Author |
Topic |
AndreasK
Member
74 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 10:54:20
|
Lite funderingar :) Om man vill uppgradera sina köpehögtalare genom att förbättra filter, kablar etc. i dessa. Kan det vara något eller har fabrikanterna varit så sluga att de räknat filter, kompenserat osv för att passa intern kablage m.m. eller är det bara att byta till finare, bättre kablar och filter komponenter? |
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 11:12:02
|
Intressant frågeställning, har själv funderat på detta. Någon DIY expert? |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 15:41:45
|
Att byta kondensatorer borde gå bra bara du byter till en bättre med samma kapacitans. En kondensator har ingen inre resistans som kan skilja mellan olika märken. Vad gäller kondensatorns induktiva egenskaper vågar jag däremot inte svära på, men jag tror (är väldigt säker) att de är av försumbar betydelse!
Att byta kablar borde ge ungefär samma effekt som att byta högtalarkablar, än om lite mindre eftersom det är frågan om kortare avstånd. Dessa korta avstånd gör så att kabelns inre resistans ändras inte nämnvärt då den byts ut mot en "bättre". Däremot kan det finnas andra, frekvensberoende egenskaper hos kabeln som ändras.
Byta spolar däremot är en annan historia eftersom en spole har en inre resistans => om du byter spole till en med samma induktans men med lägre resistans kommer fasen att ändras lite samt filtrets utspänning kommer öka något (om spolen sitter i serie, utsignalen minskar om spolen sitter parallellt).
Vad gäller motstånd så borde det inte finnas några större fällor. Ett (idealt)motstånd fasförskjuter nämligen inte signalen.
Du kan väl prova och berätta för oss vad som händer :-) !! |
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 15:43:36
|
Jag tror många "seriösare" tillverkare har med kablar odl i det slutresultat som dom vill ha. Finns nog en drös där det helt klart går att göra något åt filter odl också. Dyrare kablage/konding/spole m.m. måste inte betyda att det blir bättre...
Det gamla vanliga är väl: testa vettja och berätta sen för oss alla andra |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 17:51:27
|
Min åsikt och uppfattning är att just komponenterna och kablarna är det absolut sista som behöver uppgraderas i de flesta högtalare. Det är ju inte summan av delarna som gör resultatet utan hur de används som har störst betydelse...
Det märker man inte minst på att billigare högtalarmodeller kan låta så mycket bättre än en dyr även om de är från samma tillverkare. Exempel på en lyckad konstruktion: B&W DM 302 (kostade mellan 1500-2000 när dom såldes), mycket bra högtalare "trots" billiga komponenter. Skulle den bli bättre av byte av kablar och komponenter? Kanske, men inte särskillt troligt. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 19:39:09
|
Om det går förbättra beror på hur bra konstruktionen är optimerad från början, att bara byta komponenter till "högre kvalitet" ger kanske inte så mycket. Däremot kan man om man vet vad man gör få väldigt mycket välljud ur billiga högtalare med enkla medel. Vet man inte vad man gör blir det sannolikt sämre. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 21:24:29
|
Om högtalaren är gammal och har elektrolytkondingar kan det bli bättre med byte till nyare. Men det är inte helt säkert.
Om högtalaren är av typen "hopkrafsat" kan det löna sig att byta ut delar. Ofta är det bara fronttyget som är orginal efter ombyggnaden.
Lyckas inte förbättringen eller ombyggnaden som man tänkt har man i varje fall haft jäkligt kul under tiden.
|
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 21:37:47
|
Min erfarenhet är att köpehögtalare ofta innehåller optimerade filterkomponenter och kablage. Det innebär att man i förväg inte säkert kan avgöra hur resultatet av en ”förbättring” blir.
