HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kompensera för högtalare i taket?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2005/09/11 :  14:26:08  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
En liten fundering då man sitter hemma och är förkyld hela helgen...

Jag har ett litet surroundsystem till datorn för spelande. Av utrymmesskäl har jag varit tvungen att placera de bakre högtalarna i taket. Detta funkar rätt ok men det märks ju ändå att "kulorna kommer flygande" lite ovanifrån . Jag kör med ett Audigy2 kort och har nu installerat kx-drivrutiner med mölighet att ändra på, i stort sett, allting och lite till. Min undran nu är om det finns nått man skulle kunna göra för att få ljudet "mer bakifrån" mjukvarumässigt? Det finns möjlighet till EQ, filter, effekter och allt möjligt för varje kanal separat. Nån som har någon idé.

//Mvh. Daniel

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/09/13 :  15:39:38  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Om vaggen (engelskt tangentbord) bakom dig ar relativt kal sa skulle du kunna prova att satta hogtalarna en bit, nu hoftar jag pa ca 1-1.5 meter, utanfor vaggen in i rummet samt rikta dem snett ned mot vaggen sa att vinkeln mellan ljudets vag mellan hogtalare och vagg ar samma som ljudets vag mellan vagg och dina oron.

Ex: takhojd pa 2 meter

hogtalare 1 meter till bakvagg

oron: 1 meter ovanfor golvet

Du sitter 1 meter fran bakvagg

Da skall hogtalarna vara riktade 30 grader relativt taket = riktade mot 1.5 meter upp pa bakvaggen


En elektrisk losning vet jag inte hur du skulle fa att fungera...

MVH / Petter
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000