HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare + effektförstärkare, köpråd/idéer.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2005/09/09 :  14:05:04  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Hej forumister.

Jag har i och med mitt HFLS1-projekt på allvar börjat känna av att behovet att uppgradera mitt förstärkeri hemma är högst konkret. Dessvärre måste det pga andra intressen och familj göras inom en någorlunda snäv budget.

Egentligen har jag inget emot att köpa begagnat, sålänge det är prylar som är välskötta och som inte spelats eller misshandlats men jag kan för lite om dessa typer av elektronik för att kunna bedöma/felsöka på ett bra sätt.

Jag har lite löst sneglat på två stycken NAD-produkter nämligen deras förförstärkare C162 http://www.hifiklubben.com/se/produkter/stereo/foerstaerkare/detail/NAD_C162_Foerfoerstaerkare.htm?id=4717 samt effektförstärkaren C272 http://www.hifiklubben.com/se/produkter/stereo/foerstaerkare/detail/NAD_C272_Effektfoerstaerkare.htm?id=4482
Summan för dessa två hamnar ju kring 10'500kr så där går väl ungefär taket för min investering.

De högtalare dessa ska driva är till att börja med HFLS1 men i ett senare skede eventuellt andra och kanske mera tungdrivna DIY-högtalare, t ex SEAS Odin MkIII.

Den musik jag spelar är framförallt inom kategorierna elektronisk musik (synth), klassisk musik, tyngre rock (ala Sabbath mfl) och jazz.

Finns det andra produkter jag ska titta efter? Det gör ju inget om det blir billigare. Hur är det med hållbarhet? Jag tänker mig idealiskt sett en förstärkarinvestering på c a 10 år eller liknande.

Tacksam för alla tips!

mvh
Johan

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/09/09 :  14:25:59  Show Profile Send Blue a Private Message
Tänk på att för- och slutsteg inte nödvändigtvis blir bättre än en integrerad stärkare.

För ca 10 papp beggat kan man hitta trevliga och kraftfulla stärkare, från t.ex. Primare i nyprisklass kring 20. För 10 papp nytt är t.ex. Rotel RA-1062 ett bra val (mer kraftfull än specifikationerna avslöjar).

Ut och provlyssna med dig!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/09/09 :  23:02:16  Show Profile Send Micke Y a Private Message
HFLS1 gillar effekt enligt min erfarenhet (Zalve har en annan åsikt) så därför skulle jag pröva någon ICE eller motsvarandebaserad slutsteg.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/09 :  23:13:13  Show Profile Send Haakan a Private Message
nad 208 är ju det första man tänker på när ordet effekt kommer upp...sen skadar det inte att disten är 100faldigt lägre än effektstarka klass D konstrukioner

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2005/09/10 :  00:30:01  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Hej och tack..

NAD 208 var ju såklart intressant. Men prisläget känns fortfarande lite brutalt (kring 7-8000kr beg). Eller är det så att jag "bör" öka budgeten med c a 5000. Då ryms det fler kandidater t ex Rotel RC1070 + RB1070?

Men begagnat är som sagt inte helt fel. Finns det några bra begagnataffärer i Stockholm?

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]
Go to Top of Page

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/09/10 :  10:56:28  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
Mitt råd är den kombinationen som jag vill ha en embla erato och ett nad 208 steg det kostar ca 9000 kr beg. Nad 208 kostar ca 7500 kr och Embla ca 1500 kr.

Det ä en kombination som har extremt låg dist och låter kanon.

The_Groupie
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000