Efter att ha uppgraderat filtren i några olika ProAc-högtalare har jag lärt mig att man kan förändra klangbilden genom att byta kondensatorer, men också att ”fina” spolar kan föröda klangen. Jag håller således med PetterPersson om att kondensatorer oftast kan bytas utan negativa effekter, men att byte av induktorer och kablage definitivt är känsligare kapitel.
Beroende på var filtret är placerat i lådan kan fysiskt stora komponenter i teorin ge bieffekter orsakade av vibrationer och mikrofoni. Jag har dock inte upplevt några såna hörbara effekter. Jag tror att det går bra om man förankrar komponenterna väl.
Mitt råd blir nog att du inte bör byta några filterkomponenter alls, om det inte är något specifikt du vill korrigera. Men i så fall måste du veta exakt vad du gör.
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 22:33:45
|
En första fundering måste bli om det är något som känns fel med orginalutförandet eller om det verkar som om man har snålat med komponentkvaliten eller lådan. Tycker du att diskanten känns för påträngande så kan en liten förändring av det (nästan) obligatoriska dämpledets motståndsvärden göra underverk. Min erfarenhet är att jag är väsentligt mycket mer känslig för att nivåerna är rätt än något annat. Att lägga en bipolär elektrolyt eller en icke luftlindad spole i serie med mellanregistret är iofs inget jag skulle göra om jag inte hade vansinnigt lite pengar att röra mig med. Uppstyvning av lådan kan också ge ett bättre/annorlunda resultat beroende på hur bra/illa det var innan. Om du gillar kablaget du har utanför högtalaren så finns det som jag ser det inget som talar emot att du sätter samma kablage i högtalaren. Lampsladden som sitter i dom flesta köpeshögtalare sitter knappast där för att den låter exeptionellt bra. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 23:18:38
|
De flesta tillverkare är mycket begränsade när det gäller kostnader för sina produkter. En ökning med 1 kr i kostnad kan lätt omvandlas till 5-10 kr på kundpriset. därför gör de flesta tillverkare kompromisser och väljer sämre delar än de vet skulle behövas.
Jag har bytt mina kondensatorer i mina egna högtalare efter tillverkarens godkännande (t.o.m. uppmuntrande) och jag kan bara säga att det låter som 10% dist har försvunnit!! Jag vet inte om ens 0,01 % dist har försvunnit mätmässigt men ljudet är så mycket renare att jag är arg på mig själv att jag inte gjort det för väldigt länge sedan. Hittils har jag inte vågat gett mig på spolarna eftersom det kan påverka klangbalansen och det vill jag inte göra.
Vissa tillverkare har helt optimala delningsfilterkomponeneter vilket gör att det inte går att förbättra endast förändra
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 23:26:14
|
frågan är vad som är bra komponenter? å i vilken konstruktion...känns lite ibland som att det här med filter grejer är lite som med kablar...det finns billiga alternativ som funkar utmärkt...dvs du får större skillnad på ljudet om du flyttar lyssningssoffan 1cm..
elfa är bra å billiga |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 00:53:00
|
Elfa är väl allt annat är billiga ?! Jag skulle dra mig för att "uppgradera" ett filter. Efter samtal med tillverkare/importörså kanske jag skulle göra det, om de tyckte att det fanns nån anna vinna på det,,, |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 01:47:14
|
Har ett par drygt 20 år gamla Infinity RS7B, halvsmå slutna 3-vägslådor. Har inte kollat exakt vad som stter i filtret, men antar det kan vara en och annan elektrolytkonding.Dom borde kanske kunna ersättas med nåt bättre om än inte onödigt dyra . Sen finns det 2 vridpotar för justering av nivån på mellan resp diskant.Dessa skulle jag gärna helt enkelt koppla förbi om jag visste det funkade dvs att inte dessas evt egenskaper ställer allt på ända om man tar bort dom (?)
Att staga den helt ostagade lådan kan jag iaf inte se vore så dumt, liksom att ersätta 0.5 mm2-kablaget med nåt aningen bättre...
