Author |
Topic |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/08/14 : 20:07:20
|
Hejsan alla glada mm.
Jag har alltid gillat att laga mat, baka och ha mig i köket. Fram tills nu har jag väl tyckt att bröden jag bakar blir godkända, men jag har alltid saknat det där som gör ett bröd så gott Ni vet Bröd skall ju smaka som från bageriet man ramlar in i på resan i Europa eller annorstädes
Hur har mina bröd då smakat undrar Ni kanske......eller inte Tja ! de har smakat som vanliga bröd man köper i sin matvarubutik, ganska trist. Ingen skorpa att tala om, ingen elastisitet, ingen egentlig arom. Och har man brödet inlindat i kökshandduk så torkar det på en dag eller två
Tack och lov för bibliotek !!!!!!!! Ramlade på (Jag ramlar nog ganska mycket) en hylla där en bok stod ovanpå och sken. Bilden på omslaget föll jag för direkt (se, ännu än gång !!!))
Brödet såg ut som JAG vill att mina bröd skall se ut, det smakar gott i munnen bara man tittar Sen att titeln var rak och enkel "BRÖD" skadar ju inte.
Efter att ha läst på ett par kvällar så inser jag att jag nog aldrig låtit ingredienserna komma till sin rätt. Jag brukade baka ett normalt vetemjölsbröd ungefär så här,
Lös 50 gr. jäst i 37 gradigt vatten, i med mjöl salt och eventuellt olja och kryddor. Kör tills degen är smidig (läs ett par minuter) Låt jäsa en halvtimme eller så, knåda lite och forma till bröd och jäs ett tag till och sen in i ungnen ------> Färdigt ! Och ätbart.
Nu är det helt andra regler som gäller, smaka på följande ord, Poolish, Levain, Raskdeg, Botgörning, stötning......Ahhhhh, brödet måste ju bara bli gott
Hur gör jag nu då ???? Obs !! Har bara använt två av en hel DRÖÖS med recept ännu, så mycket gott väntar här hemma
Notera även att jag bakar på det "lyxigaste" sättet = TID !! Kan även göras på EN dag
På kvällen dag ett sätter jag en Poolish eller fördeg beroende på bröd. Detta är bröd med Poolish.
500 g vatten, 20 gradigt 350 g, vetemjöl (hög proteinhalt) 150 g durumvetemjöl 5 g jäst
Får jäsa i kyskåp tills nästa kväll.
Dag två. Blanda Poolishen med botgörningen, 15 g jäst 25 g olivolja 50 g ägg
500 g vatten NEJ NEJ NEJ NEJ !!!!! 400 g vetemjöl
kör i degmaskin på låg hastighet i 13 minuter, Ja ! 13. I med 20 g salt och kör på hög hastighet i 7 minuter till. låt degen vila i en timme. Forma till två bröd. låt bröden jäsa i kylskåp över natten
Dag tre, Tjong in i ungnen (jag har sten) baka i ca en timme.
HIMMELSKT !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag har även en vetesurdeg och en rågsurdeg som bor i kylskåpet, Alltid Redo
Observera att detta bröd, precis som de flesta andra i boken, såklart kan bakas som "vanligt" på en dag/kväll. Att lyxa till det hela med tid ökar tydligen bara aromen
Kom igen, Låna boken och baka BRÖD på "riktigt"
BRÖD Jan Hedh Klas Andersson ISBN 91-518-4259-9
Jag är så, så glad att jag ramlade på denna boken och att det är så många recept kvar att pröva !!!!! Kommer ALDRIG att baka bröd som förr !!!!!!!!!!!
