HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Uppdatera köpe högtalare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

AndreasK
Member

74 Posts

Posted - 2005/09/09 :  10:54:20  Show Profile Send AndreasK a Private Message
Lite funderingar :) Om man vill uppgradera sina köpehögtalare genom att förbättra filter, kablar etc. i dessa. Kan det vara något eller har fabrikanterna varit så sluga att de räknat filter, kompenserat osv för att passa intern kablage m.m. eller är det bara att byta till finare, bättre kablar och filter komponenter?

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2005/09/09 :  11:12:02  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Intressant frågeställning, har själv funderat på detta. Någon DIY expert?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/09/09 :  15:41:45  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Att byta kondensatorer borde gå bra bara du byter till en bättre med samma kapacitans. En kondensator har ingen inre resistans som kan skilja mellan olika märken. Vad gäller kondensatorns induktiva egenskaper vågar jag däremot inte svära på, men jag tror (är väldigt säker) att de är av försumbar betydelse!

Att byta kablar borde ge ungefär samma effekt som att byta högtalarkablar, än om lite mindre eftersom det är frågan om kortare avstånd. Dessa korta avstånd gör så att kabelns inre resistans ändras inte nämnvärt då den byts ut mot en "bättre". Däremot kan det finnas andra, frekvensberoende egenskaper hos kabeln som ändras.

Byta spolar däremot är en annan historia eftersom en spole har en inre resistans => om du byter spole till en med samma induktans men med lägre resistans kommer fasen att ändras lite samt filtrets utspänning kommer öka något (om spolen sitter i serie, utsignalen minskar om spolen sitter parallellt).

Vad gäller motstånd så borde det inte finnas några större fällor. Ett (idealt)motstånd fasförskjuter nämligen inte signalen.

Du kan väl prova och berätta för oss vad som händer :-) !!
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2005/09/09 :  15:43:36  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jag tror många "seriösare" tillverkare har med kablar odl i det slutresultat som dom vill ha. Finns nog en drös där det helt klart går att göra något åt filter odl också. Dyrare kablage/konding/spole m.m. måste inte betyda att det blir bättre...

Det gamla vanliga är väl: testa vettja och berätta sen för oss alla andra

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/09/09 :  17:51:27  Show Profile Send marens a Private Message
Min åsikt och uppfattning är att just komponenterna och kablarna är det absolut sista som behöver uppgraderas i de flesta högtalare. Det är ju inte summan av delarna som gör resultatet utan hur de används som har störst betydelse...

Det märker man inte minst på att billigare högtalarmodeller kan låta så mycket bättre än en dyr även om de är från samma tillverkare. Exempel på en lyckad konstruktion: B&W DM 302 (kostade mellan 1500-2000 när dom såldes), mycket bra högtalare "trots" billiga komponenter. Skulle den bli bättre av byte av kablar och komponenter? Kanske, men inte särskillt troligt.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/09/09 :  19:39:09  Show Profile Send MatsT a Private Message
Om det går förbättra beror på hur bra konstruktionen är optimerad från början, att bara byta komponenter till "högre kvalitet" ger kanske inte så mycket. Däremot kan man om man vet vad man gör få väldigt mycket välljud ur billiga högtalare med enkla medel. Vet man inte vad man gör blir det sannolikt sämre.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/09 :  21:24:29  Show Profile Send linnar a Private Message

Om högtalaren är gammal och har elektrolytkondingar
kan det bli bättre med byte till nyare. Men det är
inte helt säkert.

Om högtalaren är av typen "hopkrafsat" kan det löna sig att
byta ut delar. Ofta är det bara fronttyget som är orginal
efter ombyggnaden.

Lyckas inte förbättringen eller ombyggnaden som man tänkt
har man i varje fall haft jäkligt kul under tiden.

Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/09/09 :  21:37:47  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Min erfarenhet är att köpehögtalare ofta innehåller optimerade filterkomponenter och kablage. Det innebär att man i förväg inte säkert kan avgöra hur resultatet av en ”förbättring” blir.

