas att de tar sitt förnuft till fånga och satsar hårdare på ljudåtergivningen. Man vill väl gärna tro att de som mediatidning kan påverka.
Ang betygsystemet kommenterar jag följande : Om en produkt som subjektivt ser snyggare ut eller smidigare inställningsmenyer osv, kan vinna över en som låter bättre ja - då tycker jag, de helt klart har trampat i klaveret Rejält Då de allra flesta produkterna faktiskt inte är fula som stryk... iaf inte i mitt tycke...

Mvh
Passerati
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/12/14 :  18:59:34  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
verkar ge resultat"...

Med det menar jag att Bryngelsson och Co har fått upp ögonen för vad läsarna VILL HA, och han skriver att ni/vi ska få mer "Hifi" tester, om det sedan verkligen blir så får framtiden avslöja.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/15 :  10:15:50  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Vinna och vinna. En recension borde ge en förståelig beskrivning hur prylarna låter och fungerar i ett angivet system, att jämföras med läsarens lyssningsideal. Mätningar presenteras som jämförelse. Genom att publicera bilder kan läsaren själv avgöra om utseendet faller denna i smaken - här krävs inga beskrivningar från skribenten. Handhavande (menystruktur, känslighet i volymkontroll, knapputformning, skärmläsbarhet) tycker jag är en väldigt viktig bifaktor som absolut ska lyftas fram, men här bör man ställa krav på att testaren använder någon form av objektiv mall för användbarheten, till exempel heuristik eller designprinciper*. Robusthet i konstruktionen och finish/toleranser** är också sådant man kan ta upp.

---

*Här är H&M uppenbarligen amatörer. Deras nya betygssystem för skivor kombinerar ju stjärnor för konstnärlighet och färg för inspelningskvalitet, trots att man inte bör låta färg vara ensam betydelsebärare. Detta resulterar i att:
1. Färgblinda kan missa hifibetyget.
2. De flesta uppfattar färgen som en förstärkning av musikbetyget

**Någon här på forumet hade en mycket dyr cd-spelare med frontplatta i finaste aluminium, vilken förevigats på bild med lovprisande kommentarer. Tyvärr visade närbilden av knapparna främst att en av dem satt snett. Ridå.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/02/02 :  11:04:35  Show Profile Send FBK a Private Message
Läsarundersökningen i Hifi&Musik GAV reslultat Ni som läst senaste nummret har sett det! Bara 1 sida Bilstereo och Mp3 tjafs på 2 sidor. Men sedan så är resten av tidningen FYLLD med sådant som hör hemma i en Hifi-tidning.

Lite text ur Bryngelssons ledare:

Ni vill ha fler tester av "riktig" hifi och med riktig hifi menar ni 2-kanal. Ni vill ha fler stortester och fler ingående singeltester. Mest av allt vill ni stortester av golvhögtalare, tät följa av stativhögtalare, CD-spelare och intergrerade förstärkare. De flesta av er har faktiskt en anläggning för mellan 50.000-100.000kr. Ja, det finns mycket att säga om läsarundersökningen men det viktiga är att vi tar lärdom av den.

Ps. Ska tillägga att tidningen enligt Bryngelsson kommer att även testa MP3 och Bilstereo framöver, men i mycket mindre skala än förr och det ser jag som en stor framgång.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2006/02/02 11:40:24
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/02/02 :  11:14:27  Show Profile Send matte76 a Private Message
Som "Mr. Burns" i världens utan tvekan bästa TV-serie The Simpsons brukar säga: Eeeeexxceeeleennnttt!!!!!!!!!!

TVÅ TUMMAR UPP FÖR H&M OCH HERR BRYNGELSSON! Hoppas nu det håller i sig framöver också, så kanske man kan tänka sig att börja köpa tidningen regelbundet igen.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/02/02 11:17:33
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.88 sekunder. Snitz Forums 2000