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2005/09/07 00:53:45 |
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2005/08/14 : 20:20:20
|
Nej, nej så här skall du göra:
1 L grovt råg mjöl (eller graham om du vill variera) 1 l kokande vatten anis Gegga ihop och låt stå till nästa dag (låt inte stå för länge för då blir det öl)
0,5l vatten (kan bytas till apelsin juice om du vill) 50g jäst 1-2 msk salt 1 dl sirap eller farinsocker 1,8 l vetemjöl Blanda (maskin är nästan ett måste) jäs en timme lägg i 3x 1L formar grädda en timme (175) Låt stå till nästa dag
Ät och njut
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Piggen
Member
676 Posts |
Posted - 2005/08/14 : 20:20:35
|
Det får man ju ta och prova! Tack för tipset Mace! |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/08/14 : 20:38:16
|
Asch...va´fjantigt...i riktiga brödbak används sprängdeg |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2005/08/14 : 22:15:56
|
Sprängdeg...då måste det bli ett kanonbröd... |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2005/08/14 : 22:16:22
|
...eller ett kanon bröd |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/08/14 : 22:23:23
|
quote: Nej, nej så här skall du göra:
Mummsigt värre, det finns en hel dröööös med recept i boken på alla möjliga mjölsorter, Låna och bli inspirerad
M
|
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2005/08/15 : 02:22:18
|
Jag vill också baka men avsaknaden av gott/nyttigt mjöl i Japan gör det omöjligt för mig. |
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2005/08/15 : 10:20:56
|
Jag har bakat eget matbröd från och till sedan slutet på 70-talet. När jag pluggade behövde jag hålla i pengarna och det visade sig att att baka matbröd gav väldigt bra utväxling i plånboken.
Några enkla saker jag brukar göra när jag bakar matbröd för att förbätrra standardrecepten:
- halvera jästmängden när man bakar på ljummet (typ 37grader) degspad. D v s 25g jäst till ½ liter degspad.
- alltid ha i en ½msk sirap i degspadet (½ liter) för att få igång jäsningen
- ligg på underkant när det gäller mjölmängden till att börja med. Blir det för löst kan man alltid arbeta in lite mer mjöl på bakbordet. För mycket mjöl är mycket svårare att årgärda när degen väl är blandad.
- Låt degen vila 10min på bakbordet mellan knådningen och det att man bakar ut levarna eller bullarna
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2005/08/15 10:21:35 |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2005/09/06 : 22:04:51
|
Mace
Det där receptet är uppåt väggarna fel vad gäller proportionerna mjöl-vätska. Öka på vetemjölsmängden på dag två och öka på jästen är mitt tips. Alt. dra ner på vätskan. Gjorde en fyrdubbel sats på jobbet och matade i säkert 1.5 kilo xtra vetemjöl. Gott? Jovars, hyggligt . |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/09/06 : 23:17:23
|
Men grabbar - bilder då!??
Själv gjorde jag ett Ernst-sommartorparbröd i lördags. Ett tämligen normalt bröd med jäst, vetemjöl, olja och socker/salt. Knixet var att kavla ut det för att fylla med, i mitt fall, lufttorkad skinka, soltorkade tomater, oliver, rocculat, etc. Sen rullades härligheten ihop, skruvades och lades snurrat runt sig själv. In i ugnen på 200 grader och ca 30 minuter. Otroligt läckert att skiva upp brödet och se lite form, färg och spännande godsaker i brödet...
JA - hela limpan till 15 pers gick åt på en kväll!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 00:49:24
|
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarghhhhhhhhhhhhhh
Weezer, Jag är skylldig dig ett kondisbesök.....minst !!
Felet (Vattnet) är nu åtgärdat
Trist att jag inte ens kan skriva av innantill
F'låååååååt igen !
M |
Mr 500! |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 07:36:59
|
Inga problem ...vi får se vad som händer med de tio limpor som kalljäser tills nu på morgonen utvecklas till (snodde en del av degen del två å bakade av igår nämligen..).
PS. Rostat till frukost med hemgjord hallonsylt är det smarrigt dock! |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 19:08:32
|
Snälla "Micke Y", man dissar INTE Jan Hedh. Inte någonsin, och aldrig. Han är brödgud. |
No hay banda!! |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 20:59:31
|
Är han brödgud?? Då måste jag kolla lite närmare.
Jag bara skojade lite med mace
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
|
Topic |
|