Lurar även på att peta dit fårull istället för 'plast'materialet som dämpning av lådan, och även prova med fårull i mellanregistrets lilla plastburk.
Sönder lär dom inte gå, och gör man 'rätt' kan man ju återställa till original.
Dessa gamlingar har ett både behagligt och ganska detaljerat ljud, MEN det sk 'släppet' är inget att berömma dom för. Skulle inte en märkbart stadigare låda och kanske lite filt runt mellan/diskanten göra nåt för att bättra den egenskapen, vad tror 'folket' ???
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/09/10 01:50:47 |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 01:56:35
|
Jag skulle absolut inte dra mig för att optimera en köpeshögtalare till mina önskemål. Framför allt då det gäller nivåanpassning av enskilda element. Att dämpa eller reducera dämpningen med så lite som en halv till en db sitter så pass mycket i tycke och smak att det är lite förvånande att det inte är fler som gör det. Det är inte lika vanligt idag men om man/vi går tillbaka ca:10-15 år i tiden så var det betydligt vanligare med så kallade L-pads för just nivåanpassning på den tiden, tycke och smak som sagt. L-pads fick iofs lite dåligt rykte och att ersätta dom med det motståndsvärde man mätte fram och som man var nöjd med sågs då som en mycket bra lösning. Med betoning på "som man var nöjd med" alltså.
Att jag skulle nedlåta mig till att köpa en högtalare känns iofs lite långsökt , men ändå. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 08:40:25
|
Om man tycker det är roligt så prova för all del att ändra lite, det går ju att ändra tillbaka.
Det jag reagerar lite negativt på när det gäller "uppgradering" av högtalare är en övertro på komponentkvalitetens betydelse, denna är förvisso betydelsefull men det som betyder mest är hur hela konstruktionen är sammansatt. Om en duktig konstruktör har byggt med billiga komponenter låter det med stor sannolikhet bättre än om en klåpare bygger med bra komponenter.
Jag är själv en "tweakare" och har hållit på en hel del med sånt här och det är inte alltid så enkelt att få till det men å andra sidan blir det i regel billigare att modifiera köpegrejor än att bygga helt nytt.
Min slutsats då: Prova med lite förändringar men läs gärna på lite först så ni vet ungefär vad som kommer att hända. Det finns ju dessutom andra här som kanske redan provat och kan ge råd så en fråga på forumet kan väl vara en god idé.
|
|
|
Joav
Member
233 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 09:52:17
|
En Chansning är att försöka kontakta tillverkaren och fråga... har man ett gemensamt språk kan man kanske få tag i en pratglad konstruktör... |
Jag lär mig av att ställa dumma frågor Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 09:58:42
|
zalve det beror ju på om vi jämför med mundoft å div esoteriska saker |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
AndreasK
Member
74 Posts |
Posted - 2005/09/13 : 11:39:04
|
Trevligt, mycket åsikter här. Skall nog försöka mig på att ev. byta kondingar å se vad som händer samt internkablaget :) Iofs så tycker jag inte att det är något fel på högtalaren, men sjukdommen 'alltgårattförbättra' slår väldigt lätt till ;) Får prova lite förslag här... |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/09/13 : 11:48:04
|
Att byta/uppgradera komponenterna i filtret är att ge sig på rätt allvaliga grejjer. Men kan nästan vara säker på att det kommer bli ljudlig skillnad...
Ett exempel är ett bas/mellanregister element med ett Qts på 0.32. Lägger man till en spole med Rdc på 0.4 ohm höjs Qts till ca 0.35. Detta är vad man skall beräkna baslådan ifrån. Ponera att man tänkt på detta men använt en trådlindad spole med än högre Rdc och således ett totalt högre Qts => baslådan är avstämd för detta! Kopplar vi istället in en lågohmig spole kommer inte bara nivån att höjas för hela elementets passband, men även basavstämningen kommer ändras.