Efter att ha uppgraderat filtren i några olika ProAc-högtalare har jag lärt mig att man kan förändra klangbilden genom att byta kondensatorer, men också att ”fina” spolar kan föröda klangen. Jag håller således med PetterPersson om att kondensatorer oftast kan bytas utan negativa effekter, men att byte av induktorer och kablage definitivt är känsligare kapitel.

Beroende på var filtret är placerat i lådan kan fysiskt stora komponenter i teorin ge bieffekter orsakade av vibrationer och mikrofoni. Jag har dock inte upplevt några såna hörbara effekter. Jag tror att det går bra om man förankrar komponenterna väl.

Mitt råd blir nog att du inte bör byta några filterkomponenter alls, om det inte är något specifikt du vill korrigera. Men i så fall måste du veta exakt vad du gör.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/09/09 :  22:33:45  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
En första fundering måste bli om det är något som känns fel med
orginalutförandet eller om det verkar som om man har snålat med
komponentkvaliten eller lådan. Tycker du att diskanten känns för
påträngande så kan en liten förändring av det (nästan) obligatoriska
dämpledets motståndsvärden göra underverk. Min erfarenhet är att
jag är väsentligt mycket mer känslig för att nivåerna är rätt än
något annat. Att lägga en bipolär elektrolyt eller en icke
luftlindad spole i serie med mellanregistret är iofs inget
jag skulle göra om jag inte hade vansinnigt lite pengar att
röra mig med. Uppstyvning av lådan kan också ge ett
bättre/annorlunda resultat beroende på hur bra/illa det var innan.
Om du gillar kablaget du har utanför högtalaren så finns det
som jag ser det inget som talar emot att du sätter samma kablage
i högtalaren. Lampsladden som sitter i dom flesta köpeshögtalare
sitter knappast där för att den låter exeptionellt bra.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/09/09 :  23:18:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message
De flesta tillverkare är mycket begränsade när det gäller kostnader för sina produkter. En ökning med 1 kr i kostnad kan lätt omvandlas till 5-10 kr på kundpriset. därför gör de flesta tillverkare kompromisser och väljer sämre delar än de vet skulle behövas.

Jag har bytt mina kondensatorer i mina egna högtalare efter tillverkarens godkännande (t.o.m. uppmuntrande) och jag kan bara säga att det låter som 10% dist har försvunnit!! Jag vet inte om ens 0,01 % dist har försvunnit mätmässigt men ljudet är så mycket renare att jag är arg på mig själv att jag inte gjort det för väldigt länge sedan.
Hittils har jag inte vågat gett mig på spolarna eftersom det kan påverka klangbalansen och det vill jag inte göra.

Vissa tillverkare har helt optimala delningsfilterkomponeneter vilket gör att det inte går att förbättra endast förändra

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/09 :  23:26:14  Show Profile Send Haakan a Private Message
frågan är vad som är bra komponenter? å i vilken konstruktion...känns lite ibland som att det här med filter grejer är lite som med kablar...det finns billiga alternativ som funkar utmärkt...dvs du får större skillnad på ljudet om du flyttar lyssningssoffan 1cm..

elfa är bra å billiga

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/10 :  00:53:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Elfa är väl allt annat är billiga ?!
Jag skulle dra mig för att "uppgradera" ett filter. Efter samtal med tillverkare/importörså kanske jag skulle göra det, om de tyckte att det fanns nån anna vinna på det,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/10 :  01:47:14  Show Profile Send edison a Private Message
Har ett par drygt 20 år gamla Infinity RS7B, halvsmå slutna 3-vägslådor.
Har inte kollat exakt vad som stter i filtret, men antar det kan vara en och annan elektrolytkonding.Dom borde kanske kunna ersättas med nåt bättre om än inte onödigt dyra
.
Sen finns det 2 vridpotar för justering av nivån på mellan resp diskant.Dessa skulle jag gärna helt enkelt koppla förbi om jag visste det funkade dvs att inte dessas evt egenskaper ställer allt på ända om man tar bort dom (?)

Att staga den helt ostagade lådan kan jag iaf inte se vore så dumt, liksom att ersätta 0.5 mm2-kablaget med nåt aningen bättre...

