HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Musik på datorn - vad behöver jag?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/09/10 :  11:24:51  Show Profile Send Roq a Private Message
När jag var i 13-års åldern så körde man fortfarande mycket med syntar för att göra musik hemma. Sen dess har jag inte hängt med i branschen alls. Hur gör man nu?
Vad är minimumutrustning om man ändå vill att det skall låta bra? Klaviatur antar jag behövs. Förslag på mjukvara som ersätter synt/sequencer/mixer etc.? Behövs ett bra ljudkort i datorn - förslag?

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/09/10 :  11:34:48  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ett midi-keyboard kostar från 900kr.
Vad använder du för operativssystem?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/09/10 :  11:49:41  Show Profile Send Roq a Private Message
Windows XP. Ska antagligen få ny dator i november. Den jag har nu: Athlon 1,2 GHz, 512MB, inbyggt ljudkort på nåt moderkort baserat på K7Turbo - inga värstinggrejer alltså

edit: stavfel

Edited by - Roq on 2005/09/10 11:57:51
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/09/10 :  13:04:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag vet inte om man köpa midifiler som mjukvara men det borde väl gå idag. Annars behöver du en midi enhet så du har dom olika ljuden.

Kolla även hur många kanaler dom olika ljudkorten har , ju fler kanaler ju fler ljud. Jag är långt från x-pert på det här o det var ganska många år sen sist jag pillade med det så det har säkert hänt en massa. Men sequencer är ju ganska vettigt att ha ändå om du vill "spela in" dom olika ljuden eller hur ? Om man inte vill ha dom på datorn dvs

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/09/10 :  14:09:12  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
Men sequencer är ju ganska vettigt att ha ändå om du vill "spela in" dom olika ljuden eller hur ? Om man inte vill ha dom på datorn dvs
johan_b: Jag hoppades på att det nu för tiden kanske fanns mjukvara som innehöll allt liksom.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/09/10 :  14:26:55  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Skall du bara spela in en grej i taget räcker det väll med en USB-kontakt ut från keyboardet / eller analogt från gitarr / mic och något program som fixar resten. Antal kanaler är väll bara datorns prestanda och internminne som sättar stopp för.

Aldrig gjort det, men så boooorde det väll vara i datorernas världs.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/09/10 :  15:05:03  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Du behöver ett midi-keyboard och programvara typ Steinberg Cubase. Syntarna finns i mjukvara så du behöver inga moduler. Men... med tanke på din dator så hade jag köpt en billig ljudmodul, för den kommer inte palla driva mjukvarusyntarna. Desto fler kanaler du använder kommer den att "balla ur".

Nu ger jag ju dig råd med mina "standard mått" Det kanske kommer att funka för dina behov. Men jag hade nog maxat ramminnet i datorn. 512 är inte att rekommendera.

Mvh Håkan
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/09/10 :  17:48:12  Show Profile Send Roq a Private Message
Tack håkan64. Som sagt, ny dator är på gång. Jag hittade forum.studio.se och där fanns en riktigt matnyttig nybörjartråd

Edited by - Roq on 2005/09/10 20:27:44
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/09/10 :  19:28:38  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Gött! Alltid bra med mycket kraft i burken Lycka till med komponerandet.

Mvh Håkan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000