Självklart kommer man uppleva ljudliga skillnader och säkert kommer man tycka att det är jättekul. Tyvärr är det inte säkert att det *är* bättre. Bara annorlunda.
Således bör man modda filter med en viss försiktighet och ödmjukhet inför orginalkonstruktionen.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
dadygee
Member
160 Posts |
Posted - 2006/03/03 : 13:03:41
|
Lånar denna tråden då jag sitter i samma tankar att modda internt.
Jag tror att man kan tjäna mycket på att göra en bra högtalare bättre. Om internkablaget påminner om den sladd som min granne cykelhandlaren använder för att koppla lampor på hojar, skulle jag inte dra mig för att i alla fall löda dit en 2.5mm2 kabel. Eller för den delen förstärka koppar- banorna på delningsfiltret. Jag skulle tänka att det låter bättre att ha 1.5mm2 från början till slut än att det är 4mm2 fram till högtalaren, 0.75mm2 i lådan och ner till några 1/10 av en mm2 på kretskorten. Jag tror att det bästa hade varit att ta befintliga komponenter och göra ett nytt delningsfilter. Kanske byta några motstånd från 5w till ett par 20w metalloxid eller så.
Köp komponenter för att "förnya ett filter sedan testar du skillnaden. Det skall jag göra. Testa även med att sätta spolarna "rätt". Köpefilter är där för att spara plats så många buntar ihop komponenterna så tight som möjligt vid produktion. Skulle man se samma filter under utveckling så skulle det nog inte skilja sig mycket från det man ser i diy-kretsar med små sladdar mellan pryttlarna (spolarna med 20cm mellanrum osv.)
|
"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?" |
Edited by - dadygee on 2006/03/03 13:06:51 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/03/03 : 17:55:51
|
Det område där många köpehögtalare brister är väl LÅDAN. Enkla lådor (snyggt fanerade) i 19 mm spån med en 22 mm MDF baffel är ju lika vanligt som uselt. 66 mm MDF/sand/MDF väggar i lådorna och ett par lager med Bitumen samt rikligt med stag är väl lite mer seriöst. Nästa moddning är väl delningsfiltrena. De skall helst vara aktiva och på lågnivåsidan på slutstegen. Sen kan man ju lätt nivåanpassa med enkla pottar och lätt prova andra bättre element, andra delningsfrekvenser mm.
Johannes. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/03 : 18:33:28
|
en jag känner moddade sina sonus faber extrema via byta ut allt i filtret till samma sak fast högre kvalitet samt dyrare saker..
det ända som hände var att alla "fel" högtalaren hade från start hördes ännu tydligare... vilket gjorde en lyssningsbar dyr högtalare till en olyssningsbar dyr skrothög...
Så man skall nog inte se komponenterna som alltid av godo att utbyta.. Dom är nog relativt matchade även om komponenterna ej är dom finaste o dyraste.. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/03/03 18:34:06 |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2006/03/03 : 21:53:37
|
Va? SF har väl sina filterdelar helt ingjutna i nåt epoxitjafs... Hur fick han fram "rätt" värden för det moddningsförsöket...?
Kan nog vara klokt at låta åtmintone SÅ dyra (och antagligen/förhoppningsvis hyggligt välavstämda mht komponenterna) konstruktioner vara som dom är från fabrik... |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/03 : 22:10:40
|
Ja det stämmer.. High fidelity skrev ju om detta också.. Jag hade även Peter westberg med mig dit för hemmahos repotage om den anläggningen..
Massa fin mark levinson elektronik var med också.. Ev minns du detta repotage om du var läsare och då intreserad osv.. Jag vet ju inte ålder på dig.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2006/03/04 : 04:05:33
|
Har nog läst det..har köpt de flesta HF sen...skitlänge, hehe... Och, var iaf med några månader av 50-talet... |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/04 : 14:03:20
|
Då har du med stor säkerhet läst även det repotagen... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Topic |
|