Lurar även på att peta dit fårull istället för 'plast'materialet som dämpning av lådan, och även prova med fårull i mellanregistrets lilla plastburk.

Sönder lär dom inte gå, och gör man 'rätt' kan man ju återställa till original.

Dessa gamlingar har ett både behagligt och ganska detaljerat ljud, MEN det sk 'släppet' är inget att berömma dom för.
Skulle inte en märkbart stadigare låda och kanske lite filt runt mellan/diskanten göra nåt för att bättra den egenskapen, vad tror 'folket' ???


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/09/10 01:50:47
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/09/10 :  01:56:35  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag skulle absolut inte dra mig för att optimera en köpeshögtalare
till mina önskemål. Framför allt då det gäller nivåanpassning av
enskilda element. Att dämpa eller reducera dämpningen med så lite
som en halv till en db sitter så pass mycket i tycke och smak att
det är lite förvånande att det inte är fler som gör det. Det är
inte lika vanligt idag men om man/vi går tillbaka ca:10-15 år i
tiden så var det betydligt vanligare med så kallade L-pads för
just nivåanpassning på den tiden, tycke och smak som sagt.
L-pads fick iofs lite dåligt rykte och att ersätta dom med det
motståndsvärde man mätte fram och som man var nöjd med sågs då
som en mycket bra lösning. Med betoning på "som man var nöjd med"
alltså.

Att jag skulle nedlåta mig till att köpa en högtalare känns iofs lite långsökt , men ändå.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/09/10 :  08:40:25  Show Profile Send MatsT a Private Message
Om man tycker det är roligt så prova för all del att ändra lite, det går ju att ändra tillbaka.

Det jag reagerar lite negativt på när det gäller "uppgradering" av högtalare är en övertro på komponentkvalitetens betydelse, denna är förvisso betydelsefull men det som betyder mest är hur hela konstruktionen är sammansatt. Om en duktig konstruktör har byggt med billiga komponenter låter det med stor sannolikhet bättre än om en klåpare bygger med bra komponenter.

Jag är själv en "tweakare" och har hållit på en hel del med sånt här och det är inte alltid så enkelt att få till det men å andra sidan blir det i regel billigare att modifiera köpegrejor än att bygga helt nytt.

Min slutsats då:
Prova med lite förändringar men läs gärna på lite först så ni vet ungefär vad som kommer att hända. Det finns ju dessutom andra här som kanske redan provat och kan ge råd så en fråga på forumet kan väl vara en god idé.
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/09/10 :  09:52:17  Show Profile Send Joav a Private Message
En Chansning är att försöka kontakta tillverkaren och fråga... har man ett gemensamt språk kan man kanske få tag i en pratglad konstruktör...

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/10 :  09:58:42  Show Profile Send Haakan a Private Message
zalve det beror ju på om vi jämför med mundoft å div esoteriska saker

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

AndreasK
Member

74 Posts

Posted - 2005/09/13 :  11:39:04  Show Profile Send AndreasK a Private Message
Trevligt, mycket åsikter här. Skall nog försöka mig på att ev. byta kondingar å se vad som händer samt internkablaget :) Iofs så tycker jag inte att det är något fel på högtalaren, men sjukdommen 'alltgårattförbättra' slår väldigt lätt till ;) Får prova lite förslag här...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/09/13 :  11:48:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Att byta/uppgradera komponenterna i filtret är att ge sig på rätt allvaliga grejjer. Men kan nästan vara säker på att det kommer bli ljudlig skillnad...

Ett exempel är ett bas/mellanregister element med ett Qts på 0.32. Lägger man till en spole med Rdc på 0.4 ohm höjs Qts till ca 0.35. Detta är vad man skall beräkna baslådan ifrån. Ponera att man tänkt på detta men använt en trådlindad spole med än högre Rdc och således ett totalt högre Qts => baslådan är avstämd för detta! Kopplar vi istället in en lågohmig spole kommer inte bara nivån att höjas för hela elementets passband, men även basavstämningen kommer ändras.

Självklart kommer man uppleva ljudliga skillnader och säkert kommer man tycka att det är jättekul. Tyvärr är det inte säkert att det *är* bättre. Bara annorlunda.

Således bör man modda filter med en viss försiktighet och ödmjukhet inför orginalkonstruktionen.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

dadygee
Member

160 Posts

Posted - 2006/03/03 :  13:03:41  Show Profile Send dadygee a Private Message
Lånar denna tråden då jag sitter i samma tankar att modda internt.

Jag tror att man kan tjäna mycket på att göra en bra högtalare bättre.
Om internkablaget påminner om den sladd som min granne cykelhandlaren
använder för att koppla lampor på hojar, skulle jag inte dra mig för att
i alla fall löda dit en 2.5mm2 kabel. Eller för den delen förstärka koppar-
banorna på delningsfiltret. Jag skulle tänka att det låter bättre att ha 1.5mm2
från början till slut än att det är 4mm2 fram till högtalaren, 0.75mm2 i lådan
och ner till några 1/10 av en mm2 på kretskorten.
Jag tror att det bästa hade varit att ta befintliga komponenter och göra ett nytt
delningsfilter. Kanske byta några motstånd från 5w till ett par 20w metalloxid eller
så.

Köp komponenter för att "förnya ett filter sedan testar du skillnaden. Det skall jag göra. Testa även med att sätta spolarna
"rätt". Köpefilter är där för att spara plats så många buntar ihop
komponenterna så tight som möjligt vid produktion. Skulle man se samma
filter under utveckling så skulle det nog inte skilja sig mycket
från det man ser i diy-kretsar med små sladdar mellan pryttlarna
(spolarna med 20cm mellanrum osv.)

"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?"

Edited by - dadygee on 2006/03/03 13:06:51
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/03 :  17:55:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det område där många köpehögtalare brister är väl LÅDAN. Enkla lådor (snyggt fanerade) i 19 mm spån med en 22 mm MDF baffel är ju lika vanligt som uselt. 66 mm MDF/sand/MDF väggar i lådorna och ett par lager med Bitumen samt rikligt med stag är väl lite mer seriöst. Nästa moddning är väl delningsfiltrena. De skall helst vara aktiva och på lågnivåsidan på slutstegen. Sen kan man ju lätt nivåanpassa med enkla pottar och lätt prova andra bättre element, andra delningsfrekvenser mm.

Johannes.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/03 :  18:33:28  Show Profile Send mayro a Private Message
en jag känner moddade sina sonus faber extrema via byta ut allt i filtret till samma sak fast högre kvalitet samt dyrare saker..

det ända som hände var att alla "fel" högtalaren hade från start hördes ännu tydligare... vilket gjorde en lyssningsbar dyr högtalare till en olyssningsbar dyr skrothög...

Så man skall nog inte se komponenterna som alltid av godo att utbyta.. Dom är nog relativt matchade även om komponenterna ej är dom finaste o dyraste..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/03/03 18:34:06
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/03/03 :  21:53:37  Show Profile Send edison a Private Message
Va?
SF har väl sina filterdelar helt ingjutna i nåt epoxitjafs...
Hur fick han fram "rätt" värden för det moddningsförsöket...?

Kan nog vara klokt at låta åtmintone SÅ dyra (och antagligen/förhoppningsvis hyggligt välavstämda mht komponenterna) konstruktioner vara som dom är från fabrik...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/03 :  22:10:40  Show Profile Send mayro a Private Message


Ja det stämmer.. High fidelity skrev ju om detta också.. Jag hade även Peter westberg med mig dit för hemmahos repotage om den anläggningen..

Massa fin mark levinson elektronik var med också.. Ev minns du detta repotage om du var läsare och då intreserad osv.. Jag vet ju inte ålder på dig..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/03/04 :  04:05:33  Show Profile Send edison a Private Message
Har nog läst det..har köpt de flesta HF sen...skitlänge, hehe...
Och, var iaf med några månader av 50-talet...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/04 :  14:03:20  Show Profile Send mayro a Private Message


Då har du med stor säkerhet läst även det repotagen...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000